One day, according to the Ancient Greek author Xenophon, the hero Hercules “went out to a quiet place and sat, pondering”. This book explores what happened here and how and why it can resonate with autistic young people. The book presents a set of ten lessons, each dealing with an aspect of what happened when Hercules entered the quiet place, met two women (or goddesses, or personifications…) and was tasked to make a choice between two paths, literal and metaphorical.


The lessons deal, too, with particular dimensions of autism, including: communicating, emotions, decision-making, sensory experiences, planning and interests. This pathbreaking book should be of particular interest to professionals and practitioners looking to utilize the appeal of mythology in their work with autistic children and academics in areas such as education, Classics and literature interested in the experiential application of their subject.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


******


Co zrobiłby Herkules? Lekcje dla dzieci z autyzmem zainspirowane mitologią klasyczną


Pewnego dnia, jak twierdzi starogrecki pisarz Ksenofont, Herkules „udał się w ustronne miejsce i usiadł, by rozmyślać”. Ta książka jest o tym, co się wówczas stało i dlaczego opowieść ta może przemawiać do młodych ludzi z autyzmem. Zawiera scenariusze dziesięciu lekcji poświęconych różnym aspektom tego, co wydarzyło się, kiedy Herkules znalazł się w ustronnym miejscu, spotkał dwie kobiety (czy też boginie, czy też personifikacje…) i musiał dokonać wyboru jednej z dwóch dróg, dosłownej albo metaforycznej.


Proponowane lekcje dotyczą poszczególnych wymiarów autyzmu, w tym: porozumiewania się, emocji, podejmowania decyzji, doświadczeń zmysłowych, planowania i zainteresowań. Ta przełomowa praca skierowana jest zwłaszcza do nauczycieli, którzy chcieliby wykorzystać atrakcyjność mitów w pracy z dziećmi z autyzmem, oraz specjalistów z zakresu pedagogiki, filologii klasycznej i literaturoznawstwa zainteresowanych praktycznymi zastosowaniami swoich dyscyplin.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Rok wydania2023
Liczba stron202
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5880-4
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Katarzyna Marciniak, The Possible Dream – or, A Foreword by the Series Editor    11
  Note on the Author    21
  Note on the Illustrator    23
  List of Figures    25
  Susan Deacy, Foreword and Acknowledgements – or, On Reaching a Fork and Taking It    35
  
  Chapter 1: Introduction    49
  Chapter 2: Stones to Stars: Autism and This Book    65
  Chapter 3: Classical Myth, Hercules, and How “That Sounds Like Being Autistic”    79
  Chapter 4: The Choice of Hercules    97
  Chapter 5: The Lessons    115
   Introduction    115
   Preliminary Lesson: Decorating the Amphora    116
   Lesson 1: Hardship and Having Fun – Meeting Hercules
       118
   Lesson 2: Experiencing New Things – Hercules Arrives
   Somewhere New    121
   Lesson 3: Dealing with Emotions – Hercules Meets Two
   Strangers    124
   Lesson 4: Working Out What Others Are Thinking and
   Feeling – Two Women Meet Hercules    127
   Lesson 5: Starting a Conversation – Hercules, Hard
   Work, and Pleasure Communicate    130
   Lesson 6: Enjoying Things – What Pleasure Said    133
   Lesson 7: Finding Things Hard – What Hard Work Said
       136
   Lesson 8: Making Decisions – Hercules Chooses    139
   Lesson 9: Choices and Consequences – Hercules Fortune
   Teller    142
   Lesson 10: Present and Future – What Hercules Does
   Next    148
  Chapter 6: Workshopping and Piloting    153
  
  Resource Pack    169
  
  Bibliography    189
  Index of Names    199
  Index of the Main Concepts and Mythological Figures    201
RozwińZwiń