POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Przedmiotem badań w niniejszej książce są rozmaite środki retoryczne zawarte w manifestach ugrupowań Al-Kaida i Państwo Islamskie. Organizacje te odwołują się w kampanii wizerunkowej i agitacyjnej do arabskiej retoryki polityczno-religijnej czerpiącej wpływy z norm klasycznej sztuki oratorskiej oraz zasad dyskursu liturgicznego. Książka zawiera pięć rozdziałów, wstęp oraz zakończenie. Na początku pracy omówiono zagadnienia związane z politycznym islamem i ideologią radykalnych grup islamistycznych, a także zaprezentowano koncepcję współczesnej retoryki polityczno-religijnej w świecie arabskim. Rozważania zawarte w trzecim i czwartym rozdziale są ściśle związane z zasadniczą częścią pracy i dotyczą zastosowania określonych reguł klasycznej retoryki arabskiej przez organizacje Al-Kaida i Państwo Islamskie. Przedmiotem analiz są manifesty liderów Al-Kaidy opublikowane w latach 2001-2011, a także wystąpienia i oświadczenia przywódcy Państwa Islamskiego Abc bakara al- Bacdādīego. Piąty rozdział poświęcony jest z kolei nowatorskim technikom perswazji stosowanym przez ugrupowanie Państwo Islamskie, które wykorzystuje w swojej działalności metody perswazji charakterystyczne dla środków masowe komunikacji związanych z serwisami internetowymi, ilustrowanymi czasopismami, materiałami multimedialnymi oraz społecznościowymi.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 110 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3586-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Podłoże ideologiczne współczesnych ugrupowań dżihadystycznych | 11 |
1.1. Historyczne źródła islamu politycznego | 11 |
1.2. Znaczenie dżihadyzmu dla ugrupowań Al-Kaida i Państwo Islamskie | 14 |
2. Koncepcja współczesnej retoryki polityczno-religijnej w świecie arabskim | 22 |
2.1. Stan badań | 22 |
2.2. Zasady klasycznej retoryki arabskiej | 28 |
2.3. Środki retoryczne w dyskursie liturgicznym | 31 |
2.4. Retoryka wizualna | 34 |
3. Środki retoryczne w manifestach liderów organizacji Al-Kaida | 37 |
3.1. Korzystanie z reguł ma’ānī | 37 |
3.2. Zastosowanie pojęcia iqtibās | 48 |
3.3. Znaczenie figur retorycznych baycān i badī’ | 52 |
3.4. Styl oświadczeń regionalnych oddziałów Al-Kaidy | 60 |
4. Reguły balāġa w wystąpieniach Abū Bakra al-Baġdādīego | 63 |
4.1. Zastosowanie struktury kazań | 63 |
4.2. Korzystanie z bayān i badī | 68 |
5. Siła perswazji zaplecza medialnego grup dżihadystycznych | 75 |
5.1. Rozwój kampanii medialnej | 75 |
5.2. Retoryka wizualna Al-Kaidy | 77 |
5.3. Narracja raportów Dā’iš z pola walki | 79 |
5.4. Nowatorskie środki perswazji w mediach Państwa Islamskiego | 82 |
5.4.1. Czasopismo „Dabiq” | 82 |
5.4.2. Korzystanie z mediów społecznościowych | 84 |
Zakończenie | 93 |
Bibliografia | 97 |
Indeks osób | 105 |
Summary (Rhetorical devices in Al-Qaeda and Islamic State manifestos) | 109 |