INNE EBOOKI AUTORA
TOŻSAMOŚĆ MIASTA
Jaka jest? Gdzie leżą jej źródła? Co ją kształtowało przez ostatnich dwieście lat? Tropów szukamy w historii, literaturze, przestrzeni, w losach naszych bliskich, zakorzenionych w mieście od dekad. Łódź stworzyli merkurianie, czyli kulturowi pośrednicy. Żydzi i Niemcy inicjowali i stymulowali procesy nowoczesności. Z obydwu tych nacji w przeważającej mierze wywodziła się łódzka burżuazja. Robotnicy zaś rekrutowali się z polskich chłopów, którzy także byli „wychodźcami” z własnej tradycji. I choć literatura przełomu XIX i XX w. pokazuje Łódź jako miasto niepełne, jednocześnie daje świadectwo wysiłków uczynienia z fabrycznego molocha przestrzeni dobrej do życia, zbudowania wyrazistej lokalnej społeczności obejmującej wszystkich łodzian, niezależnie od różnic. Mimo kolejnych katastrof (łącznie z transformacją ekonomiczną 1989 r.) Łódź zawsze odnajdowała siłę, aby się podnieść.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 81 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Łódzki Dom Kultury |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
10 Chemia z Wieniawskim. Rozmowa Magdaleny Sasin ze skrzypkiem Wojciechem Niedziółką o jego pierwszej płycie | |
16 Łódź jak feniks. Michał Kędzierski rozmawia z Tomaszem Cieślakiem o obrazie Łodzi w literaturze przełomu XIX i XX wieku | |
20 Między antykiem a nowoczesnością. Przemysław Owczarek przedstawia wchodzenie Łodzi w nowoczesność | |
24 Papuzia tożsamość. Charakter architektury Łodzi analizuje Błażej Ciarkowski | |
28 Bez meldunku. Poemat Piotra Groblińskiego | |
32 Hulaj dusza. Felieton wierszowany Andrzeja Poniedzielskiego | |
33 Galeria Kalejdoskopu: przedtawiamy twórczość streetartową Gu-Tang Clan | |
40 Artyści mogą budzić miasto. Gustaw Romanowski pisze o książce Błażeja Filanowskiego „Zdarzenia artystyczne jako impuls transformujący miasto na przykładzie Łodzi po 1989 r.” | |
42 Błyski. Janusz Majewski. Felieton Łukasza Maciejewskiego | |
44 Jedz, kłóć się i kochaj? Piotr Grobliński recenzuje spektakl „Korepetycje z miłości” w Teatrze Powszechnym w Łodzi | |
46 „Frankenstein”, czyli skąd się bierze zło. Paulina Ilska pisze o spektaklu „Frankenstein. Ballada o przemocy” w Teatrze Arlekin w Łodzi | |
48 Wszystko, wszędzie, naraz. Rafał Gawin podsumowuje rok w muzyce rozrywkowej | |
54 Gromader. Audycja muzyczna Dariusza Bilskiego | |
56 Autsajderzy. Maria Mażewska przygląda się sztuce nieskrępowanej akademickimi prawidłami | |
59 Końce i początki. Felieton Łukasza Barysa | |
60 Festiwal kontrowersji. Czy festiwal muzyki elektronicznej jest bezpieczny dla parku i zwierząt, sprawdza Bogumił Makowski | |
63 Turbulencje. Felieton Mieczysława Kuźmickiego | |
64 Postanowienie noworoczne: odkryć geniusza. Felieton Macieja Cholewińskiego | |
66 Ważne jubileusze. Piotr Kasiński pisze o ważnych dla komiksu jubileuszach w 2024 roku | |
68 Jasne pełne VAT. Czeska specjalność - piwo czy czytanie? Zastanawia się Pienisty | |
69 Kalendarium | |