Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku

-20%

Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,60  22,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,6022,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Gdańsk w wyniku reformacji stał się w XVI w. miastem protestanckim, w którym pozostał jednak pewien margines ludności katolickiej przywiązanej do tradycyjnej religii, która w wyniku reform i odnowy Kościoła, a przede wszystkim sprzyjających procesów demograficznych, coraz bardziej zyskiwała na znaczeniu. Publikacja jest próbą oceny funkcjonowania mniejszościowej grupy w warunkach nieustającej konfesyjnej konfrontacji, a zarazem bilans dwóch stuleci koegzystencji wrogich sobie, a jednak skazanych na współpracę społeczności.


Liczba stron222
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-253-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Źródła    10
  Stan badań    14
  Rozdział I. Sofiści i edukacja w IV wieku    24
  1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku    24
  1.1.1. Libaniusz (Libanios)    27
  1.1.2. Himeriusz (Himerios)    33
  1.1.3. Temistiusz (Themistios)    36
  1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego    40
  1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości    47
  Rozdział II. Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV‑wiecznych sofistów pogańskich    53
  2.1. Cele działań edukacyjnych    54
  2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny    54
  2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno‑retoryczny    66
  2.2. Misja edukacyjna nauczyciela    75
  2.3. Ideał ucznia    88
  2.4. Pedagodzy    99
  Rozdział III. Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów    115
  3.1. Rola i zadania rodziny    115
  3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca    122
  3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego    128
  3.2.2. Ojcowie i synowie    137
  3.2.3. Ojciec‑nauczyciel    139
  3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie    144
  3.4. Dzieci i młodzież    149
  Rozdział IV. Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV‑wiecznych sofistów    154
  4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza    154
  4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza    159
  Zakończenie    164
  Aneks 1. Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina (Μονωδία εἰς τὸν υἱὸν αὐτοῦ Ῥουφῖνον)    167
  Aneks 2. Libaniusz, Czy należy się żenić (Εἰ γαμητέον)    174
  Aneks 3. Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci (Μετριοπαθης η φιλοτεκνος – Or. 32)    180
  Aneks 4. Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości (Περί τῶν ἑν ταῖς ἑορταῖς κλήσεων) – Or. 53    189
  Aneks 5. Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki (Ἰσοκράτης τῆς παιδείας τὴν μὲν ῥίζαν ἔφη πικράν, τοὺς δὲ καρποὺς γλυκεῖς)    197
  Bibliografia    205
  Wykaz skrótów    220
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia