POLECAMY
-17%
Wydawca:
Format:
Problematyka związana z funkcjonowaniem aptek jest niezwykle złożona i obejmuje wiele szczegółowych kwestii. Zwiększona liczba regulacji dotyczących tematyki farmaceutycznej i aptecznej na przestrzeni ostatnich 35 lat zmieniła realia funkcjonowania tego – prima facie ograniczonego podmiotowo i przedmiotowo – obszaru działalności życia gospodarczego i społecznego.
Mając do wyboru wielość zagadnień Autorzy wybrali kilka z nich, które punktu widzenia przedsiębiorców zasługują na szczególne zainteresowanie badawcze. Są to kwestie dotyczące: - istoty przepisów „antykoncentracyjnych”; - reklamy aptek i punktów aptecznych; - franczyzy aptek; - udzielania i cofania zezwoleń na prowadzenie apteki ogólnodostępnej; - a także roli, znaczenia oraz wpływu samorządu zawodowego na funkcjonowanie przedsiębiorców. Poradnik skierowany jest przede wszystkim dla przedsiębiorców prowadzących apteki oraz franczyzodawców. Zainteresuje również prawników praktyków zajmujących się tym tematem, w tym adwokatów, radców prawnych i sędziów. Autorzy to pracownicy Katedry Prawa Konstytucyjnego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie praktycznego respektowania przez prawodawcę standardów prawidłowej legislacji, ochrony wolności i praw jednostki. Są twórcami szeregu opinii, w tym dotyczących konstytucyjności ingerencji prawodawcy w sferę dóbr konstytucyjnie chronionych, oraz autorami kilkuset opracowań naukowych z przedmiotowego obszaru.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 344 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-793-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 9 |
Wprowadzenie | str. | 11 |
Rozdział I | |
Prowadzenie działalności gospodarczej na rynku aptek ogólnodostępnych – standardy konstytucyjne | str. | 17 |
Wolność działalności gospodarczej i materialne przesłanki dopuszczalności jej ograniczeń w Konstytucji RP | str. | 17 |
Zasady prawidłowej legislacji w sferze ustawowej konkretyzacji konstytucyjnej gwarancji wolności działalności gospodarczej | str. | 25 |
2.1. Zasada proporcjonalności ingerencji w sferę wolności działalności gospodarczej | str. | 25 |
2.2. Zasada zaufania obywatela do państwa | str. | 28 |
2.3. Zasada określoności prawa | str. | 29 |
Apteki – ewolucja systemowa definiowania specyfiki prawnych mechanizmów reglamentacji swobody działalności gospodarczej | str. | 38 |
3.1. Transformacja modelu funkcjonowania aptek | str. | 38 |
3.2. Praktyka interpretacji regulacji prawnych dotyczących aptek w orzecznictwie sądów administracyjnych w okresie 1992–2002 | str. | 47 |
3.3. Uchwalenie ustawy – Prawo farmaceutyczne z 2001 r. | str. | 54 |
Rozdział II | |
Zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. | 57 |
Zezwolenie na prowadzenie apteki jako forma reglamentowania działalności gospodarczej na rynku aptecznym | str. | 57 |
Katalog przesłanek pozytywnych i negatywnych udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. | 60 |
Podmioty uprawnione do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. | 66 |
Franczyza jako forma organizacyjno-prawna prowadzenia działalności gospodarczej na rynku aptecznym | str. | 86 |
4.1. Istota umowy franczyzy | str. | 86 |
4.2. Umowa franczyzy na rynku aptecznym | str. | 93 |
Rękojmia należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo farmaceutyczne | str. | 105 |
5.1. Wymóg posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki przez podmiot prowadzący aptekę | str. | 105 |
5.2. Wymóg posiadania rękojmi należytego prowadzenia apteki przez jej kierownika – opinia organów samorządu aptekarskiego | str. | 111 |
Postanowienia „antykoncentracyjne” w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. | 126 |
6.1. Wprowadzenie i ewolucja kształtu przepisu „antykoncentracyjnego” w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. | 127 |
6.2. Konstytucyjność ograniczeń „antykoncentracyjnych” w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. | 132 |
Rozdział III | |
Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. | 143 |
Przesłanki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej – wprowadzenie | str. | 143 |
Przesłanki obligatoryjnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. | 147 |
2.1. Niespełnienie warunków określonych przepisami prawa, wymaganych do wykonywania działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu | str. | 147 |
2.2. Nieusunięcie w wyznaczonym przez organ zezwalający terminie stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa regulującymi działalność gospodarczą objętą zezwoleniem | str. | 158 |
2.3. Przesłanki obligatoryjnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej z art. 103 u.p.f. | str. | 162 |
Wybrane przesłanki fakultatywnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej | str. | 173 |
3.1. Uniemożliwienie lub utrudnienie wykonywania czynności urzędowych przez Inspekcję Farmaceutyczną lub Narodowy Fundusz Zdrowia | str. | 173 |
3.2. Sankcja fakultatywnego cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej z uwagi na naruszenie samodzielności farmaceuty | str. | 175 |
3.2.1. Pojęcie samodzielności zawodowej farmaceuty w nowej ustawie o zawodzie farmaceuty – wprowadzenie | str. | 175 |
3.2.2. Przesłanka „uporczywości” naruszenia samodzielności zawodowej farmaceuty przez podmiot prowadzący aptekę w pracach nad projektem ustawy | str. | 177 |
Dopuszczalność cofania zezwoleń na prowadzenie apteki ogólnodostępnej w konsekwencji naruszenia ograniczeń „antykoncentracyjnych” – problem konstytucyjności praktyki stosowania i wykładni art. 99 ust. 3 u.p.f. | str. | 188 |
Rozdział IV | |
Zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych | str. | 219 |
Wolność prowadzenia działalności gospodarczej a reklama | str. | 219 |
Ewolucja rozwiązań ustawowych definiujących zasady i zakres prowadzenia reklamy przez apteki | str. | 226 |
Praktyka identyfikacji reklamy i działań marketingowych (informacji o ich działalności) podejmowanych przez apteki do czasu wprowadzenia generalnego ich zakazu w 2011 roku | str. | 237 |
Analiza obowiązujących rozwiązań ustawowych | str. | 252 |
4.1. Wprowadzenie | str. | 252 |
4.2. Systemowe przesłanki wprowadzenia zakazu reklamy oraz ewolucji przepisów reglamentujących | str. | 256 |
4.3. Relacja pojęć zawartych w ustawie – Prawo farmaceutyczne | str. | 266 |
4.4. Standardy unijne a prawo do reklamy | str. | 277 |
Analiza szczegółowa art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne z perspektywy standardów konstytucyjnych | str. | 285 |
5.1. Analiza respektowania konstytucyjnych zasad prawidłowej legislacji | str. | 285 |
5.2. Analiza zgodności z konstytucyjnymi wolnościami i prawami | str. | 300 |
5.2.1. Wolność prowadzenia działalności gospodarczej oraz wolność pozyskiwania i rozpowszechniania informacji | str. | 300 |
5.2.2. Kwestia poszanowania wolności i praw konsumenta oraz praw pacjenta | str. | 311 |
Wnioski | str. | 322 |
Zakończenie | str. | 325 |
Bibliografia | str. | 335 |