Korespondencja Fryderyka Chopina 1831-1838. Tom 2, część 1

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,19  29,99

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,99 zł (-26%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,19 zł  


22,19

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Drugi z trzech tomów korespondencji Fryderyka Chopina, bogato ilustrowany, m.in. autografami listów, opatrzony indeksami, wykazami źródeł, miscellaneami, bibliografią i notami biograficznymi postaci związanych z artystą.


Kryterium podziału listów stanowią najważniejsze cezury w życiu i działalności twórczej Chopina. Jest to korespondencja związana z latami młodzieńczymi kompozytora oraz z okresem spędzonym za granicą po upadku powstania listopadowego aż do przyjazdu Chopina do Paryża wczesną jesienią 1831 roku, jak również z początkiem stałych letnich pobytów kompozytora w posiadłości George Sand w Nohant.


Tom pierwszy, wydany przez Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2009, obejmował listy Chopina pisane od grudnia 1816 do września 1831 roku.


Tom drugi ukazuje się w dwóch woluminach, które obejmują:
część 1 — listy pisane od listopada 1831 do września 1838 roku,
część 2 — listy pisane od listopada 1838 do maja 1839 roku.


Listy zawarte w 1. części drugiego tomu Korespondencji Fryderyka Chopina dokumentują pierwsze lata pobytu Chopina w stolicy Francji, kiedy nikomu nieznany kompozytor-pianista z Warszawy, dzięki talentom towarzyskim oraz rosnącemu uznaniu dla jego twórczości i sztuki pianistycznej, zdobywał stopniowo miejsce w kręgu paryskiej elity artystycznej i polskiej Wielkiej Emigracji. Duże zainteresowanie badaczy budzą listy, które świadczą o przyjacielskich kontaktach Chopina z wybitnymi kompozytorami niemieckimi – Felixem Mendelssohnem Bartholdym i Robertem Schumannem. Szczególne znaczenie ma korespondencja z Marią Wodzińską i jej matką, będąca świadectwem rodzącego się uczucia Chopina do Marii i związanych z nią planów małżeńskich, które miały ostatecznie przynieść Fryderykowi bolesne rozczarowanie. W tym kontekście pojawia się słynne, lapidarne wyznanie George Sand pod adresem Chopina: „On vous adore”, zapowiadające nowy, a zarazem najważniejszy rozdział w jego doświadczeniach uczuciowych.


Listy zawarte w 2. części drugiego tomu Korespondencji Fryderyka Chopina dokumentują niezwykle ważne doświadczenie w życiu kompozytora, jakim była podróż na Majorkę z George Sand i jej dziećmi. Są tu m.in. listy do Juliana Fontany, będące kroniką majorkańskich wrażeń Chopina, opisem okoliczności powstania jednego z jego najsłynniejszych dzieł – cyklu Preludiów op. 28, a także świadectwem dramatycznego zaostrzenia się choroby artysty pod koniec pobytu w Valldemossie i podczas powrotnego rejsu do Barcelony. Ta część korespondencji dotyczy długiej rekonwalescencji Chopina w Marsylii pod troskliwą opieką George Sand, która właśnie wtedy podjęła ważną decyzję dotyczącą przyszłości swego związku z kompozytorem, zabierając go na pierwszy letni pobyt w Nohant. W tym okresie też jej nagła fascynacja Chopinem, o czym pisała w słynnym liście-rzece do Wojciecha Grzymały (zob. Miscellanea), przeobraziła się w stałe i głębokie uczucie, które zaważyło nie tylko na życiu artysty, lecz również na jego twórczości.


NAGRODY
Tom 2 książki Korespondencja Fryderyka Chopina 1831-1839 otrzymał:
NAGRODĘ GŁÓWNĄ im. Księdza Edwarda Pudełki przyznaną przez Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych,
WYRÓŻNIENIE w konkursie Najpiękniejsza Książka Roku 2017 przyznane przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek,
WYRÓŻNIENIE w konkursie ACADEMIA 2018 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej za opracowanie edytorskie.


*********


Correspondence of Fryderyk Chopin. Volumen 2 (1831-1838), part 1


The second volume of correspondence of Fryderyk Chopin, richly illustrated with autographs of letters, including indexes, miscellanea, bibliography and biographical notes of the people related to the artist. It includes the correspondence from the composer’s youth and the time spent abroad after the fall of the November Uprising, until Chopin’s arrival in Paris in the early autumn of 1831, as well as his first regular summer stays in George Sand’s house in Nohant.


*********


Zofia Helman (ur. 1937) – polska muzykolog, honorowy członek Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1954–1959 studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Zofii Lissy, w 1967 roku obroniła pracę doktorską Technika dźwiękowa w utworach Karola Szymanowskiego, a w 1980 roku habilitowała się na podstawie książki Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Od 1991 jest profesorem.
W latach 1959-2007 pracowała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, którego dyrektorem była w latach 1991–1996. Gościnnie wykładała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na uniwersytetach w Moguncji, Ljubljanie, Genewie i w Konserwatorium w Pekinie. Członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (od 1981). Zasiada w Zarządzie Fundacji im. Karola Szymanowskiego (od 1996). Brała lub bierze udział w pracach komitetów redakcyjnych „Polish Art Studies”, „Théâtre, Opéra, Ballet” (Paryż), „Przeglądu Muzykologicznego” i Encyklopedii Muzycznej PWM. Członek wielu stowarzyszeń muzycznych i muzykologicznych, m.in.: International Musicological Society, Robert-Schumann-Gesellschaft w Düsseldorfie, Gesellschaft für Musikforschung w Kassel, Société Internationale d’Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet, Związku Kompozytorów Polskich, Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Collegium Invisibile.
Za działalność naukową została uhonorowana m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1983), Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej II stopnia (1986), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Nagrodą „Clio” Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (2000), Nagrodą im. Karola Szymanowskiego (2002), Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008), honorowym członkostwem Związku Kompozytorów Polskich (2009).
Autorka książek: "Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku" (Kraków, PWM 1985), "Roman Palester. Twórca i dzieło" (Kraków, Musica Iagellonica 1999), współautorka nowego wydania "Korespondencji Fryderyka Chopina" (wspólnie ze Zbigniewem Skowronem i Hanną Wróblewską Straus): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017)).


---------


Zbigniew Skowron (ur. 1950) – polski muzykolog, od 1990 roku profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, tłumacz, badacz biografii i epistolografii Fryderyka Chopina i twórczości Witolda Lutosławskiego. Doktoryzował się w 1986 na podstawie rozprawy Dzieło, twórczość, percepcja – w refleksji wybranych przedstawicieli awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, a habilitował w 1994 roku na podstawie rozprawy Geneza i rozwój nowej muzyki w Stanach Zjednoczonych. Prócz ścieżki muzykologicznej zdobył magisterium filologii polskiej (pod kierunkiem prof. Andrzeja Lama) oraz teorii muzyki przy Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pod kierunkiem prof. Włodzimierza Kotońskiego). W 2001 roku został redaktorem naczelnym „Przeglądu Muzykologicznego” – rocznika Instytutu Muzykologii UW (ostatni zeszyt nr 10 wydany został w 2015). Od 2016 roku dyrektor Instytutu Muzykologii UW.
Jego zainteresowania naukowe obejmują dzieje nowożytnej myśli o muzyce, estetyczne aspekty twórczości muzycznej drugiej połowy XX wieku, twórczość Witolda Lutosławskiego oraz biografistykę i epistolografię chopinowską.
Autor książek: "Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku" (Warszawa 1989, II wyd. 2013, III wyd. 2016), "Nowa muzyka amerykańska" (Kraków 1995, II wyd. 2012), "Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau" (Warszawa 2010). Redaktor prac zbiorowych: "Styl i estetyka twórczości Witolda Lutosławskiego" (Kraków 2000), "Lutosławski Studies" (Oksford 2001), "Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i teraźniejszości" (Kraków 2007). Wydał edycje krytyczno-źródłowe: "Witold Lutosławski, Zapiski" (Warszawa 2008), "Lutosławski on Music" (Lanham, Maryland 2007), "Witold Lutosławski, O muzyce. Pisma i wypowiedzi" (Gdańsk 2012), "Korespondencja Fryderyka Chopina" (wspólnie z Zofią Helman i Hanną Wróblewską Straus): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017).


---------


Hanna Wroblewska-Straus – polska historyk sztuki. Kustosz i kierownik Muzeum w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina. Jej publikacje wielokrotnie ukazywały się w "Roczniku Chopinowskim", ale również i w "Ruchu Muzycznym". Dzięki jej pomocy w 1976 roku ustalono, że na terenie NRD znajdował się długo poszukiwany obraz autorstwa Ambrożego Miroszewskiego z 1829 roku, przedstawiający Izabelę, siostrę Fryderyka Chopina.
Wybrane publikacje: "Chopin i jego ziemia" (z J. Kańskim i A. Zborskim, Intrepress, 1979), "Bliskie naszemu sercu pamiątki chopinowskie" (katalog, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1980), "A więc konkurs. Wspomnienia twórcy Międzynarodowych Konkursów Chopinowskich" (z Jerzym Żurawlewem, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina / Wyd. Ministerstwa Kultury i Sztuki, 1995), "Korespondencja Fryderyka Chopina" (wspólnie z Zofią Helman i Zbigniewem Skowronem): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017).


Rok wydania2017
Liczba stron744
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3116-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od redakcji    13
  Nota edytorska    17
  Wykaz skrótów    29
  
  LISTY 31
  89. Do Norberta Alfonsa Kumelskiego w Berlinie, Paryż, 18 listopada 1831    33
  
  90. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskami Izabelli i Ludwiki Chopin, Warszawa, 27[–29 lub 30] listopada 1831    55
  
  91. Józef Elsner do Fryderyka Chopina w Paryżu, Warszawa, 27 listopada 1831    77
  
  92. Antoni Orłowski do rodziny w Warszawie z dopiskami Fryderyka Chopina i Mikołaja Grekowskiego, [Paryż], 29 listopada 1831    84
  
  93. Ludwik Piotr Norblin do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 8 grudnia 1831    89
  
  94. Do Tytusa Woyciechowskiego we Lwowie, Paryż, 12 grudnia 1831    90
  
  95. Do Józefa Elsnera w Warszawie, Paryż, 14 grudnia 1831    116
  
  96. Do Tytusa Woyciechowskiego we Lwowie, Paryż, 25 grudnia 1831    128
  
  97. Girolamo Ramorino do Fryderyka Chopina w Paryżu via Catherine Limond, [Paryż, 30 grudnia 1831?]    138
  
  98. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Ludwiki Chopin, [Warszawa], 24 lutego 1832    143
  
  99. Do Société des concerts du Conservatoire de Paris, Paryż, 13 marca 1832    146
  
  100. Do Józefa Nowakowskiego w Warszawie, Paryż, 15 kwietnia 1832    150
  
  101. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z fragmentem dopisku Ludwiki Chopin, [Warszawa], 28 czerwca 1832    157
  
  102. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż, krótko po 21 lipca 1832]    160
  
  103. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż, jesień 1832]    168
  
  104. Do Ferdinanda Hillera we Frankfurcie z dopiskiem Franza Liszta, Paryż, 2 sierpnia 1832    170
  
  105. Ludwik Piotr Norblin do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 9 września 1832    185
  
  106. Do Józefa Kalasantego Jędrzejewicza w Warszawie, Paryż, 10 września 1832    186
  
  107. Anna Liszt do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 20 października [1832]    190
  
  108. Józef Elsner do Fryderyka Chopina w Paryżu, Warszawa, 13 listopada 1832    192
  
  109. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Józefa Kalasantego Jędrzejewicza, [Warszawa, między 13 a 22 listopada 1832]    201
  
  110. Do François Guizota w Paryżu, Paryż, 31 grudnia 1832    207
  
  111. Do Dominika Dziewanowskiego w Berlinie, [Paryż, 7 stycznia 1833]    211
  
  112. Do Adama Jerzego Czartoryskiego, prezesa Towarzystwa Literackiego Polskiego w Paryżu, [Paryż], 16 stycznia 1833    219
  
  113. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z fragmentem dopisku Izabelli Chopin, [Warszawa, 15 lutego 1833]    224
  
  114. Henri Herz do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, przed 17 lub 24 marca 1833]    230
  
  115. Anne-Françoise-Hippolyte Boutet (Panna Mars) do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, kwiecień 1833]    232
  
  116. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Antoniego Barcińskiego, [Warszawa], 13 kwietnia 1833    234
  
  117. Marie d’Agoult do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 13 czerwca 1833?]    240
  
  118. Franz Liszt, Fryderyk Chopin i Auguste Franchomme do Ferdinanda Hillera we Frankfurcie, [Paryż], 20 czerwca 1833    243
  
  119. Marie d’Agoult do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Croissy, czerwiec–lipiec 1833?]    261
  
  120. Maria Broel Platerowa do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836]    264
  
  121. Ernest Legouvé do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836]    265
  
  122. Do Auguste’a Franchomme’a w Tours, [Tours, na przełomie sierpnia i września 1833]    267
  
  123. Do Auguste’a Franchomme’a w Tours, [Paryż], 14–18 [września 1833]    271
  
  124. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 28 października 1833    279
  
  125. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 27 listopada 1833    282
  
  126. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskami Izabelli Chopin, Antoniego Barcińskiego i Michała Skarbka, [Warszawa, 7 grudnia 1833]    284
  
  127. Franz Liszt do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, grudzień 1833 – grudzień 1834?]    294
  
  128. François-Joseph Fétis do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, styczeń 1834    296
  
  129. Do François-Josepha Fétisa w Paryżu, [Paryż, styczeń lub luty 1834]    297
  
  130. Adolphe Crémieux do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, 13 lutego 1834    300
  
  131. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Warszawa, krótko po 18 marca 1834]    305
  
  132. Do Honorine Lambert w Paryżu, [Paryż, pierwsze miesiące? 1834]    309
  
  133. Charles Alkan do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, 3 kwietnia 1834 lub po 18 lutego 1835]    313
  
  134. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż, tuż przed 12 kwietnia 1834]    320
  
  135. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Izabelli Chopin, Warszawa, 26 kwietnia 1834    324
  
  136. Hector Berlioz do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Montmartre, między 1 a 4 maja 1834]    333
  
  137. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 13 maja 1834    336
  
  138. Fragment listu Ferdinanda Paëra do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 17 maja 1834    338
  
  139. Ferdinand Hiller do Reginy Hiller w Paryżu z dopiskami Fryderyka Chopina i Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Düsseldorf, 22 maja 1834    339
  
  140. Fragment listu Ferdinanda Hillera do Reginy Hiller w Paryżu z dopiskiem Fryderyka Chopina, [na statku Düsseldorf–Kolonia, 22 maja 1834]    349
  
  141. Do Feliksa Wodzińskiego w Genewie, Paryż, 18 lipca 1834    355
  
  142. Adam Mickiewicz do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, po 22 lipca – grudzień 1834]    358
  
  143. Marie Pleyel do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, po 14 sierpnia 1834]    361
  
  144. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Ludwiki Jędrzejewiczowej i fragmentem dopisku Izabelli Chopin, [Warszawa], 7 września 1834    365
  
  145. Józef Elsner do Fryderyka Chopina w Paryżu, Warszawa, 14 września 1834    374
  
  146. Józef Dwernicki do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, 13 października 1834    379
  
  147. Jules Janin do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, krótko przed 5 listopada 1834]    384
  
  148. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Warszawa, 24 listopada 1834]    388
  
  149. Frédéric Kalkbrenner do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 grudnia [1834]    391
  
  150. Hector Berlioz do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1834 – maj 1835]    394
  
  151. Auguste Franchomme do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, lipiec 1834 – czerwiec 1836]    395
  
  152. Do Charles’a Valentina Alkana w Paryżu, [Paryż, 1834 – marzec 1837]    397
  
  153. Marie d’Agoult do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 23 stycznia [1835]    402
  
  154. Ferdinand Hiller do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 2 lutego 1835?]    404
  
  155. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Ludwiki Jędrzejewiczowej, Warszawa, 9 lutego 1835    408
  
  156. Do Fromentala Halévy’ego w Paryżu, [Paryż, 19 lutego 1835?]    417
  
  157. Józef Bem do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, 27 lutego 1835    421
  
  158. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, Genewa, 28 lutego 1835    427
  
  159. Eliza Filipowicz do Fryderyka Chopina w Paryżu, Bruksela, 9 marca 1835    429
  
  160. Adèle Raimbaux do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 1 kwietnia 1835    435
  
  161. Aleksander Jełowicki do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 3 kwietnia 1835]    442
  
  162. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Warszawa, 11 kwietnia 1835]    448
  
  163. Wojciech Żywny do Fryderyka Chopina w Paryżu, Warszawa, 12 czerwca 1835    453
  
  164. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 30 czerwca 1835    459
  
  165. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 3 lipca 1835    464
  
  166. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Maurice Schlesinger w Paryżu, Paryż, 7 sierpnia 1835    466
  
  167. Mikołaj Chopin do rodziny w Warszawie z dopiskiem Fryderyka Chopina, Karlsbad, 16 sierpnia [1835]    468
  
  168. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Dreźnie, [Rumburg (Rumburk)], 14 września [1835]    479
  
  169. Maria Ludwika Karolina księżna saska do Fryderyka Chopina w Dreźnie, [Drezno, 20 września 1835]    483
  
  170. Maria Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Drezno, po 26 września – październik 1835]    485
  171. Towarzystwo Politechniczne Polskie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 31 paźdz[iernika 1835]    492
  
  172. Do Auguste’a Franchomme’a w Paryżu, [Paryż, listopad 1835]    494
  173. Do Auguste’a Léo w Paryżu, [Paryż, listopad 1835]    499
  174. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 14 listopada 1835    501
  
  175. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 26 listopada 1835    503
  
  176. Józef Bem do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, 5 grudnia 1835    505
  
  177. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskami Izabelli Barcińskiej i Ludwiki Jędrzejewiczowej, Warszawa, 15 grudnia 1835    508
  
  178. Henri Herz do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, ostatnie miesiące 1835 – pierwsza połowa marca 1836]    517
  
  179. Do Honorine Lambert? w Paryżu, [Paryż, 1835 lub 1836]    521
  
  180. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu, Warszawa, 9 stycznia 1836    524
  
  181. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 9 stycznia 1836    530
  
  182. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 29 stycznia 1836    532
  
  183. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], sobota [30 stycznia 1836]    534
  
  184. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, Drezno, 5 lutego 1836    538
  
  185. Do Antoniego Barcińskiego w Warszawie z dopiskiem Jana Matuszyńskiego, Paryż, 14 marca 1836    541
  
  186. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 18 marca 1836?]    544
  
  187. François-Joseph Fétis do Fryderyka Chopina w Paryżu, Bruksela, 25 marca 1836    546
  
  188. Do François-Josepha Fétisa w Brukseli, Paryż, [27 marca 1836]    548
  
  189. Felix Mendelssohn Bartholdy do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Roberta Schumanna, Lipsk, 28 marca 1836    552
  
  190. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Christian Rudolph Wessel & Co. w Londynie, Paryż, 6 kwietnia 1836    563
  
  191. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 9 kwietnia 1836    567
  
  192. Ludwika Jędrzejewiczowa do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskami Mikołaja Chopina i Antoniego Barcińskiego, [Warszawa], 8 maja 1836    568
  
  193. Mikołaj Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu, Warszawa, [8?] 9 maja 1836    574
  
  194. Anna Liszt do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 12 maja 1836    577
  
  195. Ferdinand Hiller do Fryderyka Chopina w Paryżu, Frankfurt, 30 maja 1836    579
  
  196. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu, Saint-Gratien, 18 czerwca [1836]    585
  
  197. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Saint-Gratien], 30 czerwca 1836    588
  
  198. Fragment listu Józefa Bema do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, 6 lipca 1836    589
  
  199. Robert Schumann do Fryderyka Chopina w Dreźnie, Lipsk, 8 września 1836    590
  
  200. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Drezno], 14 września 1836    595
  
  201. Kazimierz Wodziński do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Marii Wodzińskiej, Drezno, 15 września 1836    598
  
  202. Do Teresy Wodzińskiej w Dreźnie, Paryż, 23 września 1836    601
  
  203. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Marii Wodzińskiej, Drezno, 2 października 1836    610
  
  204. Do Teresy Wodzińskiej w Służewie, Paryż, 1 listopada 1836    614
  
  205. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Maurice Schlesinger w Paryżu, Paryż, 24 listopada 1836    622
  
  206. Do Józefa Brzowskiego w Paryżu, [Paryż, 7 grudnia 1836]    623
  
  207. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż, przed 13 grudnia 1836?]    626
  
  208. Jacques-Fromental Halévy do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 13 grudnia 1836?]    627
  
  209. Do Józefa Brzowskiego w Paryżu, [Paryż, 13 grudnia 1836]    630
  
  210. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu, [Paryż, 13 grudnia 1836]    632
  
  211. Théodore Gudin do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, między 1836 a 1838]    636
  
  212. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, między końcem 1836 a końcem kwietnia 1837]    641
  
  213. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu z dopiskiem Marii Wodzińskiej, [Służewo], 25 stycznia 1837    643
  
  214. Justyna Chopin do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Warszawa, druga połowa lutego 1837]    646
  
  215. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 28 lutego 1837    648
  
  216. Do Teresy Wodzińskiej w Służewie, Paryż, 2 kwietnia 1837    650
  
  217. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Saint-Gratien, wiosna 1837]    651
  
  218. Do Teresy Wodzińskiej w Służewie, Paryż, 14 maja 1837    655
  Do Antoniego Wodzińskiego w Saragossie, [Paryż, pierwsza połowa czerwca 1837]    657
  
  220. Do Teresy Wodzińskiej w Służewie, Paryż, 18 czerwca 1837    659
  
  221. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Londyn, po 11 a przed 28 lipca 1837]    665
  
  222. Do Stanisława Egberta Koźmiana w Londynie,
  [Londyn, po 11 a przed 28 lipca 1837]    670
  
  223. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Christian Rudolf Wessel & Co. w Londynie, [Londyn, 20 lipca 1837]    673
  
  224. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Christian Rudolf Wessel & Co. w Londynie, [Londyn, 20 lipca 1837]    676
  
  225. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu, [Paryż, krótko po 28 lipca 1837]    680
  
  226. Do Teresy Wodzińskiej w Służewie, Paryż, 14 sierpnia 1837    683
  
  227. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, [Paryż, 11 września 1837]    686
  
  228. Do Auguste’a Franchomme’a w Paryżu, [Paryż, krótko przed 18 października 1837]    688
  
  229. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, [Paryż, październik? 1837]    691
  
  230. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Służewo, 25 listopada 1837]    695
  
  231. Maria Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Służewo, 25 listopada? 1837]    696
  
  232. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż 1837?]    700
  233. Do Auguste’a Franchomme’a w Paryżu, [Paryż, po 3 stycznia 1838, a przed 27 października 1838]    702
  
  234. Do Louisa de Vienney, barona de Trémont w Paryżu, [Paryż], 14 [lutego 1838?]    706
  
  235. Ferdinando Paër do Fryderyka Chopina w Paryżu, Paryż, 16 lutego 1838    709
  
  236. Do firmy wydawniczej Maurice Schlesinger w Paryżu, [Paryż, 20 lutego 1838]    711
  
  237. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż, luty 1838?]    716
  
  238. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Paryż, po 23 kwietnia 1838]    719
  
  239. George Sand i Marie Dorval do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 25 (27?) kwietnia 1838]    720
  
  240. Teresa Wodzińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Służewo, wiosna 1838]    723
  241. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu, [Paryż, 5? czerwca 1838]    724
  
  242. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu, [Paryż, 6? czerwca 1838]    728
  
  243. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Breitkopf & Härtel w Lipsku, Paryż, 21 czerwca 1838    730
  
  244. Astolphe de Custine do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Saint-Gratien, 1 lub 8 lipca 1838]    732
  
  245. Cesja praw autorskich dokonana przez Fryderyka Chopina na rzecz firmy wydawniczej Maurice Schlesinger w Paryżu, [Paryż, 10 sierpnia 1838]    737
  
  246. Félicien Mallefi lle do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, tuż przed 9 września 1838]    739
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia