POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Monografia zatytułowana Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku wpisuje się w kierunki poszukiwań typowe dla najnowszych badań krytycznoteatralnych. Na pracę składają się artykuły oraz omówienia dwóch autorek poświęcone wybranym przedstawicielom i zjawiskom należącym do nurtu polskiej krytyki teatralnej drugiej połowy XIX oraz pierwszych dekad XX wieku, będące efektem kilkuletnich poszukiwań indywidualnych. Uzupełnieniem obserwacji pozostaje wybór tekstów źródłowych związany bezpośrednio z omawianymi krytykami bądź tematami. Charakterystyka czołowych oraz mniej znanych krytyków i recenzentów ośrodków teatralnych – warszawskiego, krakowskiego, lwowskiego – stanowi zarazem próbę odpowiedzi na pytanie o kondycję polskiej krytyki teatralnej omawianego okresu, a także wgląd w polską myśl krytycznoteatralną przełomu XIX i XX stulecia. (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 434 |
Kategoria | Teatrologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-329-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Krytyka i krytycy drugiej połowy XIX wieku | |
1. W kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866-1876) | 13 |
1.1. Felietonistyka teatralna Józefa Kotarbińskiego (A. Sobiecka) | 13 |
1.2. Młodzi pozytywiści wobec dramatu obcego (A. Sobiecka) | 35 |
1.3. Rubryki teatralne „Przeglądu Tygodniowego” (A. Sobiecka) | 51 |
2. Dyskursy krytyczne Michała Bałuckiego (A. Sobiecka) | 73 |
Krytyka i krytycy przełomu XIX i XX wieku | |
1. Władysław Bukowiński – krytyk zapomniany (A. Podstawka) | 101 |
2. Recepcja nowych modeli dramatu i teatru w krytyce teatralnej Jana Augusta Kisielewskiego (A. Podstawka) | 129 |
3. Tadeusza Micińskiego myślenie teatrem (A. Sobiecka) | 151 |
4. Działalność krytycznoteatralna Macieja Szukiewicza (A. Podstawka) | 171 |
Dwugłos o Kasprowiczu | |
1. Recenzje teatralne Jana Kasprowicza (A. Sobiecka) | 205 |
2. Kasprowiczowska wizja teatru (A. Podstawka) | 229 |
Teksty źródłowe (wybór) | |
1. W kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866-1876) | 255 |
Miron [Aleksander Michaux], O teatrze i Szekspirze (rzuty pióra) (1868) | 255 |
Józef Kotarbiński, Przegląd teatralny. Kilka słów o repertuarze. Wystąpienia p. Kwiatyńskiej (1871) | 261 |
Aleksander Świętochowski, Aktoromania (1871) | 263 |
Anonim, Reżyseria (1872) | 266 |
Józef Kotarbiński, Przegląd teatralny. Kilka słów o istocie sztuki aktorskiej. Występ p. Bolesława Leszczyńskiego, artysty dramatycznego Krakowskiego Teatru, w 5-tym akcie tragedii Szekspira „Otello” (1872) | 270 |
2. Michał Bałucki | 279 |
Sardou czy Ibsen? (?) | 279 |
O różnych modach w literaturze powieściowej (1894) | 281 |
Teatr dawny a dzisiejszy (1894) | 290 |
Projekt Teatrzyków Ludowych (1894) | 295 |
3. Władysław Bukowiński | 299 |
Z teatru. „Dzika kaczka”. Dramat w 5 aktach Henryka Ibsena. Przedstawienie dramatyczne Miłośników sceny na rzecz Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności (1899) | 299 |
Przegląd teatralny. Michał Bałucki: „Blagierzy”, komedia w 4 aktach. Wznowienie „Zbójców” Schillera i „Otella” Shakespeare’a (1901) | 300 |
Przybyszewski Stanisław, „Matka”, dramat w IV aktach (1903) | 304 |
Wrażenia teatralne (1909) | 306 |
4. Jan August Kisielewski | 321 |
„Salome” Oscara Wilde’a (1901) | 321 |
O „Japończykach” w teatrze. Przed odczytem (1902) | 322 |
Panmusaion (1904) | 326 |
„Widma” Henryka Ibsena (1904) | 329 |
5. Tadeusz Miciński | 341 |
Teatr świątynia (1905) | 341 |
Znaczenie rytmu (1911) | 344 |
Uwaga dla teatrów (1927) | 352 |
6. Maciej Szukiewicz | 355 |
Dokoła teatru (1918) | 355 |
O dublurach w teatrze słów kilkoro i tyleż o jednoaktówkach (1926) | 358 |
Z teatru im. Słowackiego. „Dziady”, część IV w układzie St. Wyspiańskiego. „Hanusia” Gerharta Hauptmanna, przekład Marii Konopnickiej. Reżyser Józef Sosnowski (1926) | 361 |
Z teatru im. Słowackiego. „Cyrano de Bergerac”, komedia bohaterska w 5 aktach Edmunda Rostanda. Przekład Marii Konopnickiej i Włodzimierza Zagórskiego. Reżyser Józef Sosnowski. Muzyka Kazimierza Meyerholda. Nowe dekoracje Bolesława Kudewicza (1927) | 365 |
Rzut oka na ubiegły sezon teatralny 1927-1928 (1928) | 368 |
O teatr popularny (ludowy i amatorski) (1928) | 371 |
7. Jan Kasprowicz | 381 |
Teatr (1890) | 381 |
Z teatru. „Miłostki” („Liebelei”), komedia w trzech aktach Artura Schnitzlera (1896) | 384 |
Teatr krakowski (1898) | 386 |
Z teatru (1902) | 387 |
Z teatru („Jan Gabriel Borkman”, dramat w 4 aktach Henryka Ibsena) (1903) | 390 |
Organizacja i program Teatru Narodowego w Warszawie [wypowiedź w ankiecie] (1925) | 393 |
Zasady modernizacji tekstów źródłowych | 399 |
Wykaz pierwodruków | 401 |
Noty o autorkach | 403 |
Spis ilustracji | 405 |
Bibliografia (wybór) | 409 |
Summary | 413 |
Indeks nazwisk | 415 |