POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka zawiera wybrane teksty najważniejszych myślicieli zaliczanych do dwóch najbardziej znaczących kierunków neokantowskich, a mianowicie do szkoły badeńskiej i szkoły marburskiej. Szkoły te wyłoniły się w konsekwencji podziałów, jakie dokonywały się w ramach neokantyzmu, niezwykle złożonego kierunku filozoficznego drugiej połowy XIX wieku i początków wieku XX. Mówienie o neokantyzmie jest złożone, gdyż nie można podać ani daty jego powstania, ani też daty zakończenia, co przysparza wielu kłopotów z jego historycznym określeniem. Pomijając wszelkie trudności klasyfikacyjne, antologia ogranicza się do zaprezentowania poglądów dwóch najważniejszych szkół. Poglądy szkoły badeńskiej ukazują teksty Wilhelma Windelbanda i Heinricha Rickerta, Emila Laska i Brunona Baucha. Natomiast poglądy szkoły marburskiej prezentują teksty Hermanna Cohena i Paula Natorpa oraz ich najwybitniejszych uczniów, tzn. Ernsta Cassirera i Nicolaia Hartmanna. Autorzy żywią przekonanie, że zamieszczone teksty są najbardziej reprezentatywne dla neokantyzmu prezentowanych szkół.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 370 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-641-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Szkoła badeńska | |
Wilhelm Windelband / | 19 |
Normy i prawa przyrody / | 21 |
Metoda krytyczna czy genetyczna? / | 47 |
Heinrich John Rickert / | 71 |
Dwie drogi teorii poznania. Psychologia transcendentalna i logika transcendentalna / | 73 |
O pojęciu filozofii / | 121 |
Emil Lask / | 151 |
Czy istnieje „prymat rozumu praktycznego” w logice? / | 153 |
Bruno Arthur Kanut Bauch / | 161 |
Podmiot transcendentalny. Zarys transcendentalno-filozoficzny / | 163 |
Szkoła marburska | |
Hermann Cohen / | 185 |
O wpływie Kanta na kulturę niemiecką / | 187 |
Nauki humanistyczne a filozofia / | 211 |
Paul Gerhard Natorp / | 217 |
O obiektywnym bądź subiektywnym ugruntowaniu poznania / | 219 |
Kant a szkoła marburska / | 241 |
Ernst Cassirer / | 267 |
Teoria poznania wraz z pytaniami granicznymi logiki / | 269 |
Nicolai Hartmann / | 313 |
Metoda systematyczna / | 325 |
Literatura uzupełniająca / | 363 |