Idee i wartości w europejskim dziedzictwie aksjologicznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,40  40,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 40,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,40 zł  


30,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Historia aksjologii pozwala na ukazanie dziedzictwa idei i wartości, które kształtowały europejską tożsamość. Jestem przeświadczony, że współczesna Europa potrzebuje na nowo odkryć swoje ideały i wartości, które określały jej tożsamość. Mówię tutaj o wartościach starożytnej Grecji: prawdy, dobra i piękna, ale mam też na myśli próbę zdefiniowania na nowo wartości chrześcijańskich: miłości, przebaczenia, pokoju, sprawiedliwości. Idee i wartości stanowią szlachetny budulec, na którym w historii Europy wznoszono katedry doskonałości określające człowieczeństwo człowieka. Wiek XX pokazał, jak idee i wartości są kruche, tzn. że bez stałego aksjologicznego wysiłku człowieka i samo człowieczeństwo człowieka zaczyna tracić „grunt pod nogami”. Dlatego jedność Europy wymaga oparcia na wartościach podstawowych, które określałyby tożsamość wspólnoty europejskiej. Określenie tych idei i wartości stanowi niełatwe zadanie, ale nie jesteśmy tutaj bezradni i bezbronni (…), ponieważ odwołując się do antycznej Grecji i pierwszych wieków chrześcijaństwa, możemy na nowo odczytać wartości, którymi może posługiwać się Wspólnota Europejska. Filozofia dobra zaproponowana przez Sokratesa i Platona może posłużyć za triadę klasyczną (dobro, piękno, prawda). Warto też odwołać się do triady aksjologicznej chrześcijaństwa (wiary, nadziei, miłości).


Rok wydania2023
Liczba stron366
KategoriaEtyka
WydawcaMarek Derewiecki
ISBN-13978-83-66941-61-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    5
  Wstęp    7
  1. Cel badań    9
  2. Metoda badań    9
  3. Struktura książki    11
  4. Wybrana bibliografia    13
  
  I. Greckie i rzymskie dyskusje filozoficzne dotyczące idei i wartości    17
  1. Początki dyskusji nad wartościami    17
  2. Wartości w filozofii Sokratesa    21
  3. Absolutyzacja dobra w filozofii platońskiej    30
  4. Arystotelesowska filozofia wartości    45
  5. Wartości w antycznych szkołach filozoficznych w III wieku p.n.e.    54
  5.1. Filozofia wartości stoików    55
  5.2. Wartości epikurejskie i cyrenejczyków    64
  6. Filozofia wartości w Cesarstwie Rzymskim    66
  6.1. Cyceron    67
  6.2. Horacy    68
  6.3. Seneka Starszy i Młodszy, temperantia jako próba wyjaśnienia filozofii wartości w cnotach kardynalnych    69
  6.4. Marek Aureliusz    71
  
  II. Idee i wartości świata chrześcijańskiego w średniowieczu    73
  1. Wartości antyczne a nowe chrześcijańskie ich rozumienie    73
  2. Patrystyka i rozwój chrześcijańskich wartości    84
  3. Świat wartości Plotyna    87
  4. Filozofia dobra św. Augustyna    90
  5. Bonawentura i Duns Szkot o świecie wartości    93
  6. Franciszkańska propozycja wartości    94
  7. Filozofia wartości św. Tomasza z Akwinu    96
  8. Wartości w epoce renesansu    104
  9. Filozofia wartości jako droga wzajemnego uzupełnienia: mistyki i filozofii użyteczności    113
  10. Wartości mistyków nadreńskich na przykładzie Jana Taulera    113
  
  III. Myślenie jako powinność człowieka. Powstanie i rozwój aksjologii w Europie    122
  1. Powstanie i rozwój filozofii nowożytnej    122
  1.1. Niccolò Machiavelli    127
  1.2. Giovanni Pico della Mirandola    129
  1.3. Blaise Pascal    131
  2. Ideały i wartości w idealizmie Immanuela Kanta    133
  3. Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher    144
  4. Wartości oświecenia francuskiego    147
  
  IV. Myślenie o wartościach. Rozwój aksjologii w Europie    155
  1. Aksjologia neokantyzmu    156
  2. Rudolf Hermann Lotze    157
  3. Alexius Meinong    160
  4. Szkoła badeńska    161
  5. Szkoła marburska    163
  6. Szkoła wiedeńska    165
  7. Wpływ wartości ekonomicznych na życie społeczne    172
  8. Wartości utylitarne Jeremy’ego Benthama    176
  9. Filozofia wartości Johna Stuarta Milla    178
  10. Wartości heglowskie i neoheglowskie    183
  
  V. Rozwój szkół aksjologicznych w Europie    195
  1. Niemiecka szkoła aksjologiczna    195
  1.1. Friedrich Nietzsche    196
  1.2. Max Scheler    214
  1.3. Nicolai Hartmann    222
  1.4. Dietrich von Hildebrand    224
  2. Aksjologia francuska    226
  2.1. René Le Senne    226
  2.2. Louis Lavelle    229
  3. Rosyjska filozofia wartości    233
  3.1. Fiodor Dostojewski    234
  3.2. Lew Szestow (właśc. Jehuda Lejb Szwarcman)    240
  3.3. Nikołaj Bierdiajew    246
  
  VI. Polskie dziedzictwo aksjologiczne    255
  1. Florian Znaniecki    255
  2. Władysław Tatarkiewicz    258
  3. Henryk Elzenberg    261
  4. Kazimierz Twardowski    276
  5. Tadeusz Czeżowski    278
  6. Izydora Dąmbska    282
  7. Roman Ingarden    289
  
  VII. Współczesność… czyli czasy dramatyzmu aksjologicznego    303
  1. Naturalistyczne paradygmaty wartości w filozofii    303
  2. Pozytywistyczny wpływ na wartości współczesne    314
  3. Scjentyzm jako naukowa wartość    317
  4. Scjentyzm naturalistyczny… czyli kontestacja ducha ludzkiego    320
  5. Naukowy scjentyzm naturalistyczny charakteryzujący wartości    324
  6. Unia Europejska i wartości freudowsko­‑marksistowskie Altiero Spinelliego    326
  7. Porzucone wartości Kościoła katolickiego    329
  
  Zakończenie… czyli współczesny szkic do bilansu wartości ocalonych i porzuconych w XXI wieku    332
  Bibliografia    339
  Indeks nazwisk    354
RozwińZwiń