INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia zawiera nowatorskie ujęcie problemu relacji między stwarzaniem a komentowaniem literatury od strony estetyki literackiej i performatywnej u trzech twórców: Stanisława Ignacego Witkiewicza, Tadeusza Kantora i Tadeusza Różewicza. Pojęcie literatury łamiącej granice sztuk i zacierającej bariery dyscyplin pokazane zostało jako historia performatywnie rozwijającej się formy zawieszonej między projekcją a niezrealizowaniem.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2567-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
W stronę próby | 10 |
Przemieszczenia | 13 |
Powtórzenia | 15 |
Skreślenia | 18 |
Próba na próbę | 20 |
W stronę estetyki performatywnej | 24 |
W stronę somatoestetyki | 30 |
ROZDZIAŁ I. Trzy teatry niemożliwe. Różewicz – Witkacy – Kantor | 43 |
ROZDZIAŁ II. Różewicz | 60 |
1. Biografia sztuki teatralnej – rekonstrukcja projektu teatralnego | 60 |
Przyrost naturalny – biografia sztuki nienapisanej | 65 |
Akt przerywany – nieustająca korekcja | 70 |
Straż Porządkowa – projekt „dramatu rozbieżnego” | 75 |
2. Odgrywanie aktu pisania | 81 |
Ocalone – utracone w piśmie | 83 |
Napisać tekst – napisać siebie | 87 |
Między scaleniem a rozrzuceniem | 96 |
3. Korekcja: problem retoryczny i estetyczny | 102 |
Wymazywanie – zasłanianie | 104 |
Dopowiadanie – zaprzeczanie | 109 |
Kłopoty z ortografią | 112 |
ROZDZIAŁ III. Witkacy | 116 |
1. O spotkaniach literatury i komentarza | 116 |
Dramatyzowanie szkicu estetycznego | 118 |
„Dramat komentarza” | 122 |
Teoria niemożliwa | 126 |
Zdarzenie na marginesie | 133 |
2. Próba podmiotu – podmiot na próbę | 140 |
Próba „ja” jako „nie-ja” | 143 |
Metafizyka nieobecności | 150 |
Próba autoportretu | 154 |
3. Witkacy na próbę w teatrze Tadeusza Kantora | 158 |
Dramat na próbę teorii | 159 |
Dramat na próbę teatru niemożliwego | 167 |
ROZDZIAŁ IV. Kantor | 173 |
1. Ambalaż: między estetyką a metafizyką | 173 |
„Nic z estetyki!” | 175 |
Między ocaleniem a unicestwieniem | 179 |
Między obecnością a pozorem obecności | 181 |
2. Odwrócenie jako kategoria estetyczna | 187 |
Od ambalażu ciała do ciała-ambalażu | 190 |
Od materialności przedmiotu do materialności pisma | 194 |
Między słowem, sceną i obrazem | 196 |
Ambalaże tekstualne | 201 |
3. Doświadczenie: próba dzieła – próba „ja” | 205 |
Infernum ciała | 208 |
Rekonstrukcje | 215 |
Reinterpretacje | 218 |
Projekty | 220 |
Infernum świadomości | 223 |
W stronę metafizyki | 230 |
4. Biografia sztuki literackiej – rekonstrukcja projektu literackiego | 235 |
Wiersze: projektowanie teatru | 236 |
Teksty teoretyczne: projektowanie literatury | 239 |
Partytury: projektowanie dramatu | 243 |
Pisanie na próbę | 244 |
ROZDZIAŁ V. Próba materii. Rekonstrukcja – reprint – remastering | 249 |
1. Re-konstrukcje i konstrukcje dzieł Witkacego | 253 |
2. Reprint rękopisu Kartoteki, czyli w stronę liberatury | 258 |
3. Remastering – ku teatrowi obrazów wewnętrznych | 263 |
Zakończenie | 270 |
Bibliografia | 275 |
Nota bibliograficzna | 287 |
Indeks osób | 288 |
Literature on a Trial Basis. Between Literature and Commentary: Różewicz, Witkacy, and Kantor (Summary) | 294 |