POLECAMY
-17%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Kolejny tom z serii Relevance Studies in Poland zawiera artykuły, w których autorzy podejmują tematy z dziedziny pragmatyki kognitywnej. Proponują rozwiązania problemów teoretycznych dotyczących pojęć umysłowych, struktury informacji, komunikacji słabej oraz relacji pomiędzy emocjami, komunikacją i przetwarzaniem informacji. Przedstawiają również możliwości zastosowania Teorii Relewancji do badania takich zagadnień, jak ewolucja języka, psychoterapia, rozwój pojęć u osób niewidomych, a także przekład tekstów naukowych.
The chapters included in this book adopt a relevance-theoretic perspective to discuss various topics falling within the domain of cognitive pragmatics. Some authors address important issues at the heart of Relevance Theory itself, such as the core mechanisms of communication and cognition and their relationships to emotions and linguistic form, whereas others attempt to push the existing boundaries of the theory, taking its insights into more uncharted territory, such as human evolution, psychotherapy, the study of the blind, and even the Polish language.
Publikacja w języku angielskim.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2045-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Acknowledgements | 6 |
Preface | 7 |
Ewa Wałaszewska, The lexical entry in lexical pragmatics – a relevance-theoretic view | 12 |
Daniel J. Sax, Not quite ‘out of the blue’? Towards a dynamic, relevance-theoretic approach to thetic sentences in English | 24 |
Agnieszka Solska, On the notion of ‘pragmatic ambiguity’: accessing multiple meanings in free indirect discourse | 54 |
Maria Jodłowiec, The implicit revisited | 64 |
Manuel Padilla Cruz, Metarepresentation, attitudinal utterances and attitude combination: a relevance-theoretic approach | 75 |
Katarzyna Bromberek-Dyzman, The relevance of valence in pragmatic inferencing | 89 |
Agnieszka Piskorska, Cognition and emotions – jointly contributing to positive cognitive effects? | 102 |
Elwira Szehidewicz, A relevance-theoretic analysis of emotions in a cognitive-behavioural psychotherapy session | 112 |
Jolanta Sak-Wernicka, Gaps in blind learners’ knowledge – can Relevance Theory account for them? | 124 |
Paweł Konopczak, A relevance-assisted approach to the origins of human communication | 136 |
Maria Jodłowiec and Agnieszka Piskorska, Translating Relevance: Commu nication and Cognition into Polish: challenges and pitfalls | 152 |