Nowe narzędzia informatyczne służące monitorowaniu podatników

-17%

Nowe narzędzia informatyczne służące monitorowaniu podatników

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

140,27  169,00

Format: pdf

Cena początkowa: 169,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 140,27 zł  


140,27

w tym VAT

Jedynymi skutecznymi sposobami nadzorowania podatników są obecnie narzędzia informatyczne. Publikacja przedstawia nowe metody pozyskiwania i analizy informacji o podatnikach i ich działalności gospodarczej. Celem opracowania jest omówienie: wpływu przepisów dotyczących nowych technologii na proces kształtowania zobowiązań podatkowych, wzrost nadzoru elektronicznego nad podatnikami, płatnikami i importerami wraz z oceną czy działania te przyniosły pożądany efekt fiskalny.


Autor przedstawia m.in.: • funkcje e-Urzędu Skarbowego, • regulacje prawne umożliwiające blokadę rachunku bankowego podatnika (w ramach systemu STIR), • znaczenie utworzenia Systemu Informacji Finansowej (SInF) dla gromadzenia informacji o kontach bankowych, • rolę centralnych rejestrów podatkowych, • funkcjonowanie systemu SENT w praktyce, • systemy monitorowania (śledzenia) wyrobów akcyzowych i tytoniowych, • wady i zalety mechanizmu podzielonej płatności, • kasy rejestrujące on-line, • charakterystykę JPK i JPK_VAT, • cele i założenia krajowego systemu faktur elektronicznych (KSeF).


Książka jest przeznaczona dla doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych, sędziów, , a także pracowników administracji skarbowej oraz księgowych. Zainteresuje również przedstawicieli nauki oraz studentów prawa i administracji.


Rok wydania2023
Liczba stron720
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-489-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    11
   Wprowadzenie    17
   Rozdział I
   Środki prawne służące do uzyskania informacji podatkowych przez organy podatkowe, celne oraz kontroli skarbowej    33
   I.1. Zagadnienia ogólne    33
   I.2. Czynności operacyjno-rozpoznawcze    34
   I.3. Informacje podatkowe i specjalna dokumentacja podatkowa    38
   I.4. Czynności sprawdzające    46
   I.5. Zwykły i szczególny nadzór podatkowy    48
   I.6. Przedstawienie uregulowań kontroli podatkowej, skarbowej oraz celnej    52
   I.7. Postępowanie procesowe    60
   I.8. Kasy rejestrujące    64
   I.9. Współpraca organów podatkowych, celnych oraz kontroli skarbowej z innymi organami państwowymi oraz na arenie międzynarodowej celem pozyskania materiału dowodowego    68
   I.10. System Poltax jako pierwsza baza danych o podatnikach    75
   I.11. Wnioski    79
   Rozdział II
   e-Urząd Skarbowy    85
   II.1. e-Urząd jako docelowy model administracji publicznej, w tym administracji podatkowej    85
   II.2. Funkcje e-Urzędu Skarbowego oraz metody korzystania z nich    90
   II.3. Oferowane oraz docelowe usługi e-Urzędu Skarbowego wraz z oceną ich przydatności pod kątem wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych    94
   II.3.1. Oferowane oraz docelowe usługi e-Urzędu Skarbowego    94
   II.3.2. Ocena przydatności poszczególnych usług e-Urzędu Skarbowego pod kątem ich wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych    95
   II.3.2.1. Usługi Twój e-PIT    95
   II.3.2.2. Aplikacja e-mikrofirma    101
   II.3.2.3. Informacja o otrzymanych mandatach    107
   II.3.2.4. Dostęp do własnych danych podatkowych (dane o podatniku, działalności gospodarczej, mikrorachunku podatkowym i historii logowania)    110
   II.3.2.5. Możliwość dokonania płatności on-line za zobowiązania podatkowe    113
   II.3.2.6. Możliwość przesłania w formie elektronicznej wybranych pism    115
   II.3.2.7. Informacja o zwrotach podatku    118
   II.3.2.8. E-zaświadczenia    120
   II.3.2.9. Informacja o umowach zawartych przez podatnika w formie aktu notarialnego oraz dokumentach potwierdzających dziedziczenie    122
   II.3.2.10. Przesyłanie deklaracji PCC-2 oraz SD-2 przez notariuszy    125
   II.3.2.11. Informacje o udzielonych pełnomocnictwach    126
   II.3.2.12. Usługi dla komorników    127
   II.4. Dodatkowe usługi e-Urzędu Skarbowego planowane w przyszłości wraz z oceną ich przydatności pod kątem wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych    127
   II.4.1. Dodatkowe usługi e-Urzędu Skarbowego planowane w przyszłości    127
   II.4.2. Ocena przydatności przyszłych usług e-Urzędu Skarbowego pod kątem wpływu na kształtowanie zobowiązań podatkowych    128
   II.4.2.1. E-TOLL    128
   II.4.2.2. Usługi dla komorników sądowych    132
   II.4.2.3. Inne wnioski    133
   II.5. Wnioski    134
   Rozdział III
   System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR) jako środek prawny służący do uzyskiwania informacji z kont bankowych    139
   III.1. Cele ustawowe STIR    139
   III.2. Zasady przekazywania informacji za pośrednictwem STIR    143
   III.3. Zasady ustalania wskaźnika ryzyka, przeprowadzania analizy ryzyka oraz czynności podejmowane na skutek otrzymanych wyników analizy ryzyka    149
   III.4. Blokada rachunku bankowego    159
   III.5. Kontrola oraz kary pieniężne    167
   III.6. Przedstawienie skuteczności systemu STIR na podstawie danych dotyczących liczby zablokowanych rachunków bankowych    169
   III.7. Wnioski    172
   Rozdział IV
   Instrumenty ograniczania obrotu gotówkowego    177
   IV.1. Wady i zalety obrotu gotówkowego i bezgotówkowego    177
   IV.2. Poziom obrotu gotówkowego w Polsce    181
   IV.3. Limity obrotu gotówkowego w UE    184
   IV.4. Limity obrotu gotówkowego w Polsce oraz sankcje za ich nieprzestrzeganie    189
   IV.5. Wnioski    195
   Rozdział V
   System Informacji Finansowej (SInF) i jego znaczenie dla zwiększenia monitorowania podatników    201
   V.1. Ramy prawne UE obligujące do wprowadzenia SInF    201
   V.2. Przyczyny wprowadzenia SInF    209
   V.3. Gromadzenie danych o kontach bankowych przed wprowadzeniem SInF    212
   V.4. Zasady działania oraz zakres informacji przekazywanych do SInF    219
   V.5. Sposoby wykorzystania informacji zgromadzonych w SInF oraz ochrona i kontrola przekazanych danych    222
   V.6. Administracyjne kary pieniężne i przepisy karne za niespełnienie nałożonych obowiązków    227
   V.7. Wnioski    229
   Rozdział VI
   Wykaz podatników VAT, Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych, Rejestr Pośredniczących Podmiotów Tytoniowych oraz Centralny Rejestr Danych Podatkowych    233
   VI.1. Rys historyczny tworzenia centralnych rejestrów w Polsce    233
   VI.2. Obecny stan prawny dotyczący wykazu podatników VAT    245
   VI.3. Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych    260
   VI.4. Rejestr Pośredniczących Podmiotów Tytoniowych    273
   VI.5. Centralny Rejestr Danych Podatkowych    282
   VI.6. Wnioski    288
   Rozdział VII
   System monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (SENT)    297
   VII.1. Zakres regulacji dotyczących SENT    297
   VII.2. Pozafiskalne obowiązki nałożone przez SENT    302
   VII.3. Kontrola SENT oraz obowiązujące sankcje    311
   VII.4. Problemy funkcjonowania SENT w praktyce    320
   VII.5. Wnioski    322
   Rozdział VIII
   System śledzenia wyrobów tytoniowych    331
   VIII.1. Założenia i cele, a także unijne ramy prawne systemu śledzenia wyrobów tytoniowych    331
   VIII.2. Krajowe przepisy w sprawie systemu śledzenia wyrobów tytoniowych    340
   VIII.3. Przepisy unijne w sprawie systemu śledzenia wyrobów tytoniowych    345
   VIII.4. Wnioski    369
   Rozdział IX
   System przemieszczania i nadzoru wyrobów akcyzowych    373
   IX.1. Główne cele oraz ramy unijne EMCS    373
   IX.2. Krajowe regulacje prawne dotyczące EMCS    376
   IX.3. Wnioski    390
   Rozdział X
   Obowiązkowy i fakultatywny mechanizm podzielonej płatności    395
   X.1. Modele mechanizmu podzielonej płatności    395
   X.2. Regulacje prawne UE oraz krajów członkowskich UE dotyczące mechanizmu podzielonej płatności    398
   X.3. Zakładane cele mechanizmu podzielonej płatności    406
   X.4. Zakres regulacji obowiązkowego oraz fakultatywnego mechanizmu podzielonej płatności    413
   X.5. Sposoby gromadzenia i wykorzystania środków pieniężnych na rachunku VAT    415
   X.6. Korzyści wynikające ze stosowania mechanizmu podzielonej płatności    428
   X.7. Sankcje za niestosowanie mechanizmu podzielonej płatności    435
   X.8. Wady mechanizmu podzielonej płatności    441
   X.9. Wnioski    446
   Rozdział XI
   Kasy rejestrujące on-line mające postać urządzenia oraz kasy rejestrujące mające postać oprogramowania jako nowa metoda pozyskiwania informacji podatkowych    453
   XI.1. Historia powstania kas rejestrujących    453
   XI.2. Cele wprowadzenia dwóch rodzajów kas on-line oraz ich konstrukcja i wymagania techniczne    458
   XI.3. Kasy rejestrujące on-line mające postać urządzenia    469
   XI.4. Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania    482
   XI.5. Centralne Repozytorium Kas    495
   XI.6. Skuteczność kas rejestrujących zapisujących dane w formie papierowej i elektronicznej oraz możliwości techniczne i organizacyjne kontroli zapisanych na nich danych    505
   XI.7. Metody nielegalnego wykorzystywania kas rejestrujących oraz sposoby przeciwdziałania tym procederom    508
   XI.8. Wnioski    512
   Rozdział XII
   Jednolity plik kontrolny JPK_VAT jako obecny odpowiednik centralnego rejestru faktur w Polsce    517
   XII.1. CRF w Zielonej księdze w sprawie przyszłości podatku VAT – W stronę prostszego, solidniejszego i wydajniejszego podatku VAT    517
   XII.2. Podstawowe modele CRF    521
   XII.3. Historia wprowadzania centralnej bazy danych o podatnikach w Polsce    522
   XII.4. Historia likwidacji deklaracji podatkowych    525
   XII.5. Wprowadzenie JPK i JKP_VAT    529
   XII.6. Zakres przesyłanych danych w formie plików JPK_VAT    535
   XII.7. Gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie danych na podstawie plików JPK i JPK_VAT    549
   XII.8. Wnioski    553
   Rozdział XIII
   Krajowy System e-Faktur    559
   XIII.1. Cele i założenia KSeF    559
   XIII.2. Faktura ustrukturyzowana oraz zasady korzystania z KSeF    568
   XIII.3. Wnioski    575
   Podsumowanie    583
   Summary    603
   Bibliografia    623
   Orzecznictwo    635
   Wykaz aktów prawnych    637
   Załączniki    645
   1. Wykaz towarów i usług, dla których ma zastosowanie obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności    645
   2. Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG    652
   3. Podstawowe wiadomości przesyłane przez podmioty gospodarcze    655
   4. Procedura wyboru będących stroną trzecią niezależnych dostawców systemów repozytoriów    691
   5. Rodzaje elementów umieszczanych na opakowaniach wyrobów tytoniowych potwierdzających ich autentyczność    694
   6. Wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym    696
RozwińZwiń