Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,9624,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Inspiracją do powstania książki była potrzeba podzielenia się z Czytelnikiem obserwacjami oraz naukową refleksją nad współczesną wielokulturową rzeczywistością społeczną i współtworzącym ją człowiekiem. Autorka łączy prezentowaną problematykę z postulatem naprawy relacji międzyludzkich i międzykulturowych poprzez zgodę na powszechną realizację idei zrównoważonego rozwoju, którą postrzega jako niezbędny dziś cel aktywności społeczności globalnej. Sugeruje wykorzystanie edukacji międzykulturowej, dostrzegając w niej najbardziej uzasadnione narzędzie wychowawcze, aby wielokulturowa społeczność globu dokonała zmiany swoich postaw i wybrała odbudowę podstawowych środowisk życia ludzi (przyrodniczego, kulturowego, społecznego i gospodarczego) na zasadach harmonii i współbycia, z odrzuceniem narracji zysku, rabunkowej gospodarki, przymusu rywalizacji oraz niechęci wobec drugiego człowieka. Znaczącym i nowatorskim spojrzeniem na wyzwania zrównoważonego rozwoju jest odwołanie się do obszaru kultury, który jest jednym z głównych, a zarazem najczęściej pomijanych filarów koncepcji zrównoważenia.


Liczba stron528
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-672-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział I. Diagnoza rozchwianego świata w świetle wybranych głosów intelektualistów    19
  Wprowadzenie    19
  1.1. Niezrównoważony styl życia współczesnego człowieka    21
  1.1.1. Patologiczny model transformacji społeczeństw i narodów po II wojnie światowej    22
  1.1.2. Cnoty neoliberalizmu a chaos życia społecznego    24
  1.1.3. Kryzys jednostronnie kształtowanego człowieka XXI wieku    35
  1.2. Człowiek wobec oczekiwań społecznych i gospodarczych    39
  1.2.1. Człowiek masowy u schyłku cywilizacji technokratycznej    41
  1.2.2. Samotny konsument w zmerkantylizowanym społeczeństwie    48
  1.2.3. Aktywność zawodowa jednostki a neoliberalny rynek pracy    55
  1.3. Natura i kultura podstawowymi środowiskami życia człowieka    62
  1.3.1. Mechanicystyczny optymizm człowieka w relacji do natury    64
  1.3.2. Przedmiotowy stosunek człowieka Zachodu do świata przyrody    71
  1.3.3. Ponadczasowa rola kultury w harmonizowaniu życia człowieka    85
  Rozdział II. Idea zrównoważonego rozwoju w społeczeństwach wielokulturowych    107
  Wprowadzenie    107
  2.1. Teoretyczne podejścia do zrównoważonego współistnienia wielokulturowych społeczeństw w perspektywie tworzenia się nowego paradygmatu społecznego    109
  2.1.1. „Estetyczna gra” człowieka drogą do harmonizowania jego podstawowych natur według Fryderyka Schillera    115
  2.1.2. Antropologia strukturalna w ujęciu Claude’a Levi-Straussa strategią rozwijania szacunku wobec Innych    123
  2.1.3. Szanse na zrównoważone współistnienie wielokulturowej społeczności globu w koncepcji Ernesto Laclau    134
  2.2. Etapy kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju w perspektywie kulturowej    143
  2.2.1. Skromna pozycja kultury w świetle kształtowania się filarów zrównoważonego rozwoju    144
  2.2.2. Nowe podejście do roli kultury w realizacji zrównoważonego rozwoju wraz z nastaniem nowego tysiąclecia    163
  2.2.3. Nieustająca debata o relacji kultura–zrównoważony rozwój w drugiej dekadzie XXI wieku    174
  2.3. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w podejściu teoretycznym i w świetle dotychczasowych doświadczeń    195
  2.3.1. Paradygmat edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju    196
  2.3.2. Dekada Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2005–2014)    211
  2.3.3. Globalny Program Działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i wizja edukacji do 2030 roku    227
  Rozdział III. Międzykulturowość w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju    245
  Wprowadzenie    245
  3.1. Aksjologiczne fundamenty edukacji międzykulturowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju    248
  3.1.1. Hermeneutyczny wymiar edukacji międzykulturowej    251
  3.1.2. Aktualność pedagogiki kultury wobec potrzeby wychowania ku międzykulturowości i zrównoważonemu rozwojowi    260
  3.1.3. Humanistyczna wizja człowieka gotowego na międzykulturowe poznanie i zrównoważoną zmianę    274
  3.2. Współczesne rozumienie edukacji międzykulturowej    304
  3.2.1. Podejścia do wielokulturowości dzisiejszych społeczeństw    307
  3.2.2. Oczekiwania wobec edukacji międzykulturowej    322
  3.2.3. Przesłanki na rzecz realizacji edukacji międzykulturowej    339
  3.3. Budowanie zrównoważonego społeczeństwa w oparciu o edukację międzykulturową w polskiej szkole    365
  3.3.1. Kompetencja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju w pracy współczesnego nauczyciela    366
  3.3.2. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczyciela na rzecz wzajemnego zrozumienia    395
  3.3.3. Prawo ucznia do współtworzenia wielokulturowego i zrównoważonego społeczeństwa    427
  Zakończenie    445
  Bibliografia    451
  Aneksy    485
  Summary    523
  Od Redakcji    527
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia