Mickiewicz i romantyczna filozofia języka

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,01  45,80

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 45,80 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,48 zł  


38,01

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zainteresowanie Mickiewicza językiem prowadziło od dialogu z różnymi odmianami i aspektami filozofii mowy oraz od przedstawienia jego własnych idei w tym zakresie do ich praktycznego zastosowania. Po wileńsko-kowieńskich, młodzieńczych doświadczeniach z greką, łaciną, retoryką, próbach przezwyciężenia rozdźwięku między językiem, „głosem” a „myślą”, inspirowanych teoriami lingwistycznymi romantyków niemieckich i czeskich, po metafizycznych przemyśleniach na temat mowy jako źródła poznania i zjednoczenia Słowiańszczyzny, autor prelekcji paryskich przeszedł do praktycznych operacji na języku. Był to swoisty sprawdzian dla języka jako możliwego świadectwa starożytności Słowian.


******


Mickiewicz and Romantic Philosophy of Language


The scope of Mickiewicz’s interest in language was enormous. The fundamental message of the poet’s argument is that speech does not only express reality and depicts it, but in some miraculous way allows us to look into it, learn about the past and predict the future. It is a kind of time machine, which, on the one hand, enables going back to the most distant past, to the beginnings of humanity, not described in chronicles, and on the other hand, allows to design a world about to happen.


Rok wydania2024
Liczba stron372
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6204-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział pierwszy. Mickiewicz wobec kierunków myślenia o języku w XVIII i XIX wieku 17
   1. Problem romantycznej ekspresji    17
   1.1. Poeta wobec retoryki. Ars oratoria a
   romantyczny zapał improwizatorski    17
   1.2. „Język kłamie głosowi, a głos myślom kłamie…”
       23
   2. Spór o pochodzenie mowy    31
   3. „Słowiańska” filozofia języka    43
   3.1. Wokół językoznawstwa „natchnionego”    45
   3.2. Wizja wspólnoty etnolingwistycznej Słowian    53
   3.2.1. Uwarunkowania ideowe i historyczne    53
   3.2.2. Inspiracje czeskim ruchem odrodzenia
   narodowego    56
   3.2.3. Antagonizm polsko-rosyjski,
   austroslawizm i inne konteksty myśli
   Mickiewicza    65
  
  Rozdział drugi. Mowa jako źródło romantycznego poznania 77
   1. Mitologia a język    77
   2. Język jako medium pamięci. Archeologia słowa    85
   3. Bóg, człowiek i objawienie w mowie    92
   4. Siła trzech znaków    100
   5. Duch mowy a mowa ducha    106
  
  Rozdział trzeci. Mitolingwistyczny obraz Słowiańszczyzny 124
   1. Słoworody i próby etymologiczne    125
   1.1. Sławianie, Sclavi czy Słowianie? Rozważania
   nad pochodzeniem nazwy plemiennej    128
   1.1.1. Sclavus saltans    133
   1.1.2. „Lud słowa, a raczej Słowa Bożego”    143
   1.2. Językowa mapa kultur    165
   1.2.1. Toponimy i mity geograficzne    167
   1.2.1.1. Gniezno znaczy ‘gniazdo’    168
   1.2.1.2. Ojczyzna to nie „kawał ziemi”    178
   1.2.1.3. Między „czudem” a „swobodą” –
   językowy obraz osady słowiańskiej    185
   1.2.1.4. „Kontynent słowiański” i jego
   granice zakreślone w mowie    206
   1.2.2. Etno- i antroponimy. Od źródeł
   tożsamości ku przeznaczeniu ludów słowiańskich
       231
   1.2.3. Panteon bóstw starożytnych. Onomastyka
   wierzeń i zabobonów    258
   1.2.3.1. Wampiry, upiory, strzygi    259
   1.2.3.2. Bogowie czarni i biali    264
   1.2.3.3. Słowiańskie prefiguracje bóstw
   mitycznych    271
   2. Retrotopia słowiańska?    289
  
  Rozdział czwarty. Projekty leksykograficzne 302
   1. Słowiańskie korzenie łaciny. O metodzie
   porównawczej w [Próbie źródłosłowu II]    304
   2. Artykuł Cnota, czyli jak Mickiewicz wyobrażał
   sobie „skrócenie Lindego”    316
  
  Rozdział piąty. „Skąd przychodzimy i dokąd idziemy” 332
  
  Bibliografia    338
  Nota bibliograficzna    360
  Indeks osób    361
RozwińZwiń