POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka
Intymne – prywatne – publiczne, zbiór esejów o współczesnej scenie teatralnej, pokazuje możliwości wykorzystania kategorii socjologiczno-filozoficznych i antropologicznych do refleksji nad teatrem i dramatem. Interpretacyjnym zwornikiem prezentowanego ujęcia jest przekonanie o wyraźnej współzależności między światem życia codziennego, myślą badawczą oraz praktyką artystyczną. Zmiany, jakie w ostatnich dwóch stuleciach dokonały się w sferze życia społecznego, w istotny sposób wpłynęły na funkcjonowanie całej kultury, nieodwracalnie przekształcając relację między tym, co publiczne, a tym, co intymne. Nietrwałość i niestabilność takich pojęć, jak „intymne”, „prywatne”, „publiczne”, to nie tylko
signum temporis zmieniającego się świata, lecz także rodzaj poręcznego klucza do skomplikowanych przemian świadomościowych, które są coraz bardziej zauważalne i domagają się komentarza. Na kształt tytułowej triady, zwłaszcza w ostatnich kilkudziesięciu latach, ogromny wpływ miało przekształcenie się współczesnych zbiorowości w „społeczeństwa medialne”, które niejednokrotnie wymuszają taki, a nie inny charakter życia intymnego, prywatnego i publicznego. Zamieszczone w książce analizy obejmują zarówno teksty dla teatru, spektakle teatralne, jak i performans oraz wybrane formy widowiskowe. Ich problematyka często wykracza poza ciasno zakreślone ramy opisu i interpretacji artefaktów. To nie tylko odczytanie doświadczeń i charakterystycznych zjawisk przedstawianych we współczesnej sztuce, ale również próba odpowiedzi na pytanie, jak te różnorodne formy wypowiedzi współuczestniczą w cyrkulacji między prywatnym i/lub intymnym oraz publicznym, uwyraźniając dynamikę zachodzących na naszych oczach zmian.
Recenzja książki ukazała się na stronach czasopisma internetowego
„Sprawy Nauki” nr 2 (207) luty 2016 (recenzja dostępna pod adresem: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3255:intymne-prywatne-publiczne&catid=286&Itemid=30).
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-389-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Ewa Wąchocka | |
Między domem a forum. (Zamiast wstępu) / | 7 |
Alina Sordyl | |
Intymne — duchowe. Persony Krystiana Lupy w kulturze ponowoczesnej / | 47 |
Aneta Głowacka | |
Rodzina we współczesnym polskim teatrze (spektakle Mai Kleczewskiej, Grzegorza Jarzyny i Krzysztofa Warlikowskiego) / | 73 |
Beata Popczyk-Szczęsna | |
Macierzyństwo upublicznione, czyli dialogi o dziecku w dramacie współczesnym / | 105 |
Dorota Szewczyk-Świerniak | |
Podwójna tożsamość. (Bez)wstyd w czasach politycznego przełomu / | 131 |
Dorota Fox, Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska | |
Triumf estrady. W poszukiwaniu źródeł poetyki współczesnego społeczeństwa spektaklu / | 153 |
Magdalena Figzał | |
Najnowszy teatr polski wobec mediatyzacji życia publicznego i prywatnego / | 175 |
Jacek Mikołajczyk | |
Performans, który wymknął się spod kontroli. Relacje „intymnego” z „publicznym” w zamachach z 11 września / | 195 |
Ewa Dąbek-Derda | |
TO, czyli gra z chorobą / | 219 |
Magdalena Kędzierska | |
Ostatnia strona Internetu. Zabiegi dramatyzacyjne pomiędzy życiem wirtualnym a rzeczywistym postaci / | 245 |
Ewa Wąchocka | |
Śmierć w „nowych dekoracjach” / | 275 |
Indeks osobowy / | 303 |
Noty o Autorach / | 313 |