INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
W niniejszym opracowaniu podjęty został problem rozwoju mediów i komunikowania masowego w Europie. Tytuł opracowania – „Europa multimedialna” – odnosi się do wielości mediów, które dzisiejszym Europejczykom dostarczają informacji i rozrywki, pomagają zrozumieć otaczającą ich, złożoną rzeczywistość itd. Multimedialność to jednak przede wszystkim zastany etap rozwoju mediów. Procesy komunikowania masowego przebiegają bowiem według następującego schematu: stadium elitarne – stadium popularyzacji – stadium specjalizacji – stadium multimedialne. Dziś mamy właśnie do czynienia ze stadium multimedialnym, przynajmniej gdy chodzi o kontynent europejski i inne rozwinięte regiony świata. Istota i objawy multimedialności, widoczne na tak zwanym Starym Kontynencie, przedstawione są właśnie w niniejszym opracowaniu.
Książka składa się z dwóch rozdziałów: w pierwszym mowa jest o rozwoju prasy drukowanej, a więc najbardziej tradycyjnego spośród tradycyjnych mediów, zaś w drugim – o mediach elektronicznych, Internecie, koncernach multimedialnych i europejskiej sferze publicznej. Dochodzi tu zatem do zderzenia tradycji z nowoczesnością, historii ze współczesnością, prasy drukowanej z nowymi mediami elektronicznymi. Obszernym dodatkiem do rozdziału pierwszego jest Case study 1 – analiza treści trzech regionalnych dzienników hiszpańskich (katalońskiego „Avui”, baskijskiego „El Correo” oraz galicyjskiego „La Voz de Galicia”), ukazująca ich rolę w kształtowaniu nowoczesnych regionalizmów w odniesieniu do współczesności hiszpańskiej i europejskiej. Dodatkiem zaś do drugiego rozdziału jest Case study 2 – analiza rynków telewizyjnych państw Unii Europejskiej w epoce cyfryzacji i multimedialności.
Skoro dochodzi w tym opracowaniu do zderzenia tradycji z nowoczesnością, to także forma powinna być konsensusem między tradycją a nowoczesnością. Stąd właśnie dwie wersje książki: tradycyjna – drukowana, dostępna głównie w bibliotekach naukowych, przede wszystkim uniwersyteckich, oraz nowoczesna – elektroniczna (e-book), dostępna w Internecie. To, co łączy te dwie wersje, to darmowy dostęp – oto kolejny z objawów (czy też wymogów) nowoczesności na koniec pierwszej dekady XXI wieku!
Radosław Sajna
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 241 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności Publicznej Instytut Naukowo-Badawczy MOVEABLE |
ISBN-13 | 978-83-932455-4-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Rozwój prasy drukowanej w Europie | 13 |
1.1. Acta Diurna, Gutenberg i pierwsze periodyki | 13 |
1.2. Początki wolnej prasy i rozwój prasy politycznej | 19 |
1.3. Telegraf, agencje informacyjne i prasa jako biznes | 25 |
1.4. Specjalizacja prasy drukowanej i kształtowanie się systemów prasowych | 32 |
1.5. Współczesna prasa opiniotwórcza w europejskich demokracjach | 41 |
1.6. Prasa ekonomiczna, tabloidy i kolorowe magazyny – biznes prasowy we współczesnej Europie | 53 |
1.7. Decentralizacja państw i „Europa stu flag” – prasa regionalna i lokalna | 65 |
Podsumowanie | 76 |
Case Study 1. „Avui”, „El Correo” i „La Voz de Galicia” – hiszpańskie dzienniki regionalne a nowoczesny regionalizm europejski | 77 |
1. „Avui” – ostoja katalanizmu | 79 |
2. „El Correo Espanol – El Pueblo Vasco” – baskijska tuba zdrowego rozsądku | 102 |
3. „La Voz de Galicia” – galicyjski mentor | 123 |
Rozdział 2. Internet, koncerny multimedialne i europejska sfera publiczna | 143 |
2.1. Nowe media na Starym Kontynencie – od telegrafu do Internetu | 143 |
2.2. Konwergencja mediów i wpływ Internetu na media tradycyjne w krajach europejskich | 154 |
2.3. Koncerny multimedialne i Silvio Berlusconi – media, biznes i polityka | 171 |
2.4. Europa.eu, europejskie społeczeństwo informacyjne i nowoczesny rozwój regionalny | 186 |
2.5. Czy istnieje europejska sfera publiczna? Dylematy europejskiej tożsamości i komunikowania | 198 |
Podsumowanie | 206 |
Case Study 2. Analiza porównawcza rynków telewizyjnych państw UE w epoce cyfryzacji i multimedialności | 208 |
Austria | 209 |
Belgia | 209 |
Bułgaria | 210 |
Cypr | 210 |
Czechy | 210 |
Dania | 211 |
Estonia | 211 |
Finlandia | 212 |
Francja | 212 |
Grecja | 213 |
Hiszpania | 213 |
Holandia | 214 |
Irlandia | 215 |
Litwa | 215 |
Luksemburg | 215 |
Łotwa | 216 |
Malta | 216 |
Niemcy | 217 |
Polska | 217 |
Portugalia | 218 |
Rumunia | 218 |
Słowacja | 219 |
Słowenia | 219 |
Szwecja | 220 |
Węgry | 220 |
Wielka Brytania | 221 |
Włochy | 221 |
Zakończenie | 224 |
Bibliografia | 225 |
Nota o autorze | 241 |