Stałe motywy metafizyczne w twórczości Mariny Cwietajewej

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf

RODZAJ DOSTĘPU

25,41  36,30

Format: epub, mobi, pdf

Cena początkowa: 36,30 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,41 zł  


25,41

w tym VAT

Autorka wnikliwie przygląda się motywom metafizycznym w liryce Mariny Cwietajewej, dostrzegając określoną systematykę w ich występowaniu i tendencję do ich nieustannej metamorfozy. Mistrzostwo słowa poetki potwierdza po raz kolejny, że dokonała ona przełomowej zmiany w rozumieniu istoty poezji XX wieku, a głębia jej refleksji nad istnieniem świata i człowieka w tym świecie zbliżała ją do filozofii.


Motywy, którymi posługiwała się Cwietajewa, były bowiem dotychczas zarezerwowane dla dyskursu filozoficznego, ponieważ odnosiły się do takich pojęć jak przestrzeń i czas, dusza i ciało, życie i śmierć, światło i ciemność, milczenie i dźwięk, Bóg. Mimo iż poetka niejednokrotnie powracała w swoich wierszach do tych motywów, to za każdym razem zaskakują one głębią znaczeń i siłą wyrazu. Dla badacza i czytelnika twórczość Mariny Cwietajewej to niekończące się odkrywanie ukrytych sensów i rozkodowywanie emocji zamkniętych w wyrafinowanych formach słownych.


*********


Constant Metaphysical Motifs in Marina Tsvetaeva’s Works


The analysis of metaphysical motifs in Marina Tsvetaeva’s lyric poetry, their occurrence and tendency to continuous metamorphosis. Tsvetaeva made a profound change in understanding the essence of the 20th century poetry and her reflections on the world and man’s place in it brought her closer to philosophy. The motifs she used had been present in philosophical discourse as they referred to such notions as space and time, body and soul, life and death, light and darkness, silence and sound, god. To a scholar and a reader Tsvetaeva’s poetry means constant discovering and decoding senses and emotions hidden in sophisticated words.


*********


Dr Elena Janczuk (ORCID 0000-0001-5535-3207) – doktor nauk humanistycznych, wieloletni pracownik Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę doktorską obroniła na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW, pisząc rozprawę pod kierunkiem prof. dr. hab. Stanisława Siatkowskiego. Autorka monografii "Język poetycki Mariny Cwietajewej. Gra słów i sensów" (WUW, 2013), "Stałe motywy metafizyczne w twórczości Mariny Cwietajewej" (WUW 2021) oraz licznych artykułów naukowych publikowanych w Polsce, Rosji i na Białorusi. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in. historię literatury, kultury i sztuki Rosji, zwłaszcza XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości okresu modernizmu rosyjskiego i emigracji rosyjskiej.


Rok wydania2021
Liczba stron444
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4605-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  ROZDZIAŁ 1. Niektóre cechy procesu historycznoliterackiego w Rosji na początku XX wieku    17
  
  ROZDZIAŁ 2. Marina Cwietajewa wobec własnej twórczości 31
   2.1. Autobiograficzność jako lejtmotyw w twórczości
   Cwietajewej    31
   2.2. Obraz tożsamości poetki w jej twórczości    47
  
  ROZDZIAŁ 3. Stałe motywy metafizyczne w twórczości
  Mariny Cwietajewej 55
   3.1. Motyw: próba definicji    55
   3.2. Motywy nawiązujące do czasu i przestrzeni    68
   3.2.1. O postrzeganiu czasu    68
   3.2.2. Motyw wieku ludzkiego    89
   3.2.3. Motyw rozłąki i nostalgii    110
   3.2.4. Motyw domu i bezdomności    135
   3.2.5. O granicach przestrzeni. Motywy okien i
   drzwi    157
   3.3. Motywy nawiązujące do duszy i ciała    178
   3.3.1. Geneza motywów cielesnych    178
   3.3.2. Pierś w świecie cielesności Cwietajewej    196
   3.3.3. O postrzeganiu duszy    221
   3.4. Motywy życia i śmierci    240
   3.4.1. Motyw życia    240
   3.4.2. Motyw własnej śmierci    262
   3.5. Jedność sprzeczności    292
   3.5.1. O postrzeganiu światła i ciemności    292
   3.5.2. Właściwości audialnej percepcji poetki    314
   3.5.3. Poetyka milczenia    331
   3.5.4. Zmienna wizja Boga    345
  
  Zakończenie    393
  Bibliografia    407
  Wykaz skrótów przywoływanych dzieł M. Cwietajewej    425
  Indeks tematyczny    426
  Streszczenie    433
  Pезюме    436
  Summary    440
RozwińZwiń