POLECAMY
Format:
ibuk
Oblicza wieku dziewiętnaste. Studia z historii literatury, teatru i opery to książka podejmująca problematykę z różnych dziedzin nauki, przede wszystkim literaturoznawstwa, teatrologii, opreologii i historii sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki i historii idei XIX wieku. Poszczególne części książki poświęcone są poglądom i twórczości wybitnych artystów tego czasu, między innymi Giuseppe Verdiego, Fryderyka Chopina, Eugeniusza Delacroix, Wiktora Hugo, G. Gordona Byrona, oraz dziełom twórców mniej znanych, lecz z punktu widzenia historii literatury i sztuki oraz estetyki XIX wieku równie interesującym, takim jak Felicyta, czyli męczennicy kartagińscy Antoniego Edwarda Odyńca czy Kronika paryska Zofii Węgierskiej. Całość dopełniają syntetyczne studia podejmujące zagadnienia dziewiętnastowiecznej krytyki literackiej i teatralno-muzycznej. Wszystkie rozdziały książki mają charakter interdyscyplinarny i komparatystyczny, dzięki czemu wyłania się z nich szeroki obraz funkcjonowania różnorakich dzieł - literackich, teatralnych, muzycznych i plastycznych - w kulturze XIX stulecia.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 264 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3190-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
I. FILOZOFIA I „ARCHEOLOGIA” FORM | 11 |
Komedia, czyli wolność? O rozumieniu komedii przez Friedricha Schillera | 13 |
Opera jako „sztuka wynaleziona” | 25 |
Niejasność przyczyn, tajemność skutków. O Mocy przeznaczenia Giuseppe Verdiego | 39 |
II. OPERA I WIEK DZIEWIĘTNASTY – PRZEKROJE | 55 |
„Niezgodna zgodność”. Opera w kulturze wieku dziewiętnastego | 57 |
„Un’immagine sacro”. Ideał i doskonałość w operach Giuseppe Verdiego | 75 |
„Improwizacja mimowa o absolutnej wartości poetyckiej”. Szekspir według | |
Richarda Wagnera | 92 |
III. SZTUKA OPERY – SZTUKA PAMIĘCI – SZTUKA KORESPONDENCJI | 109 |
Poza murami teatralnego gmachu – o operze in abstracto (na podstawie korespondencji Fryderyka Chopina i Dzienników Eugene’a Delacroix) | 111 |
„Odległość uświęca piękno”. Eugene’a Delacroix uwagi o pamięci | 129 |
„Pustka feerii wiecznego święta”. Refleksja nad sztuką w Kronice paryskiej | |
Zofii Węgierskiej | 143 |
IV. ODNALEZIONE W LITERATURZE I TEATRZE | 169 |
„Swobodę myśli przedkładam nad trony”. Glosa do Don Juana George’a | |
Gordona Byrona | 171 |
Nieoczywista wspólnota jednego pokolenia. Fryderyk Chopin – Stefan Witwicki – Dominik Magnuszewski | 185 |
Kartka z martyrologium w teatrze. O Felicycie Antoniego Edwarda Odyńca | 209 |
Nota bibliograficzna | 249 |
Spis ilustracji | 251 |
Indeks | 253 |
Faces of the nineteenth century. Studies in literary history, theatre and opera (Summary) | 263 |