Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi

Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 38,00 zł  


38,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Inspiracją do podjęcia tematu była chęć zwrócenia uwagi na problemy ucznia borykającego się z problemami zdrowotnymi kończącego szkołę ponadgimnazjalną i stojącego przed progiem dorosłego życia. Niniejsza rozprawa wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu poczuciem jakości życia uczniów oraz charakterystyką ich prozdrowotnego stylu życia. Jest próbą określenia poczucia jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi uczęszczającej do szkół ponadgimnazjalnych, co dotychczas nie było przedmiotem szerszego ujęcia badawczego. Uwagę autorki zwrócił niewielki zasób literatury podejmujący problem zachowań zdrowotnych starszej młodzieży, a wyniki dotychczasowych badań wskazują na to, że znaczny odsetek badanej młodzieży przejawia zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Brakuje badań dotyczących prowadzonego stylu życia w sytuacji choroby przewlekłej, dlatego autorka podjęła się uzupełnienia istniejących braków, mając nadzieję, że przyczyni się to do opracowania praktycznych rozwiązań w celu skuteczniejszego oddziaływania edukacyjnego w zakresie zdrowia oraz objęcia opieką i wsparciem młodzież chorą przewlekle.


Rok wydania2016
Liczba stron348
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-872-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  ROZDZIAŁ I: JAKOŚĆ ŻYCIA MŁODZIEŻY     15
  
  1. Jakość życia jako interdyscyplinarny obszar badawczy     15
    1.1. Istota pojęcia „jakość życia” w perspektywie nauk społecznych     15
    1.2. Teoretyczne koncepcje badań jakości życia     22
    1.3. Jakość życia we współczesnej medycynie     29
    1.4. Jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia     31
  
  2. Model jakości życia dzieci i młodzieży     35
    2.1. Specyfika jakości życia w okresie rozwojowym     35
    2.2. Europejski model jakości życia KIDSCREEN     39
  
  3. Problemy zdrowotne wieku młodzieńczego     42
    3.1. Istota okresu adolescencji     42
    3.2. Problemy zdrowotne – treść i zakres pojęcia     45
    3.3. Problematyka doświadczania przez młodzież choroby przewlekłej     50
  
  4. Jakość życia dzieci i młodzieży – przegląd badań     56
  
  ROZDZIAŁ II: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA – PODSTAWY TEORETYCZNE     71
  
  1. Styl życia – ewolucja pojęcia w ujęciu interdyscyplinarnym     71
    1.1. Styl życia – rys historyczny     73
    1.2. Współczesne rozumienie stylu życia     75
    1.3. Styl życia jako wyraz indywidualności jednostki     83
  
  2. Styl życia jako społeczny czynnik warunkujący zdrowie populacji     87
    2.1. Wybrane zagadnienia zdrowia publicznego i polityki zdrowotnej     87
    2.2. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna     90
      2.2.1. Styl życia w promocji zdrowia     91
      2.2.2. Zdrowy styl życia jako element edukacji zdrowotnej     97
  
  3. Prozdrowotny styl życia – charakterystyka zjawiska     103
    3.1. Prozdrowotny styl życia – ujęcia definicyjne     103
    3.2. Zachowania zdrowotne jako element prozdrowotnego stylu życia     107
    3.3. Zagrożenia wynikające z promowania zdrowego stylu życia     112
  
  4. Styl życia jako przedmiot badań     114
  
  ROZDZIAŁ III: METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH     121
  
  1. Cel badań i problematyka badawcza     121
  2. Charakterystyka badanych osób     139
  
  ROZDZIAŁ IV: STAN ZDROWIA BADANEJ MŁODZIEŻY     145
  
  1. Występowanie problemów zdrowotnych wśród młodzieży     145
  2. Samoocena zdrowia     153
  3. Opieka medyczna nad młodzieżą     156
  
  ROZDZIAŁ V: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA BADANEJ MŁODZIEŻY     161
  
  1. Poziom poczucia jakości życia badanej młodzieży – analiza porównawcza     161
    1.1. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach     162
    1.2. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między grupą uczniów chorych i zdrowych     168
    1.3. Porównanie poziomu poczucia jakości życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych     180
  
  2. Poziomy przewlekłego zmęczenia badanej młodzieży – analiza porównawcza    184
    2.1. Porównanie poziomu zmęczenia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach     185
    2.2. Porównanie poziomu zmęczenia między grupą uczniów chorych i zdrowych     187
    2.3. Porównanie poziomu zmęczenia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych     195
  
  ROZDZIAŁ VI: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH     199
  
  1. Prozdrowotny styl życia badanej młodzieży – analiza porównawcza     199
    1.1. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach     199
    1.2. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między grupą uczniów chorych i zdrowych     207
    1.3. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych     218
  
  2. Zachowania związane ze zdrowiem badanej młodzieży – analiza porównawcza     221
    2.1. Porównanie zachowań zdrowotnych między dziewczętami a chłopcami w badanej grupie     221
    2.2. Porównanie zachowań zdrowotnych między grupą uczniów chorych i zdrowych     223
    2.3. Porównanie zachowań zdrowotnych uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych     227
  
  ROZDZIAŁ VII: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA A PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH     231
  
  1. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia dziewcząt i chłopców w badanych grupach     231
  2. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży chorej i zdrowej     238
  3. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży z badanych szkół ponadgimnazjalnych     282
  
  Podsumowanie     291
  
  BIBLIOGRAFIA     303
  SPIS TABEL     345
  SPIS RYSUNKOW     348
RozwińZwiń