Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych

Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych

w socjopedagogicznej perspektywie uwarunkowań pełnionej roli zawodowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,70 zł  


35,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozprawa stanowi niezwykle aktualne i wartościowe z punktu widzenia obszarów zainteresowań współczesnych nauk społecznych (pedagogiki społecznej, pracy socjalnej, pedagogiki zawodu) opracowanie dotyczące instytucjonalizacji zawodu pracownika socjalnego we współczesnym społeczeństwie obywatelskim. Na ogólny - nota bene bardzo wysoki - walor całego opracowania składa się ów fakt, że jest ono znakomitym przykładem przeprowadzenia badań oraz szerszych refleksji typu "active research". Tym samym można będzie sformułować praktyczne wnioski (dezyderaty), przedkładając je wszystkim osobom zainteresowanym, przede wszystkim zwierzchnikom/przełożonym oraz odpowiednim wyspecjalizowanym agendom (instytucjom) społecznym, realizatorom polityki społecznej w III Rzeczypospolitej, po to aby kompensować powstałą sytuację pojawiającego się dyskomfortu psychicznego wśród badanej grupy zawodowej. Dzięki takim właśnie opracowaniom można w analizowanym obszarze ważkich zainteresowań likwidować podstawową sprzeczność między zasadą niesienia indywidualnej pomocy w rozwiązywaniu problemów jednostek, rodzin czy grup społecznych, a własną indywidualną satysfakcją.


Rok wydania2013
Liczba stron371
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-304-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Zadowolenie z życia profesjonalistów z zakresu pomocy jako podstawa działania społecznego     15
  
  1. Główne wyznaczniki ludzkiej egzystencji     15
  2. Filozoficzne, psychologiczne, socjopedagogiczne oraz ekonomiczne ujęcie zadowolenia z życia     20
  2.1. Filozoficzne aspekty zadowolenia z życia     20
  2.2. Psychologiczny punkt widzenia zadowolenia z życia     22
  2.3. Jakość i zadowolenie z życia w ujęciu socjopedagogicznym     25
  2.4. Ekonomiczne aspekty zadowolenia z życia     30
  3. Pozytywny kontekst funkcjonowania człowieka dorosłego     32
  4. Pedagogiczne ujęcie prospołeczności sensu życia     40
  5. Satysfakcja z pracy zawodowej warunkiem skutecznego działania pomocowego     50
  5.1. Zadowolenie z pracy     50
  5.2. Konsekwencje zadowolenia z pracy dla jednostki     55
  5.3. Satysfakcja zawodowa w pracy pomocowej     57
  6. Źródła zadowolenia z życia osób ukierunkowanych na pomoc innym     58
  6.1. Teorie ujmujące jakość życia w kontekście jej źródeł     58
  6.2. Źródła poczucia szczęścia     62
  7. Zadowolenie z życia profesjonalistów z zakresu pomocy w świetle badań     67
  7.1. Zadowolenie z życia polskich pracowników socjalnych     67
  7.2. Zadowolenie z pracy w świetle badań polskich     69
  7.3. Zadowolenie z pracy w świetle badań prowadzonych w wybranych krajach     74
  
  Rozdział II. Specyfika pracy w zawodach służebnych na przykładzie zawodu pracownika socjalnego     83
  
  1. Istota pracy w zawodach pomocowych     83
  1.1. Pomoc jako kategoria działania ludzkiego     83
  1.2. Służby społeczne – rozwój i cechy charakterystyczne     88
  1.3. Uwarunkowania skuteczności zawodowych działań pomocowych     95
  2. W kierunku profesjonalizacji pracy socjalnej opartej na potencjałach     103
  2.1. Proces profesjonalizacji     103
  2.2. Przyszłość pracy socjalnej opartej na potencjałach     108
  2.3. Instytucjonalno-prawne warunki roli zawodowej pracownika socjalnego     110
  3. Funkcjonowanie zawodowe pracowników służb społecznych w kontekście doświadczanego stresu i poczucia wypalenia     115
  3.1. Obciążenia w zawodach pomocowych     115
  3.2. Stres zawodowy – zarys problematyki     118
  3.3. Wypalenie zawodowe w zawodach z misją społeczną     125
  4. Poczucie umiejscowienia kontroli a jakość życia i tendencje do udzielania pomocy wśród przedstawicieli zawodów z misją społeczną     139
  4.1. Poczucie umiejscowienia kontroli     139
  4.2. Znaczenie poczucia umiejscowienia kontroli dla funkcjonowania Zawodowego     142
  5. Funkcjonowanie pracowników socjalnych w świetle wyników badań     144
  5.1. Wnioski z badań prowadzonych wśród polskich pracowników socjalnych     144
  5.2. Badania prowadzone wśród pracowników socjalnych poza granicami Polski     160
  Podsumowanie     169
  
  Rozdział III. Założenia metodologiczne badań własnych     171
  
  1. Przedmiot badań, cele i problemy badawcze oraz hipotezy robocze     171
  2. Metody, techniki i narzędzia badawcze     177
  3. Teren i procedura badań     185
  4. Dobór próby i charakterystyka badanych pracowników socjalnych     190
  5. Zastosowane analizy statystyczne     193
  
  Rozdział IV. Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych     195
  
  1. Wola życia badanej grupy zawodowej     195
  2. Aktywność życiowa osób badanych     199
  2.1. Realizowane działania społeczne     199
  2.2. Uzyskiwane zasoby materialne     207
  2.3. Stan zdrowia     212
  2.4. Osiągnięcia zawodowe     216
  2.5. Poziom zadowolenia z cząstkowych aktywności życiowych     221
  3. Dobrostan subiektywny     226
  4. Otoczenie społeczne     229
  4.1. Relacje interpersonalne     229
  4.2. Plany życiowe     234
  4.3. Sądy na temat innych     237
  4.4. Źródła motywacji podejmowanych działań     241
  5. Poziom i czynniki zadowolenia z życia badanych pracowników socjalnych     244
  5.1. Poziomy zadowolenia z życia     244
  5.2. Zespół czynników zadowolenia z życia     251
  
  Rozdział V. Uwarunkowania poziomu zadowolenia z życia pracowników socjalnych     257
  
  1. Poziom zadowolenia z życia osób badanych a poczucie umiejscowienia kontroli     257
  1.1. Poczucie umiejscowienia kontroli badanych pracowników socjalnych     257
  1.2. Poziom zadowolenia z życia osób badanych a poczucie umiejscowienia kontroli     261
  2. Percepcja pracy i stres w pracy jako czynnik determinujący zadowolenie z życia pracowników socjalnych     264
  2.1. Percepcja pracy i stres w pracy     264
  2.2. Percepcja pracy i stres w pracy jako determinanty zadowolenia z życia     267
  3. Poziom zadowolenia z życia badanych pracowników socjalnych a ich poczucie sensu życia     270
  3.1. Sens życia badanych pracowników socjalnych     270
  3.2. Dążenia, ambicje i cele związane z pracą     287
  3.3. Sens życia badanych pracowników socjalnych – procedura wyróżnienia czynników     289
  3.4. Poczucie sensu życia badanych pracowników socjalnych jako determinanta poziomów zadowolenia z życia     290
  4. Symptomy wypalenia zawodowego jako czynniki różnicujące poziom zadowolenia z życia osób badanych     293
  5. Poziomy zadowolenia z życia a struktura socjodemograficzną badanej grupy osób     298
  
  Zakończenie i wnioski     317
  Bibliografia     329
  Spis tabel     357
  Spis wykresów, rycin i schematów     361
  Aneksy     363
RozwińZwiń