POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Praca ta jest jedną z trzech książek poświęconych czasopiśmiennictwu traktowanemu jako źródło do dziejów edukacji. Obejmuje artykuły, w których zamieszczone zostały rezultaty badań nad wybranymi periodykami drugiej połowy XX wieku. Wcześniejsze dwa tomy zawierają opracowania dotyczące zawartości treściowej periodyków XIX i początków XX wieku oraz okresu międzywojennego.
Oddawana do rąk czytelników książka jest zbiorem artykułów ukazujących możliwości czerpania wiedzy o przeszłości z różnorodnych wydawnictw ciągłych. Przyczyniają się one do uzupełniania „listy” dotychczas wykorzystywanych czasopism, które mogą odegrać ważną rolę w odtwarzaniu dziejów edukacyjnych. Z pewnością jest to jeszcze dalece niekompletny obraz czasopiśmiennictwa drugiej połowy XX w., które można traktować jako materiał źródłowy do badań w historii wychowania, ukazuje jednak tkwiące w nim ogromne możliwości.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-461-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Część pierwsza. Wkład czasopiśmiennictwa w badania nad przeszłością nauk historyczno-pedagogicznych | 9 |
Sławomir Sztobryn – Historiografia pedagogiczna w czasopismach tradycyjnych i elektronicznych | 11 |
Władysława Szulakiewicz – Czasopisma historyczno-oświatowe źródłem informacji o polskiej historii wychowania | 19 |
Agnieszka Wałęga – „Horyzonty Wychowania” jako źródło informacji o tradycjach i tendencjach współczesnej pedagogiki | 35 |
Danuta Apanel – Rola pisma „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” w rozwoju polskiej pedagogiki opiekuńczej | 47 |
Część druga. Rola czasopism w rekonstrukcji polityki oświatowej | 61 |
Joanna Król – Kreacja rzeczywistości społeczno-politycznej na łamach „Sztandaru Młodych” w latach 1950–1956 i jego rola w kształtowaniu światopoglądu młodzieży szkolnej | 63 |
Maria Radziszewska – Kreowanie modelu nauczyciela szkoły socjalistycznej w prasie województwa olsztyńskiego w latach 1951–1956 | 71 |
Romuald Grzybowski – Udział czasopism pedagogicznych w procesie laicyzacji szkoły w Polsce w latach 1958–1961 (na przykładzie czasopism ZNP) | 87 |
Część trzecia. Czasopisma jako środek przekazu wiedzy o dziejach szkolnictwa | 101 |
Marcin Lutomierski – Londyńskie „Wiadomości” (1946–1981) jako źródło do dziejów emigracyjnego szkolnictwa, oświaty i edukacji | 103 |
Małgorzata Pachowicz – Gazeta regionalna („Dziennik Polski” 1945–1956) jako przyczynek o historii polskiego szkolnictwa | 115 |
Magdalena Malik – Lokalna prasa na temat powstawania i funkcjonowania szkół dla dorosłych po II wojnie światowej na Dolnym Śląsku | 127 |
Alicja Kicowska – Problematyka szkolnictwa rolniczego na łamach prasy olsztyńskiej (1945–1956) | 137 |
Anita Suchowiecka – System kształcenia zawodowego lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku na łamach „Szkoły Zawodowej” | 145 |
Ryszard Ślęczka – Problematyka edukacyjna na łamach czasopism drugiego obiegu ukazujących się w Krakowie w latach 1980–1989 | 159 |
Justyna Gulczyńska – Niezależne pisma młodzieży licealnej (1980–1989) – próba charakterystyki | 167 |
Danuta Koźmian – Problemy reformy szkolnictwa i zawodu nauczyciela na łamach czasopisma „Kościół nad Odrą i Bałtykiem” w latach 1989–1998 | 175 |
Michał Kowalewski – Rozważania nad systemem oceniania w klasach I–III szkoły podstawowej na łamach miesięcznika „Życie Szkoły” w latach dziewięćdziesiątych XX wieku | 191 |
Część czwarta. Udział czasopism w odtwarzaniu historii oświaty i kultury | 205 |
Aldona Ossowska-Zwierzchowska – Problematyka matki i dziecka w czasopiśmie kobiecym „Moda i Życie Praktyczne” (1946–1949) | 207 |
Aneta Rogalska-Marasińska – Edukacja międzykulturowa w obrazach Siła humanistycznego przekazu emanująca z „National Geographic” | 217 |
Irena Szewczyk-Kowalewska – Z rozważań nad edukacją kulturalną dziecka na łamach periodyku „Edukacja i Dialog” w latach dziewięćdziesiątych XX wieku | 229 |
Anna Haratyk – Współczesne czasopisma popularnonaukowe jako źródło wiedzy historycznej i kulturowej na przykładzie kwartalnika „Tatry” | 245 |
Eleonora Sapia-Drewniak – Obraz sytuacji rodzinnej i zawodowej kobiet w czasopiśmiennictwie kobiecym przełomu XX i XXI stulecia | 261 |
Urszula Kluczyńska – Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn Charakterystyka gatunku | 271 |