POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym dotyczącą aktualiów rodzimego teatru niezależnego (i socjologii teatru w ogóle). Pomimo że Teatr Węgajty, Stowarzyszenie Teatralne Chorea i Teatr Szwalnia wyrastają z poniekąd już „klasycyzującego się” idiomu stworzonego przez Jerzego Grotowskiego i czerpią w sposób przemożny z kontrkulturowego etosu lat 60., stanowią wciąż aktualną i nader żywą antytezę wobec teatru mieszczańskiego i – co Autorki wykazują w sposób dobitny – twórczo wpływają na tkankę lokalnych społeczności, budując (wciąż) nową wrażliwość i wartości. Niewątpliwą zaletą tekstu jest jego komparatystyczny charakter. Autorki precyzyjnie wskazują na konfigurację cech budujących społeczną strukturę, etos i habitus poszczególnych grup, mniej lub bardziej „rezonujących” ze światem społecznym, sformalizowanych, inkluzywnych, opartych na idei „plemienności”.
Dr hab. Małgorzata Stępnik, prof. UMCS
Każda z trzech grup teatralnych będąca przedmiotem zainteresowania Autorek została odrębnie przedstawiona i opisana przez inny zespół autorski, co spowodowało, że sposób obrazowania nie jest jednolity, opiera się̨ na odmiennych założeniach teoretycznych i posiada odmienną strukturę̨ opisu. […] Autorki wyraźnie dopuszczają polifonię i nie chcą porównywać tego, co i tak przecież nie jest porównywalne – na takim przekonaniu opiera się̨ również swoistość wykorzystywanej przez nie metodologii badań jakościowych. W efekcie Autorki nie tylko uzyskały polifonię narracji, lecz także uchwyciły polifonię badanych zjawisk.
Dr hab. Przemysław Kisiel, prof. UEK
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-379-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
I. TEATR WĘGAJTY JAKO STREFA REZONANSOWA | 25 |
1. Rys historyczny i mity założycielskie | 25 |
2. Socjologia krytyczna jako narzędzie analizy grupy teatralnej | 34 |
3. „Odzyskane stado”. O wspólnocie i więziach | 38 |
4. „Ludzie tęsknią do prostoty”. O miejscu, naturze i codzienności | 44 |
5. „Świecka modlitwa”. O czasie i obrzędowości | 49 |
6. „Czułe nawigowanie”. O sztuce i tworzeniu | 54 |
7. „Węgajcki korzeń”. O zmianie | 59 |
Podsumowanie. Węgajty – grupa rezonująca | 63 |
II. STOWARZYSZENIE TEATRALNE CHOREA JAKO WSPÓLNOTA TWÓRCZA | 69 |
1. Artystyczna secesja. Geneza Stowarzyszenia Chorea | 70 |
2. Ziemia Obiecana. Specyfika miejsca, w którym działa Stowarzyszenie Chorea | 73 |
3. Chorea jako grupa o ograniczonej inkluzywności | 76 |
4. Jedność w wielości. Stowarzyszenie Teatralne Chorea jako tygiel artystyczny | 79 |
Podsumowanie. „Chorea to MY” | 119 |
III. TEATR SZWALNIA JAKO GRUPA PŁYNNA | 125 |
1. Od marzenia do urzeczywistnienia. Geneza Teatru Szwalnia | 125 |
2. To, co najważniejsze: ludzie, spotkanie, miejsce | 130 |
3. My: nonkonformiści. W poszukiwaniu „wspólnego mianownika” | 141 |
4. Dynamika grupy | 151 |
5. Czynami, myślami i sercem cały czas. Teatr Szwalnia jako miejsce pracy | 161 |
6. „Wszystko jest możliwe”. O formacji i transformacyjnym genie Szwalni | 164 |
Podsumowanie. Szwalnia Wspólna | 179 |
Kazimierz Kowalewicz, Epilog mały, taki może za jeden grosz | 183 |
Bibliografia | 193 |
Noty o Autorkach | 205 |
Indeks osobowy | 207 |