INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Inspiracją do podjęcia tematu była chęć zwrócenia uwagi na problemy ucznia borykającego się z problemami zdrowotnymi kończącego szkołę ponadgimnazjalną i stojącego przed progiem dorosłego życia. Niniejsza rozprawa wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu poczuciem jakości życia uczniów oraz charakterystyką ich prozdrowotnego stylu życia. Jest próbą określenia poczucia jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi uczęszczającej do szkół ponadgimnazjalnych, co dotychczas nie było przedmiotem szerszego ujęcia badawczego. Uwagę autorki zwrócił niewielki zasób literatury podejmujący problem zachowań zdrowotnych starszej młodzieży, a wyniki dotychczasowych badań wskazują na to, że znaczny odsetek badanej młodzieży przejawia zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Brakuje badań dotyczących prowadzonego stylu życia w sytuacji choroby przewlekłej, dlatego autorka podjęła się uzupełnienia istniejących braków, mając nadzieję, że przyczyni się to do opracowania praktycznych rozwiązań w celu skuteczniejszego oddziaływania edukacyjnego w zakresie zdrowia oraz objęcia opieką i wsparciem młodzież chorą przewlekle.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-872-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I: JAKOŚĆ ŻYCIA MŁODZIEŻY | 15 |
1. Jakość życia jako interdyscyplinarny obszar badawczy | 15 |
1.1. Istota pojęcia „jakość życia” w perspektywie nauk społecznych | 15 |
1.2. Teoretyczne koncepcje badań jakości życia | 22 |
1.3. Jakość życia we współczesnej medycynie | 29 |
1.4. Jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia | 31 |
2. Model jakości życia dzieci i młodzieży | 35 |
2.1. Specyfika jakości życia w okresie rozwojowym | 35 |
2.2. Europejski model jakości życia KIDSCREEN | 39 |
3. Problemy zdrowotne wieku młodzieńczego | 42 |
3.1. Istota okresu adolescencji | 42 |
3.2. Problemy zdrowotne – treść i zakres pojęcia | 45 |
3.3. Problematyka doświadczania przez młodzież choroby przewlekłej | 50 |
4. Jakość życia dzieci i młodzieży – przegląd badań | 56 |
ROZDZIAŁ II: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA – PODSTAWY TEORETYCZNE | 71 |
1. Styl życia – ewolucja pojęcia w ujęciu interdyscyplinarnym | 71 |
1.1. Styl życia – rys historyczny | 73 |
1.2. Współczesne rozumienie stylu życia | 75 |
1.3. Styl życia jako wyraz indywidualności jednostki | 83 |
2. Styl życia jako społeczny czynnik warunkujący zdrowie populacji | 87 |
2.1. Wybrane zagadnienia zdrowia publicznego i polityki zdrowotnej | 87 |
2.2. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna | 90 |
2.2.1. Styl życia w promocji zdrowia | 91 |
2.2.2. Zdrowy styl życia jako element edukacji zdrowotnej | 97 |
3. Prozdrowotny styl życia – charakterystyka zjawiska | 103 |
3.1. Prozdrowotny styl życia – ujęcia definicyjne | 103 |
3.2. Zachowania zdrowotne jako element prozdrowotnego stylu życia | 107 |
3.3. Zagrożenia wynikające z promowania zdrowego stylu życia | 112 |
4. Styl życia jako przedmiot badań | 114 |
ROZDZIAŁ III: METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH | 121 |
1. Cel badań i problematyka badawcza | 121 |
2. Charakterystyka badanych osób | 139 |
ROZDZIAŁ IV: STAN ZDROWIA BADANEJ MŁODZIEŻY | 145 |
1. Występowanie problemów zdrowotnych wśród młodzieży | 145 |
2. Samoocena zdrowia | 153 |
3. Opieka medyczna nad młodzieżą | 156 |
ROZDZIAŁ V: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA BADANEJ MŁODZIEŻY | 161 |
1. Poziom poczucia jakości życia badanej młodzieży – analiza porównawcza | 161 |
1.1. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach | 162 |
1.2. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między grupą uczniów chorych i zdrowych | 168 |
1.3. Porównanie poziomu poczucia jakości życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych | 180 |
2. Poziomy przewlekłego zmęczenia badanej młodzieży – analiza porównawcza | 184 |
2.1. Porównanie poziomu zmęczenia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach | 185 |
2.2. Porównanie poziomu zmęczenia między grupą uczniów chorych i zdrowych | 187 |
2.3. Porównanie poziomu zmęczenia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych | 195 |
ROZDZIAŁ VI: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH | 199 |
1. Prozdrowotny styl życia badanej młodzieży – analiza porównawcza | 199 |
1.1. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach | 199 |
1.2. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między grupą uczniów chorych i zdrowych | 207 |
1.3. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych | 218 |
2. Zachowania związane ze zdrowiem badanej młodzieży – analiza porównawcza | 221 |
2.1. Porównanie zachowań zdrowotnych między dziewczętami a chłopcami w badanej grupie | 221 |
2.2. Porównanie zachowań zdrowotnych między grupą uczniów chorych i zdrowych | 223 |
2.3. Porównanie zachowań zdrowotnych uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych | 227 |
ROZDZIAŁ VII: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA A PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH | 231 |
1. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia dziewcząt i chłopców w badanych grupach | 231 |
2. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży chorej i zdrowej | 238 |
3. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży z badanych szkół ponadgimnazjalnych | 282 |
Podsumowanie | 291 |
BIBLIOGRAFIA | 303 |
SPIS TABEL | 345 |
SPIS RYSUNKOW | 348 |