INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka prezentuje wyniki jedynych w Polsce interdyscyplinarnych badań nad odbiorem prozodii mowy i muzyki przez dzieci w wieku 5-7 lat oraz nad kształtowaniem się kompetencji prozodycznych badanych grup wiekowych. Dotychczas, pomimo istnienia licznych sugestii dotyczących powiązań słuchu prozodycznego i muzycznego, nie określono ich specyfiki. Książka wnosi nowe ustalenia do refleksji nad rozwojem mowy i percepcji słuchowej dziecka. Może się z pewnością przydać wszystkim tym, którzy pracują nad rozwojem mowy dziecka oraz prowadzą terapię zaburzeń mowy.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 345 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-237-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział pierwszy. Badania nad prozodią mowy | 15 |
1.1. Prozodia mowy | 15 |
1.1.1. Definicje prozodii | 16 |
1.1.2. Jednostki prozodyczne | 17 |
1.2. Intonacja | 19 |
1.2.1. Definicje intonacji | 19 |
1.2.2. Jednostki intonacyjne | 21 |
1.2.2.1. Opis intonacji w kategorii konturów | 25 |
1.2.2.2. Opis intonacji w kategorii poziomów | 28 |
1.2.3. Modele intonacji | 30 |
1.2.4. Znaczenie intonacji | 32 |
1.2.4.1. Biologiczne uwarunkowania intonacji | 32 |
1.2.4.2. Semantyka jednostek intonacyjnych | 34 |
1.3. Akcent | 36 |
1.3.1. Definicje akcentu | 36 |
1.3.2. Jednostki akcentowe | 37 |
1.4. Funkcje prozodii mowy | 39 |
1.4.1. Prozodia lingwistyczna i emocjonalna | 39 |
1.4.2. Funkcje intonacji | 41 |
1.4.3. Funkcje akcentu | 47 |
Rozdział drugi. Muzyka jako punkt odniesienia dla badań nad prozodią mowy | 51 |
2.1. Język a muzyka | 51 |
2.2. Zdolności muzyczne | 53 |
2.2.1. Definicje zdolności muzycznych | 54 |
2.2.2. Testy zdolności muzycznych | 57 |
2.3. Rozwój muzyczny | 58 |
Rozdział trzeci. Percepcja mowy a percepcja muzyki | |
3.1. Ogólne zasady dotyczące percepcji słuchowej | 65 |
3.2. Percepcja poszczególnych cech dźwięku – aspekty psychoakustyczne | 69 |
3.2.1. Wysokość | 69 |
3.2.2. Głośność | 71 |
3.2.3. Długość | 72 |
3.2.4. Barwa | 74 |
3.3. Specyfika percepcji mowy | 76 |
3.3.1. Percepcja częstotliwości, amplitudy, iloczasu oraz struktury widma w mowie | 77 |
3.3.2. Mechanizmy czasowe w percepcji mowy | 82 |
3.3.3. Słuch prozodyczny | 83 |
3.3.4. Rozwój kompetencji fonetyczno-fonologicznej | 85 |
3.3.4.1. Rozwój percepcji prozodii | 86 |
3.3.5. Organizacja mózgowa procesów prozodycznych | 90 |
3.4. Percepcja muzyki – wybrane aspekty | 92 |
3.4.1. Percepcja wysokości dźwięku i melodii | 94 |
3.4.2. Percepcja struktur czasowych | 96 |
3.4.3. Organizacja mózgowa percepcji muzyki | 97 |
3.5. Badania nad związkami percepcji prozodii mowy i muzyki | 98 |
3.6. Rozwój świadomości językowej i muzycznej | 105 |
Rozdział czwarty. Testy percepcji prozodii mowy i percepcji muzyki. Metodologia badań. Grupy badawcze | 109 |
4.1. Charakterystyka badanych grup | 109 |
4.1.1. Grupa eksperymentalna | 109 |
4.1.2. Grupa kontrolna | 111 |
4.2. Opis narzędzia badawczego | 111 |
4.2.1. Przyjęte w pracy definicje zjawisk prozodycznych | 113 |
4.2.2. Charakterystyka użytych w testach sygnałów muzycznych | 114 |
4.3. Procedura badania | 115 |
4.4. Opis materiału testowego | 118 |
4.4.1. Testy percepcji melodii i intonacji | 119 |
4.4.1.1. Test percepcji melodii instrumentalnych | 119 |
4.4.1.2. Test percepcji intonacji | 128 |
4.4.1.3. Test percepcji melodii w śpiewie | 159 |
4.4.2. Testy percepcji rytmu i akcentu | 183 |
4.4.2.1. Test percepcji rytmu | 183 |
4.4.2.2. Test percepcji akcentu w rytmie | 185 |
4.4.2.3. Test percepcji akcentu w melodii | 188 |
4.4.2.4. Test percepcji akcentu w zdaniu | 195 |
4.4.3. Test percepcji prozodii emocjonalnej | 205 |
Rozdział piąty. Rozwój percepcji prozodii mowy i percepcji muzyki w badanych grupach wiekowych | 221 |
5.1. Wyniki testów percepcji melodii i intonacji | 221 |
5.1.1. Wyniki testu percepcji melodii instrumentalnych | 221 |
5.1.1.1. Różnicowanie melodii | 221 |
5.1.1.2. Określanie kierunku przebiegu melodii | 223 |
5.1.1.3. Podsumowanie wyników testu percepcji melodii instrumentalnych | 226 |
5.1.1.3.1. Zadania różnicowania melodii | 226 |
5.1.1.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu melodii | 228 |
5.1.2. Wyniki testu percepcji intonacji | 230 |
5.1.2.1. Różnicowanie struktur intonacyjnych | 230 |
5.1.2.2. Określanie kierunku przebiegu intonacji | 234 |
5.1.2.3. Podsumowanie wyników testu percepcji intonacji | 238 |
5.1.2.3.1. Zadania różnicowania struktur intonacyjnych | 238 |
5.1.2.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu intonacji | 242 |
5.1.3. Wyniki testu percepcji melodii w śpiewie | 245 |
5.1.3.1. Różnicowanie melodii | 245 |
5.1.3.2. Określanie kierunku przebiegu melodii | 249 |
5.1.3.3. Podsumowanie wyników testu percepcji melodii w śpiewie | 253 |
5.1.3.3.1. Zadania różnicowania melodii | 254 |
5.1.3.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu melodii | 260 |
5.1.4. Porównanie wyników testów percepcji melodii i intonacji | 265 |
5.2. Wyniki testów percepcji rytmu i akcentu | 271 |
5.2.1. Wyniki testu percepcji rytmu | 271 |
5.2.2. Wyniki testu percepcji akcentu w rytmie | 272 |
5.2.2.1. Różnicowanie miejsca akcentu w rytmie | 272 |
5.2.2.2. Określanie miejsca akcentu | 274 |
5.2.2.3. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w rytmie | 276 |
5.2.3. Wyniki testu percepcji akcentu w melodii | 279 |
5.2.3.1. Różnicowanie miejsca akcentu | 279 |
5.2.3.2. Określanie miejsca akcentu | 281 |
5.2.3.3. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w melodii | 283 |
5.2.3.4. Porównanie wyników testów percepcji akcentu w melodii i w rytmie | 285 |
5.2.4. Wyniki testu percepcji akcentu w zdaniu | 286 |
5.2.4.1. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w zdaniu | 288 |
5.2.5. Porównanie wyników testów percepcji akcentu w mowie i w muzyce | 290 |
5.3. Wyniki testu percepcji prozodii emocjonalnej | 294 |
5.4. Porównanie wyników testów prozodycznych | 303 |
Zakończenie | 307 |
Bibliografia | 311 |
Spis tabel | 326 |
Spis rycin | 330 |