INNE EBOOKI AUTORA
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Studia nad transcendentalnym sensem jedności (i - odpowiednio - nad jej sensami nietranscendentalnymi), zwłaszcza związane z badaniem odległej epoki w dziejach filozofii (a taką niewątpliwie jest wiek XIII - złoty wiek scholastyki, a zarazem archiwum myśli dawno przebrzmiałych, zapomnianych, „zdekonstruowanych", tak martwych i niezrozumiałych jak łacina, w której je zapisano), można uznać za intelektualną ekstrawagancję, anachronizm, świadomą marginalizacje. Autor nie obiecuje, że wystąpi tu z jakimiś rewolucyjnymi odkryciami, że dokona jakiegoś „modernizującego" przekładu starych problemów i starego dyskursu na któryś z powszechnie akceptowanych dyskursów filozofii współczesnej. Wyznacza sobie nieco skromniejsze zadanie: poszerzenie zwyczajowo zakreślanego pola badawczego, włączenie w nie postaci, dzieł i problemów z reguły niezauważanych bądź takich, które wciąż nie doczekały się gruntownej analizy, choć zasługują na poważny namysł. Wydaje się bowiem, że do tej pory nie przeprowadzono kompleksowego badania poświęconego wyłącznie zagadnieniu jedności w myśli XIII wieku, zwłaszcza zaś rozpoznaniu i skonfrontowaniu z sobą różnych wariantów jej transcendentalnych i nietranscendentalnych znaczeń. Może wynikiem proponowanej tu analizy będzie odkrycie, że ta domniemana średniowieczna prehistoria filozofii skrywa nie tylko skamieliny i muzealne eksponaty, ale także żywą myśl filozofa, z którym można nawiązać dialog, wejść w spór, szukać prawdy. Ubocznym zamysłem tej rozprawy jest bowiem zarówno upowszechnienie pewnej partykularnej wiedzy, jak i przybliżenie stylów myślenia i sposobów argumentowania właściwych tamtej odległej epoce, krótko mówiąc - przybliżenie tego, co Gilson przed laty nazwał „duchem filozofii średniowiecznej".
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 152 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3223-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I: Antycypacje | 11 |
1. Platon | 12 |
2. Arystoteles | 15 |
3. Dziedzictwo Platona | 17 |
4. Neoplatonicy: Plotyn | 19 |
5. Neoplatonicy: Proklos | 22 |
6. Neoplatonicy: Pseudo-Dionizy Areopagita | 23 |
7. Księga o przyczynach | 25 |
8. Augustyn | 27 |
9. Boecjusz | 30 |
10. Dominik Gundisalvi i De unitate | 32 |
11. Awicenna | 35 |
12. Mojżesz Majmonides | 38 |
Rozdział II: U początków refleksji nad transcendentalnym sensem jedności, prawdy i dobra. Summa de bono Filipa Kanclerza | 41 |
Rozdział III: Porządkowanie znaczeń jedności w Summa fratris Alexandri | 45 |
Rozdział IV: Albert Wielki | 51 |
1. Porządkowanie znaczeń jedności | 51 |
2. Jedność transcendentalna a nadawanie formy | 57 |
Rozdział V: Tomasz z Akwinu | 65 |
1. Wywodzenie transcendentaliów z bytu. Dodawanie realne a dodawanie pojęciowe | 65 |
2. Krytyczny dialog z tradycją | 69 |
3. Niezbędne uściślenia dotyczące relacji między jednością a wielością. Jedność transcendentalna a liczba | 75 |
4. Czy jedność transcendentalna ma wyłącznie sens negatywny? Jedność jako doskonałość i czynnik doskonalący | 78 |
Rozdział VI: Jedność i jej aporie w rozumieniu Sigera z Brabantu | 81 |
Rozdział VII: Henryka z Gandawy dialektyka jedności i wielości | 95 |
Rozdział VIII: Jedność transcendentalna a struktura bytu. Jedność formy i jedność istnienia według Idziego Rzymianina | 105 |
Rozdział IX: Jedność, jednostka, jednostkowienie w ujęciu Gotfryda z Fontaines | 111 |
Rozdział X: Bonawentura z Bagnoreggio: jedność transcendentalna, jedność w Bogu, jedność w świecie stworzonym | 123 |
Rozdział XI: Odrębne stanowisko Piotra Olivi: w poszukiwaniu pozytywnego sensu jedności. Jedność a miara | 133 |
Zakończenie | 139 |
Bibliografia | 141 |
Indeks osobowy | 147 |
Indeks rzeczowy | 149 |