Prozodia mowy w percepcji dzieci

Prozodia mowy w percepcji dzieci

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł  


39,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje wyniki jedynych w Polsce interdyscyplinarnych badań nad odbiorem prozodii mowy i muzyki przez dzieci w wieku 5-7 lat oraz nad kształtowaniem się kompetencji prozodycznych badanych grup wiekowych. Dotychczas, pomimo istnienia licznych sugestii dotyczących powiązań słuchu prozodycznego i muzycznego, nie określono ich specyfiki. Książka wnosi nowe ustalenia do refleksji nad rozwojem mowy i percepcji słuchowej dziecka. Może się z pewnością przydać wszystkim tym, którzy pracują nad rozwojem mowy dziecka oraz prowadzą terapię zaburzeń mowy.


Rok wydania2013
Liczba stron345
KategoriaLogopedia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-237-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział pierwszy. Badania nad prozodią mowy    15
  
  1.1. Prozodia mowy     15
  1.1.1. Definicje prozodii     16
  1.1.2. Jednostki prozodyczne     17
  1.2. Intonacja     19
  1.2.1. Definicje intonacji     19
  1.2.2. Jednostki intonacyjne     21
  1.2.2.1. Opis intonacji w kategorii konturów     25
  1.2.2.2. Opis intonacji w kategorii poziomów     28
  1.2.3. Modele intonacji     30
  1.2.4. Znaczenie intonacji     32
  1.2.4.1. Biologiczne uwarunkowania intonacji     32
  1.2.4.2. Semantyka jednostek intonacyjnych     34
  1.3. Akcent     36
  1.3.1. Definicje akcentu     36
  1.3.2. Jednostki akcentowe     37
  1.4. Funkcje prozodii mowy     39
  1.4.1. Prozodia lingwistyczna i emocjonalna     39
  1.4.2. Funkcje intonacji     41
  1.4.3. Funkcje akcentu     47
  
  Rozdział drugi. Muzyka jako punkt odniesienia dla badań nad prozodią mowy    51
  
  2.1. Język a muzyka     51
  2.2. Zdolności muzyczne     53
  2.2.1. Definicje zdolności muzycznych     54
  2.2.2. Testy zdolności muzycznych     57
  2.3. Rozwój muzyczny     58
  
  Rozdział trzeci. Percepcja mowy a percepcja muzyki
  
  3.1. Ogólne zasady dotyczące percepcji słuchowej     65
  3.2. Percepcja poszczególnych cech dźwięku – aspekty psychoakustyczne     69
  3.2.1. Wysokość     69
  3.2.2. Głośność     71
  3.2.3. Długość     72
  3.2.4. Barwa     74
  3.3. Specyfika percepcji mowy     76
  3.3.1. Percepcja częstotliwości, amplitudy, iloczasu oraz struktury widma w mowie     77
  3.3.2. Mechanizmy czasowe w percepcji mowy     82
  3.3.3. Słuch prozodyczny     83
  3.3.4. Rozwój kompetencji fonetyczno-fonologicznej     85
  3.3.4.1. Rozwój percepcji prozodii     86
  3.3.5. Organizacja mózgowa procesów prozodycznych     90
  3.4. Percepcja muzyki – wybrane aspekty     92
  3.4.1. Percepcja wysokości dźwięku i melodii     94
  3.4.2. Percepcja struktur czasowych     96
  3.4.3. Organizacja mózgowa percepcji muzyki     97
  3.5. Badania nad związkami percepcji prozodii mowy i muzyki     98
  3.6. Rozwój świadomości językowej i muzycznej     105
  
  Rozdział czwarty. Testy percepcji prozodii mowy i percepcji muzyki. Metodologia badań. Grupy badawcze    109
  
  4.1. Charakterystyka badanych grup     109
  4.1.1. Grupa eksperymentalna     109
  4.1.2. Grupa kontrolna     111
  4.2. Opis narzędzia badawczego     111
  4.2.1. Przyjęte w pracy definicje zjawisk prozodycznych     113
  4.2.2. Charakterystyka użytych w testach sygnałów muzycznych     114
  4.3. Procedura badania     115
  4.4. Opis materiału testowego     118
  4.4.1. Testy percepcji melodii i intonacji     119
  4.4.1.1. Test percepcji melodii instrumentalnych     119
  4.4.1.2. Test percepcji intonacji     128
  4.4.1.3. Test percepcji melodii w śpiewie     159
  4.4.2. Testy percepcji rytmu i akcentu     183
  4.4.2.1. Test percepcji rytmu     183
  4.4.2.2. Test percepcji akcentu w rytmie     185
  4.4.2.3. Test percepcji akcentu w melodii     188
  4.4.2.4. Test percepcji akcentu w zdaniu     195
  4.4.3. Test percepcji prozodii emocjonalnej     205
  
  Rozdział piąty. Rozwój percepcji prozodii mowy i percepcji muzyki w badanych grupach wiekowych    221
  
  5.1. Wyniki testów percepcji melodii i intonacji     221
  5.1.1. Wyniki testu percepcji melodii instrumentalnych     221
  5.1.1.1. Różnicowanie melodii     221
  5.1.1.2. Określanie kierunku przebiegu melodii     223
  5.1.1.3. Podsumowanie wyników testu percepcji melodii instrumentalnych     226
  5.1.1.3.1. Zadania różnicowania melodii     226
  5.1.1.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu melodii     228
  5.1.2. Wyniki testu percepcji intonacji     230
  5.1.2.1. Różnicowanie struktur intonacyjnych     230
  5.1.2.2. Określanie kierunku przebiegu intonacji     234
  5.1.2.3. Podsumowanie wyników testu percepcji intonacji     238
  5.1.2.3.1. Zadania różnicowania struktur intonacyjnych     238
  5.1.2.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu intonacji     242
  5.1.3. Wyniki testu percepcji melodii w śpiewie     245
  5.1.3.1. Różnicowanie melodii     245
  5.1.3.2. Określanie kierunku przebiegu melodii     249
  5.1.3.3. Podsumowanie wyników testu percepcji melodii w śpiewie     253
  5.1.3.3.1. Zadania różnicowania melodii     254
  5.1.3.3.2. Zadania określania kierunku przebiegu melodii     260
  5.1.4. Porównanie wyników testów percepcji melodii i intonacji     265
  5.2. Wyniki testów percepcji rytmu i akcentu     271
  5.2.1. Wyniki testu percepcji rytmu     271
  5.2.2. Wyniki testu percepcji akcentu w rytmie     272
  5.2.2.1. Różnicowanie miejsca akcentu w rytmie     272
  5.2.2.2. Określanie miejsca akcentu     274
  5.2.2.3. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w rytmie     276
  5.2.3. Wyniki testu percepcji akcentu w melodii     279
  5.2.3.1. Różnicowanie miejsca akcentu     279
  5.2.3.2. Określanie miejsca akcentu     281
  5.2.3.3. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w melodii     283
  5.2.3.4. Porównanie wyników testów percepcji akcentu w melodii i w rytmie     285
  5.2.4. Wyniki testu percepcji akcentu w zdaniu     286
  5.2.4.1. Podsumowanie wyników testu percepcji akcentu w zdaniu     288
  5.2.5. Porównanie wyników testów percepcji akcentu w mowie i w muzyce     290
  5.3. Wyniki testu percepcji prozodii emocjonalnej     294
  5.4. Porównanie wyników testów prozodycznych     303
  
  Zakończenie     307
  Bibliografia     311
  Spis tabel     326
  Spis rycin     330
RozwińZwiń