Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej

-20%

Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

23,20  29,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka "Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej" jest poświęcona trzem utworom: Etiopikom Heliodora, Historii o Chryzeidzie i Arymancie Jana Karola Rubinkowskiego oraz Nadobnej Pasqualinie Samuela Twardowskiego. Celem autora nie było jednak dotarcie do ich jednostkowego sensu i jednostkowej struktury, lecz pokazanie, że stanowią one modele trzech „sposobów na romans". Pierwsze dzieło traktuje on jako model prototypowy, najważniejszy punkt odniesienia dla miłosno-awanturniczego romansopisarstwa doby baroku; drugie uznaje za przykład realizacji fabularnego modelu ustanowionego Etiopikami, z kolei Nadobną Pasąualinę - za świadectwo radykalnego przekroczenia tradycji stanowionej przez Heliodora i kontynuowanej przez Rubinkowskiego. Książkę zamyka rozdział Między eposem a powieścią - próba wyjścia poza narratologiczny paradygmat, który zdominował całą pracę, w kierunku antropologicznej analizy romansowej narracji.


Rok wydania2009
Liczba stron338
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2293-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. GRAMATYKA NARRATOLOGII /16
  1.1. „Język jest formą, a nie substancją" /18
  1.2. Poziomy znaczenia /30
  1.2.1. Poziom uniwersalnej gramatyki tekstowej /37
  1.2.2. Struktura głęboka /39
  1.2.3. Struktura powierzchniowa i struktura manifestacji /46
  1.3. Underdetermination thesis, czyli jak uprawiać narratologię bez narratologicznych założeń /48
  2. GRAMATYKA ETIOPIK /58
  2.1. Tablica funkcji i sekwencji tworzących fabułę Etiopik /66
  2.2. „Tam, gdzie całość rozpada się i ustępuje miejsca agresji":
  o działaniach przeciwników Chariklei i Theagenesa /78
  2.2.1. Przemoc prosta /80
  2.2.2. Przemoc złożona /84
  2.3. Antyteza: „Techne tou biou" kontra „naturalna gwałtowność rozkoszy" /93
  2.4. Zasady prawdopodobieństwa i konieczności oraz ambiwalencji zdarzeń /109
  2.4.1. Prawdopodobieństwo i konieczność /110
  2.4.2. Ambiwalencja /118
  3. GRAMATYKA HISTORII o CHRYZBIDZIE I ARYMANCIE 127
  3.1. „Ogólny projekt" czy „zamknięty zbiór reguł"? Barokowy romans miłosno-przygodowy w kontekście rozróżnienia Stanleya Fisha /127
  3.2. Dlaczego Historia o Chryzeidzie i Arymancie? /135
  3.3. Po prostu romans /140
RozwińZwiń