Filozoficzne przesłanki holizmu historiozoficznego w myśli Augusta Cieszkowskiego

Filozoficzne przesłanki holizmu historiozoficznego w myśli Augusta Cieszkowskiego

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,22

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia stanowi próbę weryfikacji założeń filozoficznych, na których August Cieszkowski oparł swoją holistyczną interpretację historii. Koncepcja czołowego przedstawiciela XIX w., myśli polskiej okresu międzypowstaniowego, przedstawiona po raz pierwszy w Prolegomenach do historiozofii, zakłada, że adekwatne uchwycenie istoty procesu historycznego wymaga radykalnie pojętego ujęcia całościowego. Autor nawiązuje do Heglowskiego paradygmatu filozofii dziejów, z którego pochodzi idea holistycznej "dialektyki historii" Augusta Cieszkowskiego.


Liczba stron246
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2190-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  I. Heglowska radykalizacja liniowej koncepcji dziejów    23
    1. Spekulatywne ujęcie procesu historycznego    23
      1.1. Historia – jako kształtowanie się pojęcia ducha    23
      1.2. Ukryty cel dziejów    25
      1.3. Prawo ducha świata    27
    2. Dzieje powszechne – jako ciąg historii narodowych    30
      2.1. Duch narodu    30
      2.2. Państwo a kultura    33
      2.3. Naród historyczny    36
    3. Absolutyzacja ducha obiektywnego    38
      3.1. Problem całości dziejów    38
      3.2. Historia polityczna a historia w ogóle    41
      3.3. Państwo – jako fundament obiektywności historycznej    43
    4. Historia a logika    47
      4.1. Problem aprioryzmu w Heglowskiej refleksji historiozoficznej    47
      4.2. Filozofia historii a historia filozofii    52
      4.3. Historyczny postęp w nieskończoność    54
    5. Wewnętrzna sprzeczność Heglowskiego antyutopizmu    60
      5.1. Spekulatywna logika dziejów a obiektywizm historyczny    60
      5.2. Trychotomiczna zasada dialektyki a zasada postępu    63
      5.3. Problem przyszłości historycznej    66
  II. Próba holistycznej wykładni procesu historycznego w historiozofii Augusta Cieszkowskiego    68
    1. Holizm historiozoficzny Cieszkowskiego – jako krytyczna kontynuacja spekulatywnej filozofii dziejów Hegla    68
      1.1. Pozytywne rozwinięcie idei logiki historii w Prolegomenach do historiozofii Cieszkowskiego    68
      1.2. Holistyczne ujęcie procesu historycznego przeciw tradycyjnej linearnej koncepcji dziejów    72
      1.3. Trychotomiczna zasada postępu    77
      1.4. Zagadnienie immanentnej dziejowości ducha    79
      1.5. Przejście abstrakcyjnej logiki historii w spekulatywną teleologię poznania historycznego    85
    2. Teleologia poznania historycznego a palingeneza    92
      2.1. Spirytualistyczne podstawy holizmu historiozoficznego    92
      2.2. Historia – jako kształtowanie się prawdy ducha    95
      2.3. Dialektyczna koncepcja ducha w Bogu i palingenezie Cieszkowskiego    97
      2.4. Próba rehabilitacji religijnego wyobrażenia ducha absolutnego    100
      2.5. Krytyka filozoficznej absolutyzacji momentu negatywności ducha    107
    3. Teoretyczne granice aktywizmu Cieszkowskiego    113
      3.1. Próba pogodzenia dyskursu religijnego z filozoficznym    113
      3.2. Objawienie chrześcijańskie a dialektyka dziejów    114
      3.3. Koncepcja palingenezy podmiotowej    117
      3.4. Substancjalizacja woli absolutnej w filozofii religijnej Cieszkowskiego    120
      3.5. Granice spirytualistycznej filozofii czynu    122
  III. Połączenie paradygmatu historiozofii i filozofii objawienia w projekcie Ojcze nasz Cieszkowskiego    136
    1. Koncepcja praktycznej realizacji idei „historiozofii” w filozofii dojrzałego Cieszkowskiego    136
      1.1. Filozoficzna egzegeza Modlitwy Pańskiej – jako klucz do współczesności    136
      1.2. Testament chrystianizmu    139
      1.3. Rozwinięcie holistycznej wizji dziejów w optyce filozofii objawienia    142
    2. Sylogistyczna struktura dziejów    144
      2.1. Zagadnienie źródłowego uwarunkowania faktu historycznego    144
      2.2. Realny i idealny wymiar historii    146
      2.3. Całokształt dynamiki procesu historycznego    148
    3. Millenarystyczna reinterpretacja wyjściowych założeń holizmu historiozoficznego    149
      3.1. Przesłanki wielkiego sylogizmu dziejów    149
      3.2. Rewolucyjny potencjał chrześcijańskiej koncepcji ducha    151
      3.3. Historyczny paradygmat "Adama", "Chrystusa" i "Parakleta"    154
    4. Elementy rozkładu tradycyjnego ujęcia eschatologii w "parakletyzmie" Cieszkowskiego    156
      4.1. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość    156
      4.2. Doczesność a wieczność    161
      4.3. Świat i zaświat – jako wzajemne korelaty    163
      4.4. Epoka Parakleta    170
      4.5. Finalny cel procesu historycznego    174
      4.6. Rozwiązanie ekskluzywnej zasady chrystianizmu    179
  IV. Współczesna rewizja linearnego ujęcia dziejów. Perspektywy powrotu do holistycznej wykładni historii    185
    1. Granice Heglowskiej koncepcji czasu i historii    185
    2. Aporie posthistoryzmu    195
    3. Aktualność Cieszkowskiego    205
  Zakończenie    215
  Bibliografia    221
  Indeks    240
  Philosophical background of historiosophical holism in August Cieszkowski’s thought (Summary)    245
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia