POLECAMY
-17%
Autor:
Piotr Karwat, Maciej Kurasz, Jacek Leńczuk, Jadwiga Glumińska-Pawlic, Michał Goj, Marcin Lachowicz, Dominik J. Gajewski, Mikołaj Kondej, Monika Laskowska, Alina Barkowa, Aleksander Brzozowski, Anna Derdak, Dorota Jakubowska, Katarzyna Kimla-Walenda, Konrad Kurpiewski, Filip Majdowski, Maciej Przychodzeń, Justyna Skwirowska, Magdalena Zalech, Aleksander Werner, Wojciech Niedźwiedzki, Agnieszka Tałasiewicz, Roman Wiatrowski, Aleksandra Rutkowska
Wydawca:
Format:
Publikacja omawia skomplikowaną, generującą wiele wątpliwości interpretacyjnych, problematykę raportowania schematów podatkowych (MDR) – obowiązku informowania organów podatkowych o planowanych, udostępnianych lub wdrażanych schematach podatkowych. Autorzy będący specjalistami z tego zakresu – sędziowie sądów administracyjnych, doradcy podatkowi, prawnicy i przedstawiciele doktryny – analizują najistotniejsze zagadnienia zarówno pod względem prawnym, jak i ekonomicznym w obszarze prawa unijnego, polskiego oraz międzynarodowych standardów (wytycznych OECD).W opracowaniu przedstawiono m.in.:• cechy rozpoznawcze dotyczące zmiany kwalifikacji dochodów,• przejrzystości podatkowej w kontekście priorytetów ESG,• wpływ idei transparentności podatkowej na standardy i ramy sprawozdawczości podatkowej,• główne założenia obowiązku informowania o schematach podatkowych,• konieczność uproszczenia przepisów i automatyzacji procesów,• istotę korzyści podatkowej w praktyce stosowania szczególnych klauzul antyabuzywnych (SAARs),• identyfikację wystąpienia schematu podatkowego w kontekście wewnętrznej procedury MDR,• wybrane aspekty tax compliance w zakresie MDR w wybranych systemach w Europie Środkowo-Wschodniej w porównaniu z modelem polskim,• narzędzia minimalizacji ryzyka w zakresie tax compliance MDR,• wyzwania tax compliance w Polsce i ich ocena w świetle danych statystycznych i wyników badań CATI,• kryterium głównej korzyści i jego obiektywny charakter,• standaryzację schematu podatkowego jako obiektywnej właściwości identyfikowanej subiektywnie,• obszary wspólne dla podatków i zrównoważonego rozwoju,• wykładnię unijnej dyrektywy o raportowaniu schematów podatkowych w świetle Karty praw podstawowych,• sankcje za niezaraportowanie schematów podatkowych,• wątpliwości dotyczące stosowania przepisów o MDR.Książka przeznaczona jest dla doradców podatkowych, biegłych rewidentów, księgowych, pracowników biur rachunkowych, dyrektorów finansowych oraz notariuszy. Będzie cennym źródłem wiedzy dla adwokatów, radców prawnych, sędziów, komorników i prokuratorów.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-596-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów ....................................................................................................................13 | |
Alina Barkowa, Agnieszka Tałasiewicz | |
Przejrzystość podatkowa w kontekście priorytetów ESG ......................................... | 17 |
1. Wstęp .......................................................................................................................... | 17 |
2. ESG – chwilowa moda czy trend ............................................................................ | 17 |
3. Miejsce zagadnień podatkowych w analizie ESG ................................................ | 19 |
4. Wpływ idei transparentności podatkowej na standardy i ramy sprawozdawczości podatkowej ............................................................................... | 20 |
5. Program Współdziałania jako najwyższy poziom przejrzystości podatkowej ................................................................................................................ | 25 |
Aleksander Brzozowski, Aleksandra Rutkowska | |
Czy wybór sposobu opodatkowania oznacza zmianę zasad opodatkowania? Rozważania w kontekście objaśnień MDR i pkt B.2 załącznika do dyrektywy DAC6 ..................................................................................... | 27 |
1. Wstęp .......................................................................................................................... | 27 |
2. Cecha rozpoznawcza dotycząca zmiany kwalifikacji dochodów w dyrektywie DAC6 oraz w Ordynacji podatkowej ............................................ | 29 |
3. Wybór wskazywanych w literaturze przykładów uzgodnień mających spełniać cechę rozpoznawczą dotyczącą zmiany kwalifikacji dochodów i ich ocena ............................................................................................... | 30 |
4. Podsumowanie .......................................................................................................... | 35 |
Bibliografia ..................................................................................................................... | 36 |
Anna Derdak | |
Informowanie o schematach podatkowych MDR w dobie digitalizacji ................ | 38 |
1. Główne założenia obowiązku informowania o schematach podatkowych ..... | 38 |
2. Nieuchronność stosowania technologii informatycznych przez administrację podatkową ............................................................................. | 39 |
3. Obecna forma wykonywania obowiązku informacyjnego MDR ..................... | 42 |
4. Konieczność uproszczenia przepisów i automatyzacji procesów ...................... | 44 |
5. Wpływ obowiązku MDR na funkcjonowanie podatnika w obrocie ................ | 49 |
6. Kierunki zmian ......................................................................................................... | 50 |
Bibliografia ..................................................................................................................... | 52 |
Jadwiga Glumińska-Pawlic, Piotr Karwat, Aleksander Werner | |
Określanie korzyści podatkowej w świetle unijnych i polskich regulacji ............. | 55 |
1. Wstęp .......................................................................................................................... | 55 |
2. Dyrektywa ATA ........................................................................................................ | 55 |
3. Orzecznictwo TSUE ................................................................................................. | 56 |
4. Konwencja wielostronna (MLI) ............................................................................. | 59 |
5. Eliminacja korzyści podatkowej poprzez przedefiniowanie czynności stanowiących unikanie opodatkowania ............................................................... | 59 |
6. Istota korzyści podatkowej w praktyce stosowania szczególnych klauzul antyabuzywnych (SAARs) ........................................................................ | 62 |
7. Polskie rozwiązania GAAR i SAARs w zakresie ustalania korzyści podatkowej ................................................................................................................ | 66 |
Bibliografia ..................................................................................................................... | 69 |
Michał Goj | |
Przepisy o postępowaniu w sprawach informacji o schematach podatkowych i ich wpływ na kształtowanie praktyki MDR .................................... | 70 |
Dorota Jakubowska | |
Blaski i cienie polskich przepisów o MDR – obserwacje, spostrzeżenia, postulaty .............................................................................................................................. | 77 |
1. Wstęp .......................................................................................................................... | 77 |
2. Identyfikacja wystąpienia schematu podatkowego w kontekście wewnętrznej procedury MDR – istota i znaczenie .............................................. | 79 |
3. Inne szczególne cechy rozpoznawcze – jak liczyć próg 25 mln zł? ................... | 80 |
4. MDR-2 – wartość dodana czy zbędny balast ....................................................... | 84 |
5. Postulaty .................................................................................................................... | 87 |
Katarzyna Kimla-Walenda | |
Tax compliance a regulacje dotyczące raportowania informacji o schematach podatkowych – perspektywa państw środkowoeuropejskich ........ | 88 |
1. Wstęp .......................................................................................................................... | 88 |
2. Ramy teoretyczne i przegląd badań ....................................................................... | 89 |
3. Wybrane aspekty tax compliance w zakresie MDR w wybranych systemach w Europie Środkowo-Wschodniej w porównaniu z modelem polskim .................................................................................................. | 90 |
3.1. Harmonogram wdrażania i zakres regulacji .................................................91 | |
3.2. Różnice w implementacji wybranych definicji .............................................93 | |
3.3. Narzędzia minimalizacji ryzyka w zakresie tax compliance MDR ............95 | |
3.4. Kary za nieprzestrzeganie obowiązków raportowania MDR .................... | 96 |
4. Wyzwania tax compliance w Polsce i ich ocena w świetle danych statystycznych i wyników badań CATI ................................................................. | 98 |
5. Dyskusja ................................................................................................................... | 105 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 107 |
Mikołaj Kondej | |
Czy raportowanie schematu podatkowego oznacza przyznanie się do unikania opodatkowania? O relacjach między zakresem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania i przepisami o MDR .................................... | 109 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 109 |
2. Zarys kryteriów identyfikacji unikania opodatkowania i raportowania schematów podatkowych ...................................................................................... | 109 |
3. Kryterium kwalifikowanego korzystającego ..................................................... | 111 |
4. Schematy raportowane na podstawie kryterium głównej korzyści oraz ogólnej cechy rozpoznawczej ....................................................................... | 111 |
4.1. Kryterium głównej korzyści a unikanie opodatkowania ..........................111 | |
4.2. Ogólne cechy rozpoznawcze a unikanie opodatkowania ..........................115 | |
5. Szczególne cechy rozpoznawcze ........................................................................... | 117 |
6. Inne szczególne cechy rozpoznawcze .................................................................. | 119 |
7. Podsumowanie ........................................................................................................ | 120 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 121 |
Maciej Kurasz, Justyna Skwirowska | |
Obowiązek raportowania schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne a zasada proporcjonalności ......................................... | 122 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 122 |
2. Zasada proporcjonalności ..................................................................................... | 123 |
3. Ratio legis instytucji MDR .................................................................................... | 124 |
4. Zasada proporcjonalności a polskie uregulowania wychodzące poza minimalny standard dyrektywy 2018/822 .......................................................... | 127 |
5. Podsumowanie ........................................................................................................ | 133 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 133 |
Konrad Kurpiewski, Maciej Przychodzeń, Agata Śliwińska | |
Subiektywna identyfikacja schematu podatkowego ................................................ | 135 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 135 |
2. Definicja schematu podatkowego ........................................................................ | 135 |
3. Podmioty, na których spoczywają obowiązki informacyjne ........................... | 137 |
4. Wiedza o stanie faktycznym jako element subiektywny a obowiązki informacyjne na gruncie MDR ............................................................................ | 139 |
5. Kryterium głównej korzyści i jego obiektywny charakter ............................... | 139 |
6. Standaryzacja schematu podatkowego jako obiektywna właściwość identyfikowana subiektywnie ....................................................................... ....... | 142 |
7. Identyfikacja obowiązków informacyjnych jedynie przez promotora ........... | 143 |
8. Identyfikacja obowiązków informacyjnych jedynie przez korzystającego .... | 145 |
9. Obowiązek raportowania przez korzystającego mimo subiektywnego przeświadczenia o braku schematu ..................................................................... | 146 |
10. Podsumowanie ........................................................................................................ | 147 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 147 |
Monika Laskowska | |
Transparentność podatkowa jako istotny aspekt zrównoważonego rozwoju korporacji międzynarodowych .................................................................... | 149 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 149 |
2. Znaczenie ESG ........................................................................................................ | 150 |
3. Czy podatki są ważne dla zrównoważonego rozwoju? ..................................... | 151 |
4. Obszary wspólne dla podatków i zrównoważonego rozwoju .......................... | 154 |
5. Transparentność podatkowa ................................................................................ | 156 |
6. Podsumowanie ........................................................................................................ | 158 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 159 |
Jacek Leńczuk | |
Problemy w zakresie stosowania przepisów o MDR ................................................ | 161 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 161 |
2. Tryb legislacyjny ..................................................................................................... | 162 |
3. Implementacja ......................................................................................................... | 164 |
4. Niejasne przepisy .................................................................................................... | 166 |
6. Tajemnica zawodowa ............................................................................................. | 172 |
7. Podsumowanie ........................................................................................................ | 174 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 175 |
Filip Majdowski | |
Wykładnia unijnej dyrektywy o raportowaniu schematów podatkowych w świetle Karty praw podstawowych ........................................................................... | 177 |
1. Wstęp (zagadnienie prawne, tło sporu) ............................................................... | 177 |
2. Ramy prawne – kluczowe regulacje prawne ....................................................... | 179 |
2.1. Prawo unijne – postanowienia dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania ..........................................179 | |
2.2. Prawo krajowe – belgijska implementacja ...................................................182 | |
3. Opinia Rzecznika Generalnego ........................................................................... | 182 |
4. Rozstrzygnięcie Trybunału ................................................................................... | 184 |
4.1. Wstęp .................................................................................................................184 | |
4.2. Zarzut naruszenia prawa do prywatności z art. 7 KPP ..............................185 | |
4.3. Zarzut naruszenia prawa do rzetelnego procesu z art. 47 KPP ................189 | |
5. Nowelizacja dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania ....................................................................................................... | 189 |
6. Szerszy wpływ wyroku TSUE – prawnicza tajemnica zawodowa .................. | 190 |
7. Kontekst polski ....................................................................................................... | 192 |
8. Podsumowanie ........................................................................................................ | 193 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 195 |
Wojciech Niedźwiedzki | |
Sankcje za niezaraportowanie schematów podatkowych w kontekście zasady proporcjonalności .............................................................................................. | 197 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 197 |
2. Regulacje międzynarodowe, unijne i krajowe .................................................... | 198 |
3. Sankcje karne skarbowe ........................................................................................ | 199 |
4. Sankcje administracyjne ....................................................................................... | 201 |
5. Sankcje w innych krajach ...................................................................................... | 202 |
6. Zjawisko masowego raportowania lub jego braku ............................................ | 203 |
7. Sankcje a zasada proporcjonalności .................................................................... | 204 |
8. Podsumowanie ........................................................................................................ | 205 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 206 |
Krzysztof Schulz | |
Obowiązki inne niż raportowe ciążące na międzynarodowej grupie kapitałowej na tle przepisów o MDR ........................................................................... | 207 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 207 |
2. Obowiązek wprowadzenia i stosowania wewnętrznej procedury .................. | 209 |
3. Problematyka stosowania wewnętrznej procedury w międzynarodowej grupie kapitałowej .................................................................................................. | 213 |
3.1. Zakres przedmiotowy wewnętrznej procedury ..........................................213 | |
3.2. Wewnętrzna procedura w zagranicznej grupie kapitałowej .....................214 | |
3.3. Problematyka przyjęcia wewnętrznej procedury w międzynarodowej grupie ............................................................................214 | |
4. Skutki naruszenia przepisów dotyczących wewnętrznej procedury .............. | 218 |
5. Podsumowanie ........................................................................................................ | 219 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 219 |
Anna Sobierajska-Sokół | |
Organizacja procesu analiz informacji o schematach podatkowych prowadzonych przez Szefa KAS ................................................................................... | 221 |
1. Otoczenie prawne składania informacji o schematach podatkowych ........... | 221 |
2. Analiza informacji o schematach podatkowych prowadzona przez Szefa KAS ...................................................................................................... | 223 |
3. Podsumowanie ........................................................................................................ | 228 |
Beata Sobocha-Holc | |
Ochrona praw podatnika z zastosowaniem zasady in dubio pro tributario ....... | 230 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 230 |
2. Stosowanie zasady in dubio pro tributario przed 1.01.2016 r. .......................... | 231 |
3. Stosowanie art. 2a o.p. w orzecznictwie sądów administracyjnych ............... | 232 |
4. Zasada in dubio pro tributario a wątpliwości dotyczące stanu faktycznego .............................................................................................................. | 240 |
5. Podsumowanie ........................................................................................................ | 241 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 242 |
Beata Sobocha-Holc | |
Ochrona praw podatnika z zastosowaniem Karty praw podstawowych ............. | 243 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 243 |
2. Wyrok TSUE w sprawie Orde van Vlaamse Balies i in. a polskie przepisy dotyczące zwolnienia z prawnie chronionej tajemnicy .................................... | 243 |
3. Przepisy Karty praw podstawowych istotne z punktu widzenia ochrony praw podatnika ................................................................................................................. | 247 |
4. Podsumowanie ........................................................................................................ | 250 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 251 |
Roman Wiatrowski | |
Zakres ochrony prawnej raportujących MDR przed odpowiedzialnością za przestępstwa i wykroczenia skarbowe ................................................................... | 253 |
1. Charakter i cel przepisów o MDR ........................................................................ | 253 |
2. Odpowiedzialność karna skarbowa za naruszenie obowiązków określonych w przepisach o MDR ....................................................................... | 254 |
3. Wątpliwości dotyczące wykładni przepisów o MDR ........................................ | 260 |
4. Przepisy o MDR jako przedmiot indywidualnych interpretacji ..................... | 263 |
5. Podsumowanie ........................................................................................................ | 265 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 265 |
Magdalena Zalech | |
MDR w kontekście transakcji oraz reorganizacji międzynarodowych: praktyczne aspekty i wyzwania .................................................................................... | 267 |
1. Wstęp ........................................................................................................................ | 267 |
2. Cel wprowadzenia przepisów o MDR ................................................................. | 268 |
3. Szeroki zakres wdrożenia MDR w Polsce ........................................................... | 270 |
3.1. Eksterytorialność polskich przepisów o MDR ............................................270 | |
3.2. Cechy rozpoznawcze – transpozycja dyrektywy DAC6 do polskiego porządku prawnego .........................................................................................271 | |
4. Termin raportowania MDR .................................................................................. | 272 |
5. Kilka podmiotów zobowiązanych do raportowania MDR .............................. | 274 |
6. Raportowanie za granicą a obowiązki raportowe w Polsce ............................. | 275 |
7. Podsumowanie ........................................................................................................ | 277 |
Bibliografia ................................................................................................................... | 278 |