Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji

Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji

1 opinia

Format:

ibuk

Praca ta jest jedną z trzech książek poświęconych czasopiśmiennictwu traktowanemu jako źródło do dziejów edukacji. Obejmuje artykuły, w których zamieszczone zostały rezultaty badań nad wybranymi periodykami drugiej połowy XX wieku. Wcześniejsze dwa tomy zawierają opracowania dotyczące zawartości treściowej periodyków XIX i początków XX wieku oraz okresu międzywojennego.


Oddawana do rąk czytelników książka jest zbiorem artykułów ukazujących możliwości czerpania wiedzy o przeszłości z różnorodnych wydawnictw ciągłych. Przyczyniają się one do uzupełniania „listy” dotychczas wykorzystywanych czasopism, które mogą odegrać ważną rolę w odtwarzaniu dziejów edukacyjnych. Z pewnością jest to jeszcze dalece niekompletny obraz czasopiśmiennictwa drugiej połowy XX w., które można traktować jako materiał źródłowy do badań w historii wychowania, ukazuje jednak tkwiące w nim ogromne możliwości.


Rok wydania2010
Liczba stron286
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-461-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  Część pierwsza. Wkład czasopiśmiennictwa w badania nad przeszłością nauk historyczno-pedagogicznych    9
  Sławomir Sztobryn – Historiografia pedagogiczna w czasopismach tradycyjnych i elektronicznych    11
  Władysława Szulakiewicz – Czasopisma historyczno-oświatowe źródłem informacji o polskiej historii wychowania    19
  Agnieszka Wałęga – „Horyzonty Wychowania” jako źródło informacji o tradycjach i tendencjach współczesnej pedagogiki    35
  Danuta Apanel – Rola pisma „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” w rozwoju polskiej pedagogiki opiekuńczej    47
  Część druga. Rola czasopism w rekonstrukcji polityki oświatowej    61
  Joanna Król – Kreacja rzeczywistości społeczno-politycznej na łamach „Sztandaru Młodych” w latach 1950–1956 i jego rola w kształtowaniu światopoglądu młodzieży szkolnej    63
  Maria Radziszewska – Kreowanie modelu nauczyciela szkoły socjalistycznej w prasie województwa olsztyńskiego w latach 1951–1956    71
  Romuald Grzybowski – Udział czasopism pedagogicznych w procesie laicyzacji szkoły w Polsce w latach 1958–1961 (na przykładzie czasopism ZNP)    87
  Część trzecia. Czasopisma jako środek przekazu wiedzy o dziejach szkolnictwa    101
  Marcin Lutomierski – Londyńskie „Wiadomości” (1946–1981) jako źródło do dziejów emigracyjnego szkolnictwa, oświaty i edukacji    103
  Małgorzata Pachowicz – Gazeta regionalna („Dziennik Polski” 1945–1956) jako przyczynek o historii polskiego szkolnictwa    115
  Magdalena Malik – Lokalna prasa na temat powstawania i funkcjonowania szkół dla dorosłych po II wojnie światowej na Dolnym Śląsku    127
  Alicja Kicowska – Problematyka szkolnictwa rolniczego na łamach prasy olsztyńskiej (1945–1956)    137
  Anita Suchowiecka – System kształcenia zawodowego lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku na łamach „Szkoły Zawodowej”    145
  Ryszard Ślęczka – Problematyka edukacyjna na łamach czasopism drugiego obiegu ukazujących się w Krakowie w latach 1980–1989    159
  Justyna Gulczyńska – Niezależne pisma młodzieży licealnej (1980–1989) – próba charakterystyki     167
  Danuta Koźmian – Problemy reformy szkolnictwa i zawodu nauczyciela na łamach czasopisma „Kościół nad Odrą i Bałtykiem” w latach 1989–1998    175
  Michał Kowalewski – Rozważania nad systemem oceniania w klasach I–III szkoły podstawowej na łamach miesięcznika „Życie Szkoły” w latach dziewięćdziesiątych XX wieku    191
  Część czwarta. Udział czasopism w odtwarzaniu historii oświaty i kultury    205
  Aldona Ossowska-Zwierzchowska – Problematyka matki i dziecka w czasopiśmie kobiecym „Moda i Życie Praktyczne” (1946–1949)    207
  Aneta Rogalska-Marasińska – Edukacja międzykulturowa w obrazach Siła humanistycznego przekazu emanująca z „National Geographic”    217
  Irena Szewczyk-Kowalewska – Z rozważań nad edukacją kulturalną dziecka na łamach periodyku „Edukacja i Dialog” w latach dziewięćdziesiątych XX wieku    229
  Anna Haratyk – Współczesne czasopisma popularnonaukowe jako źródło wiedzy historycznej i kulturowej na przykładzie kwartalnika „Tatry”    245
  Eleonora Sapia-Drewniak – Obraz sytuacji rodzinnej i zawodowej kobiet w czasopiśmiennictwie kobiecym przełomu XX i XXI stulecia    261
  Urszula Kluczyńska – Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn Charakterystyka gatunku    271
RozwińZwiń