INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka przedstawia wyniki przedsięwzięcia badawczego, którego przedmiotem stały się znaczenia nadawane pracy oraz samookreślenia tożsamości podmiotów pracy. Kontrastywna fenomenografia uzupełniona Krytyczną Analizą Dyskursu pozwala określić ponadindywidualne sensy pracy, a także prześledzić przekształcenia się znaczeń pracy w cyklu życia. Badania osadzone są w paradygmacie krytycznym pedagogiki, a także inspirowane są rozwiązaniami przyjmowanymi w studiach kulturowych. Główny zamysł książki – do czego nawiązuje tytuł – polega na zbudowaniu dystansu względem tradycyjnej pedagogiki pracy, która redukuje funkcje szkoły do odpowiadania na zapotrzebowania rynku pracy. Zderzenie założeń paradygmatu konserwatywnego w pedagogice pracy ze znaczeniami nadawanymi pracy nie pozostawia wątpliwości, iż główny problem na styku człowiek-wychowanie-praca jest problemem demokratycznej kontroli nad gospodarką w ogóle, a miejscem pracy w szczególności.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 552 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-096-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ 1. PRACA JAKO PUSTE ZNACZĄCE – TEORETYCZNE RAMY POSTĘPOWANIA BADAWCZEGO | 17 |
Wprowadzenie | 19 |
Rozdział 1. Zasada korespondencji i puste znaczące | 23 |
1.1. Szkoła w kapitalizmie – zasada korespondencji i kolizja praw | 23 |
1.2. Puste znaczące, hegemonia i pedagogia | 46 |
Rozdział 2. Pedagogika krytyczna i badania zaangażowane – interesy i naiwność | 65 |
2.1. K. Mannheim versus M. Horkheimer – ideologia i interesy | 66 |
2.2. Pedagogika krytyczna i wartościowanie postmodernizmów | 71 |
2.3. P. Freire i A. Gramsci – o intelektualistach, krytyce i naiwności | 76 |
Rozdział 3. Organizacja badań własnych | 87 |
3.1. Cel badawczy, problem badawczy, pytanie badawcze | 87 |
3.2. Definicje przypadków i dobór próbki | 88 |
3.3. Fenomenografia i krytyczna analiza dyskursu (KAD) – uzasadnienie stosowania | 91 |
3.4. Narzędzia badawcze, gromadzenie danych, analiza i interpretacja | 93 |
3.5. Prowadzenie badań i specyfika materiału badawczego | 99 |
CZĘŚĆ 2. PEDAGOGIKA PRACY JAKO STRUKTURA I PROCES | 101 |
Wprowadzenie | 103 |
Rozdział 4. Przemiany dyskursu pedagogiki pracy – kastracja Marksa i realizm kapitalistyczny | 105 |
4.1. Przemiany dyskursu pedagogiki pracy jako „kastracja” Marksa | 108 |
4.1.1. Pojęcie „pracy” | 108 |
4.1.2. „Alienacja w procesie pracy” versus „wyzwolenie pracy” | 113 |
4.2. Logika homo oeconomicus jako formuła przekształceń dyskursu pedagogiki pracy. Pomiędzy człowieczeństwem a Totalnym Zarządzaniem Jakością | 122 |
4.2.1. Logika homo oeconomicus | 123 |
4.2.2. Pojęcie „humanizacji warunków pracy” w kontekście logiki homo oeconomicus | 124 |
4.2.3. Pojęcia human relations i „demokratycznego stylu kierowania” | 130 |
4.2.4. TQM versus człowieczeństwo | 132 |
4.2.5. Pojęcie „dyscypliny pracy” | 134 |
4.3. W złym guście o wymiotach narracji. Edukacja w przekształceniach dyskursu pedagogiki pracy w kontekście pedagogiki emancypacyjnej P. Freire | 135 |
4.3.1. Trzy poziomy metafory wymiotów narracji | 136 |
4.3.2. Zagadnienie celów wychowania – pojęcia „celów ogólnych”, „celów systemu oświaty”, „celów wychowania socjalistycznego” | 140 |
4.3.3. Przekształcenia pojęcia „pracownika” | 144 |
4.3.4. Pojęcie TQM jako centralna kategoria pedagogiki pracy | 148 |
Rozdział 5. Pedagogika pracy dziś – fantazje, fetysze i horror Realnego | 155 |
5.1. Fantazja wolności – nie ma „bezpłodnych marzeń” | 157 |
5.2. Rynek pracy, wola pracodawców i adaptacja – fetysze pedagogiki pracy | 159 |
5.3. Humanizacja pracy i pełne zatrudnienie – fantazje pedagogiki pracy | 180 |
5.4. Horror pracy w kapitalizmie – antynomie demokracji i kapitalizmu, paradoksy pedagogiki pracy | 190 |
CZĘŚĆ 3. WYCHOWANIE PRZEZ PRACĘ I DLA PRACY W CYKLU ŻYCIA – SENSY PRACY W KAPITALIZMIE | 203 |
Wprowadzenie | 205 |
Rozdział 6. Ocena szkolna i obsceniczność prawa – pomiędzy byciem kimś a byciem nikim. Znaczenia nadawane doświadczeniu szkolnemu przez gimnazjalistów | 207 |
6.1. Wymagania dydaktyczne w percepcji nauczycieli | 209 |
6.2. Ocena szkolna jako centralna kategoria definiująca znaczenie szkoły | 211 |
6.3. Między byciem kimś a byciem nikim – gimnazjaliści wobec obscenicznego prawa | 221 |
Rozdział 7. Młodzież wobec ideologii merytokratycznej – pozytywna socjalizacja oszukanego pokolenia | 227 |
7.1. Egzaminy zewnętrzne w szkolnictwie powszechnym – technologia ucisku | 229 |
7.2. Merytokratyczna fantazja – „sprawiedliwe konstruowanie nierówności” | 230 |
7.3. Generowanie struktury społecznej w świadomości potocznej gimnazjalistów | 232 |
7.4. Ideologiczny potencjał koncepcji merytokratycznej | 240 |
Rozdział 8. Praca szkoły w kontekście znaczeń nadawanych pracy przez gimnazjalistów – wokół pedagogiki pracy | 247 |
8.1. Uczniowie wobec pracy – szkoła pracy szkołą przymusu | 251 |
8.2. Dyscyplina w szkole i pracy – interpretacja za M. Foucaultem | 264 |
8.3. Puste znaczące, zasada korespondencji i treść znaczenia pracy | 267 |
Rozdział 9. Demokracja ekonomiczna i wychowanie | 271 |
9.1. Fantazja o pracy bez pracy | 274 |
9.2. Praca, czas wolny, sztuki wyzwolone i niewolnictwo | 278 |
9.3. W stronę demokracji ekonomicznej | 281 |
Rozdział 10. Alibi niskich zarobków. O wysokiej randze bezinteresowności w ideologii zawodowej nauczycieli | 285 |
10.1. Alibi niskich zarobków – dowód bezinteresowności nauczycieli? | 288 |
10.2. Nauczanie jako powołanie – życie „dla” nauczania | 291 |
10.3. Nauczanie jako zawód – życie „z” nauczania | 298 |
Rozdział 11. Odpowiedzialność, kompromis, kompromitacja. Sens pracy w ideologiach zawodowych nauczycieli | 307 |
11.1. Albo kompromis, albo kompromitacja | 309 |
11.2. Dyskredytacja obowiązku – obowiązek jako świadomość fałszywa | 312 |
11.3. Nauczycielskie zobowiązania wobec sensu pracy w szkole | 315 |
Rozdział 12. „Uczniowie z problemami”, problem z uczniami i idealna lekcja (o zawodzie nauczyciela) | 347 |
12.1. „Uczniowie z problemami” | 348 |
12.2. „Środowisko” nauczycielskim alibi | 354 |
12.3. „Problem z uczniami” | 358 |
12.4. Fantazja idealnej lekcji, organizacja rozkoszy i boom edukacyjny | 361 |
12.5. Satysfakcja, dyssatysfakcja i techniki siebie (podsumowanie) | 365 |
Rozdział 13. Determinacja ekonomiczna i przeżycie – pracownicy wykonujący prace proste i młodzi specjaliści o pracy | 369 |
13.1. Samookreślenie podmiotu pracy | 369 |
13.2. Ekonomia surwiwalu – życie i przymus na wejściu do świata pracy | 376 |
13.3. Czas pracy, przymus i czas wolny | 385 |
13.3.1. Transakcja i kontrola | 393 |
13.3.2. Czas pracy i czas wolny – delimitacja granicy | 397 |
13.3.3. Czas wolny to nie czas pracy – definicje i opisy czasu wolnego | 401 |
13.3.4. Twórczość – może praca nie jest blokadą rozwoju? | 407 |
Rozdział 14. Emeryci – praca, uczenie się i „skok do królestwa wolności” | 413 |
14.1. Afirmacje | 414 |
14.1.1. Interakcje | 417 |
14.1.2. Zdrowie psychiczne i fizyczne | 420 |
14.1.3. Amatorstwo i ekonomia – „Przejdzie Pan na emeryturę, to Pan zobaczy” | 422 |
14.1.4. Prawda i piękno – przymus z innego porządku | 425 |
14.2. Bycie-dla-siebie – skok do królestwa wolności | 429 |
14.2.1. Przejście na emeryturę i wspomnienie pracy | 433 |
14.2.2. Bycie-dla-siebie i afirmowana aktywność | 441 |
14.2.3. Afirmowana aktywność i przewartościowanie czasu wolnego | 444 |
14.3. Zakończenie – emerytura, skok do królestwa wolności czy obierka ziemniaczana? | 447 |
CZĘŚĆ 4. ZNACZENIA PRACY W DYSKURSIE MASOWYM – HEGEMONIA I DEMOKRACJA EKONOMICZNA | 455 |
Wprowadzenie | 457 |
Rozdział 15. Praca idealna, horror pracy i lęk przed byciem nikim | 463 |
15.1. Fantazja o idealnej pracy | 464 |
15.2. Horror pracy i bezrobocia | 475 |
Rozdział 16. Idealny pracownik, horror homo oeconomicus i demokracja ekonomiczna | 491 |
16.1. Praca jako koszt i fantazje o pracowniku | 491 |
16.2. Horror pracodawców | 495 |
16.3. Homo oeconomicus i demokratyczna kontrola | 502 |
16.4. Hegemonia kapitalizmu – „my” i „nasza gospodarka” | 506 |
16.5. Mały słowniczek kapitalistycznej nowomowy | 517 |
Zakończenie | 525 |
Bibliografia ogólna | 535 |
Bibliografia pedagogiki pracy | 545 |