Srebro i herbata

Japońskie elity kupieckie Hakaty i Sakai w relacjach z wojownikami w drugiej połowie XVI wieku

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


16,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka omawia historię dwóch najważniejszych samorządnych miast handlowych Japonii – Hakaty i Sakai – oraz przedstawia charakterystykę i etos elit kupieckich stojących na ich czele w drugiej połowie XVI wieku. Licząc na umocnienie własnej pozycji społecznej, kupcy budowali relacje z wojownikami walczącymi o władzę nad krajem. Korzystali przy tym nie tylko ze swoich majątków i wpływów w handlu, lecz także z ceremonii herbaty ("chanoyu") i jej języka symboli. Słynne utensylia herbaciane ("meibutsu") stały się narzędziem komunikacji społecznej.


Analiza różnorodnych źródeł z epoki ukazuje zarówno ambicje przedstawicieli elity kupieckiej, jak i realia trudnych relacji z władzą wojskową w schyłkowym okresie wojen domowych i podczas stopniowego jednoczenia kraju przez Odę Nobunagę, Toyotomiego Hideyoshiego i Tokugawę Ieyasu.


The book discusses the story of two most important self-governing merchant cities in Japan: Hakata and Sakai and presents the characteristics and the ethos of merchant elites leading those cities in the second half of the 16th century. The merchants, who wanted to strengthen their social position, built relationships with warriors seeking to seize power over the country, using not only their fortunes and influence on trade, but also the tea drinking ceremony ("chanoyu") and its symbolic language.


Rok wydania2020
Liczba stron328
KategoriaNowożytność
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4348-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Cel i zakres pracy    7
  Wyjaśnienie terminów    9
  Charakterystyka źródeł    13
  Metodologia    21
  Stan badań i literatura przedmiotu    24
  Uwagi redakcyjne    29
  
  Rozdział 1. Hakata i Sakai – geografia i historia    31
  1.1. Charakterystyka geograficzna i najdawniejsze dzieje obu miast    31
   1.1.1. Hakata    32
   1.1.2. Sakai    36
  1.2. Rozwój Hakaty i Sakai w średniowieczu    42
   1.2.1. Hakata    44
   1.2.2. Sakai    51
  1.3. Miasta kupieckie w kontekście wydarzeń politycznych lat 1550–1600    62
  1.4. Podsumowanie    68
  
  Rozdział 2. Elita kupiecka na czele Hakaty i Sakai    71
  2.1. Genealogie, majątek, wpływy – pozycja w społeczności lokalnej    71
  2.2. Etos kupiecki i styl życia    88
  2.3. Kupcy mnichami zen    100
  2.4. Podsumowanie    106
  
  Rozdział 3. Kultura herbaty jako środek komunikacji i tworzenia grup społecznych    108
  3.1. Ponadregionalna elita kupiecka a integracyjna rola chanoyu    108
  3.2. Kupcy jako twórcy i autorytety chanoyu    123
  3.3. Wartości społeczne chanoyu w dziennikach herbacianych    145
   3.3.1. Harmonia, szacunek, czystość i spokój – społeczny wymiar filozofii chanoyu    145
   3.3.2. Między egalitaryzmem a hierarchią    149
  3.4. Spotkania codzienne i wielkie uroczystości    162
  3.5. Słynne utensylia herbaciane    173
   3.5.1. Cechy definiujące słynne utensylia    173
   3.5.2. Słynne utensylia w komunikacji społecznej    180
  3.6. Podsumowanie    193
  
  Rozdział 4. Obraz relacji kupców z władzą wojskową    196
  4.1. Elita kupiecka przy wojownikach o znaczeniu lokalnym    197
   4.1.1. Charakter kontaktów    197
   4.1.2. Cele wojowników    209
   4.1.3. Cele kupców    219
  4.2. Elita kupiecka przy suwerenach Japonii    221
   4.2.1. Charakter kontaktów    223
   4.2.2. Cele Nobunagi i Hideyoshiego    236
   4.2.3. Ambicje kupców    241
  4.3. Obraz pozycji kupców przy wojownikach a realia    249
   4.3.1. Cechy opisu wojowników o znaczeniu lokalnym a realia    250
   4.3.2. Obraz suwerenów Japonii w źródłach a realia    267
  4.4. Podsumowanie    285
  
  Wnioski    288
  Mapy    293
  Bibliografia    295
  Spis ilustracji    303
  Indeks    304
RozwińZwiń