POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Problematyka książki koncentruje się wokół samokształcenia osób dorosłych w kontekście ich całożyciowego rozwoju. Dorosły w kontekście współczesnych koncepcji edukacyjnych i rozwojowych postrzegany jest jako „capable being”, czyli człowiek zdolny do stawania się, do zmiany, do urzeczywistnienia czegoś ważnego w swoim życiu. Jednak w praktyce nie każdy realizuje swoje marzenia i rozwija predyspozycje. To, na ile dorosłe życie staje się źródłem głębokiej satysfakcji, zależy zarówno od czynników zewnętrznych, jak i od wewnętrznych dyspozycji i kompetencji, które umożliwiają osobie plastyczną, twórczą realizację indywidualnego sensu życia i efektywnego radzenia sobie z przeciwnościami losu. W pracy przeanalizowano czynniki umożliwiające realizację własnych planów i potencjałów, umiejętnego kreowania swojego życia w kontekście aktywności edukacyjnej, a zwłaszcza samokształceniowej. Istotą samokształcenia jest samodzielne realizowanie siebie poprzez różnorodne procesy edukacyjne i rozwojowe. Uwarunkowania indywidualnej drogi edukacyjnej dorosłych rozważane są w kontekście teorii salutogenetycznej Aarona Antonovsky’ego.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 264 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3301-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1 Poczucie koherencji w świetle teorii salutogenetycznej | 17 |
1.1. Charakterystyka podejścia salutogenetycznego oraz centralnych pojęć paradygmatu | 17 |
1.1.1. Salutogeneza a patogeneza | 17 |
1.1.2. Poczucie koherencji i jego komponenty | 20 |
1.1.2.1. Komponent zrozumiałości (comprehensibility) | 22 |
1.1.2.2. Komponent zaradności (manageability) | 23 |
1.1.2.3. Komponent sensowności (meaningfulness) | 23 |
1.2. Wzorce doświadczeń życiowych (life patterns) | 24 |
1.2.1. Spójność doświadczenia życiowego | 25 |
1.2.2. Równowaga doświadczeń życiowych | 25 |
1.2.3. Aktywne uczestnictwo w doświadczeniach życiowych | 26 |
1.2.4. Dynamika poziomu komponentów SOC | 27 |
1.3. Stabilność poczucia koherencji | 30 |
1.4. Mechanizmy zabezpieczające wysokie SOC: elastyczność granic i siła poczucia koherencji | 32 |
1.4.1. Granice poczucia koherencji | 32 |
1.4.2. Silne a sztywne poczucie koherencji | 35 |
1.5. Poczucie koherencji – podobieństwa i różnice w świetle wybranych teorii | 38 |
1.5.1. Poczucie samoskuteczności Alfreda Bandury a poczucie koherencji | 39 |
1.5.2. Umiejscowienie kontroli Juliana B. Rottera a poczucie koherencji | 41 |
1.5.3. Odporność (hardiness) Suzanne C. Kobasy a poczucie koherencji | 43 |
1.6. Podsumowanie | 45 |
Rozdział 2 Poczucie koherencji a funkcjonowanie człowieka | 47 |
2.1. Rozwój poczucia koherencji i jego komponentów na poszczególnych etapach życia | 47 |
2.1.1. Niemowlęctwo a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji | 48 |
2.1.2. Dzieciństwo a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji | 50 |
2.1.3. Adolescencja a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji | 54 |
2.1.4. Wiek dorosły a rozwój poszczególnych komponentów poczucia koherencji | 64 |
2.2. Uogólnione zasoby odpornościowe a uogólnione deficyty odpornościowe | 67 |
2.3. Poczucie koherencji a radzenie sobie ze stresem | 69 |
2.4. Poczucie koherencji w badaniach empirycznych | 76 |
2.5. Podsumowanie | 84 |
Rozdział 3 Współczesne transformacje edukacji dorosłych | 85 |
3.1. Rynek pracy a edukacja | 87 |
3.2. Społeczeństwo oparte na wiedzy | 91 |
3.3. Organizacja ucząca się | 93 |
3.4. Kapitał społeczny a edukacja | 98 |
3.5. Podsumowanie | 101 |
Rozdział 4 Wybrane aspekty rozwoju człowieka dorosłego w kontekście aktywności edukacyjnej | 103 |
4.1. Aktywność edukacyjna jako droga indywidualnego rozwoju | 103 |
4.2. Wkraczanie w dorosłość – charakterystyka zmian życiowych | 105 |
4.3. Redefinicja przejścia z adolescencji w dorosłość – zjawisko odraczania dorosłośc | 113 |
4.4. Edukacja jako skuteczny mechanizm radzenia sobie | 119 |
4.5. Edukacja jako styl życia | 126 |
4.6. Specyfika edukacji osób dorosłych | 131 |
4.7. Podsumowanie | 134 |
Rozdział 5 Nowy wymiar edukacji. Edukacja dla rozwoju | 136 |
5.1. Koncepcja edukacji ustawicznej | 137 |
5.2. Edukacja ustawiczna a uczeń dorosły | 139 |
5.3. Samokształcenie | 142 |
5.3.1. Formy samokształcenia | 144 |
5.3.2. Istota samokształcenia | 145 |
5.3.3. Wdrażanie do samokształcenia | 146 |
5.3.4. Podmiotowe czynniki warunkujące samokształcenie | 152 |
5.3.4.1. Samokształcenie a intencjonalność | 154 |
5.3.4.2. Samokształcenie a poczucie samoskuteczności | 157 |
5.3.4.3. Samokształcenie a style uczenia się | 159 |
5.3.4.4. Samokształcenie a poczucie koherencji | 160 |
5.4. Podsumowanie | 161 |
Rozdział 6 Samokształcenie osób dorosłych. Badania własne w perspektywie salutogenetycznej | 164 |
6.1. Eksplikacja problematyki badawczej | 164 |
6.2. Dobór metod, procedur i technik badawczych | 174 |
6.3. Dobór badanej zbiorowości | 177 |
6.4. Charakterystyka grupy badawczej | 178 |
6.4.1. Płeć | 178 |
6.4.2. Wiek | 179 |
6.4.3. Wykształcenie | 180 |
6.4.4. Zatrudnienie | 182 |
6.4.5. Typ szkoły wyższej | 183 |
6.4.6. Bariery edukacyjne w odczuciu badanych | 184 |
6.4.7. Wsparcie pracodawcy w odczuciu osób badanych | 188 |
6.4.8. Aktywność samokształceniowa | 189 |
6.4.9. Motywacja samokształceniowa | 189 |
6.4.10. Poczucie koherencji | 190 |
6.4.11. Poczucie zrozumiałości | 192 |
6.4.12. Poczucie zaradności | 193 |
6.4.13. Poczucie sensowności | 194 |
6.5. Podsumowanie | 195 |
Rozdział 7 Prezentacja wyników badań własnych | 197 |
7.1. Istotność interkorelacji poczucia koherencji oraz jego komponentów | 197 |
7.2. Istotność interkorelacji samokształcenia oraz jego komponentów | 200 |
7.3. Poczucie koherencji i jego komponenty a samodzielna aktywność samokształceniowa | 200 |
7.4. Poczucie koherencji i jego komponenty a motywacja samokształceniowa | 204 |
7.5. Aktywność samokształceniowa a motywacja samokształceniowa | 209 |
7.6. Bariery edukacyjne a inne badane zmienne | 210 |
7.7. Poziom wykształcenia a inne badane zmienne | 216 |
7.8. Zatrudnienie a inne badane zmienne | 219 |
7.9. Wsparcie ze strony pracodawcy a inne badane zmienne | 223 |
7.10. Typ szkoły wyższej a inne badane zmienne | 226 |
7.11. Płeć a inne badane zmienne | 230 |
7.12. Wiek a inne badane zmienne | 234 |
Uwagi końcowe | 239 |
Bibliografia | 242 |
Sense of coherence and adult educational Activity. Theoretical and research study (Summary) | 260 |