Status prawny związku metropolitalnego w Polsce a metropolii we Francji. Studium prawnoporównawcze

Status prawny związku metropolitalnego w Polsce a metropolii we Francji. Studium prawnoporównawcze

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

161,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 133,63 zł  


161,00

w tym VAT

Autorzy w sposób kompleksowy omawiają problematykę związaną z organizacją i funkcjonowaniem związku metropolitalnego w Polsce (na przykładzie województwa śląskiego) i metropolii we Francji (uwzględniając specyfikę dużych aglomeracji miejskich: Paryża, Lyonu i Marsylii) – w świetle wyzwań współczesnego samorządu terytorialnego.
Głównym celem opracowania są odpowiedzi m.in. na pytania: • na czym polega instytucja metropolii i związku metropolitalnego w samorządzie terytorialnym w Polsce i we Francji; • jakie są podstawy prawne tworzenia tego mechanizmu współpracy jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu wspólnotą samorządową i jaki jest ich charakter prawny; • czy regulacje prawne w zakresie organizacji i funkcjonowania metropolii oraz związku metropolitalnego wymagają znaczących modyfikacji prawnych, a także • jak kształtuje się zakres zadań realizowanych przez metropolie i związek metropolitalny. W publikacji uwzględniono aktualne poglądy wyrażone w doktrynie, piśmiennictwie i orzecznictwie polskiego i francuskiego prawa administracyjnego dotyczące problematyki metropolizacji. Opracowanie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej oraz adwokatów, radców prawnych i sędziów. Zainteresuje również pracowników naukowych i studentów wydziałów prawa i administracji, politologii, socjologii oraz geografii.


Rok wydania2023
Liczba stron452
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-480-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  Wstęp | str.    15
  Rozdział I
  Wokół pojęcia metropolii – koncepcje metropolitalne | str.    19
  
  Metropolia, aglomeracja, obszar metropolitalny – problemy terminologiczne | str.    19
  Geneza i kształtowanie się koncepcji związków      metropolitalnych w Polsce po 1990 r.  | str.    26
  
  
  Specyfika konurbacji górnośląskiej | str.    60
  
  Rozdział II
  Związek metropolitalny w województwie śląskim – ujęcie ustrojowe i funkcjonalne | str.    67
  
  Zakres regulacji zawartych w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str.    67
  
  1.1. Wprowadzenie | str.    67
  1.2. Ustawa o związku metropolitalnym w województwie         śląskim jako akt prawny z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego | str.    69
  1.3. Systematyka ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str.    82
  1.4. System odesłań zawarty w ustawie o związku         metropolitalnym w województwie śląskim | str.    91
  1.4.1. Wprowadzenie | str.    91
  1.4.2. Norma odsyłająca | str.    94
  1.4.3. Odesłania zawarte w ustawie o związku            metropolitalnym w województwie śląskim | str.    95
  
  Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim | str.    100
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    100
  2.2. Związek metropolitalny z perspektywy         art. 1 ust. 2 u.z.m.w.ś. | str.    103
  2.3. Podmiotowość prawna związku metropolitalnego | str.    106
  2.4. Powiązanie związku metropolitalnego z samorządem terytorialnym | str.    110
  
  Organy związku metropolitalnego w województwie      śląskim | str.    115
  
  3.1. Organy związku metropolitalnego jako organy         administracji publicznej | str.    115
  3.2. Dualizm zadaniowo-kompetencyjny jako podstawa         działania organów związku metropolitalnego w województwie śląskim | str.    120
  3.3. Zasada jawności działania organów związku         metropolitalnego | str.    122
  3.4. Zgromadzenie związku metropolitalnego w         województwie śląskim | str.    125
  3.4.1. Podstawy prawne działania zgromadzenia związku metropolitalnego | str.    125
  3.4.2. Charakterystyka prawna zgromadzenia związku metropolitalnego | str.    128
  3.4.3. Zgromadzenie jako organ stanowiący związku metropolitalnego | str.    132
  3.4.4. Zgromadzenie jako organ kontrolny związku metropolitalnego | str.    139
  3.4.5.  Skład zgromadzenia związku metropolitalnego  | str.    155
  3.5. Zarząd związku metropolitalnego w województwie         śląskim | str.    166
  3.5.1. Podstawy prawne działania zarządu związku metropolitalnego | str.    166
  3.5.2. Charakterystyka prawna zarządu związku metropolitalnego | str.    169
  3.5.3. Skład zarządu związku metropolitalnego oraz procedura jego powoływania | str.    172
  3.5.4. Pozycja prawna przewodniczącego zarządu | str.    175
  3.6. Urząd metropolitalny | str.    177
  3.7. Skarbnik i sekretarz związku metropolitalnego | str.    179
  
  Zadania związku metropolitalnego oraz sposoby      ich wykonywania | str.    180
  
  4.1. Zadania związku metropolitalnego | str.    180
  4.1.1. Wprowadzenie | str.    180
  4.1.2. Zakres zadań związku metropolitalnego | str. 183 
  4.2. Charakterystyka prawna zadań związku         metropolitalnego | str.    184
  4.3. Zadania związku metropolitalnego z zakresu publicznego transportu zbiorowego | str.    185
  4.4. Zadania związku metropolitalnego na tle zadań jednostki samorządu terytorialnego | str.    189
  4.5. Porozumienie | str.    194
  4.6. Wnioski de lege lata | str.    195
  4.7. Zasady prowadzenia gospodarki komunalnej przez związek metropolitalny | str.    196
  Rozdział III
  Francuska metropolizacja: w poszukiwaniu właściwej formy prawnej dla metropolii | str.    201
  
  Pojawienie się idei metropolii i jej kontekst normatywny – geneza | str.    201
  
  
  Konstytucyjne ramy prawne dla metropolii – wybór odpowiedniej formy prawnej | str.    212
  
  
  Początek instytucjonalizacji metropolii – o istotnych raportach i sprawozdaniach dotyczących metropolii | str.    215
  Instytucjonalizacja metropolii – etap pierwszy.
  
       Próba oceny | str.    219
  4.1. Model metropolitalny współpracy międzygminnej na mocy ustawy RCT – EPCI z własnym         statusem podatkowym | str.    222
  4.2. Próba oceny niedokończonego procesu metropolizacji         na mocy ustawy RCT | str.    227
  
  Instytucjonalizacja metropolii – etap drugi. Próba oceny | str.    231
  
  5.1. Podstawy organizacji i funkcjonowania metropolii         we Francji – metropolia na mocy ustawy MAPTAM (ogólne założenia) | str.    231
  5.2. Tworzenie metropolii w oparciu o oś region –         metropolia | str.    234
  5.3. Wzmocnione metropolie dostosowane do specyfiki         różnych dużych obszarów miejskich – rodzaje | str.    238
  5.4. Próba oceny procesu metropolizacji wedle         ustawy MAPTAM | str.    240
  5.5. Ustawa z 28.02.2017 r. (ustawa SPAM) –         o ewolucji instytucji metropolii | str.    244
  Rozdział IV
  Rodzaje francuskich metropolii – ujęcie ustrojowe i funkcjonalne | str.    249
  
  Metropolie francuskie – zróżnicowanie statutów publicznych zakładów współdziałania międzygminnego | str.    249
  
  1.1. Metropolie prawa powszechnego (des métropoles         de droit commun) | str.    250
  1.1.1. Tworzenie metropolii prawa powszechnego – od dobrowolnego po obligatoryjne | str.    250
  1.1.2. Organizacja i funkcjonowanie metropolii prawa powszechnego | str.    254
  1.1.3. Zadania metropolii prawa powszechnego | str.    267
  1.1.4. Próba oceny | str.    268
  1.2. Metropolia Wielkiego Paryża (la métropole         du Grand Paris) | str.    270
  1.2.1. Koncepcje metropolitalne dla Paryża | str.    270
  1.2.2.  Powstanie metropolii Wielkiego Paryża (MGP) | str.    276
  1.2.3. Organizacja i funkcjonowanie metropolii            Wielkiego Paryża | str.    278
  1.2.4. Miasto Paryż (La Ville de Paris) – odrębności | str.    288
  1.2.5. Zadania metropolii Wielkiego Paryża | str.    290
  1.3. Metropolia Aix-Marseille-Provence (la métropole d’Aix-Marseille-Provence – AMP) | str.    293
  1.3.1. Powstanie metropolii AMP | str.    293
  1.3.2. Organizacja wewnętrzna metropolii AMP | str.    295
  1.3.3. Zadania metropolii AMP | str.    303
  1.3.4. Modyfikacja organizacyjno-kompetencyjna metropolii AMP – nowe wyzwania w procesie            metropolizacji | str.    304
  
  Zadania metropolii – uwagi szczegółowe | str.    307
  
  2.1. Określenie zadań metropolii w oparciu o zasadę         specjalizacji (le principe de spécialité) | str.    307
  2.2. Zadania metropolitalne dostosowane do wyzwań stojących przed największymi obszarami miejskimi | str.    309
  2.3. Interes metropolitalny jako kryterium przekazania zadań | str.    317
  2.4. Sposoby przekazywania zadań dla EPCI metropolitalnych | str.    319
  2.4.1. Przekazywanie z mocy prawa zadań gmin | str.    319
  2.4.2. Przekazywanie zadań regionalnych | str.    321
  2.4.3. Przekazywanie zadań departamentów | str.    322
  2.4.4. Przekazywanie zadań przez państwo | str.    325
  2.5. Środki finansowe, majątkowe i kadrowe przeznaczone dla metropolii do realizacji ich zadań | str.    326
  Rozdział V
  Metropolia lyońska oraz miejsce metropolii we francuskim samorządzie terytorialnym | str.    333
  
  Metropolia lyońska – wspólnota terytorialna o szczególnym statusie prawnym | str.    333
  
  1.1. Szczególny status prawny metropolii lyońskiej – etapy tworzenia | str.    333
  1.2. Organizacja metropolii lyońskiej | str.    339
  1.2.1. Organy metropolii lyońskiej | str.    339
  1.2.2. Inne organy i ciała koordynująco- -konsultacyjne | str.    345
  1.3. Zadania metropolii Lyonu | str.    349
  1.3.1. Określenie zadań metropolii Lyonu | str.    349
  1.3.2. Wykonywanie zadań gminnych przez metropolię lyońską – Pakt spójności metropolitalnej (PCM) | str.    352
  1.3.3. Przekazanie wszystkich zadań departamentalnych do metropolii lyońskiej | str.    358
  
  Miejsce metropolii we francuskim samorządzie      terytorialnym | str.    359
  
  2.1. Relacje „metropolia – region” – mechanizmy         współpracy | str.    359
  2.2. Relacje „metropolia – departament” – likwidacja departamentu? | str.    368
  2.3. Relacja „metropolia – gmina” – osłabienie         kompetencyjne gmin | str.    374
  2.4. Metropolie jako czynnik ewolucji w zakresie współpracy jednostek międzygminnych (EPCI) | str.    375
  2.5. Bieguny (klastry) metropolitalne (Les pôles métropolitains) i PETR – instytucjonalna współpraca wertykalna | str.    377
  2.6. Relacje „metropolia – państwo” – państwo jako promotor procesu metropolizacji | str.    383
   
  Rozdział VI
  Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie porównawcze. Próba oceny | str.    389
  
  Proces metropolizacji i jego kontekst normatywny – ujęcie porównawcze | str.    389
  
  1.1. Etap przygotowawczy – od nowatorskich projektów, koncepcji i raportów po „wsteczne działania         ustawodawcy” | str.    391
  1.2. Pierwszy etap instytucjonalizacji związku metropolitalnego i metropolii we Francji – formuła uniwersalna | str.    395
  1.3. Drugi etap instytucjonalizacji związku metropolitalnego i metropolii we Francji – aktualny wzorzec | str.    398
  1.4. Trzeci etap – niedokończony proces metropolizacji         w zakresie innych obszarów metropolitalnych | str.    400
  
  Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie ustrojowe | str.    401
  
  2.1. Uwagi ogólne | str.    401
  2.2. Organy metropolii: struktura wewnętrzna i funkcje | str.    403
  2.2.1. Rada metropolii i zgromadzenie związku | str.    406
  2.2.2. Przewodniczący metropolii i zarząd związku | str.    409
  2.2.3. Uwagi w zakresie mandatu radnego metropolitalnego i delegatów gmin, wchodzący w skład związku | str.    412
  2.2.4. Uchwały rady metropolitalnej i zgromadzenia – tryb głosowań | str.    413
  2.2.5. Kluby radnych metropolitalnych | str.    415
  2.2.6. Jawność – aspekt zewnętrzny i wewnętrzny | str.    415
  2.2.7. Komisje – organy wewnętrzne rady/zgromadzenia | str.    417
  2.2.8. Diety | str.    418
  2.3. Ciała koordynująco-doradcze. Odrębności francuskie | str.    418
  2.4. Wnioski | str.    421
  
  Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie funkcjonalne | str.    423
  
  3.1. Uwagi ogólne | str.    423
  3.2. Rodzaje zadań oraz ich charakter prawny | str.    424
  3.3. Wnioski | str.    432
  Zakończenie | str.    435
  Bibliografia  | str.    439
RozwińZwiń