POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Zbiór obszernych, wnikliwych artykułów analizujących i interpretujących treść oraz formę przedstawiania w dziele filmowym świata doświadczeń wewnętrznych bohaterów filmowych.
Rozprawy są poświęcone filmom: Świadectwo urodzenia Stanisława Różewicza, Konformista Bernardo Bertolucciego, Lokator Romana Polańskiego, Panny z Wilka Andrzeja Wajdy, Łagodna Piotra Dumały, Aleksandra Aleksandra Sokurowa oraz Wołanie Marcina Dudziaka.
Zamieszczone w tomie interpretacje – zgodnie z zasadami metody antropologiczno-morfologicznej – są wyprowadzane ze znaczeń zawartych w obrazie filmowym przy użyciu argumentów obecnych immanentnie w analizowanym dziele, zebranych w toku starannie przeprowadzonej procedury analitycznej poprzedzającej interpretację.
Rzetelność naukowa autorów i zastosowana metodologia sprawiają, że zawarte w książce odczytania wybitnych, dobrze znanych filmów zaskakują dotychczas niedostrzeganym bogactwem artystycznym omawianych dzieł i głębią znaczeń. Są świadectwem możliwości precyzyjnych, konsekwentnych metodologicznie i zorientowanych antropologicznie badań filmoznawczych.
Monografia powstała w ramach prac Zespołu Badań nad Filmem w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
The book contains a collection of articles analysing the content and form of presenting inner experiences of film characters in the cinematographic work.
The dissertations are dedicated to the following films: Stanisław Różewicz’s Świadectwo urodzenia, Bernardo Bertolucci’s Konformista, Roman Polański’s Lokator, Andrzej Wajda’s Panny z Wilka, Piotr Dumała’s Łagodna, Aleksandr Sokurow’s Aleksandra and Marcin Dudziak’s Wołanie.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 458 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3194-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SEWERYN KUŚMIERCZYK | |
Antropologia doświadczenia wewnętrznego w dziele filmowym | 11 |
Kategoria doświadczenia wewnętrznego | 14 |
Ukazanie doświadczenia wewnętrznego postaci w dziele filmowym | 16 |
Metoda antropologiczno-morfologiczna badania dzieła filmowego | 18 |
Struktura podróży wewnętrznej bohatera | 20 |
Przypisy | 22 |
PAWEŁ STROIŃSKI | |
Wkraczanie dziecka w świat wojny. Obrazy podróży wewnętrznej w Świadectwie urodzenia Stanisława Różewicza | 25 |
Na drodze | 31 |
List z obozu | 42 |
Kropla krwi | 51 |
Przypisy | 66 |
ROBERT BIRKHOLC | |
Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernarda Bertolucciego | 81 |
Subiektywizacja zapośredniczona | 85 |
Podróż wewnętrzna Marcella Clericiego | 88 |
Wprowadzenie bohatera | 88 |
Rzym – próba ukrycia inności | 92 |
Paryż – kuszenie wolnością | 101 |
Rzym – powrót chaosu | 104 |
„Zła wiara” Marcella Clericiego | 107 |
Środki subiektywizujące | 113 |
Oświetlenie | 114 |
Kolorystyka | 116 |
Plany filmowe i montaż | 117 |
Warstwa sonorystyczna | 118 |
Podwójna perspektywa | 119 |
Przypisy | 124 |
ALEKSANDRA PASZKOWSKA | |
Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego | 135 |
Pierwsza scena jako metafora filmu | 141 |
Trelkovsky – bohater filmu | 146 |
Dwa światy i miejsca progowe | 150 |
Wszystko, co wiemy o Simone Choule | 156 |
Śmieci i śmierć | 161 |
Grzech i miłość | 167 |
Sukienka w kwiaty | 171 |
Stosunek części do ciała | 175 |
Sojuszniczka Trelkovsky’ego | 182 |
Konflikt z matką, ojcem, dzieckiem | 192 |
Puste niebo | 203 |
Przypisy | 206 |
SEWERYN KUŚMIERCZYK | |
Przemiana wewnętrzna bohatera w filmie Panny z Wilka Andrzeja Wajdy | 213 |
Scenariusz | 216 |
Scenopis | 219 |
Sérénité | 220 |
Byszewy i Radachówka | 223 |
Prolog filmu | 227 |
Obrzęd przejścia | 231 |
Spotkanie z przewodnikiem duchowym | 235 |
Film „malowany akwarelą” | 238 |
Panie z Wilka | 241 |
Tunia | 244 |
Spóźniona poziomka | 247 |
Harmonia człowieka i natury | 249 |
Rola muzyki | 250 |
Przypisy | 256 |
MACIEJ PRZEMYSŁAW GÓRNICKI-OLSZEWSKI | |
Śmierć – początek i koniec narracji. Łagodna Piotra Dumały | 265 |
Życie, które nie istnieje | 268 |
Pisarze światłocieniowi | 271 |
Wyprawa do wspomnień | 274 |
Równoległy świat | 284 |
Ostateczny krok | 287 |
Świadomość własnej śmiertelności | 293 |
Śmierć narracji | 297 |
Księga | 299 |
Przypisy | 302 |
AGNIESZKA KORYCKA | |
Tkanie nowego człowieka. Analiza i interpretacja filmu | |
Aleksandra w reżyserii Aleksandra Sokurowa | 309 |
Droga reżysera do Aleksandry | 314 |
Wpływ biografii reżysera na film | 315 |
Stan badań | 317 |
Analiza i interpretacja przestrzeni | 321 |
Gdzie naprawdę toczy się wojna? | 325 |
Przestrzeń labiryntu | 327 |
Bohater lermontowski | 330 |
Muzyka jako znak czasu | 332 |
Kostium jako metafora | 334 |
Proces tworzenia tkaniny | 341 |
Pierścień czasu | 350 |
Świat bez kobiet | 352 |
Aleksandra jako postać archetypowa | 357 |
Przypisy | 366 |
JACEK PAJĄK | |
Dźwiękowa przestrzeń podróży wewnętrznej bohatera w filmie Wołanie | 385 |
Zarys fabuły | 391 |
Rola metadiegesis w tworzeniu przestrzeni przemiany | |
wewnętrznej chłopca | 394 |
Ogólna charakterystyka warstwy dźwiękowej | 397 |
Płynna przestrzeń dźwiękowa a psychika Antka | 401 |
Scena otwierająca | 404 |
Wyruszenie w podróż | 406 |
Noc w namiocie – pierwszy lęk | 410 |
Sen o wąwozie – pierwsze wołanie matki | 412 |
Walka z nurtem Sanu – nawoływanie przyrody | 414 |
Posiłek na polanie – odpowiedź na wezwanie słońca | 416 |
Wołanie z mroków piwnicy | 418 |
Drugie wołanie matki | 421 |
Złowienie ryby – zadanie śmierci | 423 |
Złodzieje na polanie – przejęcie inicjatywy | 424 |
Brodzenie w rzece – zamiana ról | 427 |
Rozmowa przy ognisku – Rzeczy Najważniejsze | 428 |
Scena zamykająca | 431 |
Rola warstwy audytywnej w ukazaniu wewnętrznej przemiany chłopca | 432 |
Przypisy | 435 |
NOTY O AUTORACH | 441 |
INDEKS NAZWISK | 447 |