INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Zainteresowanie Mickiewicza językiem prowadziło od dialogu z różnymi odmianami i aspektami filozofii mowy oraz od przedstawienia jego własnych idei w tym zakresie do ich praktycznego zastosowania. Po wileńsko-kowieńskich, młodzieńczych doświadczeniach z greką, łaciną, retoryką, próbach przezwyciężenia rozdźwięku między językiem, „głosem” a „myślą”, inspirowanych teoriami lingwistycznymi romantyków niemieckich i czeskich, po metafizycznych przemyśleniach na temat mowy jako źródła poznania i zjednoczenia Słowiańszczyzny, autor prelekcji paryskich przeszedł do praktycznych operacji na języku. Był to swoisty sprawdzian dla języka jako możliwego świadectwa starożytności Słowian.
******
Mickiewicz and Romantic Philosophy of Language
The scope of Mickiewicz’s interest in language was enormous. The fundamental message of the poet’s argument is that speech does not only express reality and depicts it, but in some miraculous way allows us to look into it, learn about the past and predict the future. It is a kind of time machine, which, on the one hand, enables going back to the most distant past, to the beginnings of humanity, not described in chronicles, and on the other hand, allows to design a world about to happen.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6204-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział pierwszy. Mickiewicz wobec kierunków myślenia o języku w XVIII i XIX wieku 17 | |
1. Problem romantycznej ekspresji | 17 |
1.1. Poeta wobec retoryki. Ars oratoria a | |
romantyczny zapał improwizatorski | 17 |
1.2. „Język kłamie głosowi, a głos myślom kłamie…” | |
23 | |
2. Spór o pochodzenie mowy | 31 |
3. „Słowiańska” filozofia języka | 43 |
3.1. Wokół językoznawstwa „natchnionego” | 45 |
3.2. Wizja wspólnoty etnolingwistycznej Słowian | 53 |
3.2.1. Uwarunkowania ideowe i historyczne | 53 |
3.2.2. Inspiracje czeskim ruchem odrodzenia | |
narodowego | 56 |
3.2.3. Antagonizm polsko-rosyjski, | |
austroslawizm i inne konteksty myśli | |
Mickiewicza | 65 |
Rozdział drugi. Mowa jako źródło romantycznego poznania 77 | |
1. Mitologia a język | 77 |
2. Język jako medium pamięci. Archeologia słowa | 85 |
3. Bóg, człowiek i objawienie w mowie | 92 |
4. Siła trzech znaków | 100 |
5. Duch mowy a mowa ducha | 106 |
Rozdział trzeci. Mitolingwistyczny obraz Słowiańszczyzny 124 | |
1. Słoworody i próby etymologiczne | 125 |
1.1. Sławianie, Sclavi czy Słowianie? Rozważania | |
nad pochodzeniem nazwy plemiennej | 128 |
1.1.1. Sclavus saltans | 133 |
1.1.2. „Lud słowa, a raczej Słowa Bożego” | 143 |
1.2. Językowa mapa kultur | 165 |
1.2.1. Toponimy i mity geograficzne | 167 |
1.2.1.1. Gniezno znaczy ‘gniazdo’ | 168 |
1.2.1.2. Ojczyzna to nie „kawał ziemi” | 178 |
1.2.1.3. Między „czudem” a „swobodą” – | |
językowy obraz osady słowiańskiej | 185 |
1.2.1.4. „Kontynent słowiański” i jego | |
granice zakreślone w mowie | 206 |
1.2.2. Etno- i antroponimy. Od źródeł | |
tożsamości ku przeznaczeniu ludów słowiańskich | |
231 | |
1.2.3. Panteon bóstw starożytnych. Onomastyka | |
wierzeń i zabobonów | 258 |
1.2.3.1. Wampiry, upiory, strzygi | 259 |
1.2.3.2. Bogowie czarni i biali | 264 |
1.2.3.3. Słowiańskie prefiguracje bóstw | |
mitycznych | 271 |
2. Retrotopia słowiańska? | 289 |
Rozdział czwarty. Projekty leksykograficzne 302 | |
1. Słowiańskie korzenie łaciny. O metodzie | |
porównawczej w [Próbie źródłosłowu II] | 304 |
2. Artykuł Cnota, czyli jak Mickiewicz wyobrażał | |
sobie „skrócenie Lindego” | 316 |
Rozdział piąty. „Skąd przychodzimy i dokąd idziemy” 332 | |
Bibliografia | 338 |
Nota bibliograficzna | 360 |
Indeks osób | 361 |