Od schematyzmu transcendentalnego do montażu

Pojetyczny i krytyczny model wyobraźni

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,92  23,20

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,20 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,92 zł  


13,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowany tom stanowi próbę opracowania pojetycznego i krytycznego modelu wyobraźni. Koncepcja Immanuela Kanta i jej hermeneutyczne oraz fenomenologiczne reinterpretacje stanowią teoretyczną podstawę odpowiedzi na pytanie o twórczy potencjał wyobraźni oraz zasadę działania obrazów.


W procesie odkrywania i poszerzania sensu doświadczenia pojetyczny aspekt wyobraźni (zdolność do tworzenia treści i wydobywania ukrytego znaczenia) łączy się z aspektem krytycznym (przekraczanie zastanych klasyfikacji i warunkowanie możliwości pojawienia się tego, co nowe). Wymaga to potraktowania wyobraźni jako aktu tworzenia i łączenia obrazów oraz ich pracy.
Dynamika wyobraźni pozwala na konstruowanie i dekonstruowanie struktur językowych i obrazkowych, na dostrzeganie w nich zależności, podobieństw i różnic.


Książka wypełnia w polskiej filozofii poważną lukę w myśleniu o wyobraźni. Poszerza dotychczasowe rozważania o niej (z takich dziedzin jak hermeneutyka, fenomenologia, teoria obrazu) przez ugruntowanie współczesnych rozwiązań w filozofii Kanta i pokazanie jej zastosowań i konceptualnych przeobrażeń.


Kant wraz z pytaniem o warunki możliwości poznania i możliwości interpretacji świata określa niezwykle istotną rolę wyobraźni – w procesie syntezy i schematyzacji dostarcza ona treści doświadczania. Jest zarazem władzą, która umożliwia estetyczne przeczucie jeszcze nierozpoznanego sensu. Kant otwiera tym samym tematykę pracy obrazów: oddziaływania na siebie przedstawień (wzajemnego różnicowania i dopełniania), ich uporządkowania i roli, jaką grają w rozpoznaniu koniecznych oraz możliwych relacji. Rezonuje ona wszędzie tam, gdzie zadawane jest pytanie o zmysłowe wyłanianie się sensu, twórczy i obrazowy zasób metafory, zespalanie wydarzeń w narracyjną całość, a fragmentów w doświadczenie, jak również o granice tego, co dyskursywne. Główny cel pracy stanowi odpowiedź na pytanie, pod jakimi warunkami obrazy, ich kształtowanie, bogactwo naoczności jest sensotwórcze oraz na czym praca obrazów polega. Książka wypełnia w polskiej filozofii poważną lukę w myśleniu o wyobraźni. Poszerza dotychczasowe rozważania o niej (z takich dziedzin jak hermeneutyka, fenomenologia, teoria obrazu) przez ugruntowanie współczesnych rozwiązań w filozofii Kanta i pokazanie jej zastosowań i konceptualnych przeobrażeń.


******


From Transcendental Schematism to Montage. The Poietic and Critical Model of Imagination


The book closes a significant gap in Polish philosophical thought on imagination. It expands the current reflections on it (in such areas as hermeneutics, phenomenology, the theory of the image), strengthening contemporary solutions in Kant’s philosophy and showing its uses and conceptual transformations.


Rok wydania2021
Liczba stron300
KategoriaFilozofia analityczna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5163-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Kantowski model wyobraźni transcendentalnej 23
  1. Wstęp    23
  2. Wyobraźnia w strukturach poznawczych    29
  2.1. Syntezy    29
  2.2. Proces syntezy jako czytanie przyrody    42
  2.3. Postaciowa rola wyobraźni    47
  2.4. Schematy czystych pojęć intelektu    51
  3. Wyobraźnia w doświadczeniu estetycznym    62
  3.1. Refleksyjna władza sądzenia    62
  3.2. Piękno a podmiot i syntezy wyobraźni    68
  3.3. Idea estetyczna    74
  3.4. Wzniosłość    82
  4. Podsumowanie    88
  
  Rozdział II. Metafora i obraz. O wolnej wyobraźni wytwórczej 97
  1. Wstęp    97
  2. Metafora    99
  2.1. Sens a status obrazu    99
  2.2. Metafora – od substytucji do interakcji    105
  2.3. Obrazowy wymiar metafory    115
  2.4. Poetyzowanie – metafora i obraz    119
  2.5. Metafora a symbol    130
  3. Obraz    133
  3.1. Estetyczne zanurzenie w świecie i estetyczna nieodróżnialność    134
  3.2. Malarski schematyzm    140
  3.3. Widzialność a wizualność    149
  3.4. Obecność tego, co materialne    153
  3.5. Naddeterminacja i złośliwy schematyzm    168
  4. Podsumowanie    177
  
  Rozdział III. Aplikacje i rozwinięcia. Konstrukcyjny i dekonstrukcyjny aspekt działania wyobraźni 181
  1. Wstęp    181
  2. Tworzenie treści jako syntetyczna i schematyczna konstrukcja    182
  2.1. Paradygmat poszlak i możliwość rekonstrukcji wydarzeń    185
  2.2. Syntetyczna funkcja intrygi w powieści    189
  2.3. Mimesis a świat przeżywany    198
  2.4. Film jako opowieść    204
  2.5. Wyobraźnia historyczna    215
  3. Warsztat montażu wyobrażeniowego    221
  3.1. Wyobraźnia wobec niewyobrażalnego    221
  3.2. Montaż jako strategia twórcza    237
  3.3. Montaż jako strategia krytyczna    251
  4. Podsumowanie    270
  
  Zakończenie    275
  Bibliografia    289
  Summary 297
RozwińZwiń