Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą drugiej połowy XX i początków XXI wieku

1 opinia

Format:

ibuk

Niniejsza książka tematycznie wyrasta z podjętego kilka lat wcześniej projektu badawczego, którego rezultatem były wydane w 2010 r. trzy publikacje pt. Czasopiśmiennictwo XIX i początków XX wieku jako źródło do dziejów wychowania, poświęcone problemowi czasopiśmiennictwa jako źródła do historii edukacji i nawiązuje do niego.
Jest ona trzecią z monografii, w których zostały zamieszczone artykuły, przedstawiające możliwości czerpania wiedzy z różnorodnych wydawnictw ciągłych, ukazujących się w XIX, XX i początkach wieku XXI.
Wydawany tom należy traktować jako suplement poszerzający „listę” periodyków, których zawartość treściowa może służyć odkrywaniu edukacyjnej przeszłości.


Liczba stron344
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-344-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    8
  Romuald Grzybowski – Propagandowe aspekty działalności czasopism pedagogicznych ukazujących się w latach PRL    14
  Ryszard Ślęczka – O nowym ustroju szkolnictwa zawodowego w wybranych czasopismach pedagogicznych z lat 1945–1951    30
  Elżbieta Gorloff – Idea wyższych szkół nauczycielskich na łamach czasopism pedagogicznych z lat 50. i 60. XX w.    40
  Ewa Witkowska-Urban – Udział przedstawicieli pedagogiki i socjologii z Uniwersytetu Łódzkiego w dyskusji o rozwoju szkół wyższych w świetle artykułów „Życia Szkoły Wyższej” (1953–1973)    52
  Renata Szczepanik – Koncepcje wychowania resocjalizującego na łamach „Gazety Penitencjarnej” (1967–1970)    64
  Agnieszka Wałęga – Problemy współczesnej pedagogiki na łamach czasopisma „Kultura i Edukacja”    86
  Małgorzata Stawiak-Ososińska – Obraz XIX-wiecznego polskiego szkolnictwa położniczego na łamach „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny” z lat 1924–2010    102
  Alicja Kicowska, Urszula Pulińska – Problemy szkolnictwa i oświaty na łamach prasy olsztyńskiej (1945–1947)    126
  Małgorzata Pachowicz – O zmianach w systemie polskiej edukacji na łamach „Dziennika Polskiego” (z lat 1956–1961)    142
  Maria Radziszewska – Publikowane listy czytelników miesięcznika „Szkoła i Dom” jako źródło do badania współdziałania szkoły z rodziną. Zarys problematyki    150
  Andrzej Puliński – Problematyka szkolnictwa i oświaty na łamach kwartalnika „Białostocczyzna”    174
  Irena Szewczyk-Kowalewska – „Powiedz tylko, że jestem…” Jana Dormana Eksperymentalny Teatr Dziecka    194
  Michał Kowalewski – Oceny i ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej w teorii i praktyce – dyskurs dydaktyczno-metodyczny na łamach periodyku „Edukacja i Dialog” u schyłku XX w.    210
  Wojciech Świtalski – Edukacyjna funkcja czasopism brydżowych    226
  Aneta Rogalska-Marasińska – Międzykulturowy dialog z Innym na łamach miesięcznika „Kontynenty” jako forma samokształcenia i samodoskonalenia    236
  Magdalena Malik – Zagadnienia kulturalno-oświatowe na łamach pisma Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych    254
  Andrzej Kołakowski – „Dzieci i Wychowawca” jako źródło do dziejów opieki nad dzieckiem    268
  Nella Stolińska-Pobralska – Troska o podniesienie poziomu pracy wychowawczej w placówkach opiekuńczych na łamach czasopisma „Dom Dziecka” w latach 1954–1961    276
  Joanna Król – Bohaterowie i wrogowie młodzieży polskiej na łamach wiodących czasopism młodzieżowych okresu stalinowskiego Polski Ludowej    294
  Justyna Gulczyńska – Pismo „Głos SKOS-ów” jako źródło do analizy działalności opozycyjnej młodzieży poznańskiej w latach 80. XX w.    310
  Magdalena Sasin – Edukacja przez sztukę i do sztuki dzieci i młodzieży na podstawie przekazów łódzkich czasopism kulturalnych ostatniej dekady XX w.    322
  Eleonora Sapia-Drewniak – Zjawisko sponsoringu młodych kobiet na łamach czasopism społeczno-politycznych    336
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia