Sądowa ochrona przed bezczynnością administracji publicznej

-17%

Sądowa ochrona przed bezczynnością administracji publicznej

1 opinia

Redakcja:

Robert Suwaj

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

70,55  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 70,55 zł  


70,55

w tym VAT

Monografia zawiera pogłębioną analizę sposobu rozumienia pojęcia bezczynności organu administracji publicznej na gruncie poszczególnych prawnych form działania administracji, a także ocenę modelu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej w świetle krajowych regulacji normatywnych.


W publikacji zaprezentowano katalog konsekwencji prawnych, jakie może wywoływać bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania - zarówno dla prowadzonego postępowania, organu załatwiającego sprawę, jak i samego pracownika, biorącego udział w wydaniu decyzji. Uczestnicy postępowań administracyjnych znajdą tutaj także informacje na temat wykorzystania dostępnych środków prawnych w przypadku braku działania organu administracyjnego lub podejmowania przez niego działań w sposób przewlekły - obejmujących zarówno dochodzenie swoich praw przed sądem administracyjnym, jak i przed sądem cywilnym, karnym oraz Trybunałem Konstytucyjnym.


Adresaci:


Książka będzie szczególnie przydatna dla pełnomocników procesowych (adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych) reprezentujących strony szeroko rozumianych postępowań administracyjnych w przypadkach bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przez organy administracji publicznej. Kompleksowe ujęcie omawianej problematyki powoduje, że znajdzie ona swoje zastosowanie również w procesie dydaktycznym jako materiał uzupełniający wykłady z postępowania administracyjnego i postępowania sądowoadministracyjnego.


Książka nominowana w VII edycji Konkursu „Przeglądu Sądowego”


Rok wydania2014
Liczba stron360
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-7065-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    13
  
  Wprowadzenie | str.    19
  
  Rozdział I
  Terminowość załatwiania spraw administracyjnych a bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania | str.    29
  
  1. Konstytucyjne prawo jednostki do sądu w każdej sprawie | str.    32
  
  2. Traktatowe standardy załatwiania spraw w rozsądnym terminie | str.    35
  
  2.1. Prawo do sądowej ochrony w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str.    36
  
  2.2. Prawo do skutecznego środka odwoławczego w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str.    37
  
  2.3. Prawo do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str.    38
  
  3. Temporalne aspekty funkcjonowania administracji publicznej | str.    39
  
  4. Normatywny i doktrynalny zakres pojęć bezczynności oraz przewlekłego prowadzenia postępowania | str.    44
  
  5. Zachowania administracji mogące wywoływać stan bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania | str.    57
  
  6. Terminowość a poprawność załatwienia sprawy administracyjnej | str.    63
  
  Rozdział II
  Instrumenty przedsądowego przeciwdziałania bezczynności i przewlekłemu prowadzeniu postępowania | str.    64
  
  1. Przyczyny kwestionowania bezczynności administracji | str.    64
  
  1.1. Ochrona interesu publicznego jako przesłanka przeciwdziałania nieterminowym działaniom administracji | str.    67
  
  1.2. Indywidualny interes oparty na prawie | str.    70
  
  2. Sposoby przeciwdziałania nieterminowości w procesie stanowienia prawa przez administrację | str.    70
  
  2.1. Prawotwórcza działalność administracji publicznej | str.    70
  
  2.2. Skarga powszechna jako instrument ochrony interesu indywidualnego przed nieterminowością legislacyjną administracji | str.    75
  
  2.3. Środki ochrony interesu publicznego w związku z nieterminowością legislacyjną organu administracyjnego | str.    79
  
  3. Przeciwdziałanie bezczynności organu stosującego prawo administracyjne | str.    82
  
  3.1. Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str.    84
  
  3.1.1. Prawny charakter zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str.    84
  
  3.1.2. Podmioty uprawnione do wniesienia zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str.    85
  
  3.1.3. Zakres przedmiotowy spraw, w których służy zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str.    85
  
  3.1.4. Postępowanie w sprawie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str.    91
  
  3.1.5. Rozstrzygnięcia w przedmiocie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str.    93
  
  3.2. Zażalenie na przewlekłe prowadzenie postępowania | str.    98
  
  3.3. Ponaglenie organu podatkowego | str.    108
  
  3.4. Sprzeciw przedsiębiorcy wobec prowadzenia kontroli z naruszeniem czasu jej trwania | str.    111
  
  3.5. Skarga na bezczynność wierzyciela | str.    113
  
  3.6. Skarga na przewlekłość organu egzekucyjnego | str.    115
  
  4. Instrumenty ochrony interesu publicznego w związku z bezczynnością administracji publicznej na etapie stosowania i wykonywania prawa przez administrację publiczną | str.    117
  
  5. Milczenie organu jako konstrukcja prawna zapobiegająca powstawaniu stanu bezczynności administracji | str.    121
  
  6. Skuteczność administracyjnoprawnej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str.    122
  
  Rozdział III
  Ochrona przed bezczynnością administracji publicznej dochodzona przed sądem | str.    127
  
  1. Prawo do ochrony sądowej w każdej sprawie | str.    127
  
  2. Sądowy wymiar sprawiedliwości a sądowa kontrola administracji | str.    130
  
  3. Bezczynność w sprawie administracyjnej jako przedmiot kontroli sądowej | str.    134
  
  3.1. Sprawa administracyjna | str.    134
  
  3.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str.    137
  
  4. Przedmiot ochrony realizowanej przez sądy administracyjne w związku z bezczynnością administracji | str.    138
  
  5. Sądowa kontrola administracji sprawowana przez sądy powszechne | str.    140
  
  5.1. Pośrednia kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str.    140
  
  5.2. Kontrola bezpośrednia administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str.    143
  
  6. Skuteczność i kompletność systemu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str.    157
  
  Rozdział IV
  Zakres przedmiotowy sądowej kontroli bezczynności sprawowanej przez sądy administracyjne | str.    160
  
  1. Właściwość sądu administracyjnego w sprawach bezczynności administracji | str.    160
  
  2. Sądowa ochrona w przypadku bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przy wydawaniu decyzji administracyjnych | str.    165
  
  3. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień | str.    171
  
  3.1. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień w postępowaniu administracyjnym | str.    172
  
  3.2. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień w postępowaniu podatkowym | str.    178
  
  3.3. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień rozstrzygających sprawę co do istoty | str.    180
  
  3.4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z niewydaniem postanowienia w postępowaniu egzekucyjnym | str.    182
  
  4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pozostałych aktów i czynności z zakresu administracji publicznej w sprawach indywidualnych | str.    185
  
  5. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach | str.    189
  
  6. Sądowa ochrona przed bezczynnością w sprawach załatwianych na podstawie przepisów szczególnych | str.    190
  
  7. Kompletność zakresu ochrony przed bezczynnością administracji realizowanej przez sądy administracyjne | str.    191
  
  Rozdział V
  Środki ochrony prawnej przed bezczynnością administracji w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str.    193
  
  1. Środki ochrony prawnej służące przeciwdziałaniu bezczynności administracji w postępowaniu przed sądami administracyjnymi | str.    194
  
  1.1. Dopuszczalność skargi na bezczynność i na przewlekłe prowadzenie postępowania | str.    194
  
  1.2. Termin na wniesienie skargi | str.    196
  
  1.3. Tryb wniesienia skargi | str.    197
  
  1.4. Uwzględnienie skargi | str.    201
  
  1.5. Wymogi formalne skargi | str.    204
  
  1.6. Podmioty upoważnione do wniesienia skargi | str.    206
  
  1.7. Właściwość sądu | str.    207
  
  1.8. Odrzucenie skargi | str.    207
  
  2. Przedmiot rozpoznania | str.    210
  
  3. Przedmiot orzekania | str.    211
  
  4. Elementy rozstrzygnięcia sprawy ze skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania | str.    216
  
  4.1. Zobowiązanie organu do wydania aktu administracyjnego lub dokonania czynności | str.    222
  
  4.2. Wyznaczenie terminu załatwienia sprawy | str.    225
  
  4.3. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa | str.    226
  
  4.4. Wymierzenie organowi grzywny | str.    231
  
  5. Niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania | str.    233
  
  5.1. Wymierzenie grzywny organowi, który nie wykonał orzeczenia sądu w wyznaczonym terminie | str.    234
  
  5.2. Orzeczenie o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia lub obowiązku | str.    239
  
  5.3. Roszczenie o odszkodowanie za szkodę powstałą wskutek niewykonania orzeczenia sądu | str.    241
  
  6. Bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania po wyroku uchylającym lub stwierdzającym nieważność aktu lub czynności | str.    242
  
  7. Skuteczność i kompletność ochrony przed bezczynnością administracji realizowanej przez sądy administracyjne | str.    243
  
  Rozdział VI
  Ochrona prawna przed negatywnymi konsekwencjami bezczynności dostępna przed sądem powszechnym | str.    246
  
  1. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność odszkodowawcza | str.    246
  
  2. Środki ochrony przed konsekwencjami bezczynności administracji dostępne w postępowaniu cywilnym | str.    247
  
  2.1. Konstytucyjne podstawy wynagrodzenia szkody za niezgodne z prawem zaniechanie organu władzy publicznej | str.    247
  
  2.2. Negatywne konsekwencje zaniechania przy wykonywaniu władzy publicznej jako podstawa odszkodowania | str.    250
  
  2.2.1. Niewydanie aktu normatywnego | str.    252
  
  2.2.2. Niewydanie orzeczenia lub decyzji | str.    257
  
  2.2.3. Niezgodne z prawem zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej | str.    262
  
  2.2.3.1. Szkoda | str.    263
  
  2.2.3.2. Wykonywanie władzy publicznej | str.    265
  
  2.2.3.3. Związek przyczynowy | str.    266
  
  3. Zagadnienia procesowe mające wpływ na zakres ochrony prawnej przed konsekwencjami bezczynności organu władzy publicznej | str.    267
  
  3.1. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody | str.    268
  
  3.2. Szacowanie wysokości szkody | str.    269
  
  4. Przedawnienie roszczeń | str.    271
  
  5. Podsumowanie | str.    271
  
  Rozdział VII
  Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego jako konsekwencja bezczynności | str.    275
  
  1. Niedopełnienie obowiązku oraz działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego jako podstawa zarzutu w procesie karnym | str.    276
  
  2. Ciężar czynu sprawcy jako kryterium odpowiedzialności karnej | str.    280
  
  3. Okoliczności uchylające lub umniejszające winę | str.    282
  
  3.1. Błąd co do okoliczności wyłączającej bezprawność lub winę | str.    282
  
  3.2. Anormalna sytuacja motywacyjna | str.    285
  
  4. Skazanie wyrokiem karnym jako podstawa odpowiedzialności odszkodowawczej | str.    287
  
  5. Powództwo adhezyjne jako środek dochodzenia roszczeń cywilnych w ramach procesu karnego | str.    288
  
  6. Wniosek o orzeczenie obowiązku naprawienia szkody w procesie karnym | str.    290
  
  Rozdział VIII
  Ochrona przed bezczynnością administracji dochodzona przed Trybunałem Konstytucyjnym | str.    294
  
  1. Skarga konstytucyjna jako instrument wpływający na rozszerzenie ustawowej ochrony przed bezczynnością administracji | str.    296
  
  1.1. Wymogi formalne skargi konstytucyjnej | str.    296
  
  1.2. Przedmiot skargi konstytucyjnej | str.    298
  
  1.3. Naruszenie prawa do sądu jako podstawa skargi konstytucyjnej | str.    301
  
  1.4. Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego dla spraw zakończonych | str.    304
  
  2. Pytania prawne kierowane do Trybunału Konstytucyjnego | str.    306
  
  3. Postanowienia sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego | str.    307
  
  4. Podsumowanie | str.    308
  
  Wnioski i postulaty | str.    311
  
  Bibliografia | str.    329
RozwińZwiń