Klątwa Rzecz o ludowej magii słowa

Klątwa Rzecz o ludowej magii słowa

1 opinia

Wydawca:

Oficyna Naukowa

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,25

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 38,25 zł  


38,25

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czym jest ludowy rytuał klątwy? Anna Engelking, etnografka i etnolingwistka z Instytutu Slawistyki PAN, szuka odpowiedzi na to pytanie, analizując magiczne mówienie-działanie w kontekście ludowej mitologii i religii, wartości i norm społecznych. Rozmowy o przeklinaniu ? symbolicznym zabijaniu słowem ? jakie przeprowadziła z kilkudziesięcioma mieszkańcami wsi polskich i białoruskich, prowadzą ją do odkrycia „mitu o klątwie”, czyli ludowej opowieści o kondycji ludzkiej wyznaczanej przez opozycję dobra i zła, życia i śmierci, upadku i wyzwolenia. W tę opowieść wpisane jest także „lustrzane odbicie” klątwy - błogosławieństwo.


Rok wydania2020
Liczba stron363
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaOficyna Naukowa
ISBN-13978-83-64363-57-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis Treści
  
  Wykaz skrótów /11
  Przedmowa do wydania drugiego /15
  Wprowadzenie. Temat, Źródła, metoda /17
  
  Część pierwsza. MAGIA
  
  Rozdział 1. Magia: słowo, termin, pojęcie. Poszukiwanie znaczeń /25
  Magia – ujęcie językoznawcze /26
  Perspektywa obserwatorów /26
  Z dziejów pojęcia. Od magów do magii /26
  Słowo magia we współczesnej polszczyźnie /28
  Perspektywa podmiotów magii. Zarys pojęcia w słowiańskiej kulturze ludowej /34
  Magia – ujęcie antropologiczne /39
  Kłopoty z definicji /39
  Próby definiowania: między działaniem a światopoglądem /42
  
  Rozdział 2. Magia ludowych rytuałów słownych /49
  Magia słowa: teoria /49
  Ujęcie językoznawcze, czyli magiczna funkcja języka /49
  Ujęcie antropologiczne, czyli język magiczny /56
  Uszczegółowienie, czyli ludowy rytuał słowny /72
  Magia słowa: praktyka. Wprowadzenie w magię słowa w kulturze ludowej /75
  
  Część druga. KLĄTWA
  
  Rozdział 3. Pole pojęciowe ‘klęcia’ /99
  Klątwę rzucać. ‘KLĘCIE1’, czyli PRZEKLĄĆ i PRZEKLĘCIE /101
  Klątwą wyłączyć ze społeczności. ‘KLĘCIE2’, czyli WYKLĄĆ i WYKLĘCIE /107
  Klnąc zaczarować. ‘KLĘCIE3’, czyli ZAKLĄĆ i ZAKLĘCIE /110
  Używać przekleństw. ‘KLĘCIE4’, czyli PRZEKLINA Ć i PRZEKLEŃSTWO (PRZEKLINANIE) /113
  Pod klątwą zobowiązywać. ‘KLĘCIE5’, czyli ZAKLINAĆ i ZAKLINANIE /126
  Pod klątwą zapewniać. ‘KLĘCIE6’, czyli ZAKLINAĆ SIĘ i ZAKLINANIE SIĘ (PRZYSIĘGANIE) 128
  Podsumowanie /134
  
  Rozdział 4. Ludowy rytuał klątwy /138
  Klątwa rodzicielska /138
  W poszukiwaniu struktury rytuału /138
  Obiekt rytuału /143
  Wykonawca rytuału /146
  Sprawca rytuału /158
  Podsumowanie /163
  Exemplum, czyli historia prawdziwa córki przeklętej przez matkę /165
  Odwrotność klątwy rodzicielskiej: klątwa dziecka /185
  Klątwy innych osób /199
  
  Rozdział 5. Semantyka klątwy /224
  Struktura językowa dyrektyw magicznych /224
  Wypowiedzenia żądająco-życzące /225
  Wypowiedzenia zaklinająco-życzące /229
  Formuły typu bodaj cię Pan Bóg skarał /229
  Formuły typu bodajeś zdechł /235
  Inne formuły w funkcji klątwy /237
  Budowa semantyczna przeklęcia /237
  Zawartość treścciowa formuł klątwy /241
  Kara boża, czyli sprawca klątwy jako jej egzekutor /242
  Przypadek szczególny: Matka Boska /249
  Diabeł pod różnymi postaciami jako egzekutor klątwy /251
  Los przeklętego /257
  Choroba /257
  Śmierć/264
  Niedola /270
  
  Rozdział 6. Od przeklęcia do odklęcia /274
  Dalsze losy przeklętego, czyli trwanie klątwy /274
  Możliwości odklęcia /280
  
  Zakończenie /291
  Podsumowanie /291
  Dalsze pytania badawcze /294
  
  ANEKS. Rytuał błogosławieństwa w kulturze ludowej, czyli udzielanie dóbr za pomocą słowa /299
  Rozmówcy /319
  Literatura /325
  Contents /343
  Summary /347
  Indeks osób /355
RozwińZwiń