Korespondencja Fryderyka Chopina 1838-1839. Tom 2, część 2

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,99

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 29,99 zł  


29,99

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Drugi z trzech tomów korespondencji Fryderyka Chopina, bogato ilustrowany, m.in. autografami listów, opatrzony indeksami, wykazami źródeł, miscellaneami, bibliografią i notami biograficznymi postaci związanych z artystą.


Kryterium podziału listów stanowią najważniejsze cezury w życiu i działalności twórczej Chopina. Jest to korespondencja związana z latami młodzieńczymi kompozytora oraz z okresem spędzonym za granicą po upadku powstania listopadowego aż do przyjazdu Chopina do Paryża wczesną jesienią 1831 roku, jak również z początkiem stałych letnich pobytów kompozytora w posiadłości George Sand w Nohant.


Tom pierwszy, wydany przez Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2009, obejmował listy Chopina pisane od grudnia 1816 do września 1831 roku.


Tom drugi ukazuje się w dwóch woluminach, które obejmują:
część 1 — listy pisane od listopada 1831 do września 1838 roku,
część 2 — listy pisane od listopada 1838 do maja 1839 roku.


Listy zawarte w 1. części drugiego tomu Korespondencji Fryderyka Chopina dokumentują pierwsze lata pobytu Chopina w stolicy Francji, kiedy nikomu nieznany kompozytor-pianista z Warszawy, dzięki talentom towarzyskim oraz rosnącemu uznaniu dla jego twórczości i sztuki pianistycznej, zdobywał stopniowo miejsce w kręgu paryskiej elity artystycznej i polskiej Wielkiej Emigracji. Duże zainteresowanie badaczy budzą listy, które świadczą o przyjacielskich kontaktach Chopina z wybitnymi kompozytorami niemieckimi – Felixem Mendelssohnem Bartholdym i Robertem Schumannem. Szczególne znaczenie ma korespondencja z Marią Wodzińską i jej matką, będąca świadectwem rodzącego się uczucia Chopina do Marii i związanych z nią planów małżeńskich, które miały ostatecznie przynieść Fryderykowi bolesne rozczarowanie. W tym kontekście pojawia się słynne, lapidarne wyznanie George Sand pod adresem Chopina: „On vous adore”, zapowiadające nowy, a zarazem najważniejszy rozdział w jego doświadczeniach uczuciowych.


Listy zawarte w 2. części drugiego tomu Korespondencji Fryderyka Chopina dokumentują niezwykle ważne doświadczenie w życiu kompozytora, jakim była podróż na Majorkę z George Sand i jej dziećmi. Są tu m.in. listy do Juliana Fontany, będące kroniką majorkańskich wrażeń Chopina, opisem okoliczności powstania jednego z jego najsłynniejszych dzieł – cyklu Preludiów op. 28, a także świadectwem dramatycznego zaostrzenia się choroby artysty pod koniec pobytu w Valldemossie i podczas powrotnego rejsu do Barcelony. Ta część korespondencji dotyczy długiej rekonwalescencji Chopina w Marsylii pod troskliwą opieką George Sand, która właśnie wtedy podjęła ważną decyzję dotyczącą przyszłości swego związku z kompozytorem, zabierając go na pierwszy letni pobyt w Nohant. W tym okresie też jej nagła fascynacja Chopinem, o czym pisała w słynnym liście-rzece do Wojciecha Grzymały (zob. Miscellanea), przeobraziła się w stałe i głębokie uczucie, które zaważyło nie tylko na życiu artysty, lecz również na jego twórczości.


NAGRODY
Tom 2 książki Korespondencja Fryderyka Chopina 1831-1839 otrzymał:
NAGRODĘ GŁÓWNĄ im. Księdza Edwarda Pudełki przyznaną przez Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych,
WYRÓŻNIENIE w konkursie Najpiękniejsza Książka Roku 2017 przyznane przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek,
WYRÓŻNIENIE w konkursie ACADEMIA 2018 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej za opracowanie edytorskie.


*********


Correspondence of Fryderyk Chopin. Volumen 2 (1838-1839), part 2


The second volume of correspondence of Fryderyk Chopin, richly illustrated with autographs of letters, including indexes, miscellanea, bibliography and biographical notes of the people related to the artist. It includes the correspondence from the composer’s youth and the time spent abroad after the fall of the November Uprising, until Chopin’s arrival in Paris in the early autumn of 1831, as well as his first regular summer stays in George Sand’s house in Nohant.


*********


Zofia Helman (ur. 1937) – polska muzykolog, honorowy członek Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1954–1959 studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Zofii Lissy, w 1967 roku obroniła pracę doktorską Technika dźwiękowa w utworach Karola Szymanowskiego, a w 1980 roku habilitowała się na podstawie książki Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Od 1991 jest profesorem.
W latach 1959-2007 pracowała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, którego dyrektorem była w latach 1991–1996. Gościnnie wykładała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na uniwersytetach w Moguncji, Ljubljanie, Genewie i w Konserwatorium w Pekinie. Członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN (od 1981). Zasiada w Zarządzie Fundacji im. Karola Szymanowskiego (od 1996). Brała lub bierze udział w pracach komitetów redakcyjnych „Polish Art Studies”, „Théâtre, Opéra, Ballet” (Paryż), „Przeglądu Muzykologicznego” i Encyklopedii Muzycznej PWM. Członek wielu stowarzyszeń muzycznych i muzykologicznych, m.in.: International Musicological Society, Robert-Schumann-Gesellschaft w Düsseldorfie, Gesellschaft für Musikforschung w Kassel, Société Internationale d’Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet, Związku Kompozytorów Polskich, Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Collegium Invisibile.
Za działalność naukową została uhonorowana m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1983), Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej II stopnia (1986), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1988), Nagrodą „Clio” Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (2000), Nagrodą im. Karola Szymanowskiego (2002), Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008), honorowym członkostwem Związku Kompozytorów Polskich (2009).
Autorka książek: "Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku" (Kraków, PWM 1985), "Roman Palester. Twórca i dzieło" (Kraków, Musica Iagellonica 1999), współautorka nowego wydania "Korespondencji Fryderyka Chopina" (wspólnie ze Zbigniewem Skowronem i Hanną Wróblewską Straus): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017)).


*****


Zbigniew Skowron (ur. 1950) – polski muzykolog, od 1990 roku profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, tłumacz, badacz biografii i epistolografii Fryderyka Chopina i twórczości Witolda Lutosławskiego. Doktoryzował się w 1986 na podstawie rozprawy Dzieło, twórczość, percepcja – w refleksji wybranych przedstawicieli awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, a habilitował w 1994 roku na podstawie rozprawy Geneza i rozwój nowej muzyki w Stanach Zjednoczonych. Prócz ścieżki muzykologicznej zdobył magisterium filologii polskiej (pod kierunkiem prof. Andrzeja Lama) oraz teorii muzyki przy Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pod kierunkiem prof. Włodzimierza Kotońskiego). W 2001 roku został redaktorem naczelnym „Przeglądu Muzykologicznego” – rocznika Instytutu Muzykologii UW (ostatni zeszyt nr 10 wydany został w 2015). Od 2016 roku dyrektor Instytutu Muzykologii UW.
Jego zainteresowania naukowe obejmują dzieje nowożytnej myśli o muzyce, estetyczne aspekty twórczości muzycznej drugiej połowy XX wieku, twórczość Witolda Lutosławskiego oraz biografistykę i epistolografię chopinowską.
Autor książek: "Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku" (Warszawa 1989, II wyd. 2013, III wyd. 2016), "Nowa muzyka amerykańska" (Kraków 1995, II wyd. 2012), "Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau" (Warszawa 2010). Redaktor prac zbiorowych: "Styl i estetyka twórczości Witolda Lutosławskiego" (Kraków 2000), "Lutosławski Studies" (Oksford 2001), "Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i teraźniejszości" (Kraków 2007). Wydał edycje krytyczno-źródłowe: "Witold Lutosławski, Zapiski" (Warszawa 2008), "Lutosławski on Music" (Lanham, Maryland 2007), "Witold Lutosławski, O muzyce. Pisma i wypowiedzi" (Gdańsk 2012), "Korespondencja Fryderyka Chopina" (wspólnie z Zofią Helman i Hanną Wróblewską Straus): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017).


*****


Hanna Wroblewska-Straus – polska historyk sztuki. Kustosz i kierownik Muzeum w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina. Jej publikacje wielokrotnie ukazywały się w "Roczniku Chopinowskim", ale również i w "Ruchu Muzycznym". Dzięki jej pomocy w 1976 roku ustalono, że na terenie NRD znajdował się długo poszukiwany obraz autorstwa Ambrożego Miroszewskiego z 1829 roku, przedstawiający Izabelę, siostrę Fryderyka Chopina.
Wybrane publikacje: "Chopin i jego ziemia" (z J. Kańskim i A. Zborskim, Intrepress, 1979), "Bliskie naszemu sercu pamiątki chopinowskie" (katalog, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1980), "A więc konkurs. Wspomnienia twórcy Międzynarodowych Konkursów Chopinowskich" (z Jerzym Żurawlewem, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina / Wyd. Ministerstwa Kultury i Sztuki, 1995), "Korespondencja Fryderyka Chopina" (wspólnie z Zofią Helman i Zbigniewem Skowronem): t. 1, 1816–1831 (Warszawa 2009), t. 2, cz. 1 i 2, 1831-1839 (Warszawa 2017).


Rok wydania2017
Liczba stron665
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3148-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  247. Fryderyk Chopin i George Sand do Wojciecha Grzymały w Paryżu, [Port-Vendres, 1 listopada 1838]    743
  
  248. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Palma, po 8 listopada, a najpóźniej 15 listopada 1838]    748
  
  249. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, Palma [Establiments], 21 listopada 1838    757
  
  250. Do Juliana Fontany w Paryżu, Palma [Establiments], 3 grudnia [1838]    762
  
  251. Do Wojciecha Grzymały z niekompletnym dopiskiem George Sand, [Establiments], 3 grudnia [1838]    769
  
  252. George Sand do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem Fryderyka Chopina, [Establiments lub Palma, ok. 9 grudnia 1838]    777
  
  253. Do Juliana Fontany w Paryżu, Palma, 14 grudnia 1838    784
  
  254. Do Juliana Fontany w Paryżu, Palma [Valldemossa], 28 grudnia 1838    786
  
  255. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Valldemossa, 22 stycznia 1839]    793
  
  256. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, Valldemossa, 22 stycznia 1839    796
  
  257. Do Heinricha Alberta Probsta w Paryżu, [Valldemossa], 22 stycznia 1839    801
  
  258. Do Juliana Fontany w Paryżu, Marsylia, 2 marca 1839    804
  
  259. Do Camille’a Pleyela w Paryżu, Marsylia, 12 marca 1839    810
  
  260. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia, 12 marca 1839]    815
  
  261. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu (niekompletny) z dopiskiem George Sand, Marsylia, 12 [marca 1839]    821
  
  262. Do Juliana Fontany w Paryżu, Marsylia, 17 marca 1839    829
  
  263. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu, Marsylia, [27] marca [1839]    833
  
  264. Do Bazile’a Canuta w Palmie, Marsylia, 28 marca 1839    838
  
  265. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia, koniec marca 1839]    842
  
  266. Hector Berlioz do Fryderyka Chopina w Marsylii,
  [Paryż, krótko po 1 kwietnia 1839]    846
  
  267. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, Marsylia [11 kwietnia] 1839    849
  
  268. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, Marsylia, 12 kwiet[nia] 1839    857
  
  269. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, [Marsylia, 15 lub 16 kwietnia 1839]    862
  
  270. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia, po 16 kwietnia 1839]    868
  
  271. Do Juliana Fontany w Paryżu, [Marsylia], 25 [kwietnia] 1839    872
  
  272. Do Wojciecha Grzymały w Paryżu z dopiskiem George Sand, Marsylia, 21 maja 1839    876
  
  LISTY ZAGINIONE, OPUBLIKOWANE W STRESZCZENIACH 881
  S3. Antonio Pacini do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, przed 18 listopada 1831 – pierwsza połowa lutego 1832]    881
  
  S4. Ludwik Broel Plater do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 18 listopada 1831 – pierwsza połowa lutego 1832]    882
  
  S5. Alexandre de Moriolles do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 26 listopada 1831]    883
  
  S6. Ferdinando Paër do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 listopada 1831    885
  
  S7. Johann Peter Pixis do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 25 lutego 1832]    886
  
  S8. Alexandrine de Moriolles do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, krótko po 25 lutego 1832]    887
  
  S9. Joseph L. Blahetka do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 11 kwietnia 1832    888
  
  S10. Adam Jerzy Czartoryski do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, po 30 kwietnia, a przed 7 czerwca 1832 lub od pierwszych dni września 1832 do około 25 stycznia 1833]    889
  
  S11. Filip Kincel (Künzel) do Fryderyka Chopina w Paryżu, Drezno, 23 października 1832    890
  
  S12. Gustave de Montebello do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, grudzień 1832]    892
  
  S13. Paul Mendelssohn Bartholdy do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 4 stycznia 1833    894
  
  S14. Amélie Lassabathie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 23 października [1833]    895
  
  S15. Ludwik Wołowski do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – pierwszy kwartał 1835]    896
  
  S16. Eliza Brzozowska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836]    898
  
  S17. Pierre Érard do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836]    899
  
  S18 Émilie de Flahaut do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836]    901
  
  S19. Sophie Léo do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – koniec czerwca 1836]    903
  
  S20. Antonio Pacini do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, czerwiec 1833 – 23 września 1836]    904
  
  S21. Françoise Bobée do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, pierwsze miesiące 1834]    905
  
  S22. Louis? Galloux do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 12 maja 1834    907
  
  S23. Marie Pleyel do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 14 sierpnia 1834    908
  
  S24. Amélie Lassabathie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, wrzesień 1834 – kwiecień 1836]    909
  
  S25. Frédérique Planat de la Faye do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 4 grudnia [1834]    910
  
  S26. Frédérique Planat de la Faye do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 6 grudnia [1834]    911
  
  S27. Zéphirine de Damas de Chastelleux do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, zapewne koniec 1834]    912
  
  S28. Lina Freppa do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 1834    916
  
  S29. Fanny Hensel do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż 1834]    917
  
  S30. Henriette Barthélémy do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1834 lub 1835]    919
  
  S31. Frédérique Planat de la Faye do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 1 stycznia 1835    920
  
  S32. Ferdinand Hiller do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, przed 2 lutego 1835]    921
  
  S33. Józef Bem do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 14 marca 1835    922
  
  S34. Anna Czartoryska do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, przed 19? marca 1835]    923
  
  S35. Lucjan Woroniecki do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, krótko po 19 marca 1835]    924
  
  S36 Félicité Mouton de Lobau do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 9 kwietnia [1835]    926
  
  S37. Ferdinand Hiller do Fryderyka Chopina w Paryżu, Berno, 9 lipca 1835    928
  
  S38. Zofia Ossolińska do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 18 lipca 1835    933
  
  S39. Caroline Mouton de Lobau do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 6 sierpnia 1835    934
  
  S40. Antonia von Diller do Fryderyka Chopina w Tetschen (?) z dopiskiem Kathariny von Pereira-Arnstein, Heidelberg, 14 września [1835]    935
  
  S41. Antonia von Diller do Fryderyka Chopina, [Heidelberg, krótko po 14 września 1835]    939
  
  S42. Antonia von Diller do Fryderyka Chopina w Heidelbergu z podpisem Kathariny von Pereira-Arnstein, [Heidelberg, ok. 1 października 1835]    940
  
  S43. Honorata Komarowa do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, październik 1835 – wiosna 1836]    941
  
  S44. Friedrich (Bedřich) von Thun Hohenstein do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Tetschen (Dieczyn), październik – grudzień 1835?]    943
  
  S45. Heinrich Wilhelm Ernst do Fryderyka Chopina w Paryżu, Rennes, 3 listopada 1835    945
  
  S46. Adélaïde de Fürstenstein do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 grudnia 1835    946
  
  S47. Bodo Albrecht von Stockhausen do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1835 – 23 września 1836]    948
  
  S48. Antoni Teichmann do Fryderyka Chopina w Paryżu, Wiedeń, 1 marca 1836    949
  
  S49. Joseph Hartmann Stuntz do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Monachium], 5 marca 1836    950
  
  S50. Théodore Gudin do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 16 marca 1836    951
  
  S51. Pierre Baillot do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 28 marca 1836    952
  
  S52. Towarzystwo Politechniczne Polskie do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 30 maja 1836    953
  
  S53. Theresia von Thun Hohenstein do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Tetschen (Dieczyn)], 6 czerwca 1836    955
  
  S54. Camille de Courbonne do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1836–1837 lub później]    956
  
  S55. Jules Apponyi do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 27 października 1836 (?)    959
  
  S56. Pierre-Joseph Zimmermann do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1836–1838]    961
  
  S57. Caroline Mouton de Lobau do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 13 września 1837    962
  
  S58. Franz Oliver von Jenison zu Walworth do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż], 23 grudnia 1837    963
  
  S59. Rodolphe I Apponyi do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1837–18 października 1838 lub nawet 1845]    964
  
  S60. Louise Garat do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, przed 27 października 1838 lub po 11 października 1839]    967
  
  S61. Thérèse Apponyi do Fryderyka Chopina w Paryżu,
  [Paryż, krótko przed 27 października 1838]    969
  
  S62. Emmanuel Arago do Fryderyka Chopina w Paryżu, [Paryż, 1838 lub później]    972
  
  ANEKS 975
  Noty biograficzne    976
  ALKAN François Luguenot    976
  Astolphe de CUSTINE Marie-Paule Rambeau    980
  Laura CZOSNOWSKA Hanna Wróblewska-Straus    986
  Julian FONTANA Zofia Helman    995
  Auguste FRANCHOMME Sophie Ruhlmann    1031
  Ferdinand von HILLER Zofia Helman    1045
  Henryk JĘDRZEJEWICZ Hanna Wróblewska-Straus    1053
  Franz LISZT Jean-Jacques Eigeldinger    1064
  Camille PLEYEL Jean-Jacques Eigeldinger    1071
  George SAND Marie-Paule Rambeau    1075
  Maurice SAND Marie-Paule Rambeau    1091
  Solange CLÉSINGER Marie-Paule Rambeau    1094
  WODZIŃSCY Zofia Helman    1097
  Michalina ZALESKA Hanna Wróblewska-Straus    1135
  Zapowiedzi i recenzje koncertów Fryderyka Chopina oraz artykuły o jego kompozycjach (wybór z lat 1832–1839)    1146
  Miscellanea    1246
  George Sand do Wojciecha Grzymały, [Nohant, koniec maja 1838]    1246
  Majorkańskie pianina Fryderyka Chopina Zbigniew Skowron    1266
  Wokół daty urodzenia Fryderyka Chopina Hanna Wróblewska-Straus    1272
  
  BIBLIOGRAFIA    1279
  ŹRÓDŁA ILUSTRACJI    1313
  INDEKS OSÓB I DZIEŁ    1317
  INDEKS WAŻNIEJSZYCH MIEJSCOWOŚCI I INSTYTUCJI    1384
  INDEKS ZAGINIONYCH LISTÓW CHOPINA I DO CHOPINA
  WZMIANKOWANYCH W KORESPONDENCJI    1395
RozwińZwiń