INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Czym jest ludowy rytuał klątwy? Anna Engelking, etnografka i etnolingwistka z Instytutu Slawistyki PAN, szuka odpowiedzi na to pytanie, analizując magiczne mówienie-działanie w kontekście ludowej mitologii i religii, wartości i norm społecznych. Rozmowy o przeklinaniu ? symbolicznym zabijaniu słowem ? jakie przeprowadziła z kilkudziesięcioma mieszkańcami wsi polskich i białoruskich, prowadzą ją do odkrycia „mitu o klątwie”, czyli ludowej opowieści o kondycji ludzkiej wyznaczanej przez opozycję dobra i zła, życia i śmierci, upadku i wyzwolenia. W tę opowieść wpisane jest także „lustrzane odbicie” klątwy - błogosławieństwo.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 363 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Oficyna Naukowa |
ISBN-13 | 978-83-64363-57-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis Treści | |
Wykaz skrótów /11 | |
Przedmowa do wydania drugiego /15 | |
Wprowadzenie. Temat, Źródła, metoda /17 | |
Część pierwsza. MAGIA | |
Rozdział 1. Magia: słowo, termin, pojęcie. Poszukiwanie znaczeń /25 | |
Magia – ujęcie językoznawcze /26 | |
Perspektywa obserwatorów /26 | |
Z dziejów pojęcia. Od magów do magii /26 | |
Słowo magia we współczesnej polszczyźnie /28 | |
Perspektywa podmiotów magii. Zarys pojęcia w słowiańskiej kulturze ludowej /34 | |
Magia – ujęcie antropologiczne /39 | |
Kłopoty z definicji /39 | |
Próby definiowania: między działaniem a światopoglądem /42 | |
Rozdział 2. Magia ludowych rytuałów słownych /49 | |
Magia słowa: teoria /49 | |
Ujęcie językoznawcze, czyli magiczna funkcja języka /49 | |
Ujęcie antropologiczne, czyli język magiczny /56 | |
Uszczegółowienie, czyli ludowy rytuał słowny /72 | |
Magia słowa: praktyka. Wprowadzenie w magię słowa w kulturze ludowej /75 | |
Część druga. KLĄTWA | |
Rozdział 3. Pole pojęciowe ‘klęcia’ /99 | |
Klątwę rzucać. ‘KLĘCIE1’, czyli PRZEKLĄĆ i PRZEKLĘCIE /101 | |
Klątwą wyłączyć ze społeczności. ‘KLĘCIE2’, czyli WYKLĄĆ i WYKLĘCIE /107 | |
Klnąc zaczarować. ‘KLĘCIE3’, czyli ZAKLĄĆ i ZAKLĘCIE /110 | |
Używać przekleństw. ‘KLĘCIE4’, czyli PRZEKLINA Ć i PRZEKLEŃSTWO (PRZEKLINANIE) /113 | |
Pod klątwą zobowiązywać. ‘KLĘCIE5’, czyli ZAKLINAĆ i ZAKLINANIE /126 | |
Pod klątwą zapewniać. ‘KLĘCIE6’, czyli ZAKLINAĆ SIĘ i ZAKLINANIE SIĘ (PRZYSIĘGANIE) 128 | |
Podsumowanie /134 | |
Rozdział 4. Ludowy rytuał klątwy /138 | |
Klątwa rodzicielska /138 | |
W poszukiwaniu struktury rytuału /138 | |
Obiekt rytuału /143 | |
Wykonawca rytuału /146 | |
Sprawca rytuału /158 | |
Podsumowanie /163 | |
Exemplum, czyli historia prawdziwa córki przeklętej przez matkę /165 | |
Odwrotność klątwy rodzicielskiej: klątwa dziecka /185 | |
Klątwy innych osób /199 | |
Rozdział 5. Semantyka klątwy /224 | |
Struktura językowa dyrektyw magicznych /224 | |
Wypowiedzenia żądająco-życzące /225 | |
Wypowiedzenia zaklinająco-życzące /229 | |
Formuły typu bodaj cię Pan Bóg skarał /229 | |
Formuły typu bodajeś zdechł /235 | |
Inne formuły w funkcji klątwy /237 | |
Budowa semantyczna przeklęcia /237 | |
Zawartość treścciowa formuł klątwy /241 | |
Kara boża, czyli sprawca klątwy jako jej egzekutor /242 | |
Przypadek szczególny: Matka Boska /249 | |
Diabeł pod różnymi postaciami jako egzekutor klątwy /251 | |
Los przeklętego /257 | |
Choroba /257 | |
Śmierć/264 | |
Niedola /270 | |
Rozdział 6. Od przeklęcia do odklęcia /274 | |
Dalsze losy przeklętego, czyli trwanie klątwy /274 | |
Możliwości odklęcia /280 | |
Zakończenie /291 | |
Podsumowanie /291 | |
Dalsze pytania badawcze /294 | |
ANEKS. Rytuał błogosławieństwa w kulturze ludowej, czyli udzielanie dóbr za pomocą słowa /299 | |
Rozmówcy /319 | |
Literatura /325 | |
Contents /343 | |
Summary /347 | |
Indeks osób /355 | |