Poczucie podmiotowości pedagogów szkolnych a ich osobowościowe wyznaczniki pracy

Poczucie podmiotowości pedagogów szkolnych a ich osobowościowe wyznaczniki pracy

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł  


39,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka podjęta w książce jest niezwykle aktualna i wartościowa poznawczo i aplikacyjnie. Pedagog szkolny jest nie tylko doradcą i konsultantem, mediatorem i terapeutą, opiekunem i wychowawcom, ale także osobą współpracującą z różnymi instytucjami wspomagającymi szkołę w realizacji jej funkcji. Podmiotowość stanowi niezbędny warunek właściwego pełnienia przez niego roli zawodowej oraz warunek indywidualnego rozwoju profesjonalnego [...]. Publikacja ta wpisuje się w nurt myślenia o pedagogu szkolnym jako kreatorze nowatorskich działań wychowawczych, spełniającym kluczową rolę w systemie pracy opiekuńczej i wychowawczej w środowisku szkolnym [...]. Przedstawione mi do oceny opracowanie uważam za niezwykle przejrzyste, spójne, logiczne i dopracowane pod względem procedury badawczej oraz analizy danych empirycznych. Zastosowane metody i techniki badawcze o dużych walorach psychometrycznych dostarczyły rzetelnego materiału empirycznego, który w sposób profesjonalny został opracowany [...]. Sądzę, że praca spotka się z dużym zainteresowaniem czytelników oraz wydatnie wzbogaci rynek księgarski o cenną publikację dotyczącą funkcjonowania zawodowego pedagogów szkolnych.
Z recenzji Prof. dr. hab. Waldemara Furmanka


Rok wydania2018
Liczba stron324
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-9098-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział I. Podmiotowość jako przedmiot refleksji naukowej     15
    1. Podmiotowość – analiza pojęcia    15
    2. Wybrane koncepcje podmiotowości    20
      2.1. Problem podmiotowości w rozważaniach filozoficznych    20
      2.2. Podmiotowość w ujęciu socjologicznym     28
      2.3. Podmiotowość w koncepcjach psychologicznych     34
      2.4. Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna    41
  Rozdział II. Podmiotowość pedagogów w środowisku szkolnym     49
    1. Środowisko pracy pedagoga szkolnego i jego poczucie podmiotowości     49
    2. Deskryptory poczucia podmiotowości pedagogów     54
      2.1. Poczucie koherencji     54
      2.2. Poczucie sprawowania kontroli     59
      2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej     64
      2.4. Poczucie własnej skuteczności    71
  Rozdział III. Osobowościowe wyznaczniki pracy pedagogów    77
    1. Pojęcie osobowości zawodowej pedagoga    77
    2. Wybrane wymiary osobowości zawodowej pedagoga     81
      2.1. Orientacja zawodowa     81
      2.2. Zachowania zawodowe    87
      2.3. Kompetencje społeczne    92
      2.4. Natura psychologiczna    98
  Rozdział IV. Metodologiczne założenia badań 103
    1. Przedmiot i cel badań    103
    2. Problemy badawcze i hipotezy robocze     104
    3. Metody, techniki i narzędzia badawcze     107
    4. Teren badań oraz charakterystyka badanych osób    110
  Rozdział V. Poczucie podmiotowości badanych pedagogów szkolnych    113
    1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych     113
    2. Deskryptory poczucia podmiotowości badanych    115
      2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów     116
      2.2. Poczucie kontroli (sprawstwa) badanych osób     123
      2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów    137
      2.4. Poczucie skuteczności badanych pedagogów     153
    3. Podsumowanie    156
  Rozdział VI. Wybrane wymiary osobowości zawodowej badanych pedagogów     159
    1. Orientacja zawodowa badanych osób     159
    2. Zachowania zawodowe badanych pedagogów     166
    3. Kompetencje społeczne badanych osób     172
    4. Natura psychologiczna badanych pedagogów     180
    5. Podsumowanie    186
  Rozdział VII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich orientacją zawodową     189
    1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich orientacja zawodowa     190
    2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich orientacją zawodową     191
      2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa    191
      2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa     194
      2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa    197
      2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa    209
    3. Podsumowanie    210
  Rozdział VIII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich zachowaniami zawodowymi     213
    1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich zachowania zawodowe     213
    2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich zachowaniami zawodowymi     214
      2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe    215
      2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe    216
      2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe    220
      2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe    232
    3. Podsumowanie    233
  Rozdział IX. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich kompetencjami społecznymi     237
    1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich kompetencje społeczne     237
    2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich kompetencjami społecznymi     240
      2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne     240
      2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne    244
      2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych a ich kompetencje społeczne    248
      2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne    261
    3. Podsumowanie    262
  Rozdział X. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich naturą psychologiczną     265
    1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich natura psychologiczna     265
    2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich naturą psychologiczną     267
      2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich natura psychologiczna    267
      2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich natura psychologiczna    270
      2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów a ich natura psychologiczna     272
      2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich natura psychologiczna     284
    3. Podsumowanie    285
  Zakończenie     289
  Spis tabel     301
  Spis wykresów    309
  Bibliografi a     311
RozwińZwiń