INNE EBOOKI AUTORA
Wydawca:
Format:
Autorzy w sposób kompleksowy omawiają problematykę związaną z organizacją i funkcjonowaniem związku metropolitalnego w Polsce (na przykładzie województwa śląskiego) i metropolii we Francji (uwzględniając specyfikę dużych aglomeracji miejskich: Paryża, Lyonu i Marsylii) – w świetle wyzwań współczesnego samorządu terytorialnego.
Głównym celem opracowania są odpowiedzi m.in. na pytania: • na czym polega instytucja metropolii i związku metropolitalnego w samorządzie terytorialnym w Polsce i we Francji; • jakie są podstawy prawne tworzenia tego mechanizmu współpracy jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu wspólnotą samorządową i jaki jest ich charakter prawny; • czy regulacje prawne w zakresie organizacji i funkcjonowania metropolii oraz związku metropolitalnego wymagają znaczących modyfikacji prawnych, a także • jak kształtuje się zakres zadań realizowanych przez metropolie i związek metropolitalny. W publikacji uwzględniono aktualne poglądy wyrażone w doktrynie, piśmiennictwie i orzecznictwie polskiego i francuskiego prawa administracyjnego dotyczące problematyki metropolizacji. Opracowanie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej oraz adwokatów, radców prawnych i sędziów. Zainteresuje również pracowników naukowych i studentów wydziałów prawa i administracji, politologii, socjologii oraz geografii.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 452 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-480-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wstęp | str. | 15 |
Rozdział I | |
Wokół pojęcia metropolii – koncepcje metropolitalne | str. | 19 |
Metropolia, aglomeracja, obszar metropolitalny – problemy terminologiczne | str. | 19 |
Geneza i kształtowanie się koncepcji związków metropolitalnych w Polsce po 1990 r. | str. | 26 |
Specyfika konurbacji górnośląskiej | str. | 60 |
Rozdział II | |
Związek metropolitalny w województwie śląskim – ujęcie ustrojowe i funkcjonalne | str. | 67 |
Zakres regulacji zawartych w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. | 67 |
1.1. Wprowadzenie | str. | 67 |
1.2. Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim jako akt prawny z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego | str. | 69 |
1.3. Systematyka ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. | 82 |
1.4. System odesłań zawarty w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. | 91 |
1.4.1. Wprowadzenie | str. | 91 |
1.4.2. Norma odsyłająca | str. | 94 |
1.4.3. Odesłania zawarte w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim | str. | 95 |
Charakter prawny związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 100 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 100 |
2.2. Związek metropolitalny z perspektywy art. 1 ust. 2 u.z.m.w.ś. | str. | 103 |
2.3. Podmiotowość prawna związku metropolitalnego | str. | 106 |
2.4. Powiązanie związku metropolitalnego z samorządem terytorialnym | str. | 110 |
Organy związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 115 |
3.1. Organy związku metropolitalnego jako organy administracji publicznej | str. | 115 |
3.2. Dualizm zadaniowo-kompetencyjny jako podstawa działania organów związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 120 |
3.3. Zasada jawności działania organów związku metropolitalnego | str. | 122 |
3.4. Zgromadzenie związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 125 |
3.4.1. Podstawy prawne działania zgromadzenia związku metropolitalnego | str. | 125 |
3.4.2. Charakterystyka prawna zgromadzenia związku metropolitalnego | str. | 128 |
3.4.3. Zgromadzenie jako organ stanowiący związku metropolitalnego | str. | 132 |
3.4.4. Zgromadzenie jako organ kontrolny związku metropolitalnego | str. | 139 |
3.4.5. Skład zgromadzenia związku metropolitalnego | str. | 155 |
3.5. Zarząd związku metropolitalnego w województwie śląskim | str. | 166 |
3.5.1. Podstawy prawne działania zarządu związku metropolitalnego | str. | 166 |
3.5.2. Charakterystyka prawna zarządu związku metropolitalnego | str. | 169 |
3.5.3. Skład zarządu związku metropolitalnego oraz procedura jego powoływania | str. | 172 |
3.5.4. Pozycja prawna przewodniczącego zarządu | str. | 175 |
3.6. Urząd metropolitalny | str. | 177 |
3.7. Skarbnik i sekretarz związku metropolitalnego | str. | 179 |
Zadania związku metropolitalnego oraz sposoby ich wykonywania | str. | 180 |
4.1. Zadania związku metropolitalnego | str. | 180 |
4.1.1. Wprowadzenie | str. | 180 |
4.1.2. Zakres zadań związku metropolitalnego | str. 183 | |
4.2. Charakterystyka prawna zadań związku metropolitalnego | str. | 184 |
4.3. Zadania związku metropolitalnego z zakresu publicznego transportu zbiorowego | str. | 185 |
4.4. Zadania związku metropolitalnego na tle zadań jednostki samorządu terytorialnego | str. | 189 |
4.5. Porozumienie | str. | 194 |
4.6. Wnioski de lege lata | str. | 195 |
4.7. Zasady prowadzenia gospodarki komunalnej przez związek metropolitalny | str. | 196 |
Rozdział III | |
Francuska metropolizacja: w poszukiwaniu właściwej formy prawnej dla metropolii | str. | 201 |
Pojawienie się idei metropolii i jej kontekst normatywny – geneza | str. | 201 |
Konstytucyjne ramy prawne dla metropolii – wybór odpowiedniej formy prawnej | str. | 212 |
Początek instytucjonalizacji metropolii – o istotnych raportach i sprawozdaniach dotyczących metropolii | str. | 215 |
Instytucjonalizacja metropolii – etap pierwszy. | |
Próba oceny | str. | 219 |
4.1. Model metropolitalny współpracy międzygminnej na mocy ustawy RCT – EPCI z własnym statusem podatkowym | str. | 222 |
4.2. Próba oceny niedokończonego procesu metropolizacji na mocy ustawy RCT | str. | 227 |
Instytucjonalizacja metropolii – etap drugi. Próba oceny | str. | 231 |
5.1. Podstawy organizacji i funkcjonowania metropolii we Francji – metropolia na mocy ustawy MAPTAM (ogólne założenia) | str. | 231 |
5.2. Tworzenie metropolii w oparciu o oś region – metropolia | str. | 234 |
5.3. Wzmocnione metropolie dostosowane do specyfiki różnych dużych obszarów miejskich – rodzaje | str. | 238 |
5.4. Próba oceny procesu metropolizacji wedle ustawy MAPTAM | str. | 240 |
5.5. Ustawa z 28.02.2017 r. (ustawa SPAM) – o ewolucji instytucji metropolii | str. | 244 |
Rozdział IV | |
Rodzaje francuskich metropolii – ujęcie ustrojowe i funkcjonalne | str. | 249 |
Metropolie francuskie – zróżnicowanie statutów publicznych zakładów współdziałania międzygminnego | str. | 249 |
1.1. Metropolie prawa powszechnego (des métropoles de droit commun) | str. | 250 |
1.1.1. Tworzenie metropolii prawa powszechnego – od dobrowolnego po obligatoryjne | str. | 250 |
1.1.2. Organizacja i funkcjonowanie metropolii prawa powszechnego | str. | 254 |
1.1.3. Zadania metropolii prawa powszechnego | str. | 267 |
1.1.4. Próba oceny | str. | 268 |
1.2. Metropolia Wielkiego Paryża (la métropole du Grand Paris) | str. | 270 |
1.2.1. Koncepcje metropolitalne dla Paryża | str. | 270 |
1.2.2. Powstanie metropolii Wielkiego Paryża (MGP) | str. | 276 |
1.2.3. Organizacja i funkcjonowanie metropolii Wielkiego Paryża | str. | 278 |
1.2.4. Miasto Paryż (La Ville de Paris) – odrębności | str. | 288 |
1.2.5. Zadania metropolii Wielkiego Paryża | str. | 290 |
1.3. Metropolia Aix-Marseille-Provence (la métropole d’Aix-Marseille-Provence – AMP) | str. | 293 |
1.3.1. Powstanie metropolii AMP | str. | 293 |
1.3.2. Organizacja wewnętrzna metropolii AMP | str. | 295 |
1.3.3. Zadania metropolii AMP | str. | 303 |
1.3.4. Modyfikacja organizacyjno-kompetencyjna metropolii AMP – nowe wyzwania w procesie metropolizacji | str. | 304 |
Zadania metropolii – uwagi szczegółowe | str. | 307 |
2.1. Określenie zadań metropolii w oparciu o zasadę specjalizacji (le principe de spécialité) | str. | 307 |
2.2. Zadania metropolitalne dostosowane do wyzwań stojących przed największymi obszarami miejskimi | str. | 309 |
2.3. Interes metropolitalny jako kryterium przekazania zadań | str. | 317 |
2.4. Sposoby przekazywania zadań dla EPCI metropolitalnych | str. | 319 |
2.4.1. Przekazywanie z mocy prawa zadań gmin | str. | 319 |
2.4.2. Przekazywanie zadań regionalnych | str. | 321 |
2.4.3. Przekazywanie zadań departamentów | str. | 322 |
2.4.4. Przekazywanie zadań przez państwo | str. | 325 |
2.5. Środki finansowe, majątkowe i kadrowe przeznaczone dla metropolii do realizacji ich zadań | str. | 326 |
Rozdział V | |
Metropolia lyońska oraz miejsce metropolii we francuskim samorządzie terytorialnym | str. | 333 |
Metropolia lyońska – wspólnota terytorialna o szczególnym statusie prawnym | str. | 333 |
1.1. Szczególny status prawny metropolii lyońskiej – etapy tworzenia | str. | 333 |
1.2. Organizacja metropolii lyońskiej | str. | 339 |
1.2.1. Organy metropolii lyońskiej | str. | 339 |
1.2.2. Inne organy i ciała koordynująco- -konsultacyjne | str. | 345 |
1.3. Zadania metropolii Lyonu | str. | 349 |
1.3.1. Określenie zadań metropolii Lyonu | str. | 349 |
1.3.2. Wykonywanie zadań gminnych przez metropolię lyońską – Pakt spójności metropolitalnej (PCM) | str. | 352 |
1.3.3. Przekazanie wszystkich zadań departamentalnych do metropolii lyońskiej | str. | 358 |
Miejsce metropolii we francuskim samorządzie terytorialnym | str. | 359 |
2.1. Relacje „metropolia – region” – mechanizmy współpracy | str. | 359 |
2.2. Relacje „metropolia – departament” – likwidacja departamentu? | str. | 368 |
2.3. Relacja „metropolia – gmina” – osłabienie kompetencyjne gmin | str. | 374 |
2.4. Metropolie jako czynnik ewolucji w zakresie współpracy jednostek międzygminnych (EPCI) | str. | 375 |
2.5. Bieguny (klastry) metropolitalne (Les pôles métropolitains) i PETR – instytucjonalna współpraca wertykalna | str. | 377 |
2.6. Relacje „metropolia – państwo” – państwo jako promotor procesu metropolizacji | str. | 383 |
Rozdział VI | |
Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie porównawcze. Próba oceny | str. | 389 |
Proces metropolizacji i jego kontekst normatywny – ujęcie porównawcze | str. | 389 |
1.1. Etap przygotowawczy – od nowatorskich projektów, koncepcji i raportów po „wsteczne działania ustawodawcy” | str. | 391 |
1.2. Pierwszy etap instytucjonalizacji związku metropolitalnego i metropolii we Francji – formuła uniwersalna | str. | 395 |
1.3. Drugi etap instytucjonalizacji związku metropolitalnego i metropolii we Francji – aktualny wzorzec | str. | 398 |
1.4. Trzeci etap – niedokończony proces metropolizacji w zakresie innych obszarów metropolitalnych | str. | 400 |
Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie ustrojowe | str. | 401 |
2.1. Uwagi ogólne | str. | 401 |
2.2. Organy metropolii: struktura wewnętrzna i funkcje | str. | 403 |
2.2.1. Rada metropolii i zgromadzenie związku | str. | 406 |
2.2.2. Przewodniczący metropolii i zarząd związku | str. | 409 |
2.2.3. Uwagi w zakresie mandatu radnego metropolitalnego i delegatów gmin, wchodzący w skład związku | str. | 412 |
2.2.4. Uchwały rady metropolitalnej i zgromadzenia – tryb głosowań | str. | 413 |
2.2.5. Kluby radnych metropolitalnych | str. | 415 |
2.2.6. Jawność – aspekt zewnętrzny i wewnętrzny | str. | 415 |
2.2.7. Komisje – organy wewnętrzne rady/zgromadzenia | str. | 417 |
2.2.8. Diety | str. | 418 |
2.3. Ciała koordynująco-doradcze. Odrębności francuskie | str. | 418 |
2.4. Wnioski | str. | 421 |
Metropolie we Francji a związek metropolitalny w Polsce – ujęcie funkcjonalne | str. | 423 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 423 |
3.2. Rodzaje zadań oraz ich charakter prawny | str. | 424 |
3.3. Wnioski | str. | 432 |
Zakończenie | str. | 435 |
Bibliografia | str. | 439 |