INNE EBOOKI AUTORA
Przystępnie napisana książka skierowana do tych, którzy pragną poznać filozofię Wschodu, zwłaszcza do studentów japonistyki i orientalistów, jak również do studiujących filozofię, psychologię, socjologię, teologię, religioznawstwo, kulturoznawstwo i dziennikarstwo. Pozycja jest próbą systematycznego przedstawienia filozofii zen w ujęciu słynnego japońskiego filozofa nowożytnego, Nishidy Kitaro, założyciela filozoficznej szkoły z Kioto. Książka omawia praktyki i język zen oraz zwraca uwagę na jego filozoficzny wymiar. Autorka analizuje filozofię zen czyniąc punktem wyjścia dla swoich rozwazań tezę, iż kluczem do rozumienia nauk mistrzów zen jest filozofia paradoksu. Wiele uwagi poświęca także etyce, wykracząjacej poza dualizm dobra i zła. Przedstawia typologię sądów paradoksowych, które są charakterystyczną cechą koanów oraz omawia najczęściej spotykane metafory i symbole. Porównuje również filozofię zen z taoizmem, umieszcza ją w kontekście filozofii buddyzmu Wielkiego Wozu, a także pokazuje wpływy nihilizmu paradoksowego na filozofię wspólczesną. Pozycja zawiera bogaty materiał faktograficzny: bibliografię tematu w języku japońskim, angielskim i polskim; noty biograficzne i tablice genealogiczne ważniejszych mistrzów zen; chronologiczne zestawienie istotnych wydarzeń kształtujących myśl zen w Chinach i Japonii; wykaz imion i nazwisk w oryginalnym zapisie znakowym; wykaz pojęc, nazw i tytułów oraz indeks osób.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 412 |
Kategoria | Filozofia religii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14128-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Stan badań nad zen | 24 |
1.1 Polemiki dotyczące historii zen | 24 |
1.2. Zen a psychoanaliza | 31 |
1.3. Misyjny nurt zen | 35 |
1.4. Uniwersalistyczna interpretacja zen | 36 |
1.5. Zen a filozofia | 42 |
2. Paradoksy teorii i praktyki zen | 49 |
2.1. 'Logika paradoksu' w relacji 'jaźni jednostkowej' i jaźni oświeconej' | 49 |
2.1.1. Afirmacja jaźni zwyczajnej | 54 |
2.1.2. 'Oświecenie jako nierozróżniające rozróżnianie' | 60 |
2.2. Polemiki dotyczące religijnej praktyki zen | 63 |
2.2.1. Krytyka oczyszczania 'jaźni jednostkowej' | 66 |
2.2.2. Krytyka 'zen wyciszonego' | 70 |
2.2.3. Krytyka 'oświecenia' jako przedmiotu poznania | 79 |
2.3. Rodzaje praktyki zen | 85 |
2.3.1. Metoda 'dziwnych słów i niepojętych słów' | 86 |
2.3.1.1. 'Cztery rodzaje Linji' | 86 |
2.3.1.2. Katalizatory 'oświecenia' | 94 |
2.3.2. Metoda 'wpatrywania się w koan' | 103 |
2.3.3. Medytacja w pozycji siedzącej | 112 |
2.3.3.1. 'Jedność praktyki i oświecenia' w myśli Dögena | 118 |
2.3.4. Koany czy medytacja? Spór o najlepszy rodzaj praktyki zen | 124 |
2.4. Teoria 'praktyki nagłej' | 134 |
2.4.1. 'Praktyka nagła' po 'oświeceniu' | 138 |
3. Język zen | 147 |
3.1. Rozum na drodze do oświecenia | 147 |
3.1.1. Rozum klasyczny a rozum paradoksowy | 148 |
3.1.2. W poszukiwaniu źróeł 'jaźni jednostkowej' | 150 |
3.1.3. Rozum klasyczny a 'wielkie zwiątpienie' | 155 |
3.1.4. Rozum klasyczny a refleksja na 'oświeceniem' | 156 |
3.2. Paradoskowa teoria znaku | 158 |
3.3. Koany jako sądy paradoksowe | 165 |
3.3.1. Sądy paradoksowe biegunowe | 167 |
3.3.2. Sądy paradoksowe niebiegunowe | 172 |
3.3.3. Metafory i symbole a 'logika paradoksu' | 175 |
3.4. Klasyfikacja koanów | 183 |
3.4.1. System koanów w szkole rinzai | 183 |
3.5. Komentarze do koanów | 193 |
3.5.1. 'Wersy komentujące' w Zapiskach z Błękitnego Urwiska | 194 |
3.5.2. 'Wersy komentujące w Japonii | 199 |
3.5.3. 'Wersy komentujące' a metoda 'wpatrywania się w koan' | 207 |
3.5.4. Zen a poezja | 211 |
3.5.5. 'Żywe' i 'martwe' słowa zen | 216 |
4. Zen a filozofia Wschodu | 222 |
4.1. Zen a taoizm | 222 |
4.2. Zen a filozofia mahayany | 229 |
4.2.1. Zen a szkoła Sutry Girlandy Kwiatów | 229 |
4.2.2. 'Logika paradoksu' a wybrane pojęcia filozofii mahayany | 233 |
4.2.2.1. 'Najwyższa mądrość' | 234 |
4.2.2.2. 'Jaźń jako jedyna rzeczywistość' | 235 |
4.2.2.3. 'Natura buddy' | 238 |
4.2.2.4. Teoria 'oświecenia nagłego' | 242 |
4.2.3. Teoria 'jedności nauk buddyjskich i zen' | 246 |
5. 'Etyka paradoksowa' zen | 259 |
5.1. Krytyka etyki formalnej związanej z dualizmem dobra i zła | 259 |
5.2. 'Wielkie miłosierdzie' jako ideał etyczny | 265 |
5.3. 'Etyka paradoksowa' a etyka formalna | 271 |
6. 'Nihilizm paradoksowy' - filozofia zen, Nishidy i Heideggera | 277 |
6.1. Nishida i Heidegger | 277 |
6.2. 'Nihilizm relatywny' | 281 |
6.3. 'Nihilizm paradoksowy', czyli nihilizm absolutny | 285 |
6.3.1. Odrzucenie zasady niesprzeczności logiki formalnej | 285 |
6.3.2. Pojęcie prawdy w 'nihilizmie paradoksowym' | 291 |
6.3.3. 'Nicość absolutna' i 'nicość relatywna' | 294 |
6.3.4. 'Immanentna transcendencja' | 297 |
6.4. Dekonstruktywna metoda Heideggera a konstruktywne podejście Nishidy | 304 |
6.5. 'Nihilizm paradoksowy' a "śmierć metafizyki" | 307 |
Zakończenie | 314 |
Aneks 1 Chronologiczne zestawienie najważniejszych wydarzeń w historii zen w Chinach i Japonii | 328 |
Aneks 2 Noty biograficzne wybranych mistrzów zen | 341 |
Aneks 3 Tablice genealogiczne wybranych mistrzów zen | 361 |
Aneksa 4 Wykaz imion i nazwisk w oryginalnym zapisie znakowym | 378 |
Aneks 5 Wykaz pojęć, nazw i tytułów w oryginalnym zapisie znakowym | 382 |
Bibliografia | 391 |
Indeks osób | 403 |