POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza praca zbiorowa Międzykulturowe konteksty edukacji muzycznej, w której zawarte zostały wyniki dyskusji międzynarodowej grupy pedagogów muzyki z Niemiec i Polski, jest próbą wypełnienia dość dotkliwej luki w literaturze na ten temat oraz zarysowania problemów wyłaniających się z dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej, w tym artystycznej. Tłumaczenie zjawisk międzykulturowej edukacji muzycznej zasadami i założeniami wypracowanymi w pedagogice ogólnej nie wyczerpuje wszystkich aspektów tego obszaru. Sztuka posługuje się odrębnym kodem komunikacji między twórcą a odbiorcą. Ten niezwykle ciekawy wątek, jakim jest przekaz dzieła artystycznego z obcej kultury do wrażliwości estetycznej człowieka, który do sztuki tej poszukuje własnej indywidualnej drogi odbioru, może być niezwykle pasjonującym wyzwaniem naukowym. Wysublimowany dialog międzyestetyczny, który może być preludium do dialogu międzykulturowego, ciągle napotyka bariery lub wywołuje nieufność. Autorzy zdają sobie sprawy z tych trudności, a ich refleksje o powszechnej edukacji muzycznej w kontekście międzykulturowości są zapewne próbą wytyczania nowych ścieżek poznawczych. (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-030-2 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
I. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY MUZYCZNEJ EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ | 11 |
SIEGMUND HELMS, Musikpädagogik zwischen Globalisierung, Europäisierung und Regionalisierung | 13 |
SIEGMUND HELMS, Pedagogika muzyczna pomiędzy globalizacją, europeizacją i regionalizacją | 25 |
CHRISTOPH KHITTL, Ästhetische Bildung und interkulturelle Musikpädagogik: ein Diskurs | 37 |
CHRISTOPH KHITTL, Edukacja estetyczna i międzykulturowa pedagogika muzyczna: dyskurs | 67 |
JAROSŁAW CHACIŃSKI, Polska i wielokulturowość – wnioski dla pedagogiki muzycznej | 95 |
RENATA GOZDECKA, Muzyka kultur pozaeuropejskich w treściach powszechnej edukacji muzycznej w Polsce | 107 |
MARIOLA SZCZEPAŃSKA, Tradycja i współczesność w polskiej pedagogice kultury | 117 |
MARIA KACZMARKIEWICZ, Indywidualność – wspólnotowość. Człowiek wobec wartości muzyki | 133 |
KLAUS-JUERGEN WEBER, Exkurs zum Begriff des Interkulturellen | 139 |
KLAUS-JUERGEN WEBER, Dygresja na temat pojęcia międzykulturowości | 145 |
AARON ECKSTAEDT, Russendisko, Balkangroove, Klezmer. Ansätze einer interkulturellen Musikpädagogik zwischen Ost und West | 149 |
AARON ECKSTAEDT, Rosyjskie disco, bałkańskie groove, klezmerstwo. Przyczynki do międzykulturowej pedagogiki muzycznej pomiędzy Wschodem i Zachodem | 163 |
II. PEDAGOGIKA MUZYCZNA W KONTEKŚCIE INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ | 177 |
RENATE KAFURKE, Color my world with music. Musikalische Lern- und Lehrprozesse in europäischer Dimension | 179 |
RENATE KAFURKE, Z muzyką mój świat jest kolorowy. Procesy nauczania i uczenia się muzyki w perspektywie europejskiej | 193 |
ANNA PIKAŁA, Miejsce powszechnego wychowania estetycznego w systemach szkolnych wybranych krajów Unii Europejskiej | 205 |
JOLANTA PAŁKA, Studium porównawcze programów nauczania muzyki w wybranych krajach Europy Środkowej | 217 |
HALINA LASKOWSKA, Perspektywy rozwojowe pedagogiki muzycznej w zjednoczonej Europie | 225 |
LUCJAN MARZEWSKI, Edukacja muzyczna w aspekcie studiów uniwersyteckich w jednoczącej się Europie | 231 |