Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych

Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych

Studium teoretyczno-badawcze

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka książki koncentruje się wokół samokształcenia osób dorosłych w kontekście ich całożyciowego rozwoju. Dorosły w kontekście współczesnych koncepcji edukacyjnych i rozwojowych postrzegany jest jako „capable being”, czyli człowiek zdolny do stawania się, do zmiany, do urzeczywistnienia czegoś ważnego w swoim życiu. Jednak w praktyce nie każdy realizuje swoje marzenia i rozwija predyspozycje. To, na ile dorosłe życie staje się źródłem głębokiej satysfakcji, zależy zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od wewnętrznych dyspozycji i kompetencji, które umożliwiają osobie plastyczną, twórczą realizację indywidualnego sensu życia i efektywnego radzenia sobie z przeciwnościami losu. W pracy przeanalizowano czynniki umożliwiające realizację własnych planów i potencjałów, umiejętnego kreowania swojego życia w kontekście aktywności edukacyjnej, a zwłaszcza samokształceniowej. Istotą samokształcenia jest samodzielne realizowanie siebie poprzez różnorodne procesy edukacyjne i rozwojowe. Uwarunkowania indywidualnej drogi edukacyjnej dorosłych rozważane są w kontekście teorii salutogenetycznej Aarona Antonovsky’ego.


Rok wydania2018
Liczba stron264
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3301-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział 1 Poczucie koherencji w świetle teorii salutogenetycznej    17
  1.1. Charakterystyka podejścia salutogenetycznego oraz centralnych pojęć paradygmatu    17
    1.1.1. Salutogeneza a patogeneza    17
    1.1.2. Poczucie koherencji i jego komponenty    20
      1.1.2.1. Komponent zrozumiałości (comprehensibility)    22
      1.1.2.2. Komponent zaradności (manageability)    23
      1.1.2.3. Komponent sensowności (meaningfulness)    23
  1.2. Wzorce doświadczeń życiowych (life patterns)    24
    1.2.1. Spójność doświadczenia życiowego    25
    1.2.2. Równowaga doświadczeń życiowych    25
    1.2.3. Aktywne uczestnictwo w doświadczeniach życiowych    26
    1.2.4. Dynamika poziomu komponentów SOC    27
  1.3. Stabilność poczucia koherencji    30
  1.4. Mechanizmy zabezpieczające wysokie SOC: elastyczność granic i siła poczucia koherencji    32
    1.4.1. Granice poczucia koherencji    32
    1.4.2. Silne a sztywne poczucie koherencji    35
  1.5. Poczucie koherencji – podobieństwa i różnice w świetle wybranych teorii    38
    1.5.1. Poczucie samoskuteczności Alfreda Bandury a poczucie koherencji    39
    1.5.2. Umiejscowienie kontroli Juliana B. Rottera a poczucie koherencji    41
    1.5.3. Odporność (hardiness) Suzanne C. Kobasy a poczucie koherencji    43
  1.6. Podsumowanie    45
  
  Rozdział 2 Poczucie koherencji a funkcjonowanie człowieka    47
  2.1. Rozwój poczucia koherencji i jego komponentów na poszczególnych etapach życia    47
    2.1.1. Niemowlęctwo a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji    48
    2.1.2. Dzieciństwo a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji    50
    2.1.3. Adolescencja a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji    54
    2.1.4. Wiek dorosły a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji    64
  2.2. Uogólnione zasoby odpornościowe a uogólnione deficyty odpornościowe    67
  2.3. Poczucie koherencji a radzenie sobie ze stresem    69
  2.4. Poczucie koherencji w badaniach empirycznych    76
  2.5. Podsumowanie    84
  
  Rozdział 3 Współczesne transformacje edukacji dorosłych    85
  3.1. Rynek pracy a edukacja    87
  3.2. Społeczeństwo oparte na wiedzy    91
  3.3. Organizacja ucząca się    93
  3.4. Kapitał społeczny a edukacja    98
  3.5. Podsumowanie    101
  
  Rozdział 4 Wybrane aspekty rozwoju człowieka dorosłego w kontekście aktywności edukacyjnej    103
  4.1. Aktywność edukacyjna jako droga indywidualnego rozwoju    103
  4.2. Wkraczanie w dorosłość – charakterystyka zmian życiowych    105
  4.3. Redefinicja przejścia z adolescencji w dorosłość – zjawisko odraczania dorosłośc    113
  4.4. Edukacja jako skuteczny mechanizm radzenia sobie    119
  4.5. Edukacja jako styl życia    126
  4.6. Specyfika edukacji osób dorosłych    131
  4.7. Podsumowanie    134
  
  Rozdział 5 Nowy wymiar edukacji. Edukacja dla rozwoju    136
  5.1. Koncepcja edukacji ustawicznej    137
  5.2. Edukacja ustawiczna a uczeń dorosły    139
  5.3. Samokształcenie    142
    5.3.1. Formy samokształcenia    144
    5.3.2. Istota samokształcenia    145
    5.3.3. Wdrażanie do samokształcenia    146
    5.3.4. Podmiotowe czynniki warunkujące samokształcenie    152
      5.3.4.1. Samokształcenie a intencjonalność    154
      5.3.4.2. Samokształcenie a poczucie samoskuteczności    157
      5.3.4.3. Samokształcenie a style uczenia się    159
      5.3.4.4. Samokształcenie a poczucie koherencji    160
  5.4. Podsumowanie    161
  
  Rozdział 6 Samokształcenie osób dorosłych. Badania własne w perspektywie salutogenetycznej    164
  6.1. Eksplikacja problematyki badawczej    164
  6.2. Dobór metod, procedur i technik badawczych    174
  6.3. Dobór badanej zbiorowości    177
  6.4. Charakterystyka grupy badawczej    178
    6.4.1. Płeć    178
    6.4.2. Wiek    179
    6.4.3. Wykształcenie    180
    6.4.4. Zatrudnienie    182
    6.4.5. Typ szkoły wyższej    183
    6.4.6. Bariery edukacyjne w odczuciu badanych    184
    6.4.7. Wsparcie pracodawcy w odczuciu osób badanych    188
    6.4.8. Aktywność samokształceniowa    189
    6.4.9. Motywacja samokształceniowa    189
    6.4.10. Poczucie koherencji    190
    6.4.11. Poczucie zrozumiałości    192
    6.4.12. Poczucie zaradności    193
    6.4.13. Poczucie sensowności    194
  6.5. Podsumowanie    195
  
  Rozdział 7 Prezentacja wyników badań własnych    197
  7.1. Istotność interkorelacji poczucia koherencji oraz jego komponentów    197
  7.2. Istotność interkorelacji samokształcenia oraz jego komponentów    200
  7.3. Poczucie koherencji i jego komponenty a samodzielna aktywność samokształceniowa    200
  7.4. Poczucie koherencji i jego komponenty a motywacja samokształceniowa    204
  7.5. Aktywność samokształceniowa a motywacja samokształceniowa    209
  7.6. Bariery edukacyjne a inne badane zmienne    210
  7.7. Poziom wykształcenia a inne badane zmienne    216
  7.8. Zatrudnienie a inne badane zmienne    219
  7.9. Wsparcie ze strony pracodawcy a inne badane zmienne    223
  7.10. Typ szkoły wyższej a inne badane zmienne    226
  7.11. Płeć a inne badane zmienne    230
  7.12. Wiek a inne badane zmienne    234
  
  Uwagi końcowe    239
  
  Bibliografia    242
  
  Sense of coherence and adult educational Activity. Theoretical and research study (Summary)    260
RozwińZwiń