Porozumienia dystrybucyjne w prawie konkurencji. Unia Europejska-Polska

Porozumienia dystrybucyjne w prawie konkurencji. Unia Europejska-Polska

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

230,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 230,00 zł  


230,00

w tym VAT

Publikacja Porozumienia dystrybucyjne w prawie konkurencji. Unia Europejska–Polska oferuje unikatowe spojrzenie na prawne problemy dystrybucji. Najobszerniejsza część opracowania, która jest poświęcona prawu konkurencji Unii Europejskiej, stanowi tłumaczenie książki Franka Wijckmansa i Filipa Tuytschaever Vertical agreements in EU competition law (wyd. 3, Oxford University Press 2018).
Publikacja jest rezultatem paneuropejskiego projektu wydawniczego zrealizowanego dla większości jurysdykcji w UE przez krajowe kancelarie specjalizujące się w prawie konkurencji.
Głównym punktem odniesienia dla analiz porozumień dystrybucyjnych jest prawo konkurencji Unii Europejskiej, czyli:


art. 101 TFUE,
rozporządzenie 330/2010 i
wytyczne Komisji w sprawie ograniczeń wertykalnych.


Analiza zagadnień prawnych dokonywana jest z perspektywy realnych, często spotykanych sytuacji biznesowych, nie ogranicza się do wykładni przepisów prawa, ale wzbogacona jest praktycznymi przykładami. Autorzy analizują przez pryzmat prawa konkurencji najpopularniejsze modele dystrybucji i szczegółowe klauzule umowne, proponując rozwiązania pozwalające na uniknięcie problemów prawnych.
W książce znajdziesz m.in.:


omówienie umów dystrybucyjnych z perspektywy polskiego prawa cywilnego i handlowego oraz
analizę praktyki UOKiK i sądów ochrony konkurencji w zakresie stosowania polskiego prawa konkurencji w odniesieniu do porozumień dystrybucyjnych.


Polskie treści zostały opracowane przez przedstawicielki praktyki i teorii prawa dystrybucji i prawa konkurencji (nawiązania do polskich regulacji i praktyki stosowania prawa znajdują się również w części tłumaczonej).
Adresaci:Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla praktyków, zwłaszcza prawników działów wewnętrznych przedsiębiorstw, radców prawnych i adwokatów, którzy na co dzień zmagają się z problemami związanymi z prawidłowym ukształtowaniem relacji producent–dystrybutor–sprzedawca detaliczny.


Rok wydania2018
Liczba stron676
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8124-933-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    17
  
  Przedmowa    25
  
  Przedmowa do wydania polskiego    29
  
  PRAWO CYWILNE I GOSPODARCZE
  
  Rozdział 1. Obowiązki informacyjne poprzedzające zawarcie umowy dystrybucji    33
  A. Prawo dystrybucji    33
  B. Umowy pośrednictwa    34
  C. Zasada swobody umów    36
  D. Loi de police    37
  E. Inne przepisy decydujące o treści umowy pośrednictwa    38
  F. Obowiązki informacyjne związane z zawarciem umowy    39
  G. Ujemny interes umowny    41
  
  Rozdział 2. Wykonywanie umowy dystrybucji    42
  A. Zasady ogólne    42
  B. Zastrzeżenie wyłączności    43
  C. Klauzule umowne    44
  
  Rozdział 3. Rozwiązanie umowy dystrybucji    49
  
  Rozdział 4. Skutki prawne rozwiązania umowy dystrybucji    53
  
  PRAWO KONKURENCJI
  
  Część I. Ramy prawne
  
  Rozdział 1. Ramy prawne – uwagi ogólne    61
  A. Artykuł 101 TFUE oraz odpowiadające mu przepisy prawa krajowego    61
  (1) Artykuł 101 TFUE    61
  (2) Relacja pomiędzy art. 101 i 102 TFUE    62
  (3) Odpowiednie krajowe przepisy z zakresu prawa konkurencji    63
  B. Stosowanie art. 101 TFUE oraz odpowiadających mu krajowych przepisów z zakresu prawa konkurencji    63
  C. Egzekwowanie zakazów z art. 101 TFUE i odpowiadających mu przepisów prawa krajowego    75
  (1) Publicznoprawny system egzekwowania reguł konkurencji    75
  (2) Prywatnoprawny system egzekwowania prawa konkurencji    79
  D. Akty normatywne i regulacje prawa miękkiego    85
  (1) Uwagi ogólne    85
  (2) Status prawny wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych    86
  (3) Konsekwencje przyjęcia i stosowania wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych    86
  (4) Prawne i praktyczne skutki wytycznych uzupełniających (rozporządzenie 461/2010)    89
  (5) Krajowe miękkie prawo konkurencji w zakresie porozumień dystrybucyjnych    90
  
  Część II. Porozumienia wertykalne objęte rozporządzeniem 330/2010
  
  Rozdział 2. Mapa drogowa    93
  A. Uwagi wstępne    93
  B. Blok pierwszy: ogólny zakres zastosowania rozporządzenia    95
  (1) Krok pierwszy: co najmniej dwa przedsiębiorstwa    95
  (2) Krok drugi: porozumienie wertykalne    97
  (3) Krok trzeci: wpływ na handel między państwami członkowskimi    101
  (4) Krok czwarty: ograniczenia wertykalne    102
  C. Drugi blok: specyficzne warunki wykluczające zastosowanie wyłączenia    105
  (1) Krok piąty: związki przedsiębiorstw    105
  (2) Krok szósty: prawa własności intelektualnej (PWI)    106
  (3) Krok siódmy: uczestnictwo konkurentów    109
  (4) Krok ósmy: pozostałe wyłączenia grupowe    110
  (5) Wnioski    111
  D. Blok trzeci: progi udziałów rynkowych    111
  (1) Krok dziewiąty: jaki jest (są) rynek(ki) właściwy(e) produktowo i geograficznie?    112
  (2) Krok dziesiąty: czy udziały w rynku właściwym przekraczają 30%?    112
  E. Blok czwarty: ocena właściwa porozumienia    113
  (1) Krok jedenasty: czy porozumienie wertykalne zawiera najpoważniejsze ograniczenia konkurencji (klauzule typu hardcore)?    113
  (2) Krok dwunasty: czy porozumienie wertykalne zawiera ograniczenia zakazane (wykluczone) na mocy rozporządzenia?    116
  F. Blok piąty: niestosowanie i wycofanie wyłączenia    117
  (1) Krok trzynasty: czy Komisja przyjęła rozporządzenie stanowiące, że wyłączenie grupowe nie ma zastosowania do porozumienia wertykalnego?    118
  (2) Krok czternasty: czy Komisja lub krajowy organ ochrony konkurencji wycofał wyłączenie grupowe?    119
  G. Praktyczne wnioski    119
  Rozdział 3. Artykuł 2 ust. 1: zakres zastosowania rozporządzenia 330/2010    121
  A. Zarys ogólny    121
  B. Krok pierwszy: co najmniej dwa przedsiębiorstwa    122
  (1) Przedsiębiorstwo    122
  (2) Wymóg udziału w praktyce przynajmniej dwóch niezależnych przedsiębiorstw    129
  (3) Maksymalna liczba przedsiębiorstw biorących udział w praktyce    131
  (4) Podsumowanie    132
  C. Krok drugi: porozumienie wertykalne    133
  (1) Wstęp    133
  (2) Porozumienia i praktyki uzgodnione    134
  (3) Przedsiębiorstwa działające na różnych szczeblach obrotu    143
  (4) Porozumienia lub praktyki uzgodnione określające warunki zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży niektórych towarów lub usług    143
  (5) Podsumowanie    144
  D. Krok trzeci: wpływ na handel między państwami członkowskimi    145
  (1) Szczególne znaczenie przesłanki wpływu porozumienia na handel między państwami członkowskimi    146
  (2) Przesłanka wpływu na handel a zakres terytorialny zastosowania unijnego prawa konkurencji    147
  (3) Zastosowanie przesłanki wpływu na handel do porozumień wertykalnych    148
  (4) Porozumienia wertykalne, które wpływają na handel między państwami EOG w stopniu odczuwalnym    155
  (5) Podsumowanie    157
  E. Krok czwarty: ograniczenia wertykalne    158
  (1) Ograniczenia zakazane ze względu na cel lub skutek    159
  (2) Wymóg odczuwalności    165
  (3) Inne przesłanki wyłączające zastosowanie art. 101 ust. 1 TFUE    173
  (4) Podsumowanie    178
  
  Rozdział 4. Artykuł 2 ust. 2–5: ograniczenia zakresu zastosowania rozporządzenia 330/2010    180
  A. W skrócie    180
  B. Krok piąty: porozumienia z udziałem związku przedsiębiorstw    181
  (1) Wstęp    181
  (2) Sprzedaż detaliczna    182
  (3) Próg obrotów    182
  (4) Dwuetapowa kontrola    183
  (5) Praktyczne podsumowanie    184
  C. Krok szósty: rola praw własności intelektualnej    184
  (1) Wstęp    184
  (2) Przesłanki zastosowania wyłączenia grupowego do porozumień zawierających postanowienia o PWI    186
  (3) Znaki towarowe, prawa autorskie i know-how    191
  (4) Praktyczne podsumowanie    194
  D. Krok siódmy: porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami konkurującymi    194
  (1) Wstęp    194
  (2) Zasada: porozumienia pomiędzy konkurentami nie wchodzą w zakres rozporządzenia 330/2010    195
  (3) Wyjątek: dystrybucja „dwutorowa” wchodzi w zakres rozporządzenia 330/2010    196
  (4) Praktyczne podsumowanie    199
  E. Krok ósmy: zakres zastosowania pozostałych rozporządzeń o wyłączeniach grupowych    200
  (1) Wstęp    200
  (2) Relacja pomiędzy rozporządzeniem 330/2010 a rozporządzeniami w sprawie horyzontalnych porozumień kooperacyjnych    201
  (3) Relacja pomiędzy rozporządzeniem 330/2010 a rozporządzeniem 316/2014    209
  (4) Relacja pomiędzy rozporządzeniem 330/2010 a rozporządzeniem w sprawie dystrybucji pojazdów silnikowych    214
  (5) Praktyczne podsumowanie    215
  
  Rozdział 5. Artykuł 3: udział w rynku    216
  A. W skrócie    216
  B. Wprowadzenie reguły związanej z progami udziału w rynku    217
  C. Krok dziewiąty: definicja rynku właściwego    218
  (1) Definicja rynku właściwego    219
  (2) Definicja rynku właściwego dostawcy    220
  (3) Definicja rynku właściwego nabywcy    230
  (4) Podsumowanie    231
  D. Krok dziesiąty: obliczanie udziałów w rynku    231
  (1) Udział rynkowy w ujęciu wartościowym i ilościowym    232
  (2) Udziały rynkowe przedsiębiorstw powiązanych i joint ventures    235
  (3) Udział rynkowy a produkcja wewnętrzna (in-house production)    236
  (4) Podsumowanie    236
  E. Zastosowanie progów udziału rynkowego stron porozumienia    237
  (1) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia 330/2010: porozumienia dwustronne    237
  (2) Artykuł 3 ust. 2 rozporządzenia 330/2010: porozumienia wielostronne    239
  (3) Podsumowanie    240
  
  Rozdział 6. Artykuł 4: najpoważniejsze ograniczenia konkurencji    242
  A. W skrócie    242
  B. Pojęcie najpoważniejszych ograniczeń    243
  (1) Uwagi ogólne    243
  (2) Nałożenie ograniczenia typu hardcore    246
  (3) Ograniczenie konkurencji zakazane „ze względu na cel”    247
  (4) Podsumowanie    253
  C. Zakres terytorialny zastosowania art. 4 rozporządzenia 330/2010    254
  (1) Uwagi ogólne    254
  (2) Podsumowanie    256
  D. Artykuł 4 lit. a – ustalanie cen odsprzedaży    258
  (1) Zakaz ustalania cen odsprzedaży    258
  (2) Zagrożenia dla konkurencji wywołane ustalaniem cen odsprzedaży    259
  (3) Metody ustalania cen odsprzedaży    262
  (4) Ceny rekomendowane i ceny maksymalne    268
  (5) Podsumowanie    273
  E. Artykuł 4 lit. b – ograniczenia terytorialne i podmiotowe    273
  (1) Wstęp    273
  (2) Zakaz ograniczeń terytorialnych i podmiotowych    276
  (3) Wyjątek pierwszy: ograniczenia sprzedaży aktywnej    283
  (4) Wyjątek drugi: ograniczenia podmiotowe nakładane na hurtowników    302
  (5) Wyjątek trzeci: ograniczenie sprzedaży na rzecz dystrybutorów nieautoryzowanych w systemie dystrybucji selektywnej    303
  (6) Wyjątek czwarty: ograniczenia sprzedaży komponentów    306
  (7) Podsumowanie    308
  F. Ograniczenia terytorialne i podmiotowe w systemie dystrybucji selektywnej    308
  (1) Uwagi ogólne    308
  (2) Wnioski praktyczne    310
  (3) Podsumowanie    311
  G. Ograniczenia sprzedaży komponentów    312
  (1) Uwagi ogólne    312
  (2) Podsumowanie    313
  
  Rozdział 7. Artykuł 5: ograniczenia zakazane (wykluczone)    314
  A. Zarys ogólny    314
  B. Pojęcie ograniczeń zakazanych (wykluczonych)    315
  C. Zakazy konkurowania nieobjęte art. 101 ust. 1 TFUE    316
  D. Uregulowania rozporządzenia 330/2010 dotyczące zakazów konkurencji    317
  (1) Zakazy konkurowania w okresie obowiązywania porozumienia    317
  (2) Minimalny próg wielkościowy    322
  (3) Wyznaczone źródło zaopatrzenia    324
  (4) Zakazy konkurowania obowiązujące po wygaśnięciu porozumienia    330
  (5) Zakazy konkurowania nałożone na członków sieci dystrybucji selektywnej (bojkot)    333
  (6) Podsumowanie    335
  E. Skutki niespełnienia warunków wyłączenia grupowego na podstawie rozporządzenia 330/2010    336
  (1) Skutki dla pozostałych postanowień porozumienia (rozdzielność)    336
  (2) Skutki dla zakazu konkurowania    336
  (3) Klauzula salwatoryjna    337
  (4) Podsumowanie    338
  
  Rozdział 8. Artykuł 6 rozporządzenia 330/2010 (zaprzestanie stosowania rozporządzenia) oraz art. 29 rozporządzenia 1/2003 (wycofanie wyłączenia grupowego)    340
  A. Wstęp    340
  (1) Związek pomiędzy rozporządzeniem wyłączeniowym i art. 101 ust. 3 TFUE    340
  (2) Prawne instrumenty modyfikujące wyłączenie grupowe    341
  B. Zaprzestanie stosowania rozporządzenia wyłączeniowego    342
  (1) Równoległe sieci umów zawierających ograniczenia wertykalne    342
  (2) Reguła 50%    342
  (3) Okres przejściowy    343
  (4) Nieretroaktywność rozporządzenia    343
  (5) Rozporządzenie Komisji jako forma zaprzestania stosowania rozporządzenia wyłączeniowego    343
  C. Wycofanie wyłączenia grupowego    344
  (1) Porozumienia jednostkowe    344
  (2) Wycofanie wyłączenia przez Komisję lub krajowy organ ochrony konkurencji    345
  (3) Nieretroaktywność decyzji o wycofaniu wyłączenia    346
  (4) Brak skutku dla przyszłych porozumień    347
  (5) Procedura wycofania wyłączenia    347
  
  Rozdział 9. Najczęściej spotykane modele dystrybucji    349
  A. Zarys ogólny    349
  (1) Dystrybucja    349
  (2) Dostawa i podwykonawstwo    351
  (3) Dystrybucja internetowa    352
  B. Dystrybucja selektywna    352
  (1) Pojęcie    352
  (2) Ochrona terytorialna dystrybutora    357
  (3) Terytorialne ograniczenia działalności dystrybutora    359
  (4) Przydział klientów    360
  (5) Ograniczenia podmiotowe (dotyczące klientów lub grup klientów)    361
  (6) Zakaz konkurowania i narzucanie ilości zakupu    362
  (7) Wyłączność dostaw    362
  (8) Wyłączność zakupu    362
  C. Dystrybucja nieselektywna    363
  (1) Wstęp    363
  (2) Ochrona terytorialna    364
  (3) Ograniczenia terytorialne    366
  (4) Przydział klientów    368
  (5) Ograniczenia podmiotowe (dotyczące klientów lub kręgów klientów)    368
  (6) Zakaz konkurowania i narzucanie ilości zakupu    369
  (7) Wyłączność dostaw    370
  (8) Wyłączność zakupu    370
  D. Wybór pomiędzy dystrybucją selektywną a nieselektywną    371
  (1) Wstęp    371
  (2) Czynniki niemające znaczenia dla wyboru pomiędzy dystrybucją selektywną a nieselektywną    371
  (3) Czynniki mające znaczenie dla wyboru pomiędzy dystrybucją selektywną a nieselektywną    373
  (4) Podsumowanie    376
  E. Franchising    377
  (1) Wstęp    377
  (2) Definicja franchisingu na tle rozporządzeń o wyłączeniu grupowym    377
  (3) Uregulowanie porozumień franchisingowych w rozporządzeniu o wyłączeniu grupowym    379
  (4) Znaczenie art. 2 ust. 3 rozporządzenia 330/2010 (wzajemne oddziaływanie pomiędzy rozporządzeniem o wyłączeniu grupowym a zawartymi w porozumieniu franchisingowym postanowieniami dotyczącymi praw własności intelektualnej)    382
  (5) Szczególne ograniczenia, które pozostają poza zakresem art. 101 ust. 1 TFUE    384
  (6) Podsumowanie    384
  F. Agencja    385
  (1) Wstęp    385
  (2) Definicja agencji    386
  (3) Charakter i poziom ryzyk    389
  (4) Ocena porozumienia agencyjnego z punktu widzenia prawa ochrony konkurencji    393
  (5) Podsumowanie    397
  G. Dostawy przemysłowe i podwykonawstwo    397
  (1) Definicja    397
  (2) Czy zobowiązania o wyłącznym wykorzystaniu oraz wyłącznej dostawie mieszczą się w zakresie art. 101 ust. 1 TFUE?    399
  (3) Czy zobowiązania do wyłącznego wykorzystania i do wyłącznej dostawy w porozumieniu o podwykonawstwie są objęte rozporządzeniem o wyłączeniu grupowym?    410
  (4) Czy zobowiązania do wyłącznego wykorzystania oraz do wyłącznej dostawy w porozumieniu o dostawie lub o podwykonawstwie mogą skorzystać z wyłączenia indywidualnego na podstawie art. 101 ust. 3 TFUE?    413
  (5) Podsumowanie    416
  H. Handel internetowy    417
  (1) Wstęp    417
  (2) Czy dostawca może zakazać nabywcy prowadzenia sprzedaży przez Internet?    418
  (3) Czy dostawca może ograniczyć nabywcy prowadzenie sprzedaży internetowej?    423
  (4) Czy dostawca może w inny sposób ograniczyć swoim nabywcom możliwość prowadzenia sprzedaży przez Internet?    428
  (5) Jak dostawca może chronić wizerunek swoich produktów, które są sprzedawane przez Internet?    433
  (6) Jak ustalać ceny w sprzedaży internetowej?    444
  
  Część III. Porozumienia wertykalne poza zakresem rozporządzenia 330/2010
  
  Rozdział 10. Wymiar ekonomiczny i samoocena porozumień wertykalnych    453
  A. Zarys ogólny    453
  B. Nadrzędne zasady rządzące samooceną    454
  C. Ramy analityczne    456
  (1) Ocena z perspektywy art. 101 ust. 1 TFUE    456
  (2) Ocena z perspektywy art. 101 ust. 3 TFUE    461
  (3) Podejście praktyczne    463
  D. Pozytywne i negatywne skutki ograniczeń wertykalnych    465
  (1) Negatywne skutki ograniczeń wertykalnych    466
  (2) Pozytywne skutki ograniczeń wertykalnych    469
  E. Wskazówki w wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych    476
  (1) Dystrybucja wyłączna    476
  (2) Dystrybucja selektywna    478
  (3) Franchising    479
  (4) Jednomarkowość    480
  (5) Wyłączny przydział klientów    482
  (6) Wyłączność dostaw    483
  (7) Opłaty za dostęp wnoszone z góry    484
  (8) Porozumienia dotyczące zarządzania kategoriami produktów    485
  (9) Sprzedaż wiązana    487
  (10) Ograniczenia cen odsprzedaży    488
  (11) Kombinacje    490
  (12) Podsumowanie    491
  
  Część IV. Dystrybucja pojazdów samochodowych
  
  Rozdział 11. Dystrybucja pojazdów samochodowych    495
  A. Wprowadzenie    495
  B. Ogólne omówienie obowiązującego wyłączenia grupowego    499
  (1) Zarys ogólny    499
  (2) Struktura analizy    501
  C. Pozycja poszczególnych uczestników rynku    503
  (1) Producenci pojazdów samochodowych    503
  (2) Autoryzowani importerzy    504
  (3) Autoryzowani dealerzy (dystrybutorzy)    505
  (4) Niezależni dealerzy (dystrybutorzy)    508
  (5) Autoryzowane warsztaty    509
  (6) Niezależne warsztaty    510
  (7) Autoryzowani dystrybutorzy    512
  (8) Niezależni dystrybutorzy    513
  D. Dystrybucja pojazdów samochodowych    514
  (1) Wprowadzenie    514
  (2) Definicja rynku i udziały rynkowe    515
  (3) Reżim wyłączenia grupowego    530
  (4) Samoocena    549
  E. Świadczenie usług posprzedażnych    553
  (1) Wprowadzenie    553
  (2) Definicja rynku i udziały rynkowe    554
  (3) Reżim wyłączenia grupowego    557
  (4) Samoocena    561
  F. Dystrybucja części zamiennych    582
  (1) Wprowadzenie    582
  (2) Definicja rynku i udziały rynkowe    585
  (3) Reżim wyłączenia grupowego    590
  (4) Samoocena    594
  G. Praktyczne podsumowanie    598
  
  Część V. Specyfika polskiego prawa konkurencji w umowach dystrybucyjnych
  
  Rozdział 12. Porozumienia wertykalne w polskim prawie konkurencji    603
  A. W skrócie    603
  B. Polskie i unijne prawo konkurencji    603
  (1) Źródła prawa    603
  (2) Postępowanie przed Prezesem UOKiK dotyczące porozumień wertykalnych    606
  (3) Regulacje porozumień wertykalnych w sektorze rolno-spożywczym    608
  C. Specyfika polskiej praktyki antymonopolowej w odniesieniu do porozumień wertykalnych    608
  (1) Decyzje Prezesa UOKiK    608
  (2) Orzecznictwo sądowe – podsumowanie    611
  D. Pojęcie porozumienia wertykalnego i pojęcia pokrewne    612
  (1) Porozumienia a art. 6 u.o.k.k.    612
  (2) Porozumienie wertykalne    615
  (3) Porozumienie dystrybucyjne    615
  (4) Dystrybutor    616
  (5) Rodzaje dystrybucji    616
  (6) Porozumienia dystrybucyjne a umowy agencyjne    617
  (7) Porozumienia typu hub-and-spoke    618
  E. Strony porozumienia: dwóch lub więcej przedsiębiorców    619
  (1) Legalna definicja przedsiębiorcy    619
  (2) Adresaci decyzji Prezesa UOKiK    626
  (3) Zakres podmiotowy wyłączenia grupowego: § 5 i 6 r.w.p.w.    627
  F. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji: § 11 r.w.p.w.    628
  (1) Wprowadzenie    628
  (2) Klauzule cenowe    629
  (3) Pozostałe najpoważniejsze ograniczenia konkurencji    637
  G. Klauzule niedozwolone: § 12 r.w.p.w.    638
  H. Inne ograniczenia w umowach dystrybucyjnych oceniane przez Prezesa UOKiK    639
  I. Próg udziału w rynku    641
  (1) Rozporządzenie wyłączające    641
  (2) Ustawowe wyłączenie dla porozumień de minimis    642
  J. Wyłączenia indywidualne spod zakazu porozumień dla porozumień wertykalnych    642
  (1) Przesłanki wyłączenia indywidualnego    642
  (2) Podejście ekonomiczne wobec porozumień wertykalnych    643
  K. Podsumowanie    645
  
  Bibliografia    647
  
  Indeks rzeczowy    655
  
  Autorzy    673
RozwińZwiń