POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W napisanej w języku francuskim monografii Hybrydyczność francuskiej powieści o narracji pierwszoosobowej (1789-1820) gatunek powieściowy poddano systematyczno-diachronicznej analizie ze szczególnym uwzględnieniem relacji pomiędzy różnymi formami narracyjnymi (list, pamiętnik i dziennik intymny). Pojęcie hybrydyczności jest tu rozumiane jako zatarcie granic gatunkowych w obrębie powieści stanowiące efekt ewolucji omawianego gatunku w epice XVIII wieku. Nasilenie tego zjawiska uwidacznia się we francuskiej prozie narracyjnej z przełomu XVIII i XIX wieku, a więc w okresie burzliwym zarówno pod względem historycznym, jak i politycznym. Powieść francuska o narracji pierwszoosobowej przybiera wówczas hybrydyczną formę wypowiedzi prowadzącą do jej fragmentaryczności, a także uświadomienia czytelnikowi, że zwyczajny człowiek może stać się ośrodkiem i obserwatorem najistotniejszych wydarzeń historycznych (co znajduje wyraz w epice czasów rewolucyjnych) oraz podmiotem autorefleksji i autoanalizy (charakterystycznych dla utworów z okresu pierwszego romantyzmu).
Książka stanowi opracowanie i uzupełnienie badań dotyczących powieści francuskiej z przełomu XVIII i XIX wieku, okresu określanego w literaturze mianem no man’s land z uwagi na ciągle niezbadany, trudny do zdefiniowania i niejednorodny charakter. Hybrydyczność powieści francuskiej w latach 1789-1820 jest także czymś więcej niż tylko kontynuacją tendencji widocznej w epice od lat 80. XVIII wieku. Zacieranie granic gatunkowych oraz łączenie różnorakich form narracyjnych to zapowiedź nowych dążeń estetycznych, które rozwiną się w epoce romantyzmu. Analiza hybrydycznego charakteru powieści o narracji w pierwszej osobie umożliwia zatem zrozumienie zmian, które nastąpiły w powieści francuskiej i europejskiej po 1820 roku.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Język francuski |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3168-3 |
Język publikacji | francuski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Sommaire | |
Introduction / | 9 |
Première partie. Le roman français à la première personne dans l'espace littéraire au déclin des Lumières | |
Chapitre 1. Le tournant des Lumieres / | 23 |
Les limites temporelles / | 24 |
Les denominations de l’epoque / | 30 |
Le paysage litteraire de l’epoque etudiee / | 32 |
Chapitre 2. L’hybridation du roman francais a la premiere personne / | 36 |
Quelques occurrences et emplois du terme ≪ hybridite ≫ / | 39 |
L’hybridite de forme dans le roman des Lumieres (Marivaux, Diderot, Madame d’Epinay) /44 | |
La Vie de Marianne de Marivaux / | 45 |
La Religieuse de Diderot / | 47 |
Histoire de Madame de Montbrillant de Madame d’Epinay / | 49 |
Vers une impasse de roman au tournant des Lumieres / | 50 |
La question du vraisemblable et de la verite historique / | 51 |
La multiplication de formes au sein du genre romanes que / | 54 |
Chapitre 3. Variations generiques ou les formules discursives dans le roman a la premiere personne / | 61 |
Question du narrateur / | 62 |
L’interference des formules discursives dans le roman a la premiere personne / | 72 |
Le roman-memoires / | 76 |
Le roman par lettres / | 81 |
Le roman-journal intime / | 88 |
Deuxième partie: Les stratégies du discours péritextuel | |
Chapitre 1. La situation de communication litteraire / | 95 |
≪ Ceci n’est pas un roman ≫ ou les echos des Lumieres dans le discours peritextuel / | 97 |
La Vie de Marianne et le discours peritextuel / | 99 |
Un jeu peritextuel dans La Religieuse de Diderot / | 102 |
Le paradoxe peritextuel dans l’Histoire de Madame de Montbrillant / | 106 |
Chapitre 2. Le discours peritextuel dans le roman a la premiere personne au tournant des Lumieres / | 112 |
La Revolution dans le discours peritextuel et le rapport de la fiction a la realite / | 115 |
Le debat sur le genre romanesque / | 127 |
La question du romanesque et de son absence dans le roman / | 139 |
Troisième partie: L’hybridité thématique | |
Chapitre 1. Les questions generiques du roman a la premiere personne / | 155 |
Chapitre 2. Le roman personnel / | 158 |
Le roman du moi et la tradition des Lumieres / | 159 |
Oberman ou le motif du voyage dans le roman personnel / | 162 |
Vers le roman autobiographique / | 164 |
Chapitre 3. Le roman sentimental / | 169 |
Chapitre 4. Le roman du libertinage / | 177 |
Vers le libelle pornographique / | 181 |
Madame de Morency : une auteure reconnue du roman de libertinage / | 186 |
Chapitre 5. Reflexions sur la Revolution : de la question socjale au roman noir / | 190 |
Chapitre 6. Aline et Valcour de Sade ou le roman qui echappe a toute tentative de classification / | 196 |
En guise de conclusion / | 207 |
Bibliographie / | 215 |
Corpus de base / | 215 |
Autres romans et oeuvres narratives / | 217 |
Ouvrages generaux. Theorie et critique litteraire / | 218 |
Principaux articles, chapitres et periodiques portant sur les genres, auteurs et oeuvres etudies / | 220 |
Etudes critiques sur la litterature francaise du XVIIIe et du XIXe siecles / | 228 |
Repertoires bibliographiques / | 232 |
Dictionnaires / | 232 |
Index des noms / | 233 |
Streszczenie / | 239 |
Summary / | 241 |