POLECAMY
-17%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
W książce omówiono wpływ zasad prawa administracyjnego na proces orzekania przez organy administracji publicznej w sprawach administracyjnych kar pieniężnych. Zaprezentowano założenia systemu sankcji administracyjnych oraz zakres stosowania przepisów ogólnych o administracyjnych karach pieniężnych. Omówiono ogólne normy w sprawach administracyjnych kar pieniężnych dotyczące wszystkich typów kar, a także zasady związane z postępowaniem wyjaśniającym, decydowaniem i miarkowaniem administracyjnych kar pieniężnych, wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego.
Publikacja odpowiada m.in. na pytania dotyczące: • legalności sankcjonowania deliktów administracyjnych zarówno środkami penalnymi, jak i administracyjnymi karami pieniężnymi; • stosowania regulacji dotyczących administracyjnych kar pieniężnych w każdej sprawie oraz w pełnym zakresie (w szczególności co do odstąpienia od nakładania oraz miarkowania); • możliwości proporcjonalnego, adekwatnego i niezbędnego wymierzania zarówno kar określonych widełkowo, jak i w sposób sztywny; • dopuszczalności wielokrotnego karania tego samego adresata za to samo zachowanie różnymi karami administracyjnymi.
Książka przeznaczona jest w szczególności dla pracowników wszystkich organów administracji publicznej (w tym także organów regulacyjnych), zajmujących się prowadzeniem postępowań w sprawach nakładania administracyjnych kar pieniężnych. Będzie przydatna również dla profesjonalnych pełnomocników występujących w postępowaniach administracyjnych i sądowych, a także dla samych sędziów orzekających w przedmiocie kar pieniężnych za delikty administracyjne. Zainteresuje także studentów i doktorantów na studiach prawniczych i administracyjnych.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-145-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wprowadzenie | str. | 13 |
Rozdział 1. System sankcji administracyjnych jako podsystem prawa publicznego | str. | 25 |
1.1. Administracyjne kary pieniężne – problem ustrojowy | str. | 25 |
1.1.1. Cel sankcjonowania bezprawności zachowań | str. | 26 |
1.1.2. Potrzeba usystematyzowania problematyki administracyjnych kar pieniężnych na płaszczyźnie ustrojowej, systemowej i zadaniowej | str. | 28 |
1.1.3. Porządek pojęciowy | str. | 29 |
1.1.4. Rola zasad ogólnych | str. | 36 |
1.2. Koncepcja interesu publicznego jako dobra chronionego przez administrację publiczną | str. | 45 |
1.3. Funkcje sankcji administracyjnych | str. | 50 |
1.4. Europejskie standardy dotyczące administracyjnych kar pieniężnych | str. | 53 |
1.5. Cel i adekwatność reakcji państwa na bezprawność w sferze prawa administracyjnego | str. | 58 |
Rozdział 2. Stosowanie przepisów ogólnych o administracyjnych karach pieniężnych | str. | 61 |
2.1. Przepisy ogólne oraz przepisy szczególne a przepisy odrębne | str. | 63 |
2.2. Kryteria przedmiotowe | str. | 67 |
2.2.1. Sankcja za naruszenie prawa | str. | 67 |
2.2.2. Pieniężny charakter sankcji | str. | 73 |
2.2.3. Naruszenie zakazu lub niedopełnienie obowiązku | str. | 74 |
2.2.4. Kara nakładana decyzją | str. | 78 |
2.3. Kryteria podmiotowe | str. | 82 |
2.3.1. Organ administracyjny właściwy w sprawach administracyjnych kar pieniężnych | str. | 82 |
2.3.2. Adresat administracyjnej kary pieniężnej | str. | 83 |
Rozdział 3. Zasady ogólne w sprawach administracyjnych kar pieniężnych dotyczące wszystkich typów kar | str. | 89 |
3.1. Informowanie o wszczęciu i przedmiocie postępowania oraz planowanych czynnościach dowodowych | str. | 93 |
3.2. Stworzenie warunków do czynnego udziału | str. | 95 |
3.3. Podejmowanie działań niezbędnych do załatwienia sprawy administracyjnej | str. | 101 |
3.4. Obowiązek współdziałania organów w toku postępowania | str. | 102 |
3.5. Wzbudzanie zaufania uczestników postępowań do organów władzy publicznej | str. | 107 |
Rozdział 4. Zasady związane z postępowaniem wyjaśniającym | str. | 109 |
4.1. Czynności postępowania wyjaśniającego | str. | 111 |
4.2. Ciężar dowodzenia | str. | 119 |
4.3. Otwarty system środków dowodowych | str. | 121 |
4.4. Swoboda zarządzania postępowaniem wyjaśniającym | str. | 124 |
4.5. Uznanie okoliczności faktycznej za udowodnioną (art. 81 k.p.a.) | str. | 127 |
4.6. Legalność ograniczona do zasady in dubio pro reo | str. | 128 |
4.7. Prawda obiektywna | str. | 140 |
Rozdział 5. Zasady decydowania | str. | 143 |
5.1. Wyłączenie odpowiedzialności w formie administracyjnej kary pieniężnej | str. | 144 |
5.2. Stosowanie ustawy względniejszej (lex mitior agit) | str. | 146 |
5.3. Dopuszczalność wielokrotności karania innymi karami i środkami penalnymi (dualizm wewnętrzny i zewnętrzny) | str. | 149 |
5.4. Obligatoryjne odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej | str. | 154 |
5.5. Fakultatywne odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej | str. | 159 |
Rozdział 6. Zasady ogólne dotyczące miarkowania administracyjnych kar pieniężnych wynikające z zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego | str. | 161 |
6.1. Miarkowanie (wyważanie) interesów | str. | 161 |
6.2. Proporcjonalność | str. | 163 |
6.3. Bezstronność | str. | 165 |
6.4. Równe traktowanie | str. | 167 |
6.5. Uprawnione oczekiwania | str. | 169 |
6.6. In dubio pro reo | str. | 172 |
Rozdział 7. Zasady dotyczące miarkowania administracyjnych kar pieniężnych | str. | 177 |
7.1. Waga i okoliczności naruszenia prawa | str. | 182 |
7.2. Powrót do naruszenia prawa | str. | 188 |
7.3. Uprzednie ukaranie za to samo zachowanie | str. | 189 |
7.4. Stopień przyczynienia się do powstania naruszenia prawa | str. | 192 |
7.5. Działania podjęte przez stronę dobrowolnie w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa | str. | 195 |
7.6. Wysokość korzyści, którą strona osiągnęła, lub straty, której uniknęła | str. | 197 |
7.7. Warunki osobiste osoby fizycznej | str. | 199 |
Podsumowanie | str. | 201 |
Bibliografia | str. | 213 |
Wykaz ustaw, do których wprowadzone zostały przepisy karne | str. | 219 |