POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Numer ma w całości charakter monograficzny. W dużej części jest poświęcony zapomnianej dramaturgii Zofii Nałkowskiej. Poszczególne artykuły stanowią propozycję nowej lektury najważniejszych dramatów pisarki (niektóre z nich – w perspektywie komparatystycznej). Zeszyt uzupełniają teksty dotyczące twórczości innych autorów szeroko rozumianego modernizmu (Elizy Orzeszkowej i Władysława Sebyły).
*********
Prof. zw. dr hab. Tomasz Janusz Wójcik (ur. 1960) – historyk literatury, od roku 1984 pracownik Instytutu Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (od 2009 profesor, od 2017 roku profesor zwyczajny). W latach 2012-2020 zastępca Dyrektora Instytutu Literatury Polskiej, od 2021 roku kierownik Zakładu Literatury XX i XXI wieku, w latach 1993-1996 wykładowca na Uniwersytecie Stendhala-Grenoble 3. Od 2007 roku członek redakcji kwartalnika Uniwersytetu Warszawskiego „Przegląd Humanistyczny”, od 2010 roku redaktor naczelny czasopisma. Jego zainteresowania naukowe obejmują: poezję polską XX wieku oraz nowoczesną literaturę francuską i niemieckojęzyczną w perspektywie porównawczej. W 2015 roku wydał książkę: "Strona Europy. Studia o XX-wiecznej literaturze polskiej i europejskiej". Adres e-mail: tomasz.wojcik@uw.edu.pl
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 124 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Dawid Maria Osiński – Heterotopie i (nie)miejsca życia w dramaturgii Zofii Nałkowskiej – klucze do lektury | 7 |
ARTYKUŁY | |
Hanna Ratuszna – „Uchwycić przeszłość” – Nałkowska i Ibsen | 23 |
Mateusz Skucha – Wokół Domu kobiet Zofii Nałkowskiej | 37 |
Karol Samsel – Dzień jego powrotu – w perspektywie krytyki literackiej i teatralnej dramatów Zofii Nałkowskiej | 47 |
Julia Wroniewicz – „Jak to inna?” – o dramacie Renata Słuczańska Zofii Nałkowskiej | 58 |
Małgorzata Vražić – Między Warszawą a Zagrzebiem. Przyczynek do badań nad recepcją twórczości Zofii Nałkowskiej w Chorwacji | 71 |
Z WARSZTATU HUMANISTÓW | |
Magdalena Romanowska – Wcielenia martwego ciała w twórczości Elizy Orzeszkowej. Rekonesans | 81 |
Miłosz Piotrowiak – „Toczy się ciemna rzeka”. Aporie i ambiwalencje Nokturnu drugiego Władysława Sebyły | 98 |
RECENZJE I PRZEGLĄDY | |
Krystyna Szelągowska – O najnowszych nabytkach do badania średniowiecznej historiografii skandynawskiej | 109 |
********* | |
Dawid Maria Osiński – Heterotopias and (non-)Places of Life in Zofia Nałkowska’s Playwriting – Keys to Reading | 7 |
ARTICLES | |
Hanna Ratuszna – “To Capture the Past” – Nałkowska and Ibsen | 23 |
Mateusz Skucha – About Zofia Nałkowska’s The House of Women | 37 |
Karol Samsel – The Day of His Return – In the Perspective of the Literary and Theater Criticism of Zofia Nałkowska’s Plays | 47 |
Julia Wroniewicz – “What Do You Mean by Different?” – About the Play Renata Słuczańska by Zofia Nałkowska | 58 |
Małgorzata Vražić – Between Warsaw and Zagreb. A Contribution to the Research on the Reception of Zofia Nałkowska’s Works in Croatia | 71 |
HUMANIST PERSPECTIVE | |
Magdalena Romanowska – Embodiments of the Dead Body in the Works of Eliza Orzeszkowa. Reconnaissance | 81 |
Miłosz Piotrowiak – “A Dark River Flows”. The Aporias and Ambivalences of the Second Nocturne by Władysław Sebyła | 98 |
REVIEWS AND SURVEYS | |
Krystyna Szelągowska – On Recent Acquisitions for the Study of Medieval Scandinavian Historiography | 109 |