POLECAMY
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Komunistyczne Chiny na przełomie wieków XX i XXI stają się jednym z głównych ośrodków, w których kształtuje się współcześnie ład ekonomiczno-społeczny w skali globalnej. Możemy obserwować, jak w odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą wolnorynkowa strategia gospodarcza państw demokracji zachodniej, tworzy się w tej części świata nowoczesne państwo. Państwo, które jest nowoczesne na swój własny sposób, ponieważ buduje swą pozycję w oparciu o inny niż zachodni obraz świata i inną skalę wartości.
Bez znajomości podstaw tego sposobu bycia w świecie trudno nam będzie poprawnie odczytywać intencje i kierunek, w jaki obecnie zmierzają chińskie elity polityczne. Stąd – paradoksalnie - książka traktująca o początkach sztuki konfucjańskiej może okazać się interesującą lekturą nie tylko dla wąskiego grona jej amatorów. Bowiem prezentuje się w niej sztukę – jej techniki, style i idee – na tle filozoficznego obrazu świata powszechnie zakładanego przez przedstawicieli cywilizacji chińskiej. Uważny czytelnik w trakcie lektury, sam może zdobyć umiejętność spoglądania na sposób „chiński” na świat wokół niego. Wtedy lekturze książki o filozoficznych podstawach sztuki odległej starożytności towarzyszyć będzie możliwość większego zrozumienia tego, co dzieje się we współczesnym świecie.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Filozofia polityki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9001-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Kosmos, czyli o tym, co jest najbardziej oczywiste | 19 |
1.1. Diagramy | 25 |
1.2. Księgi źródłowe | 26 |
1.3. Mądrość – jej źródła i natura | 29 |
1.4. Pochodzenie świata | 31 |
1.5. Pochodzenie istnień jednostkowych | 34 |
1.6. Świat i to, co jest poza światem | 35 |
1.7. Różnorodność świata | 36 |
1.8. Przeciwieństwa i sprzeczności | 39 |
1.9. Rzeczy i relacje | 40 |
1.10. Prawda i cała prawda | 43 |
1.11. Zmiana i niezmienność | 44 |
1.12. Problem tożsamości | 46 |
Rozdział 2. Mikrokosmos, czyli o tym, jak być sobą w wiecznie zmieniającym się świecie | 51 |
2.1. Konfucjusz i kontynuatorzy: Mencjusz oraz Xunzi | 53 |
2.2. Laozi i Zhuangzi | 69 |
Rozdział 3. Użyteczna elegancja rodu Zhou | 83 |
3.1. „Jest jak kamień szlachetny, cięty i szlifowany, cyzelowany i wygładzony…” | 87 |
3.2. „A rozrywkę jeno w sześciu sztukach (yi) znajduj!” | 95 |
3.2.1. Sztuka ceremonii | 99 |
3.2.1.1. Sztuka ceremonii religijnych | 108 |
3.2.2. Muzyka | 121 |
3.2.2.1. Xunzi „O muzyce” | 125 |
3.2.3. Kaligrafia | 128 |
3.2.4. Księgi klasyczne | 147 |
3.2.4.1. Sztuka cytatu | 158 |
3.2.5. Jedność sześciu sztuk | 162 |
3.3. „…od kogoż mógłby on takiej szlachetności się nauczyć?” | 166 |
3.4. „A dwór twój niech będzie Akademią…” | 175 |
3.5. „Kierując się ku dao…” | 180 |
Rozdział 4. Wieczna elegancja bezużytecznych form | 187 |
4.1. „Jak nieociosany kloc, tak byli prości…” | 188 |
4.2. „Żeby błądzić […] w bezczynności lub beztrosko odpoczywać…” | 195 |
4.2.1. Droga ceremonii i muzyki | 196 |
4.2.2. Droga pędzla | 207 |
4.2.3. Droga powożenia zaprzęgiem konnym i łucznictwa | 209 |
4.2.4. Droga ksiąg | 212 |
4.3. „Wielki nauczyciel” | 222 |
4.4. „Na dworze duchowym… w pustej komnacie serca…” | 228 |
4.5. „Wracając do dao…” | 230 |
Rozdział 5. Co dalej – w stronę metafizyki i koncepcji estetycznych | 235 |
Bibliografia | 255 |