INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Czy śmierć jest stanem nieodwracalnym? Czy człowiek powinien godzić się ze śmiercią? Czy zdolny jest do wskrzeszenia umarłych? Pytania te zadał sobie niegdyś Nikołaj Fiodorow (1829-1903) - jeden z najoryginalniejszych rosyjskich myślicieli, wizjoner, twórca bodaj najbardziej maksymalistycznej koncepcji filozoficznej w dziejach, prekursor renesansu religijno-filozoficznego w Rosji. Odpowiedzią na nie stała się filozofia „wspólnego czynu". Fiodorow był niezachwianie przekonany, że człowiek jest zdolny do wskrzeszenia wszystkich zmarłych przodków i definitywnego wykorzenienia śmierci z bytu. Jest to jego pierwszy i jedyny obowiązek. Czyn ów równałby się ontologicznemu przeobrażeniu oraz zbawieniu całości wszechświata. Wskrzeszenie umarłych to ludzka odpowiedź na zmartwychwstanie Chrystusa. To swoista interpretacja „złotej zasady" patrystyki: „Bóg stał się człowiekiem, aby człowiek stał się bogiem". To wreszcie postulat personalizmu doprowadzonego do ostatecznych granic -wyraz pragnienia wskrzeszenia do życia Innego. Niniejsza książka jest pierwszą polskojęzyczną monografią o tym nader oryginalnym, a przy tym słabo znanym myślicielu. Usiłuje ukazać zarazem wielowarstwowość i złożoność jego myśli, jak i spajającą wszystko ideę wskrzeszenia. Stara się zrekonstruować wewnętrzną logikę jego koncepcji, podejmuje się zadania jej systematyzacji. Jest próbą pokazania, że szalona i całkowicie nieprawdopodobna na pierwszy rzut oka koncepcja wcale szaloną nie jest.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3512-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Moskiewski Sokrates | 15 |
1. Konieczność biografi i | 15 |
2. Syn z nieprawego łoża | 18 |
3. Rażenie ideą | 20 |
4. Nauczyciel | 23 |
5. Bibliotekarz | 26 |
6. W poszukiwaniu „wielkiego człowieka” | 32 |
7. Ostatnie lata życia | 41 |
8. Filozofi a wspólnego czynu | 46 |
II. Metafi zyczny horyzont fi lozofi i „wspólnego czynu” | 53 |
1. Człowiek – istota śmiertelna | 53 |
2. Pomiędzy dobrem a złem | 58 |
3. Człowiek – istota działająca | 61 |
III. Wskrzeszenie umarłych | 65 |
1. Dialektyka człowieka i przyrody | 65 |
2. Dogmat o konieczności i nieodwracalności śmierci | 70 |
3. Immanentne wskrzeszenie | 75 |
IV. Etyczny wymiar projektu wskrzeszenia | 83 |
1. Zabijam, więc jestem | 83 |
2. Moralny imperatyw wskrzeszenia | 87 |
3. Personalizm Fiodorowa | 92 |
4. Zjednoczenie ludzkości | 98 |
V. „Dobra Nowina” według Nikołaja Fiodorowa | 111 |
1. Chrześcijański wymiar fi lozofi i „wspólnego czynu” | 111 |
2. Chrystus jako zwycięzca śmierci | 116 |
3. Trójca Święta | 121 |
4. Warunkowość Apokalipsy | 125 |
5. Królestwo Niebieskie na Ziemi | 128 |
VI. Metafi zyka przeobrażenia | 135 |
1. Przeobrażenie rozumu | 135 |
2. Regulacja przyrody | 140 |
3. Historiozofi a Fiodorowa | 155 |
Zakończenie. Dziedzictwo Fiodorowa | 163 |
Podziękowania | 169 |
Bibliografi a | 171 |
Indeks osób | 177 |