Cenzorskie lekcje literatury

Studia o systemowej kontroli słowa w Polsce po 1945 roku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,86  27,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 27,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,47 zł  


20,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Cenzorskie lekcje literatury zawierają niezwykle cenne ustalenia w dwóch – powiązanych ze sobą – obszarach: historii literatury i historii peerelowskiej cenzury. Obydwie te sfery w czasach PRL wzajemnie się dopełniają, dopowiadają i komentują. Marzena Woźniak-Łabieniec ukazuje związki ideologii i sztuki, analizuje najróżniejsze formy oddziaływania, w których tekst poetycki i prozatorski podlega modyfikacji, lecz także wchodzi w interakcję z zaleceniami urzędników z Mysiej. Śledzenie tych zależności jest zadaniem, przed jakim staje badaczka. Do najtrudniejszych zaś należy tropienie zjawiska autocenzury. W tym zakresie funkcjonowanie Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk poczyniło być może największe szkody. Cenzorskie lekcje literatury śledzą zatem to, co można wypatrzeć w archiwach GUKPPiW, ale też notatkach samych pisarzy, w których komentują oni uwagi pracowników komunistycznego ministerstwa prawdy. […] Rzecz jest napisana z filologiczną wnikliwością i rzetelnością, jaka winna cechować badacza tematyki cenzury peerelowskiej. Rozważania analityczne Marzena Woźniak-Łabieniec wspiera kwerendą archiwalną oraz rozległą lekturą literatury przedmiotowej (dotyczącą dorobku pisarzy aktywnych twórczo w czasach PRL).
Z recenzji prof. dr. hab. Sławomira Buryły (Uniwersytet Warszawski)


Zdumiewa pasja, z jaką autorka wydobywa z przepastnych archiwów „po-PRL-owskich” oraz z archiwów pisarzy nieznane fakty, wydarzenia oraz nigdy niepublikowane fragmenty, które – tak bywa – zmieniają konteksty interpretacyjne wielu utworów, a w przypadku omawianej książki – Parnickiego, Rymkiewicza, Nowakowskiego, Różewicza i Miłosza. To są po prostu badania ważne dla historyków literatury (i szerzej – historyków PRL) oraz interpretatorów literatury. Dlatego bardzo wysoko oceniam poziom merytoryczny prezentowanej książki, jej ważność w obrębie dyscypliny literaturoznawstwa, doceniam też uważność i skrupulatność autorki w odniesieniu do stanu badań.
Z recenzji prof. dr. hab. Józefa Olejniczaka (Uniwersytet Śląski)


Rok wydania2022
Liczba stron296
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-801-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  1. Założenia badawcze i metodologia    11
  2. Materiał archiwalny    14
  
  I. Cenzura – „szara eminencja” życia literackiego    17
  1. Ochrona autorytetu władzy w początkach Polski Ludowej    17
  1.1. Kult wodza – „komunistyczny kalendarz liturgiczny”    18
  1.2. Na niższych szczeblach hierarchii    26
  2. Cenzura w czasie odwilży jako temat tabu    29
  
  II. Wobec czasopism – „Nowiny Literackie” w dokumentach GUKPPiW    39
  1. „Pióro na mustrze”, czyli cenzorskie lekcje literatury    42
  1.1. O realizm bez cenzury    43
  1.2. Egzystencjalizm ocenzurowany    50
  1.3. W cieniu Borejszy    57
  1.4. Zaraz po wojnie    60
  2. Modelowanie przeszłości, czyli cenzorskie lekcje historii    64
  2.1. „Pora złożyć broń”. Cenzura wobec amnestii    64
  2.2. Niecenzuralne święto Trzeciego Maja    69
  2.3. Ochrona wizerunku ZSRR – „obrońcy” pokoju    72
  2.4. PPS w niełasce władz    74
  2.5. Kłopotliwe zsyłki    77
  2.6. Reportaż pod czujnym okiem cenzora    80
  2.7. Sterowany obraz reformy rolnej    84
  3. Życie pośmiertne „Wiadomości Literackich”. „Nowiny”
  a „Wiadomości” londyńskie Grydzewskiego    88
  3.1. „Falsyfikat” czy spadkobierca?    90
  3.2. Artykuł Wyszomirskiego – „Nowiny” o „Wiadomościach”    94
  3.3. W zwierciadle cenzury – podsumowanie    97
  
  III. Wobec pisarzy    101
  1. Jawne i ukryte w cenzurze – Opadły liście z drzew Tadeusza Różewicza    101
  1.1. „Szakali węch” Różewicza – optyka cenzorska    103
  1.2. „Obsesyjny upór” pamięci – recepcja oficjalna    109
  2. Proza ocenzurowana. Trampolina Marka Nowakowskiego
  w dokumentach GUKPPiW i w recepcji oficjalnej    117
  2.1. Trampolina w GUKPPiW    120
  2.2. Autocenzura krytyki literackiej    126
  3. Łaskawa muza cenzury. Wobec powieści historycznych i szkiców
  literackich Teodora Parnickiego    129
  3.1. W duchu odwilży    129
  3.1.1. Pod skrzydłami PAX-u – Srebrne orły i Aecjusz ostatni Rzymianin    132
  3.1.2. Odwilżowy fenomen: krajowa recepcja emigracyjnego wydania – Koniec „Zgody Narodów”    134
  3.2. „Kwestia żydowskości przewija się przez książkę” – casus Nowej Baśni    140
  3.3. „Napisana bardzo trudnym językiem” – Twarz księżyca    147
  3.4. „Niezwykle interesujący rebus”, czyli jak Andrzej Kijowski
  „wspiera” cenzora – Tylko Beatrycze    151
  3.5. Poza powieściowym „kanonem” – I u możnych dziwny    154
  3.6. „Może budzić kontrowersje” – Koła na piasku    156
  3.7. „Ogranicza krąg odbiorców” – Inne życie Kleopatry    158
  3.8. „Książka […] nie należy do czytelnych” – Muza dalekich podróży    161
  3.9. „Tematyka […] filozoficzno-polityczno-mistyczna” – Tożsamość    164
  3.10. Puszkin ocenzurowany – Szkice literackie    168
  4. Jarosław Marek Rymkiewicz – Klasyk w Urzędzie Kontroli    173
  4.1. „Proszę więc wybaczyć, że wybrałem Pana…” – ocenzurowany patronat Miłosza w świetle korespondencji    173
  4.2. „Tu ci Ezopa ostrożność doradzę” – strategia poety    178
  4.3. Dwie komedie zamiast trzech – Patrz Kościuszko i narodowy bigos    181
  4.4. Niewygodny Osip Mandelsztam i zapomniany biogram    187
  4.5. Romantyzm w esejach – ingerencje w dygresje    191
  4.6. Wielki Książę i stan wojenny    194
  4.7. Poza cenzurą – poza krajem i w drugim obiegu    200
  5. Rekonstrukcja noblisty. Czesław Miłosz w „Tygodniku Powszechnym” w latach 1980–1981 na tle praktyk cenzorskich przełomu
  solidarnościowego    203
  5.1. Od milczenia do Nobla    203
  5.2. Od października do grudnia. Pierwsza fala entuzjazmu    207
  5.2.1. Dyskusje wokół Ustawy    207
  5.2.2. Jawnie o cenzurze    208
  5.2.3. Czekały na druk    211
  5.2.4. Echa ze świata    215
  5.2.5. Głosy badaczy i polemika Kisiela    222
  5.3. Od stycznia do czerwca. W „karnawale” Solidarności    225
  5.3.1. Ocenzurowana mowa noblowska    225
  5.3.2. Konstruowanie wieszcza – wobec rocznicy Grudnia `70    228
  5.3.3. Poezja w ogniu negocjacji    240
  5.3.4. Ze struny na strunę – antologia subiektywna    244
  5.4. Na „kamiennym łonie ojczyzny”. Miłosz w Polsce    252
  5.4.1. Wizyta w cieniu śmierci    253
  5.4.2. Niedosyt i wierzganie „Pegaza”    257
  
  Zakończenie    265
  Nota bibliograficzna    271
  Bibliografia    273
  Indeks nazwisk    283
  Summary – Censorship’s literature lessons    293
  O autorce    295
RozwińZwiń