Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki

Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

39,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,00 zł  


39,00

w tym VAT

Publikacja Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki zawiera kompleksowe opracowanie kwestii odpowiedzialności za realizację obowiązków edukacyjnych: obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz kontroli i egzekucji ich spełniania. W książce wiele uwagi poświęcono także edukacji domowej. Opracowanie zawiera wnikliwą analizę przepisów, orzecznictwa i doktryny. Jego praktyczne zastosowanie ułatwia wyciąg przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzanych od 2009 r. zmian związanych z obniżaniem tzw. wieku szkolnego oraz propozycję procedury egzekucyjnej dla wydziałów edukacji oraz dyrektorów szkół wraz formularzami pism stosowanych w egzekucji.Książka stanowi kompendium wiedzy o egzekucji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, które przydatne będzie praktykom oraz wszystkim zainteresowanym prawem oświatowym.


Rok wydania2011
Liczba stron208
KategoriaPrawo oświatowe
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-0946-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    11
  
  Wstęp
   str.    13
  
  Rozdział    1
  Pojęcie i istota obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - zagadnienia wstępne str.    15
  
  Podsumowanie
   str.    26
  
  Rozdział    2
  Prawo do nauki i obowiązek szkolny - źródła prawa
   str.    28
  
  2.1. Miejsce obowiązku szkolnego w systemie prawa krajowego
   str.    28
  
  2.2. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w prawie Unii Europejskiej
   str.    29
  
  2.3. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w prawie międzynarodowym
   str.    35
  
  2.3.1. Klasyfikacja praw człowieka
   str.    36
  
  2.3.2. Koncepcja prawa do nauki i obowiązku szkolnego w prawie międzynarodowym
   str.    39
  
  2.3.2.1. Prawo do nauki sensu stricto - wskazania dotyczące jego realizacji
   str.    41
  
  2.3.2.2. Prawo do nauki a poszanowanie praw rodziców
   str.    44
  
  2.3.2.3. Cele prawa do nauki
   str.    45
  
  2.3.2.4. Umocowanie edukacji domowej w prawie międzynarodowym
   str.    48
  
  2.4. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w europejskim systemie ochrony praw człowieka
   str.    50
  
  2.5. Prawo do nauki i obowiązek szkolny w polskim porządku prawnym
   str.    51
  
  2.5.1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.
   str.    51
  
  2.5.2. Ustawa o systemie oświaty z 1991 r
   str.    53
  
  2.5.3. Akty wykonawcze do ustawy o systemie oświaty z 1991 r.
   str.    53
  
  Rozdział    3
  Obowiązki: rocznego przygotowania przedszkolnego, szkolny i nauki - etapy, formy (w tym miejsce) ich spełniania
   str.    57
  
  3.1. Poszczególne etapy obowiązku edukacyjnego zgodnie z ustawą? o systemie oświaty
   str.    58
  
  3.1.1. Etap pierwszy - wychowanie przedszkolne
   str.    58
  
  3.1.1.1. Wcześniejsze rozpoczęcie wychowania przedszkolnego
   str.    61
  
  3.1.1.2. Wydłużenie okresu wychowania przedszkolnego
   str.    62
  
  3.1.1.3. Obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
   str.    62
  
  3.1.2. Etap drugi - obowiązek szkolny właściwy
   str.    64
  
  3.1.2.1. Wcześniejsze rozpoczęcie realizacji obowiązku szkolnego
   str.    66
  
  3.1.2.2. Odroczenie momentu rozpoczęcia obowiązku szkolnego
   str.    68
  
  3.1.2.3. Etapy realizacji "właściwego" obowiązku szkolnego
   str.    69
  
  3.1.3. Etap trzeci - obowiązek nauki
   str.    69
  
  3.1.4. Indywidualny program lub tok nauki
   str.    71
  
  3.2. Spełnianie obowiązku edukacyjnego poza szkołą
   str.    73
  
  3.2.1. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i indywidualne nauczanie
   str.    73
  
  3.2.2. Edukacja domowa
   str.    76
  
  3.2.2.1. Jak rozpocząć edukację domową?
   str.    80
  
  3.2.2.2. Zezwolenie
   str.    86
  
  3.2.2.3. Sytuacja prawna ucznia spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza przedszkolem lub szkołą
   str.    88
  
  3.3. Systematyka szkół w systemie oświaty
   str.    93
  
  3.4. Podsumowanie
   str.    100
  
   Rozdział    4
  Odpowiedzialność za realizację obowiązku edukacyjnego oraz kontrola jego spełniania
   str.    101
  
  4.1. Odpowiedzialność za realizację obowiązku edukacyjnego
   str.    101
  
  4.2. Obowiązki osób objętych obowiązkiem edukacyjnym oraz ich rodziców
   str.    102
  
  4.2.1. Obowiązki ucznia
   str.    102
  
  4.2.2. Obowiązki rodziców
   str.    102
  
  4.2.2.1. Prawne formy opieki nad dzieckiem a obowiązek edukacyjny
   str.    102
  
  4.2.2.2. Obowiązki rodziców wynikające z obowiązku edukacyjnego dzieci i młodzieży
   str.    104
  
  4.2.2.2.1. Obowiązki z zakresu prawa administracyjnego, których niespełnienie niesie konsekwencje administracyjnoprawne
   str.    106
  
  4.2.2.2.2. Obowiązki o charakterze społecznym, których niespełnienie może być przedmiotem postępowania sądu rodzinnego
   str.    106
  
  4.3. Kontrola spełniania obowiązku edukacyjnego przez organy administracji publicznej
   str.    107
  
  4.3.1. Pojęcie kontroli a kontrola spełniania obowiązku szkolnego i nauki
   str.    107
  
  4.3.2. Podmioty obowiązane do kontroli spełniania obowiązku edukacyjnego
   str.    108
  
  4.3.3. Formy kontroli spełniania obowiązków szkolnego i nauki
   str.    109
  
  4.3.4. Zasięg terytorialny kontroli spełniania obowiązku edukacyjnego
   str.    110
  
  4.3.5. Obowiązki dyrektora szkoły publicznej o określonym obwodzie
   str.    112
  
  4.3.6. Obowiązki dyrektorów szkół innych niż publiczne prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego
   str.    113
  
  4.3.7. Obowiązki organu prowadzącego szkołę
   str.    114
  
  4.3.8. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie kontroli
   str.    117
  
  4.3.9. Procedura kontroli obowiązku edukacyjnego
   str.    117
  
  4.3.10. Rola kuratora oświaty
   str.    118
  
  4.3.11. Podsumowanie
   str.    119
  
  Rozdział    5
  Egzekucja obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
   str.    124
  
  5.1. Uwagi ogólne
   str.    124
  
  5.2. Kiedy obowiązek edukacyjny podlega egzekucji administracyjnej?
   str.    124
  
  5.3. Charakter prawny obowiązku edukacyjnego w egzekucji administracyjnej
   str.    127
  
  5.4. Postępowanie egzekucyjne zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
   str.    129
  
  5.4.1. Podmioty w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
   str.    130
  
  5.4.1.1. Organ egzekucyjny
   str.    130
  
  5.4.1.2. Wierzyciel
   str.    131
  
  5.4.1.3. Zobowiązany
   str.    132
  
  5.4.1.4. Inne podmioty uczestniczące w postępowaniu egzekucyjnym
   str.    133
  
  5.4.1.5. Organy pomocnicze
   str.    134
  
  5.4.2. Zasady postępowania egzekucyjnego
   str.    136
  
  5.4.2.1. Zasada obligatoryjnego podejmowania egzekucji
   str.    136
  
  5.4.2.2. Zasada zagrożenia
   str.    137
  
  5.4.2.3. Zasada poszanowania praworządności
   str.    137
  
  5.4.2.4. Zasada stosowania najmniej uciążliwych środków
   str.    138
  
  5.4.2.5. Zasada prawdy obiektywnej
   str.    139
  
  5.4.2.6. Zasada niezbędności
   str.    140
  
  5.4.2.7. Zasada niezależności postępowania egzekucyjnego
   str.    141
  
  5.4.2.8. Zasada stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego
   str.    142
  
  5.5. Procedura egzekucji rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
   str.    142
  
  5.5.1. Uwagi ogólne
   str.    142
  
  5.5.2. Organy kompetentne w procedurze egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
   str.    143
  
  5.5.3. Etapy procedury egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
   str.    144
  
  5.5.4. Środki egzekucyjne
   str.    150
  
  5.5.4.1. Grzywna jako środek egzekucji obowiązku edukacyjnego
   str.    151
  
  5.5.4.2. Przymus bezpośredni jako środek egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
   str.    156
  
  5.6. Egzekucja obowiązku edukacyjnego uczniów, którzy wyjechali za granicę
   str.    160
  
  5.7. Egzekucja obowiązku edukacyjnego osób pełnoletnich, które nie ukończyły 18. roku życia
   str.    163
  
  5.8. Egzekucja obowiązku edukacyjnego cudzoziemców mieszkających w Polsce
   str.    164
  
  5.9. Zagadnienia techniczno-procesowe w egzekucji obowiązku edukacyjnego
   str.    167
  
  5.9.1. Wstrzymanie czynności egzekucyjnych
   str.    167
  
  5.9.2. Odstąpienie od czynności egzekucyjnych i egzekucji
   str.    167
  
  5.9.3. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego w administracji
   str.    168
  
  5.9.4. Umorzenie postępowania egzekucyjnego w administracji
   str.    169
  
  5.9.5. Środki prawne (zaskarżenia) w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
   str.    170
  
  5.9.6. Koszty postępowania egzekucyjnego w administracji
   str.    176
  
  5.10. Inne działania w zakresie egzekucji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
   str.    177
  
  5.11. Podsumowanie
   str.    178
  
  5.12. Propozycje procedury egzekucji obowiązku edukacyjnego
   str.    180
  
  5.12.1. Propozycja procedury w zakresie egzekucji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego dla dyrektorów publicznych szkół obwodowych
   str.    180
  
  5.12.2. Propozycja procedury egzekucji obowiązków rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego dla organu egzekucyjnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta)
   str.    184
  
  5.12.3. Propozycja procedury w zakresie egzekucji obowiązku nauki dla wójta, burmistrza, prezydenta miasta
   str.    186
  
   Załączniki
   str.    187
  
  Bibliografia
   str.    203
  
  Orzecznictwo
   str.    207
RozwińZwiń