Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz - Witkacy - Kantor

Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz - Witkacy - Kantor

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia zawiera nowatorskie ujęcie problemu relacji między stwarzaniem a komentowaniem literatury od strony estetyki literackiej i performatywnej u trzech twórców: Stanisława Ignacego Witkiewicza, Tadeusza Kantora i Tadeusza Różewicza. Pojęcie literatury łamiącej granice sztuk i zacierającej bariery dyscyplin pokazane zostało jako historia performatywnie rozwijającej się formy zawieszonej między projekcją a niezrealizowaniem.


Rok wydania2013
Liczba stron300
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2567-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
    W stronę próby     10
    Przemieszczenia     13
    Powtórzenia     15
    Skreślenia     18
    Próba na próbę     20
    W stronę estetyki performatywnej     24
    W stronę somatoestetyki     30
  
  ROZDZIAŁ I. Trzy teatry niemożliwe. Różewicz – Witkacy – Kantor     43
  
  ROZDZIAŁ II. Różewicz     60
    1. Biografia sztuki teatralnej – rekonstrukcja projektu teatralnego     60
      Przyrost naturalny – biografia sztuki nienapisanej     65
      Akt przerywany – nieustająca korekcja     70
      Straż Porządkowa – projekt „dramatu rozbieżnego”     75
    2. Odgrywanie aktu pisania     81
      Ocalone – utracone w piśmie     83
      Napisać tekst – napisać siebie     87
      Między scaleniem a rozrzuceniem     96
    3. Korekcja: problem retoryczny i estetyczny     102
      Wymazywanie – zasłanianie     104
      Dopowiadanie – zaprzeczanie     109
      Kłopoty z ortografią     112
  
  ROZDZIAŁ III. Witkacy     116
    1. O spotkaniach literatury i komentarza     116
      Dramatyzowanie szkicu estetycznego     118
      „Dramat komentarza”     122
      Teoria niemożliwa     126
      Zdarzenie na marginesie     133
    2. Próba podmiotu – podmiot na próbę     140
      Próba „ja” jako „nie-ja”     143
      Metafizyka nieobecności     150
      Próba autoportretu     154
    3. Witkacy na próbę w teatrze Tadeusza Kantora     158
      Dramat na próbę teorii     159
      Dramat na próbę teatru niemożliwego     167
  
  ROZDZIAŁ IV. Kantor     173
    1. Ambalaż: między estetyką a metafizyką     173
      „Nic z estetyki!”     175
      Między ocaleniem a unicestwieniem     179
      Między obecnością a pozorem obecności     181
    2. Odwrócenie jako kategoria estetyczna     187
      Od ambalażu ciała do ciała-ambalażu     190
      Od materialności przedmiotu do materialności pisma     194
      Między słowem, sceną i obrazem     196
      Ambalaże tekstualne     201
    3. Doświadczenie: próba dzieła – próba „ja”     205
      Infernum ciała     208
      Rekonstrukcje     215
      Reinterpretacje     218
      Projekty     220
      Infernum świadomości     223
      W stronę metafizyki     230
    4. Biografia sztuki literackiej – rekonstrukcja projektu literackiego     235
      Wiersze: projektowanie teatru     236
      Teksty teoretyczne: projektowanie literatury     239
      Partytury: projektowanie dramatu     243
      Pisanie na próbę     244
  
  ROZDZIAŁ V. Próba materii. Rekonstrukcja – reprint – remastering     249
    1. Re-konstrukcje i konstrukcje dzieł Witkacego     253
    2. Reprint rękopisu Kartoteki, czyli w stronę liberatury     258
    3. Remastering – ku teatrowi obrazów wewnętrznych     263
  
  Zakończenie     270
  
  Bibliografia     275
  
  Nota bibliograficzna     287
  
  Indeks osób     288
  
  Literature on a Trial Basis. Between Literature and Commentary: Różewicz, Witkacy, and Kantor (Summary)     294
RozwińZwiń