POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
W książce zestawiono dwa momenty przełomu ustrojowego, co pozwoliło na rozpatrzenie polskiej historii XX wieku w perspektywie nie tylko gwałtownych przekształceń, lecz także długiego trwania społecznych, politycznych i kulturowych narracji, które znalazły swoje odzwierciedlenie zarówno w wybranych polskich produkcjach filmowych, jak i organizacji przemysłu filmowego czy oczekiwaniach widowni wobec kina polskiego. Autorzy zastanawiają się nad tym, z jakimi narracjami zmierzyć się musieli polscy twórcy filmowi, jakie ich elementy przedostały się do tych polskich filmów, które dowodzą dziś polityczno-społecznych wstrząsów i ciągłości, składających się na skomplikowaną genealogię III Rzeczpospolitej. Teksty autorek i autorów podejmujących to zagadnienie w kinie niemieckim, rosyjskim i czechosłowackim pozwalają zobaczyć oba przełomy w polskim kinie w kontekście transnarodowym.
******
Rack Focuses. The Cinema in the Face of Political Transformations of 1945 and 1989
The book summarizes two moments of political breakthrough, which allows to look at Polish history in the 20th century not only from the perspective of violent transformations, but also long-lasting social, political and cultural narratives, reflected in Polish film productions, the organization of the film industry and the expectations the film audiences held of Polish cinema. The authors reflect on the narratives Polish filmmakers had to face, what elements of these narratives are present in Polish films which today prove both socio-political shocks and continuity and which form the complicated genealogy of the Third Polish Republic. The texts addressing this issue in German, Russian and Czechoslovakian cinema allow for seeing both transformations in Polish cinema in the transnational context.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 278 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6142-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Piotr Śmiałowski, Budowanie nowej władzy w scenariuszach | |
i prozie Aleksandra Ścibora-Rylskiego | 13 |
Jędrzej Kościński, Przełom łagodny. Twórczość Stanisława | |
Urbanowicza | 41 |
Tomáš Hučko, Nacjonalizacja kinematografi i czechosłowackiej w poglądach i działaniach filmowców Otakara Vávry i Elmara Klosa | 65 |
Jerzy Stachowicz, Cyfrowa maszyna zmian i Pan Kleks. Obrazy komputerów na polskim ekranie w dobie transformacji | 101 |
Grzegorz Fortuna jr, Zmiana nośnika. Sytuacja polskich kin i dystrybucji filmowej w okresie transformacji | 121 |
Emil Sowiński, Młodzi i film? Instytucjonalne uwarunkowania debiutów okresu transformacji | 135 |
Piotr Pławuszewski, Król i śmieci. O filmie dokumentalnym Autoportret (1993) Marcela Łozińskiego | 161 |
Paulina Gorlewska, Kolegą moim bądź. Od „czarnuchy” | |
do melodramatu, czyli ekscesy transformacji we wczesnych | |
filmach Władysława Pasikowskiego | 179 |
Denis Viren, Spojrzenie na komunistyczną przeszłość w rosyjskim kinie lat 90. | 199 |
Marta Brzezińska-Pająk, Autem z papieru w nowe czasy. Symbolika trabanta w kontekście przełomu 1989 roku w filmie niemieckim (na wybranych przykładach) | 213 |
Michał Piepiórka, Dorosłe dzieci mają żal. Obrazy lat 90. w polskim kinie najnowszym (2014–2021) | 231 |
Biogramy i abstrakty | 259 |
Indeks nazwisk | 267 |