Przegląd Humanistyczny 2022/3 (478)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

0,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 0,54 zł  


0,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Numer ma w całości charakter monograficzny. W dużej części jest poświęcony zapomnianej dramaturgii Zofii Nałkowskiej. Poszczególne artykuły stanowią propozycję nowej lektury najważniejszych dramatów pisarki (niektóre z nich – w perspektywie komparatystycznej). Zeszyt uzupełniają teksty dotyczące twórczości innych autorów szeroko rozumianego modernizmu (Elizy Orzeszkowej i Władysława Sebyły).


*********


Prof. zw. dr hab. Tomasz Janusz Wójcik (ur. 1960) – historyk literatury, od roku 1984 pracownik Instytutu Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (od 2009 profesor, od 2017 roku profesor zwyczajny). W latach 2012-2020 zastępca Dyrektora Instytutu Literatury Polskiej, od 2021 roku kierownik Zakładu Literatury XX i XXI wieku, w latach 1993-1996 wykładowca na Uniwersytecie Stendhala-Grenoble 3. Od 2007 roku członek redakcji kwartalnika Uniwersytetu Warszawskiego „Przegląd Humanistyczny”, od 2010 roku redaktor naczelny czasopisma. Jego zainteresowania naukowe obejmują: poezję polską XX wieku oraz nowoczesną literaturę francuską i niemieckojęzyczną w perspektywie porównawczej. W 2015 roku wydał książkę: "Strona Europy. Studia o XX-wiecznej literaturze polskiej i europejskiej". Adres e-mail: tomasz.wojcik@uw.edu.pl


Rok wydania2022
Liczba stron124
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Dawid Maria Osiński – Heterotopie i (nie)miejsca życia w dramaturgii Zofii Nałkowskiej – klucze do lektury    7
  
  ARTYKUŁY
  Hanna Ratuszna – „Uchwycić przeszłość” – Nałkowska i Ibsen    23
  
  Mateusz Skucha – Wokół Domu kobiet Zofii Nałkowskiej    37
  
  Karol Samsel – Dzień jego powrotu – w perspektywie krytyki literackiej i teatralnej dramatów Zofii Nałkowskiej    47
  
  Julia Wroniewicz – „Jak to inna?” – o dramacie Renata Słuczańska Zofii Nałkowskiej    58
  
  Małgorzata Vražić – Między Warszawą a Zagrzebiem. Przyczynek do badań nad recepcją twórczości Zofii Nałkowskiej w Chorwacji    71
  
  Z WARSZTATU HUMANISTÓW
  Magdalena Romanowska – Wcielenia martwego ciała w twórczości Elizy Orzeszkowej. Rekonesans    81
  
  Miłosz Piotrowiak – „Toczy się ciemna rzeka”. Aporie i ambiwalencje Nokturnu drugiego Władysława Sebyły    98
  
  RECENZJE I PRZEGLĄDY
  Krystyna Szelągowska – O najnowszych nabytkach do badania średniowiecznej historiografii skandynawskiej    109
  
  *********
  
  Dawid Maria Osiński – Heterotopias and (non-)Places of Life in Zofia Nałkowska’s Playwriting – Keys to Reading    7
  
  ARTICLES
  Hanna Ratuszna – “To Capture the Past” – Nałkowska and Ibsen    23
  
  Mateusz Skucha – About Zofia Nałkowska’s The House of Women    37
  
  Karol Samsel – The Day of His Return – In the Perspective of the Literary and Theater Criticism of Zofia Nałkowska’s Plays    47
  
  Julia Wroniewicz – “What Do You Mean by Different?” – About the Play Renata Słuczańska by Zofia Nałkowska    58
  
  Małgorzata Vražić – Between Warsaw and Zagreb. A Contribution to the Research on the Reception of Zofia Nałkowska’s Works in Croatia    71
  
  HUMANIST PERSPECTIVE
  Magdalena Romanowska – Embodiments of the Dead Body in the Works of Eliza Orzeszkowa. Reconnaissance    81
  
  Miłosz Piotrowiak – “A Dark River Flows”. The Aporias and Ambivalences of the Second Nocturne by Władysław Sebyła    98
  
  REVIEWS AND SURVEYS
  Krystyna Szelągowska – On Recent Acquisitions for the Study of Medieval Scandinavian Historiography    109
RozwińZwiń