Autobiografia. Literatura. Kultura. Media

Autobiografia. Literatura. Kultura. Media

1 opinia

Format:

ibuk

W Autobiografii będziemy śledzić, jak ewoluują stare przekazy autobiograficzne (list, autobiografia, silva rerum, dziennik, pamiętnik…); a także rejestrować to, co dzieje się z ich współczesnymi wariantami (e-mailem, blogiem, internetowym komiksem autobiograficznym, autorską stroną internetową, profilem na FB, kroniką rodzinną w sieci…). Będziemy pytać, jak te nowe formy wypowiedzi oddziałują na dotychczasowe narracje osobiste i jak modyfikują dzisiejsze sposoby ekspresji, również poprzez wprowadzanie do pisma elemen¬tów innych sztuk. Krótko rzecz ujmując – zamierzamy opisywać rozmaite warianty coraz częściej uprawianej autobiografii multimedialnej.


Liczba stron188
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  
  Jerzy Madejski, Autobiografia. Gatunek – Dyskurs – Praktyka     7
  
  TEORIE    13
  
  Erazm Kuźma, Semantyka „kariery” w konstruktywizmie Niklasa Luhmanna a intymistyka, biografistyka i autobiografistyka     13
  Paweł Wolski, Spłaszczenie autobiograficzne. O pewnym typie (akademickiej) lektury     21
  
  EMANCYPACJE    39
  
  Katarzyna Taborska, Niemieckie biografie chwili (1946–1948) – próba typologii narracji     39
  Brygida Helbig-Mischewski, Terapia i odmowa terapii – autobiograficzne narracje „postenerdowskie” lat ostatnich. Eugen Ruge i Marion Brasch     51
  Marian Bielecki, Dyskrecja i obsceniczność. Prolegomena do lektur Kronosa Witolda Gombrowicza     69
  
  MOJA KSIĄŻKA / LEKTURA AUTOBIOGRAFICZNA    87
  
  Paweł Wolski, Autobiographical readings (Marta Wyka and German Ritz)     87
  Marta Wyka, Parę uwag o Kronosie     89
  German Ritz, Autobiografia jako alternatywa (przeł. Brygida Helbig-Mischewski)     95
  
  SŁOWNIK PISARSTWA AUTOBIOGRAFICZNEGO    99
  
  Dariusz Śnieżko, Pamiątka     99
  
  ROZMOWA    109
  
  „Moje widzenie rzeczywistości jest nieostre” (fragmenty spotkania autorskiego z Katarzyną Jakubiak)     109
  
  FRAGMENTY AUTOBIOGRAFII     119
  
  Henryk Bereska, Dzienniki (przeł. Mirosława Zielińska)     119
  
  ROZBIORY    129
  
  Erazm Kuźma, Świat w oczach nowego filozofa [Peter Sloterdijk, Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, przeł. Borys Cymborowski, Warszawa 2011]     129
  Beata Małgorzata Wolska, Lęk przed wpływem i nowoczesna podmiotowość [Agata Bielik-Robson. Żyj i pozwól żyć. Rozmawia Michał Sutowski, Warszawa 2012]     135
  Anna Godzińska, Koronkarki wspomnień [Anna Pekaniec, Czy w tej autobiografii jest kobieta? Kobieca literatura dokumentu osobistego od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej, Kraków 2013]     143
  Aleksandra Grzemska, „[…] mała apologia pro domo sua […]”. O Domu na Rozdrożu Ewy Bieńkowskiej [Ewa Bieńkowska, Dom na Rozdrożu, Warszawa 2012]     151
  Tatiana Czerska, Płeć i wygnanie [Bożena Karwowska, Druga płeć na wygnaniu. Doświadczenie migracyjne w opowieści powojennych pisarek polskich, Kraków 2013]     161
  Piotr Krupiński, Powieść jako zwierciadło przechadzające się po Lagerstrasse [Sławomir Buryła, Tematy (nie)opisane, Kraków 2013]     171
  Julia Poświatowska, Intymne gry z pamięcią [Agnieszka Nęcka, Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych, Katowice 2013]     181
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia