Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zbiór obszernych, wnikliwych artykułów analizujących i interpretujących treść oraz formę przedstawiania w dziele filmowym świata doświadczeń wewnętrznych bohaterów filmowych.


Rozprawy są poświęcone filmom: Świadectwo urodzenia Stanisława Różewicza, Konformista Bernardo Bertolucciego, Lokator Romana Polańskiego, Panny z Wilka Andrzeja Wajdy, Łagodna Piotra Dumały, Aleksandra Aleksandra Sokurowa oraz Wołanie Marcina Dudziaka.


Zamieszczone w tomie interpretacje – zgodnie z zasadami metody antropologiczno-morfologicznej – są wyprowadzane ze znaczeń zawartych w obrazie filmowym przy użyciu argumentów obecnych immanentnie w analizowanym dziele, zebranych w toku starannie przeprowadzonej procedury analitycznej poprzedzającej interpretację.


Rzetelność naukowa autorów i zastosowana metodologia sprawiają, że zawarte w książce odczytania wybitnych, dobrze znanych filmów zaskakują dotychczas niedostrzeganym bogactwem artystycznym omawianych dzieł i głębią znaczeń. Są świadectwem możliwości precyzyjnych, konsekwentnych metodologicznie i zorientowanych antropologicznie badań filmoznawczych.


Monografia powstała w ramach prac Zespołu Badań nad Filmem w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.


The book contains a collection of articles analysing the content and form of presenting inner experiences of film characters in the cinematographic work.


The dissertations are dedicated to the following films: Stanisław Różewicz’s Świadectwo urodzenia, Bernardo Bertolucci’s Konformista, Roman Polański’s Lokator, Andrzej Wajda’s Panny z Wilka, Piotr Dumała’s Łagodna, Aleksandr Sokurow’s Aleksandra and Marcin Dudziak’s Wołanie.


Rok wydania2017
Liczba stron458
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3194-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SEWERYN KUŚMIERCZYK
  Antropologia doświadczenia wewnętrznego w dziele filmowym    11
  Kategoria doświadczenia wewnętrznego    14
  Ukazanie doświadczenia wewnętrznego postaci w dziele filmowym    16
  Metoda antropologiczno-morfologiczna badania dzieła filmowego    18
  Struktura podróży wewnętrznej bohatera    20
  Przypisy    22
  
  PAWEŁ STROIŃSKI
  Wkraczanie dziecka w świat wojny. Obrazy podróży wewnętrznej w Świadectwie urodzenia Stanisława Różewicza    25
  Na drodze    31
  List z obozu    42
  Kropla krwi    51
  Przypisy    66
  
  ROBERT BIRKHOLC
  Cień, który męczy. Doświadczenie alienacji w Konformiście Bernarda Bertolucciego    81
  Subiektywizacja zapośredniczona    85
  Podróż wewnętrzna Marcella Clericiego    88
  Wprowadzenie bohatera    88
  Rzym – próba ukrycia inności    92
  Paryż – kuszenie wolnością    101
  Rzym – powrót chaosu    104
  „Zła wiara” Marcella Clericiego    107
  Środki subiektywizujące    113
  Oświetlenie    114
  Kolorystyka    116
  Plany filmowe i montaż    117
  Warstwa sonorystyczna    118
  Podwójna perspektywa    119
  Przypisy    124
  
  ALEKSANDRA PASZKOWSKA
  Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego    135
  Pierwsza scena jako metafora filmu    141
  Trelkovsky – bohater filmu    146
  Dwa światy i miejsca progowe    150
  Wszystko, co wiemy o Simone Choule    156
  Śmieci i śmierć    161
  Grzech i miłość    167
  Sukienka w kwiaty    171
  Stosunek części do ciała    175
  Sojuszniczka Trelkovsky’ego    182
  Konflikt z matką, ojcem, dzieckiem    192
  Puste niebo    203
  Przypisy    206
  
  SEWERYN KUŚMIERCZYK
  Przemiana wewnętrzna bohatera w filmie Panny z Wilka Andrzeja Wajdy    213
  Scenariusz    216
  Scenopis    219
  Sérénité    220
  Byszewy i Radachówka    223
  Prolog filmu    227
  Obrzęd przejścia    231
  Spotkanie z przewodnikiem duchowym    235
  Film „malowany akwarelą”    238
  Panie z Wilka    241
  Tunia    244
  Spóźniona poziomka    247
  Harmonia człowieka i natury    249
  Rola muzyki    250
  Przypisy    256
  
  MACIEJ PRZEMYSŁAW GÓRNICKI-OLSZEWSKI
  Śmierć – początek i koniec narracji. Łagodna Piotra Dumały    265
  Życie, które nie istnieje    268
  Pisarze światłocieniowi    271
  Wyprawa do wspomnień    274
  Równoległy świat    284
  Ostateczny krok    287
  Świadomość własnej śmiertelności    293
  Śmierć narracji    297
  Księga    299
  Przypisy    302
  
  AGNIESZKA KORYCKA
  Tkanie nowego człowieka. Analiza i interpretacja filmu
  Aleksandra w reżyserii Aleksandra Sokurowa    309
  Droga reżysera do Aleksandry    314
  Wpływ biografii reżysera na film    315
  Stan badań    317
  Analiza i interpretacja przestrzeni    321
  Gdzie naprawdę toczy się wojna?    325
  Przestrzeń labiryntu    327
  Bohater lermontowski    330
  Muzyka jako znak czasu    332
  Kostium jako metafora    334
  Proces tworzenia tkaniny    341
  Pierścień czasu    350
  Świat bez kobiet    352
  Aleksandra jako postać archetypowa    357
  Przypisy    366
  
  JACEK PAJĄK
  Dźwiękowa przestrzeń podróży wewnętrznej bohatera w filmie Wołanie    385
  Zarys fabuły    391
  Rola metadiegesis w tworzeniu przestrzeni przemiany
  wewnętrznej chłopca    394
  Ogólna charakterystyka warstwy dźwiękowej    397
  Płynna przestrzeń dźwiękowa a psychika Antka    401
  Scena otwierająca    404
  Wyruszenie w podróż    406
  Noc w namiocie – pierwszy lęk    410
  Sen o wąwozie – pierwsze wołanie matki    412
  Walka z nurtem Sanu – nawoływanie przyrody    414
  Posiłek na polanie – odpowiedź na wezwanie słońca    416
  Wołanie z mroków piwnicy    418
  Drugie wołanie matki    421
  Złowienie ryby – zadanie śmierci    423
  Złodzieje na polanie – przejęcie inicjatywy    424
  Brodzenie w rzece – zamiana ról    427
  Rozmowa przy ognisku – Rzeczy Najważniejsze    428
  Scena zamykająca    431
  Rola warstwy audytywnej w ukazaniu wewnętrznej przemiany chłopca    432
  Przypisy    435
  
  NOTY O AUTORACH    441
  INDEKS NAZWISK    447
RozwińZwiń