Transcendentalny i nietranscendentalny sens jedności w myśli XIII wieku na tle filozoficznej tradycji

-33%

Transcendentalny i nietranscendentalny sens jedności w myśli XIII wieku na tle filozoficznej tradycji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,22  34,65

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,65 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,22 zł  


23,22

w tym VAT

Studia nad transcendentalnym sensem jedności (i - odpowiednio - nad jej sensami nietranscendentalnymi), zwłaszcza związane z badaniem odległej epoki w dziejach filozofii (a taką niewątpliwie jest wiek XIII - złoty wiek scholastyki, a zarazem archiwum myśli dawno przebrzmiałych, zapomnianych, „zdekonstruowanych", tak martwych i niezrozumiałych jak łacina, w której je zapisano), można uznać za intelektualną ekstrawagancję, anachronizm, świadomą marginalizacje. Autor nie obiecuje, że wystąpi tu z jakimiś rewolucyjnymi odkryciami, że dokona jakiegoś „modernizującego" przekładu starych problemów i starego dyskursu na któryś z powszechnie akceptowanych dyskursów filozofii współczesnej. Wyznacza sobie nieco skromniejsze zadanie: poszerzenie zwyczajowo zakreślanego pola badawczego, włączenie w nie postaci, dzieł i problemów z reguły niezauważanych bądź takich, które wciąż nie doczekały się gruntownej analizy, choć zasługują na poważny namysł. Wydaje się bowiem, że do tej pory nie przeprowadzono kompleksowego badania poświęconego wyłącznie zagadnieniu jedności w myśli XIII wieku, zwłaszcza zaś rozpoznaniu i skonfrontowaniu z sobą różnych wariantów jej transcendentalnych i nietranscendentalnych znaczeń. Może wynikiem proponowanej tu analizy będzie odkrycie, że ta domniemana średniowieczna prehistoria filozofii skrywa nie tylko skamieliny i muzealne eksponaty, ale także żywą myśl filozofa, z którym można nawiązać dialog, wejść w spór, szukać prawdy. Ubocznym zamysłem tej rozprawy jest bowiem zarówno upowszechnienie pewnej partykularnej wiedzy, jak i przybliżenie stylów myślenia i sposobów argumentowania właściwych tamtej odległej epoce, krótko mówiąc - przybliżenie tego, co Gilson przed laty nazwał „duchem filozofii średniowiecznej".


Rok wydania2011
Liczba stron152
KategoriaHistoria filozofii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3223-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział I: Antycypacje     11
  1. Platon     12
  2. Arystoteles     15
  3. Dziedzictwo Platona     17
  4. Neoplatonicy: Plotyn     19
  5. Neoplatonicy: Proklos     22
  6. Neoplatonicy: Pseudo-Dionizy Areopagita     23
  7. Księga o przyczynach     25
  8. Augustyn    27
  9. Boecjusz     30
  10. Dominik Gundisalvi i De unitate     32
  11. Awicenna     35
  12. Mojżesz Majmonides     38
  
  Rozdział II: U początków refleksji nad transcendentalnym sensem jedności, prawdy i dobra. Summa de bono Filipa Kanclerza     41
  
  Rozdział III: Porządkowanie znaczeń jedności w Summa fratris Alexandri     45
  
  Rozdział IV: Albert Wielki     51
  
  1. Porządkowanie znaczeń jedności     51
  2. Jedność transcendentalna a nadawanie formy     57
  
  Rozdział V: Tomasz z Akwinu     65
  
  1. Wywodzenie transcendentaliów z bytu. Dodawanie realne a dodawanie pojęciowe     65
  2. Krytyczny dialog z tradycją     69
  3. Niezbędne uściślenia dotyczące relacji między jednością a wielością. Jedność transcendentalna a liczba     75
  4. Czy jedność transcendentalna ma wyłącznie sens negatywny? Jedność jako doskonałość i czynnik doskonalący     78
  
  Rozdział VI: Jedność i jej aporie w rozumieniu Sigera z Brabantu    81
  
  Rozdział VII: Henryka z Gandawy dialektyka jedności i wielości     95
  
  Rozdział VIII: Jedność transcendentalna a struktura bytu. Jedność formy i jedność istnienia według Idziego Rzymianina     105
  
  Rozdział IX: Jedność, jednostka, jednostkowienie w ujęciu Gotfryda z Fontaines    111
  
  Rozdział X: Bonawentura z Bagnoreggio: jedność transcendentalna, jedność w Bogu, jedność w świecie stworzonym     123
  
  Rozdział XI: Odrębne stanowisko Piotra Olivi: w poszukiwaniu pozytywnego sensu jedności. Jedność a miara     133
  
  Zakończenie     139
  Bibliografia     141
  Indeks osobowy     147
  Indeks rzeczowy     149
RozwińZwiń