INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka podjęta w książce jest niezwykle aktualna i wartościowa poznawczo i aplikacyjnie. Pedagog szkolny jest nie tylko doradcą i konsultantem, mediatorem i terapeutą, opiekunem i wychowawcom, ale także osobą współpracującą z różnymi instytucjami wspomagającymi szkołę w realizacji jej funkcji. Podmiotowość stanowi niezbędny warunek właściwego pełnienia przez niego roli zawodowej oraz warunek indywidualnego rozwoju profesjonalnego [...]. Publikacja ta wpisuje się w nurt myślenia o pedagogu szkolnym jako kreatorze nowatorskich działań wychowawczych, spełniającym kluczową rolę w systemie pracy opiekuńczej i wychowawczej w środowisku szkolnym [...]. Przedstawione mi do oceny opracowanie uważam za niezwykle przejrzyste, spójne, logiczne i dopracowane pod względem procedury badawczej oraz analizy danych empirycznych. Zastosowane metody i techniki badawcze o dużych walorach psychometrycznych dostarczyły rzetelnego materiału empirycznego, który w sposób profesjonalny został opracowany [...]. Sądzę, że praca spotka się z dużym zainteresowaniem czytelników oraz wydatnie wzbogaci rynek księgarski o cenną publikację dotyczącą funkcjonowania zawodowego pedagogów szkolnych.
Z recenzji Prof. dr. hab. Waldemara Furmanka
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 324 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9098-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Podmiotowość jako przedmiot refleksji naukowej | 15 |
1. Podmiotowość – analiza pojęcia | 15 |
2. Wybrane koncepcje podmiotowości | 20 |
2.1. Problem podmiotowości w rozważaniach filozoficznych | 20 |
2.2. Podmiotowość w ujęciu socjologicznym | 28 |
2.3. Podmiotowość w koncepcjach psychologicznych | 34 |
2.4. Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna | 41 |
Rozdział II. Podmiotowość pedagogów w środowisku szkolnym | 49 |
1. Środowisko pracy pedagoga szkolnego i jego poczucie podmiotowości | 49 |
2. Deskryptory poczucia podmiotowości pedagogów | 54 |
2.1. Poczucie koherencji | 54 |
2.2. Poczucie sprawowania kontroli | 59 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej | 64 |
2.4. Poczucie własnej skuteczności | 71 |
Rozdział III. Osobowościowe wyznaczniki pracy pedagogów | 77 |
1. Pojęcie osobowości zawodowej pedagoga | 77 |
2. Wybrane wymiary osobowości zawodowej pedagoga | 81 |
2.1. Orientacja zawodowa | 81 |
2.2. Zachowania zawodowe | 87 |
2.3. Kompetencje społeczne | 92 |
2.4. Natura psychologiczna | 98 |
Rozdział IV. Metodologiczne założenia badań 103 | |
1. Przedmiot i cel badań | 103 |
2. Problemy badawcze i hipotezy robocze | 104 |
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 107 |
4. Teren badań oraz charakterystyka badanych osób | 110 |
Rozdział V. Poczucie podmiotowości badanych pedagogów szkolnych | 113 |
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych | 113 |
2. Deskryptory poczucia podmiotowości badanych | 115 |
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów | 116 |
2.2. Poczucie kontroli (sprawstwa) badanych osób | 123 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów | 137 |
2.4. Poczucie skuteczności badanych pedagogów | 153 |
3. Podsumowanie | 156 |
Rozdział VI. Wybrane wymiary osobowości zawodowej badanych pedagogów | 159 |
1. Orientacja zawodowa badanych osób | 159 |
2. Zachowania zawodowe badanych pedagogów | 166 |
3. Kompetencje społeczne badanych osób | 172 |
4. Natura psychologiczna badanych pedagogów | 180 |
5. Podsumowanie | 186 |
Rozdział VII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich orientacją zawodową | 189 |
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich orientacja zawodowa | 190 |
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich orientacją zawodową | 191 |
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa | 191 |
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa | 194 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa | 197 |
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa | 209 |
3. Podsumowanie | 210 |
Rozdział VIII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich zachowaniami zawodowymi | 213 |
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich zachowania zawodowe | 213 |
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich zachowaniami zawodowymi | 214 |
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe | 215 |
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe | 216 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe | 220 |
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe | 232 |
3. Podsumowanie | 233 |
Rozdział IX. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich kompetencjami społecznymi | 237 |
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich kompetencje społeczne | 237 |
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich kompetencjami społecznymi | 240 |
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne | 240 |
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne | 244 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych a ich kompetencje społeczne | 248 |
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne | 261 |
3. Podsumowanie | 262 |
Rozdział X. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich naturą psychologiczną | 265 |
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich natura psychologiczna | 265 |
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich naturą psychologiczną | 267 |
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich natura psychologiczna | 267 |
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich natura psychologiczna | 270 |
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów a ich natura psychologiczna | 272 |
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich natura psychologiczna | 284 |
3. Podsumowanie | 285 |
Zakończenie | 289 |
Spis tabel | 301 |
Spis wykresów | 309 |
Bibliografi a | 311 |